×

آئین نامه اداره کل گمرک

آئین نامه اداره کل گمرک

آئین-نامه-اداره-کل-گمرک شماره 45904 27/9/1346

ماده 1 ـ به منظور اجرای تبصره 2 از ماده واحده قانون انتقال اداره کل گمرک به وزارت دارائی مصوب 12 تیرماه 1345 و با توجه به وظایفی که بر طبق قانون و آئیننامه تعرفه گمرکی و سایر قوانین و مقررات جاری به عهده اداره کل گمرک واگذار شده است اداره کل گمرک از حیث امور مالی و اداری و انجام معاملات بر طبق مواد این آئین نامه اداره خواهد شد .
فصل اول ـ تشکیلات و وظایف
ماده 2 ـ اداره کل گمرک تابع وزارت دارائی است وسیله یک رئیس کل و تعداد معاون یا مدیر کل اداره می شود.
تبصره 1 ـ رئیس کل گمرک از طرف وزیر دارائی از بین کارمندان عالیرتبه و صلاحیتدار وزارت دارائی و با رعایت مقررات قانون استخدام کشوری انتخاب خواهد شد و سمت معاونت وزارت دارائی را خواهد داشت .
تبصره 2 ـ عزل و نصب معاونان با مدیران یا اداره کل گمرک
از بین کارمندان عالیرتبه و صلاحیتدار وزارت دارائی و گمرک انتخاب خواهند شد بنا به پیشنهاد رئیس کل گمرک و تصویب وزیر دارائی به حکم رئیس کل گمرک انجام خواهد شد .
ماده 3 ـ وظایف و اختیارات رئیس کل گمرک به شرح زیر است :
الف ـ اداره امور گمرکات کشور بر اساس وظائفی که طبق قوانین و مقررات مربوط و این آئیننامه به اداره کل گمرک محول شده است .
ب ـ تهیه طرح تشکیلات و شرح وظایف واحدهای تابع اداره کل گمرک و پیشنهاد آن به وزارت دارائی و اجرای آن پس از تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور .
پ ـ انجام کلیه امور استخدامی کارمندان و کارکنان طبق قوانین مربوط و نقل و انتقال آنان از واحدی به .احد دیگر تاسیس و تقلیل و یا حذف سازمان واحدها بر حسب ضرورت و احتیاجات در حدود بودجه مصوب و اعتبارات با رعایت مقررات قانون استخدام کشوری.
ت ـ امضاء اوراق بهادار ـ نامه ها ـ قراردادهاـ اجرای بودجه مصوب اداره کل گمرک و صدور اجازه پرداخت هزینه ها و وجوه اختصاصی در حدود قانون تعرفه گمرکی و آئیننامه اجرائی قانون مزبور و سایر مقررات مربوط .
ج ـ نمایندگی اداره کل گمرک در مقابل مراجع اداری و قضائی و مؤسسات خصوصی داخلی و خارجی با حق انتخاب وکیل و اعطای حق وکالت در توکیل تا یک درجه .
چ ـ رئیس کل گمرک می تواند قسمتی از اختیارات خود را به مسئولیت خود به هر یک از معاونان یا مدیران کل مسئولان ادارات و واحدهای تابعه تفویض نماید .
ماده 4 ـ تعیین ذیحساب اداره کل گمرک شامل ارقام هزینه ها و درآمدهای عمومی و اختصاصی به وسیله اداره کل گمرک تنظیم و برای وزیر دارائی فرستاده می شود تا ضمن بودجه کل کشور منظور گردد.
ماده 6 ـ درآمد باربری و انبارداری بتدریج که وصول می گردد به حساب مخصوصی در خزانه داریکل متمرکز خواهد شد تا طبق بودجه که از طرف اداره کل گمرک تنظیم و به تصویب وزیر دارائی خواهد رسید هزینه های مربوط از اعتبارات مزبور پرداخت گردد.
خزانه داری کل مکلف است با رعایت مبلغ وصولی و با توجه به بودجه مصوب طبق درخواست اداره کل گمرک وجه لازم را پرداخت نماید .
ماده 7 ـ تعهدات مالی اداره کل گمرک وقتی معتبر است که ذیحساب مربوط با توجه به اعتبار مصوب با پرداخت آن موافقت کرده باشد . چکها و اوراق با توجه به اعتبار مصوب با پرداخت آن موافقت کرده باشد . چکها و اوراق بهادار و قراردادها با امضای رییس کل گمرک یا معاون او و امضای ذیحساب گمرکی یا معاون و یا ماموریتی که به آنها اعطای اختیار شده باشد معتبر خواهد بود .
ماده 8 ـ وزارت دارایی می تواند برای انجام هزینه ها و پیش پرداختها از محل بودجه مصوب اداره کل گمرک تنخواه گردان متناسبی ( حداقل 3 بر روی 12 بودجه کل گمرک در اختیار اداره مزبور بگذارد . )
ماده 9 ـ حسابهای ماهانه اداره کل گمرک به ضمیمه اسناد و مدارک مربوط از طرف ذیحساب تنظیم و برای رسیدگی به ممیزین حساب وزارت دارایی تسلیم میگردد و ممیزین حسابها ضمن رعایت مقررات این آئین نامه آنها رسیدگی و به مراجع مربوط ارسال خواهد داشت .
فصل سوم ـ معاملات
ماده 10 ـ در مورد معاملاتی که فوریت دارد یا مصلحت ایجاب کند ترک مناقصه و مزایده تا مبلغ 500 هزار ریال با تصویب رییس کل گمرک و بیش از مبلغ مذکور حداکثر تا 5 میلیون ریال در هر مورد به پیشنهاد عالی رتبه شاغل دولت که به پیشنهاد وزیر دارایی و تصویب هیات وزیران برای یکسال مالی انتخاب می شوند خواهد بود .
ماده 11 ـ مواردی که در این آئین نامه پیش بینی نشده است طبق مقررات عمومی عمل خواهد شد .
آئین نامه فوق مشتمل بر 11 ماده و 2 تبصره که به استناد تبصره 2 قانون انتقال اداره کل گمرک و سازمان بنادر و کشتیرانی به وزارت دارایی در تاریخ روز یکشنبه بیست و یکم آبان ماه و روز یکشنبه پنجم آذر ماه 1346 به ترتیب به تصویب کمیسیون های دارایی و استخدام مجلس سنا رسیده بود و در جلسات روزهای شنبه هیجدهم آذر ماه و یکشنبه نوزدهم آذر ماه 1345 شمسی به ترتیب مورد تصویب کمیسیون های دارایی و امور استخدام و سازمانهای اداری مجلس شورای ملی قرار گرفته است صحیح و قابل اجرا می باشد .
رییس مجلس شورای ملی ـ مهندس عبدالله ریاضی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6656

تاریخ تصویب : 1346/09/05

تاریخ ابلاغ : 1346/10/05

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.