×

قانون عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی تایلند

قانون عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی تایلند

قانون-عهدنامه-مودت-بین-دولت-شاهنشاهی-ایران-و-دولت-پادشاهی-تایلند

وکیل


ماده واحده - عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی تایلند که شامل یک مقدمه و شش ماده می باشد و در تاریخ سیزدهم بهمن ماه یک هزار و سیصد و چهل و پنج در بانکوک به امضا نمایندگان مختار طرفین رسیده است تصویب و به دولت اجازه داده می شود اسناد تصویب آن را مبادله نماید.
قانون بالا مشتمل بر یک ماده و عهدنامه ضمیمه آن که در تاریخ روز دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه 1346 به تصویب مجلس سنا رسیده است در جلسه روز پنجشنبه بیست و هشتم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و چهل و شش شمسی مورد تصویب مجلس شورای ملی قرار گرفت .
رییس مجلس شورای ملی - مهندس عبدالله ریاضی

عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی تایلند اعلیحضرت همایون شاهنشاه ایران و اعلیحضرت پادشاه تایلند

نظر به تمایل به تشیید و توسعه علائق مودتی که خوشبختانه بین ایران و تایلند موجود می باشد با ایمان متقابل به لزوم ایجاد همکاری نزدیک تر بین دو کشور در زمینه مناسبات بین المللی بر اساس صلح و عدالت و اصول منشور ملل متحد. تصمیم به انعقاد عهدنامه مودت گرفتند و برای این منظور نمایندگان تام الاختیار خود را به شرح زیر تعیین نمودند: اعلیحضرت همایون شاهنشاه ایران - جناب آقای منوچهر مرزبان سفیر ایران در بانکوک -
اعلیحضرت پادشاه تایلند.
جناب آقای تانات کومان وزیر امور خارجه دولت پادشاهی تایلند و نمایندگان مذکور پس از مبادله اختیارنامه های خود که صحیح و معتبر بود نسبت به مواد ذیل موافقت نمودند.
ماده اول - بین دو دولت و مردم آنها صلح دائمی و مودت پایدار برقرار خواهد بود.
ماده دوم - طرفین معظمین متعاهدین موافقت دارند روابط سیاسی و کنسولی فیمابین را حفظ کنند و همچنین موافقت دارند ماموران سیاسی و کنسولی هر یک از طرفین در قلمرو طرف دیگر بر اساس رعایت معامله متقابل از مزایا و مصونیتهایی که معمولا به موجب اصول مورد قبول حقوق بین الملل اعطا می گردد برخوردار باشند.
ماده سوم - طرفین معظمین متعاهدین موافقت دارند که با روح صمیمیت و همکاری و بر اساس معامله متقابل انعقاد موافقتنامه های دیگری را در زمینه های بازرگانی و دریانوردی و حقوق و مزایای کنسولی و روابط فرهنگی و استرداد مجرمین و در کلیه امور مورد علاقه مشترک طرفین مورد امعان نظر قرار دهند.
ماده چهارم - طرفین معظمین متعاهدین موافقت دارند کلیه اختلافاتی را که ممکن است بین آنها بروز نماید به طور مسالمت آمیز و با روح دوستی و به طرق عادی سیاسی حل و فصل نمایند و هرگاه نتوانند در ظرف مدت مناسبی اختلافات خود را بر طرف سازند با رعایت مقررات منشور ملل متحد به هر طریق عملی که مقتضی بدانند متوسل شوند.
ماده پنجم - این عهدنامه طبق قوانین اساسی طرفین معظمین متعاهدین به تصویب خواهد رسید و از تاریخ مبادله اسناد تصویب که در تهران به عمل خواهد آمد به موقع اجرا گذارده خواهد شد و تا اخطار فسخ کتبی یک ساله به قوت خود باقی خواهد ماند.
ماده ششم - این عهدنامه در دو نسخه به زبانهای فارسی و تایی و انگلیسی تنظیم شده و در صورت بروز اختلاف در تفسیر متن انگلیسی معتبر خواهد بود.
بنابر مراتب فوق نمایندگان تام الاختیار طرفین معظمین متعاهدین این عهدنامه را امضا و به مهر خود ممهور نمودند. بانکوک به تاریخ سیزدهم بهمن یک هزار و سیصد و چهل و پنج شمسی برابر با دو هزار و پانصد و ده بودایی و برابر با دوم فوریه یک هزار و نهصد و شصت و هفت میلادی .
از طرف دولت پادشاهی تایلند از طرف دولت شاهنشاهی ایران
عهدنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و شش ماده منضم به قانون عهدنامه مودت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی تایلند می باشد.
رییس مجلس شورای ملی - مهندس عبدالله ریاضی



نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1346/02/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.