×

آئین نامه شرایط احراز سمت شهردار

آئین نامه شرایط احراز سمت شهردار

آئین-نامه-شرایط-احراز-سمت-شهردار شماره 47110 - 16/10/1346
هیات وزیران در جلسه مورخ 16/10/46 بنا به پیشنهاد شماره 47967 ش 19/7/46 وزارت کشور و به استناد تبصره 1 ماده 50 قانون اصلاح پاره ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون مصوب 1334 شهرداری آئین نامه شرایط احراز سمت شهرداری را به شرح زیر تصویب نمودند :

ماده 1 ـ کسانی را می توان به سمت شهردار انتخاب نمود که دارای شرایط زیر باشند .
الف ـ تابعیت ایران
ب ـ داشتن حداقل 25 سال تمام سن .
ج ـ نداشتن بیش از 60 سال سن در موقع انتخاب شدن .
در جدول ضمیمه که در مورد آنها دارا بودن حداقل تحصیلات لیسانس لازم است .
هـ دارا بودن حسن شهرت .
و ـ توانایی جسمی و روحی برای کار .
ز ـ نداشتن محکومیت کیفری که مستلزم محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی باشد .
تبصره 1 ـ در مورد کسانی که سابقه وزارت ـ معاونت وزارت ـ سفارت یا استانداری دارند رعایت بند ج الزامی نیست .
تبصره 3 ـ کسانی که در تاریخ تصویب این آئین نامه عهده دار سمت شهرداری باشند انتخاب مجدد آنان برای یک بار در صورتیکه متصل به دوران تصدی فعلی باشد بدون شرط مذکور در بند د این ماده بلامانع است .
تبصره 3 ـ رعایت شرط حداقل سن مذکور در بند ب این ماده در مورد سپاهیان انقلاب که پس از خاتمه خدمت به سمت شهردار انتخاب شوند الزامی نیست .
تبصره 4 ـ وزارت کشور مجاز است هرگونه تغییراتی را که در جدول مندرج در بند ماده فوق در آتیه به سبب تغییر جمعیت و در آمد لازم شود بعمل آورد .
تبصره 5 ـ ملاک جمعیت شهرها آخرین سر شماری عمومی کشور خواهد بود .
ماده 2 ـ کسانی که به سمت شهردار انتخاب می شود . نباید صاحب موسساتی باشد که تمام یا قسمت اعظم حوائج عمومی حوزه شهرداری را تامین می نماید و همچنین نباید در زمان تصدی خود رییس یا عضو هیات مدیره یا مدیر عامل شرکتها و موسسات مذکور باشد .
شهردار حق ندارد در معاملات و قراردادهایی که یک طرف آن شهرداری یا یکی از موسسات تابعه و یا وابسته به آن است بطور مستقیم یا غیر مستقیم ذینفع یا ذی سهم باشد .
ماده 3 ـ شهردار مکلف است از تاریخ اشتغال بکار و تا زمانی که در این سمت انجام وظیفه میکند در داخل محدوده قانونی شهر ساکن باشد .
ماده 4 ـ در صورتیکه شهردار فاقد یکی از شرایط مندرج در بندهای الف ـ هـ ـ وـ ز ماده 1 و مواد 2 ، 3 آئین نامه گردد از سمت شهرداری معاف و اقدام شهردار جدید خواهد شد .
ماده 5 ـ در صورتیکه شهردار از بین مستخدمین ثابت شهرداری یا کارمندان وزارتخانه ها یا موسسات دولتی انتخاب شود پس از بر کناری یا خاتمه دوره قانونی با رعایت مقررات استخدامی مربوط به سازمان محل خدمت اولیه خود دعوت داده می شود و چنانچه از بین مستخدمین ثابت شهرداری یا کارمندان وزارتخانه ها یا موسسات دولتی انتخاب نشده باشد پس از برکناری یا خاتمه دوره قانونی شهرداری و وزارت کشور هیچگونه تعهد در قبال او نخواهد داشت .
ماده 6 ـ وزارت کشور موظف است بلافاصله پس از تصویب این آئین نامه اقدام به تشکیل دوره های آموزشی مدیریت شهرداری و تعلیم و تربیت تعداد کافی افراد واجد شرایط برای احراز شغل شهردار بنماید .
ماده 7 ـ شهردار مکلف است طبق برنامه ای که وزارت کشور تنظیم خواهد نمود دوره های آموزش مدیریت شهرداری را طی نماید .
تبصره 1 ـ وزارت کشور بدون هیچگونه تعهد استخدامی صورت اسامی لیسانسیه ها و دیپلمه هایی را که به طور آزاد دوره های مدیریت شهرداری را با موفقیت گذارنیده باشند در اختیار انجمنهای شهر قرار خواهد داد .
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
وزیر مشاور ـ دکتر محمود کشفیان

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6675

تاریخ تصویب : 1346/10/16

تاریخ ابلاغ : 1346/10/28

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.