×

الگوی سطح بندی مناطق و مراکز روستایی و استانداردها و ضوابط ارائه خدمات روستایی کشور

الگوی سطح بندی مناطق و مراکز روستایی و استانداردها و ضوابط ارائه خدمات روستایی کشور

الگوی-سطح-بندی-مناطق-و-مراکز-روستایی-و-استانداردها-و-ضوابط-ارائه-خدمات-روستایی-کشور شماره 3932 / 310 - 30/11/1378

وزارت مسکن و شهرسازی
شورای عالی شهر سازی و معماری ایران
1 ـ مناطق روستایی کشور در سه سطر حوزه مجموعه و منظومه روستایی به شرح زیر تعریف و سطر بندی می شوند :
الف ـ حوزه روستایی ـ اجتماعی از چند آبادی هم جوار و مرتبت در قلمرو جغرافیایی و فرهنگی همگن با عملکردهای بالنسبه همسان با یک کانون جمعیتی در بر بر را شامل می شود . و جمعیت آن تا 5 هزار نفر می باشد مناطق روستایی کشور حدودا شامل هشت هزار حوزه روستایی خواهد بود .
ب ـ مجموعه روستایی ـ تجمعی از چند حوزه روستایی است که به دلایلی به هم پیوسته یا وابسته و حوزه نفوذ کنونی یا آتی یک مرکز برتر روستایی را تشکیل داده و جمعیتی حداکثر تا 12 نفر را در بر می گیرد . حدودا 2500 مجموعه روستایی در کل مناطق روستایی کشور پیش بینی می شود .
ج ـ منظومه روستایی ـ از تجمع از چند روستایی شکل می گیرد وسیع ترین قلمرو جغرافیایی برای عملکرد یکپارچه و پوشش خدماتی در محیط روستایی است که با مزیت حد اقل یک کانون شهری یا روستای بزرگ شکل گرفته است . جمعیت مجموعه روستایی با توجه به شرایط مختلف بدون احتساب جمعیت شهری و مرکز منظومه بین 20تا40 هزار نفر می باشد عرصه های روستایی کشور در قالب نواحی طرح کالبدی ملی 85 ناحیه حدودا شامل 800 منظومه روستایی خواهد بود .
2ـ استانداردها و ضوابط خدمات رسانی بر اساس سطح بندی یک با استانه های جمعیتی و فاصله های دسترسی با توجه به محیط های هموار و ناهموار به شرح جدول پیوست نعیین می گردد.
تبصره ـ برای هر یک از روستاها و بر حسب مورد و با اولویت به مراکز و کانونهای جمعیتی برتر طرح هادی روستایی طبق ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تهیه و پس از تصویب در مراجع ذیربط به مورد اجراء گذاشته خواهد شد .
تبصره 2 ـ برای فضاها و محیط های روستایی حسب مورد ( در ضرورت و محدوده آن در طدح های جامع ناحیه ای تعیین خواهد شد ) طرح ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی طبق ضوابط مصوب شورای عالی تهیه و پس از تصویب در مرجع ذیربط به مورد اجراء گذاشته خواهد شد .
تبصره 3ـ تصویب حوزه ها مجموعه ها و منظومه های روستایی و مراکز آنها در مناطقی که طرحهای مصوب بالا دست ( طرح توسعه و عمران جامع ناحیه ای ) وجود ندارد و همچنین تعیین اولویت تامین و استقرار هر یک از خدمات و تسهیلات موضوع جدول فوق الذکر به عهده مرجع تصویب طرح های توسعه و عمران در استان خواهد بود .
تبصره 4ـ اولویت نحوه سرمایه گذاری و تامین اعتبار برای ایجاد خدمات و تسهیلات موضوع جدول فوق با بخش خصوصی و مردمی است موارد نحوه سرمایه گذاری دولتی و مشارکتی در این امور توسط مراجع ذیربط و در چارچوب سیاستهای دولت تعیین خواهد شد .
3 ـ در تهیه طرح های توسعه عمران ناحیه ای دستگاههای تولید کننده این گونه طرح ها موظفند الگوی سطح بندی مراکز و مناطق روستایی موضوع این مصوبه را مورد توجه واستفاده قرار دهند .
بدهی است با توجه به مفاد این مصوبه طرح های توسعه و عمران ( جامع ) ناحیه مصوب توسط وزارت مسکن و شهرسازی مورد باز نگری قرار خواهد گرفت تا به منظور طبیق طرح های مذکور با مفاد این مصوبه اصلاحات لازم در انها به عمل آورد .
4 ـ سطح بندی تایین مراکز روستایی و خدمات رسانی موضوع این مصوبه تا تهیه وابلاغ طرح های فرادست شامل طرح های توسعه و عمران ( جامع) ناحیه و طرح های کالبدی منطقه ای ملاک عمل می باشد .
5ـ رهایت مفاد این مصوبه در سطح بندی مناطق و مراکز روستایی و استانداردهای خدمات رسانی روستایی برای کلیه دستگاههای ذیربط الزامی است .
6 ـ هرگونه تغییر و اصلاح در الگوی سطح بندی مناطق و مراکز روستایی و استاندارد های خدمات روستایی موضوع این مصوبه به تصویب شورای اسلامی عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد رسید .
7 ـ الگوی تقسیمات فضایی موضوع این مصوبه با رعایت ماده 14 قانون تعاریف ضوابط و تقسیمات کشوری از مرزهای تقسیماتی مذکور تبعیت خواهد نمود .
ضمنا پیشنهاد می شود وزارت کشور با همکاری وزارتخانهای مسکن و شهرسازی و جهاد سازی و سازمان برنامه وبودجه در زمینه اصلاح تقسیمات سیاسی کشور به نحوی اقدام نماید تا نتایج این الگو و دستاوردهای پیشنهادی طرح پایه آماش سرزمین و سایر طرح های توسعه و عمران ملی منطقه ای ناحیه ای و تقسیمات فضایی طرح های مذکور در تقسیمات سیاسی کشور مورد استفاده و توجه قرار گرفته و حداکثر انطباق بین آنها فراهم گردد .
در خاتمه اضافه می نماید همانطور که در جداول پیوست ملاحظه می شود بیش از 15 سازمان وزارتخانه در تامین خدمات ایجاد نهادهای مالی اقتصادی و پشتیبانی تولید و واحدهای تولیدی مورد نیاز مناطق روستایی واجد نقش می باشند که رعایت و اجرای دقیق الگوهای موضوع مصوبه توسط آنها ایجاد تحول در سیما و مدیریت اقتصادی ، اجتماعی و کالبدی روستاهای استان را در پی خواهد داشت لذا خواهشمند است به عنوان استاندارد و رییس شورای شهرسازی و معماری استان و مقام مسئول نظارت عالیه بر توسعه همه جانبه سکونت گاههای استان ضمن ابلاغ مراتب به کلیه مسئولین و مراجع ذیربط تمهیداتی اتخاذ فرماید تا عموم آنها با مفاد مصوبه و پیوست های آن آشنایی کامل حاصل نموده و بر مراعات دقیق آن در برنامه تقسیر ارتباطات عمرانی توسط آنها نظارت لازم معمول گردد .
معاون وزیر و دبیر شورای عالی ـ جلیل حبیب اللهیان

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16036

تاریخ تصویب : 1378/11/30

تاریخ ابلاغ : 1378/12/22

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.