×

آئین نامه اجرائی قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی برای کلیه اتباع ایرانی

آئین نامه اجرائی قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی برای کلیه اتباع ایرانی

آئین-نامه-اجرائی-قانون-الزام-اختصاص-شماره-ملی-و-کدپستی-برای-کلیه-اتباع-ایرانی شماره 44628/ت 21861 هـ 8/12/1378

وزارت کشور ـ وزارت پست و تلگراف و تلفن
هیأت وزیران در جلسه مورخ 1/12/1378 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 1/6331 مورخ 16/6/1378 وزارتخانه های کشور و پست و تلگراف و تلفن و سازمانهای برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور و به استناد ماده (6) قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی ـ مصوب 1376ـ آئین نامه اجرائی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1ـ در این آئین نامه اصطلاحات و واژه های زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف ـ سازمان: سازمان ثبت احوال کشور.
ب ـ شرکت: شرکت پست جمهوری اسلامی ایران.
پ ـ قانون: قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی برای کلیه اتباع ایرانی ـ مصوب 1376ـ .
ت ـ شماره ملی: عددی است ده رقمی و منحصر به فردکه توسط سازمان برای هر فرد ایرانی تعیین و به وی اختصاص داده می شود.
ث ـ کدپستی: عددی است ده رقمی و یگانه که توسط شرکت تنها برای شناسایی هر مکان تعیین و به آن اختصاص داده می شود.
ج ـ محل سکونت: مکانی است که شخص اظهار می دارد که در آنجا زندگی می کند.
چ ـ کارت شناسایی ملی: سند شناسایی اتباع ایرانی است که توسط سازمان صادر می شود ودر آن مشخصات فردی شماره ملی و کد پستی محل سکونت دارنده کارت درج می شود.
ماده 2 ـ کلیه افراد بالای (15) سال سن موظفند پس از اعلام سازمان با در دست داشتن مدارک لازم و برابر زمانبندی برای دریافت و تکمیل فرم درخواست کارت شناسایی خویش اقدام نمایند.
تبصره ـ اعتبار اولین کارت شناسایی ملی از تاریخ صدور به مدت (7) سال است. تغییر اعتبار در دوره های بعد بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران خواهد بود.
ماده 3 ـ صاحب کارت مکلف است با تغییر محل سکونت یا تغییر هریک از اقلام اطلاعاتی کارت شناسایی یا پایان مدت اعتبار کارت نسب
به تعویض کارت شناسایی ملی خود اقدام نماید.
تبصره ـ با ثبت واقعه وفات هر فرد کارت شناسایی متوفی باطل و از درجه اعتبار ساقط می شود.
ماده 4 ـ کلیه دستگاههای موضوع ماده (2) قانون موظفند پایگاههای اطلاعات خود را به نحوی سامان دهند که هر فرد با شماره ملی و کدپستی در کلیه سیستمهای اختصاصی مربوط شناخته شود.
تبصره ـ پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان تنها مرجع رسمی اطلاعات افراد به شرح موضوع ماده (5) این آئین نامه است .
ماده 5 ـ سازمان مکلف است نسبت به ابلاغ اطلاعات فردی تحت پوشش دستگاه متقاضی مشتمل بر نام و نام خانوادگی ، نام پدر ، شماره شناسنامه ، محل صدور ، تاریخ تولد ، سریال شناسنامه ، شماره ملی و کد پستی بر اساس درخواست بالاترین مقام دستگاه اجرائی مربوط اقدام نماید .
تبصره 1 ـ سازمان موظف است نسبت به تحویل اطلاعات فردی از طریق پایانه و محیط های مغناطیسی و یا بر اساس روشهایی که به تصویب هیات موضوع ماده 14 این آئین نامه می رسد اقدام نماید .
تبصره 2 ـ اولویت تحویل اطلاعات فردی و کد پستی به دستگاههای اجرائی توسط هیات موضوع ماده 14 این آئین نامه تعیین می شود و حداکثر تا شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این آئین نامه تحویل اطلاعات فردی و کد پستی به کلیه دستگاههای موضوع ماده 2 قانون لازم الاجرا است .
ماده 6 ـ کلیه دستگاههای موضوع ماده 2 قانون موظفند یک سال پس از لازم الاجرا شدن این آئین نامه نسبت به درج شماره ملی و کد پستی و هرگونه کارت شناسایی اداری یا صنفی یا گواهی نامه رانندگی و موارد مشابه اقدام نماید . ارایه خدماتی که نیاز که به کسب اطلاعات فردی دارد موکول به اخذ شماره ملی و کد پستی از متقاضیان است .
ماده 7 ـ به منظور تسریع در ابلاغ شماره ملی و کد پستی و رفع مغایرت های احتمالی قبل از صدور کارت شناسایی ملی سازمان موظف است با همکاری شرکت ظرف سه ماه شماره ملی و کد پستی را از طریق کارت یا نامه رسمی حاوی مشخصات فردی شامل شماره ملی ، نام و نام خانوادگی ، نام پدر و کد پستی ابلاغ نماید .
تبصره ـ سازمان برنامه و بودجه نسبت به تامین اعتبار اجرای این ماده اقدام های لازم را به عمل خواهد آورد .
ماده 8 ـ کلیه وزارت خانه ها سازمانها ، شرکت ها ، موسسات دولتی و عمومی مکلفند ظرف یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این آئین نامه با همکاری شرکت نسبت به جایگزینی کد پستی با کد شناسایی اماکن متعلق به خود اقدام نماید .
تبصره ـ شرکت موظف اقدامهای لازم را در زمینه به هنگام سازی اطلاعات کد پستی و ارایه آن به سازمانها انجام دهد .
ماده 9 ـ شهرداری ها و بخشداری های سراسر کشور موظف است با همکاری شرکت طی سال اول برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به نصب پلاک های کد پستی 10 رقمی در محل ورودی اماکن اقدام نماید . تا جایگزین پلاک های شناسایی موجود شود .
تبصره ـ شهرداری ها و بخشداری ها موظفند هر ماه تغییرات اماکن معابر و ساخت و ساز ساختمانها را به اداره پست محدود فعالیت خود اطلاع دهد .
ماده 10 ـ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی پس از اجرای ماده 10 این آئین نامه مکلفند در هنگام صدور هر نوع کارت سر برگ اوراق تبلیغاتی پروانه ، گواهی نامه و مواد مشابه آن کد پستی 10 رقمی را قید نمایند .
ماده 11 ـ عباراتی ثبت اسناد و املاک کشور دفتر خانه های اسناد اصلی دفاتر ازدواج و طلاق ، بنگاههای معاملاتی و کلیه واحدهای ذیربط موظفند در هنگام تنظیم اسناد نسبت به درج شماره ملی و کد پستی 10 رقمی افراد متعاملین و مورد معامله در اسناد مربوط اقدام نمایند .
ماده 12 ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است جهت مکانیزه نمودن اطلاعات و اسناد ملکی و ایجاد پایگاه اطلاعات و اجرای طرح کاداستور شماره ملی مالک یا مالکان و کد پستی ملک را به کار گیرند .
ماده 13 ـ کلیه دستگاههای متقاضی شماره ملی و کد پستی موظفند برابر تعرفه هایی که به تصویب هیات موضوع ماده 14 این آئین نامه می رسد هزینه های مربوط را پرداخت نماید .
ماده 14 ـ به منظور هدایت ، نظارت و تهیه زمان بندی اجرائی دستورالعملها و پی گیری مواد ذیربط در امر ابلاغ شماره ملی ، کد پستی و صدور کارت شناسایی ملی و پایگاههای اطلاعات فردی دستگاهها هیات مرکب از نمایندگان تام الاختیار سازمان ثبت احوال کشور سازمان برنامه و بودجه شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور اداری و استخدامی کشور به مسئولیت سازمان برنامه و بودجه تشکیل می شود .
تبصره ـ هیات موضوع این ماده موظف است هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد این آئین نامه را به هیات وزیران ارایه نماید .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16032

تاریخ تصویب : 1378/12/01

تاریخ ابلاغ : 1378/12/17

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - وزارت پست و تلگراف و تلفن -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.