×

آئین نامه اجرائی بندهای 8و9و10 ماده 2 قانون مالیاتهای مشتقیم مصوب 28 اسفند ماه 1346 موضوع معافیت مالیاتی موقوفات عام و مؤسسات عام المنفعه و انجمنهای مربوط به اقلیتهای مذهبی

آئین نامه اجرائی بندهای 8و9و10 ماده 2 قانون مالیاتهای مشتقیم مصوب 28 اسفند ماه 1346 موضوع معافیت مالیاتی موقوفات عام و مؤسسات عام المنفعه و انجمنهای مربوط به اقلیتهای مذهبی

آئین-نامه-اجرائی-بندهای-8و9و10-ماده-2-قانون-مالیاتهای-مشتقیم-مصوب-28-اسفند-ماه-1346-موضوع-معافیت-مالیاتی-موقوفات-عام-و-مؤسسات-عام-المنفعه-و-انجمنهای-مربوط-به-اقلیتهای-مذهبی

وکیل

شماره 55696 - 7/12/1346
رونوشت نامه شماره 4045 /110 /ل ق مورخ 5/12/1346 مجلس شورای ملی

جناب آقای نخست وزیر
عطف به نامه شماره 29613 مورخ 4/11/1364 وزارت دارائی . اینک آئین نامه اجرائی بندهای 8 و 9 و 10 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 28/12/45 راجع به معافیت مالیاتی درآمد موقوفات عام و مؤسسات عام المفعه و انجمن های مربوط به اقلیت های مذهبی که به استناد ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم در تاریخ روز سه شنبه بیست و چهارم بهمن ماه 1346 به تصویب کمیسیون دارائی مجلس شورای ملی رسیده است به ضمیمه ایفاد می گردد.
رئیس مجلس شورای ملی ـ مهندس عبداله ریاضی

فصل اول ـ معافیت موضوع بند 8
ماده 1 ـ مرجع نظارت بر موقوفاتی که متولی دارند و تمام یا قسمتی از درآمد آنها به موجب وقفنامه صرف امور مشروحه در بند 8 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم می شود و سازمان اوقاف است و سازمان مذکور مکلف است به موجب قانون اوقاف مصوب سوم دی ماه 1313 و سایر مقررات مربوط به نظارت بر موقوفات عام که فعلا جاری است و یا بعدا جانشین مقررات فعلی بشود و با رعایت مقررات این آئین نامه بر درآمد و هزینه موقوفات مزبور نظارت کند.
ماده 2 ـ نظارت مذکور در ماده فوق با اداره اوقاف محلی است که مورد وقف در حوزه آن قرار دارد و در صورتیکه درآمد موقوفه در محلی غیر از محل وقوع مورد وقف به مصرف برسد نظارت با اداره اوقاف محل مصرف خواهد بود لکن اداره اوقاف محل وقوع مورد بر درآمد موقوفه نظارت و از نتیجه اداره اوقاف محل مصرف را برای رسیدگی به حساب درآمد و هزینه موقوفه و انجام سایر تکالیف مقرر در این آئین نامه مطلع خواهد کرد ولی هر گاه محل مصرف مختلف باشد نظارت با اداره اوقاف متولی یا متصدی موقوفه خواهد بود در صورت اخیر ادارات اوقاف محلهای مورد وقف و محلهای مصرف نیز خواهد بود در صورت اخیر ادارات اوقاف محلهای مورد وقف و محلهای مصرف نیز بر درآمد و مصرف نظارت و نتیجه را به اداره اوقاف اقامتگاه متولی یا متصدی موقوفه برای رسیدگی به حساب درآمد و هزینه موقوفه و اجراء سایر وظایف مقرر در این آئین نامه اعلام خواهند کرد .
ماده 3 ـ هر گاه در شهرستانی سازمان اوقاف تشکیلاتی نداشته بادش نظارت با مرجعی خواهد بود که از طرف سازمان اوقاف تعیین می شود:
ماده 4 ـ متولیان و متصدیان موقوفات عام مشمول بند 8 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مکلفند برای نگه داری حساب درآمد و مصارف موقوفه در یکی از بانکهای ایرانی محل حساب جاری به ترتیب زیر افتتاح کنند :
حساب مذکور به نام اداره اوقاف مربوط باز خواهد شد و اداره مزبور ضمن معرفی اعضاء متولی یا متصدی موقوفه به او اجازه برداشت از حساب مزبور را خواهد داد .
متولی یا متصدی موقوفه موظف است وبلغی که برای بازکردن حساب جاری لازم است پرداخت و شماره حساب را با ذکر مبلغ پرداختی به اداره اوقاف اعلام کند و پس از مبلغ وصولی درآمد موقوفه که به 5000 ریال رسید ظرف یک هفته به حساب مزبور انتقال دهد .
تبصره ـ با توجه به وضع موقوفات و میزان درآمد و مصارف آنها و تحت شرایطی که سازمان اوقاف تعیین خواهد کرد ادارات اوقاف مربوط می تواند به تشخیص خود به متولی یا متصدی موقوفه اجازه دهند که تا مبلغ 50000 ریال از درآمد وصولی بدون الزام انتقال به حساب بانکی به عنوان تنخواه گردان در اختیار داشته باشد .
ماده 5 ـ برداشت از حساب بانکی به وسیله متولی یا متصدی موقوفه برای پرداخت مخارج مقرر باید متناسب با آن باشد . چنانچه مخارج واقعی کمتر از مبلغ برداشتی باشد متولی یا متصدی موظف است ظرف یک هفته با توجه به مفاد ماده 4 و تبصره آن باقی مانده را به حساب مربوط در بانک برگشت دهد .
ماده 6 ـ اداره اوقاف مربوط مکلف است پس از افتتاح حساب برای موقوفه ظرف یک ماه مراتب را از لحاظ اطلاع از وضع موقوفه به اداره دارائی محل اعلام و رونوشت مصدق وقف نامه را ارسال دارد .
ماده 7 ـ صورت حساب درآمد و هزینه هر سال مالی موقوفه بادی متکی به اسناد و مدارک قابل قبول باشد و تا آخر خردادماه سال بعد به اداره اوقاف مربوط تسلیم شود این صورت حساب باید متضمن مبالغ درآمدهای سال قبل هزینه ها و مصارفی که طبق اعتبارات پیش بینی شده در بودجه مربوط به عمل آمده با تعیین نوع آنها به تفکیک و مبالغی که باید به حساب اندوخته منظور شود باشد .
ماده 8 ـ در هر ساتل که اجرای بودجه موقوفه و صرف درآمد آنها به امور مذکور در بودجه کلا یا بعضا میسر نشود عدم امکان مصرف از طرف متولی یا متصدی موقوفه باید به اداره مربوط اعلام شود و درآمد هر سال که تا سه سال پس از انقضاء سال مالی به مصارف مقرر نرسد ولو به علت فراهم نشدن اسباب و وسائل مصرف باشد پس از پنج سال مذکور مشمول مالیات بردرآمد خواهد بود تاریخ مذکور سررسید مقرر برای پرداخت مالیات و مبدا مرور زمان برای مطالبه آن خواهد بود .
ماده 9 ـ اداره اوقاف مربوط موظف است تا پایان سالی که صورت حساب درآمد و هزینه موقوفات مشمول بند 8 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم را دریافت کرده است به صورت حساب مذکور رسیدگی و نتیجه آن را ضمن گواهی لازم مبنی بر رعایت این آئین نامه به ضمیمه یک نسخه از صورت حساب مزبور و مفاصاحساب مربوط به آن تا آخر مدت فوق الذکر برای استفاده از معافیت مالیاتی مقرر به اداره دارائی محل اعلام کند و در صورتی که متولی یا متصدی موقوفه از تسلیم صورت حساب مذکور در مهلت مقرر خودداری کند مراتب حداکثر تا پایان مهلت مزبور برای تشخیص درآمد مشمول مالیات موقوفه و مطالبه مالیات متعلقه از طرف اداره اوقاف مربوط نیز به اداره دارائی محل اعلام خواهد شد .
فصل دوم ـ معافیت موضوع بند 9
ماده 10 ـ نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات عام المنفعه که درآمد آنها طبق اساسنامه منحصرا به مصارف مقرر در بند 9 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم برسد به عهده اداره اوقاف اقامتگاه قانونی مؤسسه می باشد و در مواردی که مصارف مذکور در محدوده شهر و جزو وظایف شهرداری باشد اداره نامبرده می تواند نظارت را به شهرداری محل واگذار کند .
ماده 11 ـ در محل هایی که سازمان اوقاف تشکیلاتی نداشته باشد طبق مدلول ماده 3 این آئین نامه رفتار خواهد شد .
ماده 12 ـ مؤسسات مزبور مکلفند حساب درآمد و هزینه و دارائی مؤسسه را در دفاتری که بر اساس قانون تجارت تنظیم می شود نگهداری و به ترتیب مقرر در قانون مذکور اقدام کنند .
ماده 13 ـ ترتیبات مقرر در مواد 4 تا 9 و تبصره مربوط این آئین نامه بود و مدیر یا مدیران مؤسسات نامبرده در قبال اداره اوقاف مالیاتی لازم الرعایه خواهد بود و مدیر یا مدیران مؤسسات نامبرده در قبال اداره اوقاف مربوط یا شهرداری محل حسب مورد مسئول اجراء این مقررات می باشند لکن اداره اوقاف مربوط یا شهرداری محل حسب مورد مسئول اجراء این مقررات می باشند لکن اداره اوقاف مربوط در اجرای ماده 6 باید اساسنامه مؤسسه را در مهلت مقرر در این ماده به اداره دارائی محل ارسال دارد .
فصل سوم ـ معافیت انجمنهای اقلیتهای مذهبی موضوع بند 10
ماده 14 ـ انجمنهای مربوط به اقلیت های مذاب زردشتی ـ کلیمی ـ مسیحی می تواند از معافیت موضوع بند 10 ماده 2 قانون مالیتهای مستقیم استفاده کنند که رعایت مقررات این فصل را بنماید .
ماده 15 ـ هیئتهای رسمی ملی انجمنهای مورد بحث مکلفند گواهی لازم مبنی بر رسمیت انجمن یا هیئتهای مزبور را از مرجع رسمی مذهبی مربوط خود تحصیل و برای تصویب وزارت کشور تسلیم کنند.
ماده 16 ـ وزارت کشور گواهی رسمیت انجمنهای مذکور را با رعایت مقررات مربوط در دو نسخه صادر کرده و یک نسخه آن را به اداره دارائی اقامتگاه انجمن ارسال خواهد داشت .
فصل چهارم ـ مقررات متفرقه
ماده 17 ـ در هر سال مالی که شرایط و ترتیبات مقرر در بندهای 8 و 9و 10 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم فقط برای همان سال استفاده نخواهد شد .
ماده 18 ـ در مورد موقوفات عام که فاقد متولی است و اداره آن مطابق قانون و آئین نامه های اوقاف با سازمان اوقاف است اداره اوقاف مربوط موظف است تا آخر تیر ماه هر سال صورتحساب درآمد و هزینه سال قبل موقوفه را با تعیین نوع مصارف به اداره دارائی محل تسلیم و مالیات متعلق به درآمدی که به مصارف مقرر در بند 8 ماده 2 قانون مالیتهای مستقیم نرسیده باشد از محل درآمد موقوفه پرداخت کند.
آئین نامه فوق مشتمل بر 18 ماده و 1 تبصره در تاریخ روز سه شنبه 24 بهمن ماه 1346 شمسی به استناد ماده 2 قانون مالیتهای مستقیم به تصویب کمیسیون دارائی مجلس شورای ملی رسیده و صحیح است .
رئیس مجلس شورا ی ملی ـ مهندس عبداله ریاضی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6715

تاریخ تصویب : 1346/11/24

تاریخ ابلاغ : 1346/12/16

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.