×

آئین نامه اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون مربوط به تملک اراضی

آئین نامه اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون مربوط به تملک اراضی

آئین-نامه-اصلاحی-آئین-نامه-اجرائی-قانون-مربوط-به-تملک-اراضی

وکیل

شماره 56658 17/12/46
وزارت آبادانی و مسکن
هیئت وزیران در جلسه مورخ 16/12/46 بنا به پیشنهاد شماره 43405 16/11/46 وزارت آبادانی و مسکن و در اجرای ماده 10 قانون تملک اراضی برای انجام برنامه های شهرسازی مصوب سال 1339 آئین نامه اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون فوق را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1 ـ اجرای قانون تملک اراضی و اقدام در مورد تملک زمین به منظور انجام برنامه شهر سازی و خانه سازی به عهده وزارت آبادانی و مسکن محول می شود .
ماده 2 ـ کمیسیون ارزیابی مذکور در تبصره 2 ماده 1 قانون در مورد انجام برنامه های شهر سازی و خانه سازی در وزارت آبادانی ومسکن تشکیل خواهد شد و انتخاب کارشناس دولت و توافق در انتخاب کارشناس مشترک به عهده وزیر آبادانی و مسکن می باشد.
ماده 3 ـ وزیر آبادانی و مسکن می تواند در مراکز استانها و شهرستانهای خارج از پایتخت اختیار کارشناس را به مدیران کل یا رؤسای ادارات آبادانی و مسکن تفویض نماید .
ماده 4 ـ در صورت استنکاف مالک یا کالکین از انتخاب و معرفی کارشناس اختصاصی یا توافق در انتخاب کارشناس مشترک ظرف مدت 15 روز از تاریخ اعلام کتبی یا انتشار آگهی دادستان کل در تهران و دادستان شهرستان در شهرستانها به تقاضای وزارت آبادانی و مسکن یا ادارات آبادانی و مسکن استانها یا شهرستانها اقدام به انتخاب کارشناس خواهند نمود . همین ترتیب مقرر است در مواردیکه باید حق کسب و پیشه تعیین شود و صاحب حق از انتخاب کارشناس اختصاصی یا توافق در انتخاب کارشناس مشترک استنکاف نماید .
ماده 5 ـ کارشناسان مکلفند ظرف مهلت مقرر نظر خود را راجع به بهای اراضی یا اغیانی مورد نظر اعلام دارند و در صورتیکه به جهات موجه اعلام نظر در مدت مزبور مقدور نباشد وزارت آبادانی و مسکن یا ادارات آن مهلت مناسب دیگری به کارشناسان خواهند داد.
ماده 6 ـ در صورتیکه تخریب منطقه یا محله ای به منظور شهرسازی یا خانه سازی لازم باشد مراتب از طرف وزارت آبادانی و مسکن به هیئت دولت پیشنهاد خواهد شد در تصویبنامه هیئت وزیران حدود منطقه یا محله مورد نظر صریحا قید می شود.
ماده 7 ـ وزارت آبادانی و مسکن پس از تصویب هیئت وزیران مراتب را یک بار در روزنامه رسمی و سه بار متوالی به فاصله ده روز در یکی از جراید کثیرالانتشار آگهی نموده و صاحبان حق را دعوت می نماید ظرف 15 روز از تاریخ انتشار آخرین آگهی فوق ضمن ارائه مدرک مالکیت یا سایر حقوق کارشناس اختصاصی خود را نیز معرفی نمایند.
ماده 8 ـ صاحبان حق باید نشانی کامل و همچنین قبولی کارشناس اختصاصی خود را به ضمیمه مدارک فوق به وزارت آبادانی و مسکن یا ادارات آبادانی و مسکن محل تسلیم دارند.
ماده 9 ـ هر گاه مالکین از اعلام مالکیت یا ارائه اسناد مربوطه استنکاف نمایند مالکین محدوده مورد تملک از ثبت محل استعلام و تشریفات تملک به نام کسی که از طرف اداره مالک یا صاحب حق معرفی می شود جریان خواهد یافت .
ماده 10 ـ در مواردیکه به صورت منطقه ای تعیین قیمت می شود تقسیم محدوده مورد تملک به مناطق مجزی به وسیله وزارت آبادانی و مسکن انجام خواهد شد و در این مورد مالکین ههر منطقه به وسیله آگهی در جراید برای انتخاب نمایندگان خود دعوت می شوند و نمایندگان مزبور مکلفند ظرف 15 روز از تاریخ انتخاب نسبت به تعیین کارشناس اقدام نمایند.
ماده 11 ـ دست مزد کارشناسان را وزارت آبادانی و مسکن پرداخت و سهم مالک را از بهای ملک برداشت خواهد کرد مگر در مواردیکه مالک شخصا با کارشناس مربوط بخود قرار دیگری گذاشته باشد .
ماده 12 ـ پس از ارزیابی زمین یا ملک بهای آن به مالک پرداخت و ملک یا زمین به دولت منتقل می شود در صورتیکه وضع مالکیت معلوم نباشد تا تعیین تکلیف قطعی بهای ملک در صندوق ثبت تودیع خواهد شد .
ماده 13 ـ در صورت استنکاف اسناد را امضاء خواهد کرد .
ماده 14 ـ برای تخلیه ملک ممکن است مهلت مناسبی به متصرف داده شود مخصوصا در مواردیکه ملک در تصرف مدارس یا بیمارستانها یا مؤسسات مشابه دیگر باشد .
ماده 15 ـ هر گاه ملک در تصرف شخص مالک برای انتخاب کارشناس مراتب به متصرف نیز ابلاغ خواهد شد مگر اینکه اعلام به وسیله جراید به عمل آید که در این صورت ابلاغ به متصرف ضرورت ندارد .
ماده 16 ـ در صورتیکه مالک یا متصرف پس از پایان مهلت از تخلیه ملک خودداری نماید دادستان شهرستان دستور تخلیه آن را صادر خواهد کرد و این دستور به وسیله کلانتری با ژاندارمری محل اجرا خواهد شد .
ماده 17 ـ آئین نامه مصوب 14/8/39 هیئت وزیران ملغی است
اصل تصویبنامه در دفتر نخسا وزیر است .
وزیر مشاور ـ دکتر محمود کشفیان

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6729

تاریخ تصویب : 1346/12/16

تاریخ ابلاغ : 1347/01/10

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.