×

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل 1978 میلادی (1357 هجری شمسی ) مربوط به کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریا مصوب 1974 میلادی برابر 1353 هجری شمسی

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل 1978 میلادی (1357 هجری شمسی ) مربوط به کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریا مصوب 1974 میلادی برابر 1353 هجری شمسی

قانون-الحاق-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-به-پروتکل-1978-میلادی-(1357-هجری-شمسی-)-مربوط-به-کنوانسیون-بین-المللی-ایمنی-جان-اشخاص-دردریا-مصوب-1974-میلادی-برابر-1353-هجری-شمسی
شماره 3629- ق 15/12/1378

حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 48990/18476 موخ 28/7/1377 دولت درخصوص الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل 1978 میلادی (1357 هجری شمسی ) مربوط به کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریا مصوب 1974 میلادی برابر با1353 هجری شمسی که درجلسه علنی روزچهارشنبه مورخ 4/12/1378 مجلس شورای اسلامی عیناً تصویب وبه تأیید شورای نگهبان رسیده است ، دراجرای اصل یکصدوبیست وسون (123) قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبرناطق نوری

شماره 67952 21/12/1378
وزارت راه وترابری
قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل 1987 میلادی (1357 هجری شمسی ) مربوط به کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریا مصوب 1974 میلادی برابر 1353 هجری شمسی که درجلسه علنی روزچهارشنبه مورخ چهارم اسفندماه یکهزار و سیصد و هفتاد و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب ودرتاریخ 9/12/1378 به تأیید شورای نگهبان رسیده وطی نامه شماره 3629- ق مورخ 15/12/1378 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می گردد.
رئیس جمهور – سیدمحمد خاتمی

ماده واحده – به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود به پروتکل 1987 میلادی (1357 هجری شمسی ) مربوط به کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریا مصوب 1974 میلادی برابر1353 هجری شمسی مشتمل بر(8) ماده ویک پیوست ویک ضمیمه به شرح پیوست ، ملحق شده اسناد مربوطه راتسلیم نماید.

بسم الله الرحمن الرحیم
پروتکل 1978 میلادی ( 1357 هجری شمسی ) مربوط به کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریا مصوب 1974 میلادی (1353 هجری شمسی )
اعضای این پروتکل ،
که عضو کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریا مصوب اول نوامبر1974 میلادی (10/8/1353 هجری شمسی) در لندن میباشند،
باتصدیق اینکه کنوانسیون فوق الذکر سهم بسزایی را می تواند درارتقاء ایمنی کشتی ها واموال دردریا وجان اشخاص داخل کشتی ایفانماید،
همچنین باتصدیق لزوم بهبود بیشتر ایمنی کشتیها، بویژه کشتیهای نفتکش ،
باعنایت به امکان دستیابی بهتربه این هدف بوسیله انعقاد پروتکلی درارتباط باکنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریا مصوب 1974 میلادی (1353 هجری شمسی )
به شرح زیر موافقت نمودند:

ماده 1 – تعهدات کلی
اعضای این پروتکل تعهد می کنند که مفاد این پروتکل وضمیمه آن که جزء لاینفک این پروتکل است رابه موقع به اجرابگذارند.هراشاره ای به این پروتکل درعین حال اشاره به ضمیمه آن نیز خواهد بود.

ماده 2- دامنه شمول
1- مفاد مواد (2) و(3) ( به غیرازبند«الف » ) ، (4) و(6) ( بندهای «ب » ،«ج» و «د»،(7)و(8) کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریا مصوب 1974 میلادی (1353هجری شمسی ) ( که منبعد کنوانسیون خوانده می شود) دراین پروتکل گنجانده می شوند ، مشروط براینکه هراشاره ای به موادمزبور کنوانسیون ودولتهای متعاهد به ترتیب اشاره به این پروتکل واعضای این پروتکل محسوب گردد.
2- هرکشتی که مشمول این پروتکل شود، مفادکنوانسیون راباید به همراه اطلاحات واضافاتی که دراین پروتکل راتاجائیکه لازم است اطمینان حاصل شود که هیچگونه رفتارنامطلوبتری درمورد کشتیهای مزبور صورت نمی گیردبکاربندند.

ماده 3- تبادل اطلاعات
اعضای این پروتکل تعهد می کنند فهرستی ازبازرسیهای معرفی شده باسازمانهای به رسمیت شناخته شده ایی که به نیابت ازطرف آنها مجاز به فعالیت درزمینه اداره امورایمنی جان اشخاص دردریا می باشندراجهت ارسال به اعضاء به منظور مأمورین آنها ، به دبیر کل سازمان مشورتی بین الدولی دریانوردی که ازاین پس سازمان نامیده می شود) ارسال ونزد وی تودیع نمایند.
دستگاه اجرائی بایدسازمان راازمسؤولیتهاوشرایط خاص اختیارتفویض شده به بازرسهای معرفی شده یاسازمانهای به رسمیت شناخته شده مطلع نماید.

ماده 4- امضاء ، تنفیذ ، پذیرش ، تتصویب والحاق
1- این پروتکل درمقر سازمان ازتاریخ اول ژوئن 1987 میلادی (11/3/1357 هجری شمسی ) تا اول مارس 1979 میلادی ( 10/12/1357 هجری شمسی ) جهت امضاء وپس ازآن برای الحاق مفتوح خواهد بود .کشورها با رعایت مفاد بند(3) این ماده ، می توانند به روشهای زیر به عضویت این پروتکل درآیند:
الف – امضای بدون شرط تنفیذ ، پذیرش یاتصویب ،یا
ب – امضای منوط به تنفیذ ، پذیرش یاتصویب ومتعاقب آن تنفیذ ، پذیرش یاتصویب ،یا
پ – الحاق .
2- تنفیذ ، پذیرش ، تصویب یاالحاق یاتسلیم سندی بدین منظور به دبیرکل سازمان صورت خواهد پذیرفت .
3- این پروتکل تنها توسط کشورهایی می تواند بدون قید وشرط تنفیذ ، پذیرش، تصویب یاالحاق ، امضاء شودکه کنوانسیون رابدون قید شرط تنفیذ ، پذیرش ، تصویب یاالحاق امضاء کرده اند.

ماده 5- لازم الاجراشدن
1- این پروتکل شش ماه پس ازتاریخی که حداقل پانزده کشور که مجموع نائوگان تجاری آنها حداقل پنجاه درصد ظرفیت ناخالص کشتیرانی تجاری جهانی راتشکیل دهد، درهرحال این پروتکل قبل ازاینکه کنوانسیون لازم الاجراگرددبه اجرا درنخواهد آمد.
2- هرگونه سندتنفیذ پذیرش ، تصویب یاالحاق که پس ازتاریخ لازم الاجراشدن این پروتکل تسلیم شده باشدسه ماه پس ازتاریخ تسلیم سند، نافذ خواهدشد.
3- هرگونه سند تنفیذ ، پذیرش ، تصویب یاالحاق تسلیم شده بعد ازتاریخی که درآن اصلاحیه این پروتکل به موجب ماده (8) کنوانسیون پذیرفته شده تلقی می گردد، درمورد این پروتکل به گونه ای که اصلاح شده ، اعمال خواهدشد.

ماده 6- انصراف
1- این پروتکل می تواند توسط هرعضوی درهرزمان پس ازسپری شدن پنج سال ازتاریخی که این پروتکل درمورد آن عضو لازم الاجرامی شود، فسخ گردد.
2- انصراف ، باتسلیم سندانصراف به دبیرکل سازمان صورت خواهد پذیرفت .
3- انصراف یکسال یازمان طولانی تری که ممکن است درسند انصراف تصریح شده باشد ، پس ازدریافت آن توسط دبیر کل سازمان نافذ خواهد شد.
4- انصراف ازکنونسیون ازطرف یک عضو ، انصراف آن عضو ازاین پروتکل نیز تلقی خواهدشد.

ماده 7- امین اسناد
1- این پروتکل به دبیرکل سازمان که ( ازاین پس امین اسناد خوانده می شود) تسلیم خواهدشد.
2- امین اسنادباید:
الف – موارد زیررابه کلیه کشورهایی که این پروتکل راامضاء نموده یابه آن ملحق شده اند اطلاع دهد:
1 - هرامضاء جدید یاتسلیم سندتنفیذ ، پذیرش ، تصویب یاالحاق همراه باتاریخ آن ،
(2) تاریخ لازم الجراشدن این پروتکل ،
3- تسلیم هرگونه سندانصراف ازاین پروتکل همراه باتاریخ دریافت آن وتاریخی که درآن ، انصراف نافذ می شود.
ب – نسخ برابر با اصل این پروتکل رابه کلیه کشورهایی که این پروتکل راامضاء نموده یابه آن ملحق شده اند ارسا ل نماید.
4- به محض اینکه این پروتکل لازم الاجرا شد، یک نسخه برابربااصل آن توسط امین اسناد به دبیرخانه سازمان ملل متحد جهت ثبت وانتشارطبق ماده (102) منشور ملل متحد،ارسال خواهدشد.

ماده 8- زبانها
این پروتکل دریک نسخه واحد به زبانهای چینی ، انگلیسی ، فرانسوی ، روسی واسپانیولی تهیه گردیده که کلیه متون دارای اعتباریکسان می باشند. ترجمه های رسمی به زبانهای عربی ، آلمانی وایتالیایی تهیه وبه همراه نسخه اصل امضاء شده تسلیم خواهدشد.
درتأیید مراتب فوق ، امضاء کنندگان زیرکه بدین منور ازطرف دولتهای متبوع مجازشناخته شده اند این پروتکل رااماء نموده اند:
تنظیم شده درلندن به تاریخ هفدهم فوریه 1978 میلادی (28/11/1356 هجری شمسی )

پیوست
اصلاحات واضافات کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریا مصوب 1974 میلادی (1353 هجری شمسی )

فصل اول – مقررات عمومی
قسمت (الف ) کاربرد ، تعاریف وغیره
ماده 2-تعاریف
بند زیر به متن موجود اضافه می شود:
ن - «سن کشتی » به معنای مدت زمان سپری شده از سال ساخت کشتی مطابق آنچه که دراوراق ثبت کشتی درج شده است .
قسمت (ب ) بازرسی ها وگواهینامه ها

ماده 6- بازبینی ها و بازرسی ها
متن جایگزین متن موجود ماده (6) می شود:
الف – بازبینی وبازرسی کشتیها ، تاجائی که مربوط به اجرای مفاد این مواد واعطای معافیت ازآنها می باشد باید توسط مأموران دستگاه اجرایی انجام شود . درهرصورت دستگاه اجرائی می تواند این بازبینی ها وبازرسی هارایابه بازرسهای معرفی شده برای این منظور ویابه سازمانهای رسمیت شناخته شده واگذارکند.
ب – دستگاه اجرائی باید ترتیباتی راجهت بازرسی های برنامه ریزی نشده اتخاذ نمایدکه این بازرسی های خارج ازبرنامه درطی مدت اعتبارگواهینامه انجام شود.چنین بازرسی هایی باید تضمین نمایدکه کشتی وتجهیزات آن ازهرلحاظ بطور مطلوبی برای خدماتیکه برای کشتی وتجهیزات آن از هر لحاظ بطور مطلوبی برای خدماتی که برای کشتی درنظرگرفته شده ، باقی می مانند.این بازرسی ها می تواند توسط واحدهای بازرسی خوددستگاه اجرائی یابازرسیهای معرفی شده یاسازمانهای به رسمیت شناخته شده یادیگر اعضاء بنابه درخواست دستگاه اجرائی انجام شود . درصورتی که دستگاه اجرائی ، به موجب مفاد مواد (8) و(10) این فصل ، بازرسی های اجباری سالانه رامقررکند، بازرسی های خارج ازبرنامه فوق الذکر اجباری نخواهد بود.
ج – دستگاه اجرائی که بازرس هایی رامعرفی می کند یاسازمانهائی رابه رسمیت می شناسدتابازبینی ها وبازرسی هاراهمانطوری که دربند های (الف )و(ب ) این ماده شرح داده شده، انجام دهند باید حداقل به هربازرس معرفی شده یاسازمان به رسمیت شناخته شده برای موارد زیراختیاراعطاء نماید:
2- درخواست تعمیرات برای یک کشتی ،
انجام بازبینی ها وبازرسی ها ، درصورتی که بوسیله مراجع ذیصلاح کشور صاحب بندرتقاضا شود.
دستگاه اجرای مسؤولیت ها وشرایط اختیارتفویض شده به بازرسهای معرفی شده یاسازمانهای به رسمیت شناخته شده شده رابه سازمان اطلاع خواهد داد.
د- وقتی یک بازرس معرفی شده یاسازمان به رسمیت شناخته شده احراز کند که شرایط کشتی یا تجهیزات آن اساساً مطابق باجزئیات گواهینامه نیست یا به گونه ای است که کشتی بدون ایجاد خطر برای خود و اشخاص داخل آن نمی تواند به دریا برود، بازرس یاسازمان مزبور باید فوری مطمئن شود که اقدامات اصلاحی صورت گرفته وباید درموقع مقتضی دستگاه اجرائی رامطلع نماید.اگرچنین اقدامی صورت گرفته وبایددرموقع مقتضی دستگاه اجرائی رامطلع نماید.اگرچنین اقدام اصلاحی صورت نگرفته باشد گواهینامه مربوط باید اخذ ودستگاه اجرائی رافوری مطلع نمود، واگر کشتی در بندر عضودیگری است ، مراجع ذیصلاح کشورصاحب بندرنیزباید فور یمطلع شوند. اگرمأمور دستگاه اجرائی ، بازرس معرفی شده یاسازمان به رسمیت شناخته شده ، مراجع ذیصلاح کشورصاحب بندررامطلع کرده باشد، دولت کشور صاحب بندر مربوط باید به مأمور ، بازرس یاسازمان مزبور هرنوع کمکی راکه لازم است بنماید تاتعهدات خودرامطابق این ماده انجام دهد. درصورت امکان ، دولت کشور صاحب بندربایداطمینان حاصل کند که کشتی حرکت نخواهد کرد، مگراینکه بتواند بندررابه قصد آبهای آزاد یاحوضچه مناسب تعمیرات کشتی ، بدون اینکه خطری متوجه کشتی یااشخاص داخل آن شود ، ترک کند.
هـ – دستگاه اجرائی درهرموردبه طور کامل بازرسی وبازبینی برای انجام این تعهد ، اطمینان حاصل کند.

ماده 7- بازرسی کشتیهای مسافربری
جزء زیرجایگزین جزء (3) بند (ب ) موجود می شود.
3- بعداز تعمیرناشی ازبازرسیهای توصیف شده درماده (11) این فصل ، یا هرموقع که تعمیر مهم یانوسازی کشتی انجام می گیرد یک بازرسی اعم از کلی یاجزئی حسب شرایط صورت خواهد گرفت . این بازرسی به گونه ای خواهدبود که اطمینان حاصل شود که تعمیرات ضروری یانوسازی ها به طور مؤثر صورت گرفت ومواد ومهارت بکارگرفته شده دراین تعمیرات ونوسازی ها ازهرلحاظ رضایت بخش می باشد.واینکه کشتی درتمام جنبه ها ، مفاد کنوانسیون واین پروتکل ومقررات لازم الاجرای بین الملی برای جلوگیری ازتصادم دردریا ، قوانین ، تصویبنامه ها، احکام ومقرراتی راکه دستگاه اجرائی درنتیجه آنهااعلام کرده ،رعایت می کند.

ماده 8- بازرسی وسایل نجات جان اشخاص وسایرلوازم کشتیهای باری
متن زیرجایگزین ماده (8) متن موجود می شود:
الف – تجهیزات نجات جان به استثنای دستگاه رادیو تلگراف درقایق نجات موتوری یادستگاه رادیویی قابل حمل برای قایقهای نجات ، دستگاه عمق یاب ، قطب نمای جایرو(که همیشه شمال حقیقی رانشان می دهد) ، تجهیزات اطفای حریق وسیستم گاز بی اثر کشتیهای باری که فصول دوم –1-، دوم –2، سوم وپنجم کنوانسیون واین پروتکل درمورد آنهاعمال می شود،مشمول بازرسیهای اولیه وبعدی به صورتی که برای کشتیهای مسافربری درماده (12) ماه مندرج درجزء (2) بند (الف ) ماده مزبور خواهدبود .نقشه های مقابله باحریق درکشتیهای جدید ووسیله سوارشدن راهنمای محلی به کشتی ،کتب دریایی ، چراغهای دریایی ،علائم روز ودستگاه تولید صداکه درکشتیهای فعلی وکشتیهای جدید حمل می گردد،جزء موارد بازرسیهاقرارداده می شودتااطمینان حاصل شود که آنها الزامات کنوانسیون واین پروتکل ودرمورد که قابل اعمال است ، مقررات لازم الاجرای بین المللی برای جلوگیری ازتصادم دردریا رابه طور کامل رعایت کرده اند.
ب – بازرسیهای میان مدت برای کشتیهای نفتکش باعمرده سال وبیشتر ، در ظرف (3) ماه قبل یابعدازتاریخ سالگرد گواهینامه ایمنی تجهیزات کشتی باری ، صورت خواهد گرفت تاازاینکه تجهیزات معین شده دربند(الف) این ماده مطابق با ماده (1) این فصل نگهداری شده اند واینکه درشرایط کاری مطلوبی می باشنداطمینان حاصل گردد.چنین بازرسیهای میان دوره ای درپشت گواهینامه ایمنی تجهیزات کشتی باری صادره مطابق ابند جزء (3) بند (الف) ماده (12) فصل اول کنوانسیون درج خواهدشد.

ماده 10- بازرسیهای بدنه ، ماشین آلات وتجهیزات کشتی های باری
متن زیرجایگزین ماده (10) موجود می شود:
الف – بدنه ، ماشین آلات وتجهیزات کشتی های باری ( به غیرازمواردی که درخصوص آنها گواهینامه های تجهیزات ایمنی کشتی باری ، گواهینامه های ایمنی رادیو تلگراف کشتی باری یاگواهینامه های رادیو تلفنی کشتی باری صادرشده است ) بلافاصله پس از اتمام ساخت وپس از آن به شیوه ای که دستگاه اجرائی ممکن است ضروری تشخیص دهد موردبازرسی قرارمی گیرندتاازاینکه شرایط کارآنها درتمام جنبه های رضایتبخش باشد ودرفواصل زمانی زیراطمینان حاصل شود:
1- درفواصل زمانی تعیین شده به وسیله دستگاه اجرائی که متجاوز از(5)سال نباشد ( بازرسیهای ادواری ) ،
2- علاوه برچنین بازرسی های ادواری ، یک کشتی نفتکش ده ساله وبالاترباید درطول مدت اعتبار گواهینامه ایمنی ساختمان کشتی باری حداقل تحت یک بازرسی میان مدت قرارگیرد.درمواردی که فقط یک بازرسی میان مدت درمدت زمان اعتبارگواهینامه انجام گرفته باشد، این بازرسی نبایددرحد فاصل زمانی شش ماه قبل وبعد ازنصف مدت اعتبار گواهینامه باشد.
ب – بازرسی اولیه و ادواری باید چنان باشد که اطمینان حاصل گرددکه ترتیبات ، مواد، اندازه های اسکلت ساختمانی ، دیگهای بخارودیگر وسایل ظروف فشارو متعلقات آنهاوماشین آلات اصلی وکمکی ازجمله سکان وسیستمهای کنترل وابسته به آن ، تأسیسات الکتریکی وتجهیزات دیگر درتمام جنبه های برای خدماتی که کشتی برای انجام آنها موردنظر می باشد، رضایت بخش هستند. چنین بازرسی هائی باید درمورد کشتیهای نفتکش شامل بازدید کف کشتی ازبیرون ، اطاقهای پمپاژ، سیستم های لوله کشی سوخت رسانی وتخلیه وبارگیری ، لوله کشی هواکش ها، شیرهای مکش فشارومحلهای ضدعبور شعله نیز باشد.
ج – بازرسی میان مدت ازکشتیهای نفتکش ده سال وبالاتر باید شامل بازدید از تجهیزات سکان وسیستمهای کنترل مربوط ، اطاقهای پمپاژ، سیستمهای لوله کشی سوخت وکالابرروی عرشه ودراطاقهای پمپاژ ، لوله کشی ، هواکشها، شیرهای مکش فشارومحلهای ضدعبور شعله ، تأسیسات الکتریکی درمناطق خطرناک وکف کشتی ازبیرون ، باشد.علاوه بر بازدید ازتأسیسات الکتریکی باچشم غیرمسلح ، مقاومت عایق بندی تجهیزات الکتریکی درمناطق خطرناک باید موردآزمایش قرارگیرند. اگر درهنگام آزمایشهاتردید نسبت به وضعیت لوله کشی بوجود آید، اقدامات اضافی مانندآزمایشهای فشار و تعیین ضخامت اگرلازم باشد بایدانجام گیرد. بازرسیهای میان مدت مزبور باید درپشت گواهینامه ایمنی ساختمان کشتی باری صادره طبق جزء (2) بند الف ماده (12) این فصل درج شود.
د- یک بازرسی ، چه به صورت کلی یاجزئی برحسب شرایط ، هرزمان که مقتضی باشدبعد ازتحقیقات توصیف شده درماده (11) این فصل یاهروقت که تعمیرات عمده یانوسازی انجام شود صورت خواهد پذیرفت . بازرسی به صورتی انجام می شود که اطمینان حاصل شودکه تعمیرات یانوسازی های ضروری ؤ به طور موثر صورت گرفته است واینکه مواد وومهارت بکاررفته شده دراین تعمیرات ونوسازی ازهرلحاظ رضایتبخش هستند وکشتی بدون اینکه خطری متوجه ایمنی کشتی یااشخاص داخل آن باشد آماده سفر به دریااست .

ماده 11 – حفظ شرایط بعد از بازرسی
متن زیر جایگزین ماده (11) متن موجود می شود:
الف – به منظور اطمینان حاصل کردن ازاینکه کشتی ازهرلحاظ آماده نگه داشته شده که باایمنی کامل وبدون ایجاد خطر برای خودواشخاص داخل آن به دریا برود، وضع کشتی وتجهیزات آن باید مطابق مقررات کنوانسیون واین پروتکل باید نگهداری شوند.
ب – بعدازاینکه هربازرسی به موجب مواد (6،7،8،9یا 10 ) فصل اول کنوانسیون واین پروتکل کامل شد ، هیچ نوع تغییری درترتیبات ساختاری ماشین آلات ، تجهیزات ودیگر قسمتهای تحت بازرسی بدون مجوز دستگاه اجرائی نباید انجام گیرد.
ج – هرگاه که حادثه ای برای یک کشتی رخ دهد یانقصی یافت شود که برایمنی کشتی یاکارایی آن باتکمیل تجهیزات نجات یادیگر تجهیزات تأثیر بگذارد، فرمانده یامالک کشتی باید دراسرع وقت موضوع رابه دستگاه اجرائی ، بازرس معرفی شده یاسازمان به رسمیت شناخته شده مسؤول صدورگواهینامه مربوط که مسبب شروع تحقیقاتی به منطور تعیین اینکه بازرسی که موجب مواد (6،7،8،9 یا10) فصل اول کنوانسیون واین پروتکل ضروری است یاخیر گزارش کند . اگرکشتی دربندر عضودیگری است ، فرمانده یامالک کشتی باید مراتب رافوری به مقامات ذیصلاح کشورصاحب بندر نیزگزارش کند وبازرس معرفی شده یاسازمان به رسمیت شناخته شده باید ثابت کند که چنین گزارشی صورت گرفته است .

ماده 14- مدت و اعتبارگواهینامه ها
متن زیرجایگزین ماده (14) متن موجود می شود:
الف – گواهینامه هائی به غیرازگواهینامه ایمنی ساختمان کشتی باری ، گواهینامه ایمنی تجهیزات کشتی باری وهرنوع گواهینامه معافیت ، باید برای مدتی که متجاوز از(12) مته نباشد ، صادر گردد. گواهینامه ایمنی ساختمان کشتی باری بایدبرای مدتی که متجاوز ازپنج سال نباشد ، صادر گردد. گواهینامه ایمنی تجهیزات کشتی باری باید برای مدتی که متجاوز از(24) ماه نباشد، صادرگردد.
گواهینامه های معافیت نباید برای مدت طولانی ترازمدت گواهینامه هائی که گواهینامه های مزبور به آنها اشاره دارد،معتبرباشند.
ب – تمدید اعتبارگواهینامه ایمنی ساختمان کشتی باری بیش ازمدت اعتبار پنجساله مجاز نمی باشد.
ج – اگربازرسی ظرف دوماه قبل ازپایان دوره ای صورت گیرد که برای آن گواهینامه ایمنی رادیوتلگرافی کشتی باری یاگواهینامه ایمنی رادیو تلفنی کشتی باری صادره درخصوص کشتیهای باری باظرفیت بارگیری ناخالص 300 تن وبیشتراماکمترازظرفیت بارگیری ناخالص 500 تن ، که بطور اولیه صادرشده ، این گواهینامه می تواند پس گرفته شود وگواهینامه جدیدی می تواند صادرشود که (12) ماه بعد ازپایان دوره مذذکور اعتبار آن خاتمه خواهدیافت .
د – اگریک کشتی درزمان خاتمه اعتبارگواهینامه ای به غیرازگواهینامه موضوع بند (ب) این ماده دربندرکشوری که کشتی درآن به ثبت رسیده ویادرجائی که باید موردبازرسی قرارگیرد،نباشد دستگاه اجرائی می تواند گواهینامه راتمدید کند، اماچنین تمدیدی فقط به منظور اینکه کشتی مجازباشد سفردریایی خودراتاکشوری که درآنجاثبت شده یاباید موردبازرسی قرارگیرد، کامل کند ، وپس ازآن فقط درمواردی که انجام آن مناسب ومعقول به نظر برسد، اعطاء می شود.
هـ- هیچ گواهینامه ای نباید به موجب مفادبند (د) این ماده برای مدتی بیش از 5 ماه تمدید اعتبارشود، وکشتی که ازچنین تمدیدی برخوردارشده ، پس ازرسیدن به کشوری که درآن به ثبت رسیده یابندری که باید درآن مورد بازرسی قرارگیرد، مجازنخواهد بود به موجب تمدید مزبور بندریاکشور مزبور رابدون اخذ گواهینامه جدید ، ترک کند.
و- گواهینامه ای به غیرازگواهینامه موضوع بند ( ب) این ماده ، که به موجب مفاد زیرین این ماده تمدید نشده باشد، ممکن است توسط دستگاه اجرائی برای مدت یک ماه ازتاریخ خاتمه اعتبارآن تمدید گردد.
ز- گواهینامه درموارد زیرفاقد اعتبارخواهدبود:
1- اگربازبینی هاو بازرسی ها درطی مدتهای قید شده دربند (الف) ماده (7) ومواد (8 و 9) بند ( الف ) ماده (10 ) فصل اول کنوانسیون واین پروتکل انجام نشده باشد یا براساس بندهای (د) ، (هـ) یا(و) این ماده تمدید اعتبارشده باشد. یا الزامات بندهای (الف ) و(ب ) ماده (11) این فصل کاملاً رضایت داشته باشد . حالت انتقال بین اعضاء دولت عضوی که کشتی قبلاً مجاز به برافراشتن آن بوده ، درصورتی که طی مدت (3) ماه پس ازانجام انتقال ازآن درخواست شودباید دراسرع وقت نسخی ازگواهینامه های حمل شده درکشتی قبل ازانتقال ونسخه هایی ازگزارشهای بازرسی مربوط را اگر موجود باشد ، به دستگاه اجرائی ارسال نماید .

ماده 19-کنترل
متن جایگزین ماده (19) موجود می شود:
الف – هرکشتی وقتی دربندرعضو دیگری قراردارد مشمول کنترل مأمورین مجاز آن دولت تاجائی است که این کنترل درجهت تأیید گواهینامه های صادره به موجب مواد (12) یا(13) فصل اول کنوانسیون باشد.
ب – چنین گواهینامه هایی اگر معتبرباشند، بایدمورد قبول واقع شوند مگر اینکه دلایل روشنی وجود داشته باشد مبنی براینکه شرایط کشتی یاتجهیزات آن با جزئیاتی که درهریک ازگواهینامه هاآمده اساساً منطبق نمی باشد یا اینکه کشتی وتجهیزات آن مطابق بامفاد بندهای (الف) و (ب ) ماده (11) این فصل نیستند.
ج- درشرایط ذکرشده دربند (ب) این ماده یادرصورتی که اعتبارگواهینامه ای تمام شده باشد یابه اعتبارآن پایان داده شده باشد، مأموری که کنترل را انجام میدهد بایداقداماتی انجام دهد که مطمئن شود کشتی حرکت نمی کند مگر تازمانیکه بتواند به قصد رفتن به تعمیرگاه مجاز، بدون اینکه خطری متوجه کشتی واشخاص داخلی آن بشود ، به دریا رفته یابندرراترک کند.
د- درحالتی که این کنترل منجربه هرنوع مداخله ای شود، مأموری که کنترل رانجام می دهد باید بی درنگ بصورت کتبی ، کنسول یادرغیاب او،نزدیکترین نمایندگی دیپلماتیک کشوری که کشتی مجازبه برافراشتن پرچم آن می باشد رااز کلیه شرایطی که موجب مداخله گردیده ، مطلع نماید. علاوه برآن ، باززرسهای معرفی شده یاسازمانهای به رسمیت شناخته شده مسؤول صدورگواهینامه ها نیز باید مطلع گردند ، اطلاعات مربوط به مداخله باید به سازمان گزارش شود.
هـ مقام مربوط کشور صاحب بندردرصورتی که نتواند اقدامی رابه گونه ای که دربندهای (ج) و(د) این ماده مشخص شده انجام دهد یادرصورتی که کشتی مجازشده باشد به بندربعدی توقف کشتی اطلاع دهد.
و- وقتی عملیات کنترل کشتی به موجب این ماده درجریان است ، باید تمام تلاشهای ممکن به منظور جلوگیری ازتوقیف وتأخیر بی جهت کشتی بعمل آید .اگر یک کشتی بدین صورت بی جهت توقیف شدیاتأخیر کرد مجاز به دریافت خسارت برای زیان یاخسارت وارده می باشد.

فصل دوم –1
ساختمان – تقسیم بندی فرعی و تعادل و تاسیسات برقی و ماشین آلات

قسمت الف – کلیات

ماده 1- کاربرد
جزء های زیربه متن بند (ب ) موجود اضافه می شدو.
1 - علیرغم مفاد جزء (2) این بند وجزء(3) بند (الف 9 این ماده ، ازنظر بند(د) ماده (29) این فصل ، کشتی نفتکش جدید به معنای کشتی نفتکشی است که :
1- قرارداد ساخت آن بعدازتاریخ اول ژوئن 1979 میلادی (11/3/1358 هجری شمسی ) باشد ، یا
2- درصورت نبودن قراردادساخت ، تاریخی که درآن کیل کشتی احداث شده یادرمرحله مشابهی ازساخت پس ازتاریخ اول ژانویه 1980 میلادی (11/10/1358 هجری شمسی ) باشد ،یا
3- تاریخ تحویل آن بعدازاول ژوئن 1982 میلادی (11/3/1361 هجری شمسی ) باشد ،یا
4- تحت تغییرات یااصلاحات اساسی قرارگرفته باشدکه :
الف – برای آن قراردادی بعدازاول ژوئن 1979 میلادی (11/3/1358 هجری شمسی ) منعقد شده باشد،یا
ب – درصورت نبودن قرارداد، کارساخت بعداز تاریخ اول ژانویه 1980 میلادی (11/10/1358 هجری شمسی ) شروع شده باشد،یا
ج- بعدازاول ژوئن 1982 میلادی (11/3/1361 هجری شمسی ) تکمیل شده باشد.
(4)ازنظربند (د) ماده (29) این فصل کشتی نفتکش موجود، نفتکشی است که نفتکش جدید به صورتی که درجزء (3) این بند تعریف شده ، نباشد.
(5) ازنظر جزء (3) این بند، تبدیل یک کشتی نفتکش موجود ، نفتکش موجود باظرفیت بارگیری 000ر20 تن متریک وبیشتربرای تأمین الزامات این پروتکل یا پروتکل ازآلودگی ازکشتیها مصوب 1973 میلادی (1352 هجری شمسی ) ، تغییریااصلاح اساسی تلقی نخواهدشد.

ماده 2- تعاریف
بتدهای زیر متن موجود اضافه می شود.
ک – سیستم کنترل سکان ازراه دور ،ابزاری است که با آن حرکات موردنیاز سکان ازپل فرماندهی به کنترلهای واحد مولد نیروی سکان منتقل می گردد.
ل- سکان اصلی عبارت است ازماشین آلات ، واحدهای مولد نیروی سکان (درصورت وجود )، دستگاه کمکی وآلات انتقال گشتاور نیرو به میله سکان (مانند نوع بازوئی یادندانه ای ربع دایره ای ) که برای حرکات سکان جهت هدایت کشتی تحت شرایط عادی کارضروری می باشد.
م – واحدهای مولد نیروی سکان .
1- درمورد سکان برقی ، عبارت است ازالکترود موتور ودستگاههای برقی مربوط به آن .
2- درمورد سکان الکترو هیدرولیکی ، عبارت است ازالکتروموتور و دستگاههای برقی متعلق به آن و پمپهای هیدرولیکی متصل به آن.
3- درمورد سکانهای هیدرولیکی دیگر عبارت است ازموتور محرک و پمپهای متصل به آن .
ن – سکان کمکی ، دستگاهی است که برای حرکت عملی سکان برای هدایت کشتی درحال بروز نقص درسکان اصلی استفاده می گردد.

قسمت ج – ماشین آلات و تأسیسات الکتریکی

ماده 29 – سکان
بند زیر به متن موجود اضافه می گردد:
د- فقط کشتیهای نفتکش
1 - موارد زیر درمورد هرکشتی نفتکش جدید باظرفیت بارگیری ناخالص 000ر10 تن وبالاتر ودرمورد هرکشتی نفتکش موجود باظرفیت ناخالص 000ر10 تن وبالاتر، حداکثرتادوسال ازتاریخ لازم الاجراء شدن این پروتکل اعمال خواهدشد.
1- مجهزشدن به دوسیستم کنترل سکان ازراه دور بطوری که هرکدام بطور جداگانه ازپل فرماندهی قابل کنترل باشند. البته این امرمستلزم مضاعف کردن فرمان سکان یا اهرم آن نیست .درصورت برز نقص درسیستم کنترل سکان ازراه دوری که درحال کاراست ، سیستم دیگر باید توانایی آن راداشته باشد که ارمحل واقع درپل فرماندهی فوری بکاربیافتد.هرسیستم کنترل سکان ازراه دور، اگر الکتریکی باشد باید به وسیله مدار جداگانه خود که ازمدار مولد نیروی سکان مستقر دراطاق سکان تغذیه می کند، کارکند. درصورت باید درپل فرماندهی داده شود .اعلام خطرهای مقرر دراین جزء باید سمعی وبصری بوده ودرمحلی درپل فرماندهی که به سهولت قابل مشاهده باشد، نصب شده باشد.
2- کنترل سکان اصلی بایدازاطاق سکان نیز امکان پذیرباشد.
3- باید دراطاق سکان ابزارهائی تعبیه شود که بتوان سیستم کنترل سکان از راه دور راازمدار برق قطع کرد.
4- بین پل فرماندهی واطاق سکان باید یک وسیله ارتباطی مهیاگردد.
5- زاویه ای که سکان دقیقاً درآ ب بخود گرفته باید درپل فرماندهی نشان داده شود.دستگاه نشان دهنده زاویه سکان باید مستقل ازسیستم کنترل سکان ازراه دور باشد،و
6- همچنین زاویه سکان باید دراطاق سکان نیزقابل مشاهده باشد.
(2) درمورد هرکشتی نفتکش جدید باظرفیت بارگیری ناخالص 000ر10 وبالاتر علاوه برالزامات بند (الف ) وجزء (1) بند (د) این ماده موارد زیراعمال می شود:
1- سکان اصلی باید متشکل ازدویاچند واحد مولد نیرو باشد وباید توانائی بکارانداختن سکان راهمانطوری که به وسیله ردیف (2) جزء (2) بند(د) این ماده مقررشده درحالی که بایک یاچند واحد مولد نیروکار، می کند ، داراباشد.تاجایی که منطقی وعملی است وسکان اصلی باید چنان باشدکه بروز هرگونه نقص درسیستم لوله کشی یادریکی ازواحدهای مولد نیرو ، سایرقسمتهای سکان راازکارنیاندازد.کلیه اتصالات مکانیکی که قسمتی ازسکان هستند واتصالات مکانیکی باهرنوع کنترل سکان ازراه دور ( درصورت وجود ) باید دارای ساختاری سالم وقابل اعتماد که مورد رضایت دستگاه اجرائی است ،باشند،
2- سکان اصلی بایدبتواند درحالتی که کشتی درعمیق ترین آبخور دریانوردی خودقراردارد،سکان رااز 35 درجه دریک طرف به 35 درجه طرف مقابل درحالی که کشتی باحداکثرسرعت روبه جلو حرکت می کند، بچرخاند.سکان باید درمدت کمتر از28 ثانیه تحت همان شرایط از 35 درجه درهرطرف به 30 درجه درطرف دیگربچرخد،
3- درصورتی که انجام الزامات ردیف (2) جزء (2) بند (د) این ماده ضروری باشد، سکان اصلی باید بابرق کارکند،
4- واحدهای مولد نیروی سکان اصلی باید طوری باشد که وقتی برق بعدازاشکال ، وصل شد به طور خودکار شروع بکارکند،
5- درحالت وقوع هرگونه نقص درواحدهای مولد نیروی سکان ، اعلام خطری باید درپل فرماندهی داده شود. هرواحد مولد نیروی سکان باید این توانائی راداشته باشد که بطور خودکار یادستی ازمحلی درپل فرماندهی بکاربیافتد،و
6- یک منبع دیگر مولد نیرو که حداقل برای تغذیه یک واحد مولد نیروی سکان قدرت کافی راداشته باشدبه گونه ای که بتواند سکان راطبق آنچه درزیر آمده به حرکت درآورد وهمچنین سیستم کنترل ازراه دور سکان ودستگاه نشان دهنده زاویه سکان راتغذیه کند باید ظرف مدت 45 ثانیه ازطریق منبه برق اضطراری یااز طریق یک نبع تولید برق مستقل مستقر در اطاق سکان ، مهیاگردد. این منبع تولید برق مستقل باید فقط برای این منظور استفاده شود وبایددارای ظرفیت برق دهی به مدت نیم ساعت متوالی باشد. واحد مولد نیروی سکان ، وقتی ازمداربرق کمکی تغذیه می کند بایدحداقل توانائی چرخاندن سکان رااز15 درجه دریک طرف به 15 درجه درسمت دیگردرمدت حداکثر 60 ثانیه درحالتی که کشتی درعمیق ترین آبخور دریانوردی خود باسرعتی معادل یک دوم حداکثر سرعت خود یا7 گره دریایی – هرکدام که بیشتراست – روبه جلو حرکت می کند، داشته باشد.

فصل دوم –2

ساختار- حفاظت دربرابر آتش – کشف حریق و اطفای حریق

قسمت الف – کلیات
ماده 1- کاربرد
جزء های زیرب بند (الف ) اضافه می شود:
الف :
(4) علیرغم مفاد جزءهای (2) و(3) این بند ، ازنظر جزء(2) بند (الف ) ماده (55) وماده (60) این فصل ، کشتی نفتکش جدید یعنی کشتی نفتکشی که :
1- قرارداد ساخت آن بعدازتاریخ اول ژوئن 1979 میلادی ( 11/3/1358 هجری شمسی ) منعقد شده باشد،یا
2- درصورت نبودن قرارداد ساخت ، تاریخی که کیل آن احداث شده یامرحله مشابهی ازساخت پس ازتاریخ اول ژانویه 1980 میلادی (11/10/1358هجری شمسی )باشد،
3- تاریخ تحویل آن بعد ازاول ژوئن 1982 میلادی (11/3/1361 هجری شمسی ) باشد،یا
4- تحت تأثیر تغییر یااصلاح اساسی قرارگرفته باشدکه:
(الف ) برای آن قراردادی بعدازتاریخ اول ژوئن 1979 میلادی (11/3/1358 هجری شمسی ) منعقد شده باشد،یا
(ب) درصورت نبودن قرارداد، کارساخت آن بعد ازتاریخ اول ژانویه 1980 میلادی (11/10/1358 هجری شمسی ) شروع شده باشد،یا
(ج) بعدازتاریخ اول ژوئن 1982 میلادی (8/3/1361 هجری شمسی ) تکمیل شده باشد.
(5) ازنظرجزء (2) بند (الف ) ماده (55) وماده (66) این فصل ،نفتکش موجود، نفتکشی است که کشتی نفتکش جدید به گونه ای که درجزء (4) این بند تعریف شده ،نباشد.
(6) ازنظر جزء (4) این بند، تبدیل یک کشتی نفتکش موجود باظرفیت بارگیری 000ر20تن متریک وبیشتربرای تأمین الزامات این پروتکل یاپروتکل 1978 میلادی (1357 هجری شمسی ) مربوط به کنوانسیون بین المللی جلوگیری ازآلودگی کشتیهامصوب 1973 میلادی (1352هجری شمسی ) تغییریااصلاح اساسی تلقی نخواهد شد.

ماده 3- تعاریف
متن زیرجایگزین متن بند (ت) فعلی می شود:
ت- وزن خالی کشتی یعنی وزن مقدارآب جابجاشده به تن متریک توسط کشتی بدون بار، سوخت ، روغن وآب توازن ،آب شیرین ، آب آشامیدنی درمخازن ، انبارهای موادمصرفی ، مسافر وخدمه واثاثیه آنها.
بند زیر به متن موجود اضافه می شود:
ث - «نفت خام » یعنی نفتی که بطورطبیعی درزمین موجوداست چه صاف شود که برای حمل ونقل مناسب باشد وچه نشود وشامل مواردزیر می باشد:
1- نفت خامی که مقدار جزئی ازآن به روش تقطیر برداشته شده است ،و
2- نفت خامی که یک مقدارجزئی ازمواد به روش تقطیر به آن اضافه شده است .

قسمت (هـ) – اقدامات ایمنی آتش نشانی برای کشتیهای نفتکش

ماده 55- کاربرد
متن زیر جایگزین متن فعلی این ماده می شود:
الف – جز درمواردی که بطور صریح به گونه دیگری پیش بینی شده باشد:
1- این قسمت درمورد کلیه کشتیهای نفتکش جدیدی اعمال می شود که به حمل نفت خام وفرآورده های نفتی بانقطه اشتغال کمتراز60 درجه سلسیوس (140 درجه فارنهایت ) ( روش تست محبوس ) به گونه ای که بوسیله دستگاه تعیین کننده نقطه اشتغال مصوب ویک فشار بخارزاید که کمتر ازفشارآتمسفر است تعیین گردیده ونیز دیگر فرآورده های مایع که دارای خطر آتش سوزی مشابهی هستند، اشتغال دارند،.
2- علاوه براین کلیه کشتیهای مشمول این قسمت بایدالزامات مواد(52،53،54) فصل دوم – 2 کنوانسیون رارعایت کنند، به استثنای سیستمهای ثابت اطفای حریق گاز برای مکانهای کالا که برای کشتی های نفتکش جدید وهمچنین برای کشتیهای نفتکش موجود که باماده (60) این فصل مطابقت کنند، نباید استفاده شود. دستگاه اجرائی دربکارگیری الزامات بند (و) ماده (52)، می تواند باسیستم کفی که قادر باشد به داخل وخارج مخازن کف بپاشد موافقت کند، جزئیات نصب بایدمطابق آنچه دستگاه اجرائی می خواهد باشد.
ب – درصورتی که قرارباشدکالائی به غیرازکالاهای موضوع جزء 01) بند (الف ) این ماده که خطرات اضافی حریق به همراه دارند حمل شود ،اقدامات ایمنی اضافی طبق آنچه دستگاه اجرائی لازم بداند باید انجام گیرد.
ج – وسایل حمل ترکیبی نباید بارهای جامد راحمل کنندمگراینکه مخازن بار ازنفت خالی وگاز زدایی شده باشد یامگر اینکه درهرحالت دستگاه اجرائی باترتیبات انجام شده موافق باشد.

ماده 60 – حفاظت از مخزن بار
متن زیر جایگزین متن فعلی این ماده می شود:
(الف برای کشتی های نفتکش باظرفیت بارگیری 20000 تن متریک وبیشتر، حفاظت ازمخازن باروسطح عرشه آن بوسیله سیستم ثابت کف روی عرشه ویک سیستم ثابت گاز بی اثر طبق الزامات مواد(61) و (62) فصل دوم – 2 کنوانسیون حاصل می گردد، به استثنای آن که به جای تاسیسات فوق دستگاه اجرائی بعد از بررسی ترتیبات وتجهیزات کشتی می تواند باترکیب دیری ازتأسیسات فوق دستگاه اجرائی بعداز بررسی ترتیبات وتجهیزات کشتی می تواند باترکیب دیگری ازتأسیسات ثابت درصورتی که حفاظتی معادل موارد فوق راطبق ماه (5) فصل اول کنوانسیون تأمین کند، موافقت نماید.
(ب) برای معادل تلقی شدن ، سیستم پیشنهادی که به جای سیستم کف عرشه جایگزین می گردد باید :
1- توانائی اطفای حریقهای دراثر ریختن مواد نفتی روی عرشه ونیزلکه نفتی که روی عرشه ریخته ولی هنوز مشتعل نشده راداشته باشد،و
2- توانائی اطفای حریق درمخازن صدمه دیده را داشته باشد.
(ج) برای معادل تلقی شدن ، سیستم پیشنهادی که به جای سیستم ثابت گازبی اثر جایگزین می گرددباید:
1- درشرایط کارمعمولی توانائی جلوگیری ازتجمع خطرناک مخلوط گازهای منفجره درمخازن بارسالم درطی مدت سفردرحالی که کشتی درحالت توازن است ودرحالت عملیات ضروری بروی مخازن راداشته باشد، و
2- چنان طراحی شده باشد که احتمال احتراق ازطریق تولید الکتریسیته ساکن توسط خودسیستم رابه حداقل برساند.
(د) هرکشتی نفتکش موجود باظرفیت بارگیری 20000 تن متریک وبیشتر، که به تجارت حمل نفت خام اشتغال دارد باید به سیستم گاز بی اثر طبق الزامات بند (الف ) این ماده حداکثر تاتاریخ زیر مجهز شده باشد:
(1) برای کشتی نفتکش باظرفیت بارگیری 70000 تن متریک وبیشتر،دو سال بعد ازتاریخ لازم الجرا شدن این پروتکل،و
(2) برای کشتی نفتکش باظرفیت بارگیری کمتراز70000 تن متریک ،چهار سال بعد ازتاریخ لازم الاجراشدن این پروتکل ،و باستثناء آنکه برای نفتکشی باظرفیت بارگیری کمتر از 40000 تن متر یک که بادستگاه ماشین شستشوی مخزن که ظرفیت پمپاژ بیش از60 مترمکعب برساعت راداراست مجهز نشده باشد، درصورتی که بادرنظرگرفتن خصوصیات طراحی کشتی ، بکارگیری این الزامات عملی نباشد، دستگاه اجرائی می تواند کشتیهای نفتکش موجودراازاین الزامات معاف کند.
(هـ) هرکشتی نفتکش موجود باظرفیت بارگیری 40000 تن متریک وبیشترکه به تجارت حمل موادنفتی به غیرازنفت خام اشتغال دارد وهرکشتی نفتکش مزبوری باظرفیت بارگیری 20000 تن متر یک وبیشترکه به تجارت حمل موادنفتی به غیرازنفت خام اشتغال دارد وبه دستگاه شستشوی مخازن باظرفیت پمپاژ بیش از60 مترمکعب برساعت مجهز شده باید به یک سیستم گاز بی اثر طبق الزامات بند(الف ) این ماده حداکثر تاتاریخ زیرمجهز شود:
(1) برای یک کشتی نفتکش باظرفیت بارگیری 70000 تن متریک ،دوسال بعدازتاریخ لازم الاجراشدن این پروتکل .
(2) برای کشتی نفتکش باظرفیت بارگیری کمتراز70000 تن متریک ،چهار سال بعداز تاریخ لازم الجراشدن این پروتکل .
(و) هرکشتی نفتکشی که مراحل تمیزکردن مخزن رابااستفاده ازشستشو بانفت خام انجام می دهد باید به سیستم گاز بی اثر طبق الزامات ماده (62) فصل دوم – 2 کنوانسیون وهمچنین سیستم ثابت ماشین آلات شستشوی مخازن مجهز شده باشد.
(ز) کلیه کشتیهای نفتکشی که مجهز به سیستم ثابت گازبی اثر می باشندباید به سیستم اندازه گیری بسته مجهز شوند.
(ح) هرکشتی نفتکش جدید باظرفیت بارگیری ناخالص 2000 تن وبیشترکه مشمول بند (الف ) این ماده باید به یک سیستم کف مجهز شودکه قادرباشدکف رابه داخل وخارج مخازن تخلیه کند. جزئیات چنین تاسیساتی باید طبق آنچه مطلوب دستگاه اجرائی است ، باشد.

فصل پنجم
ایمنی دریانوردی

ماده 12- تجهیزات کمک ناوبری روی کشتی
متن زیرجایگزین متن فعلی بند(الف ) می شود:
(الف) کلیه کشتیهائی که ظرفیت بارگیری ناخالص 1600 تن وبیشترولی کمتراز 10000 تن وبیشتر رادارند باید حداقل مجهز به یک دستگاه رادارباشند.کلیه کشتیهای باظرفیت بارگیری ناخالص 10000 تن وبیشترباید حداقل دودستگارادار داشته باشند که هرکدام بطور مجزا از دیگری کارکند. کلیه دستگاههای رادارنصب شده طبق الزامات این ماده باید ازنوع تایید شده توسط دستگاه اجرائی وطبق استانداردهای عملیاتی که کمتر ازاستانداردهای عملیاتی مصوب سازمان نباشد، باشند.تأسیساتی برای ترسیم اطلاعات راداری باید درپل فرماندهی چنین کشتیهائی مهیاباشد.

ماده 19 – استفاده از راهنمای خودکار
بند زیر به متن موجود اضافه می شود:
(د) هدایت دستی باید بعدازآنکه مدت زیادی ازراهنمای خودکار کشتی استفاده شد وقبل ازورود به مناطقی که ناوبری دقت بخصوصی رامی طلبد ، مورد استفاده قرارگیرد.
مواد جدید زیربه این فصل اضافه می شود:

ماده 1-19- عملکرد سکان
درمناطقی که ناوبری دقت خاصی رامی طلبد، کشتیهاباید بیش ازیک واحدمولد نیروی سکان رادرصورتی که واحدهای مزبور قادر به عملکرد همزمان باشند، دراختیارداشته باشند.

ماده 2-19- سکان – آزمایش کردن و تمرینات
(الف) سکان کشتی باید ظرف مدت 12 ساعت قبل ازترک بندرتوسط خدمه کشتی آزمایش شده و امتحان گردد. مراحل آزمایش باید درصورت قابل اجرابودن شامل عملیات زیرباشد:
1- سکان اصلی ؛
2- سکان کمکی ؛
3- سیستم های کننترل ازراه دورسکان ؛
4- محل های سکان گرفتن درپل فرماندهی ؛

5- مولد برق اضطراری ؛
6- دستگاه نشان دهنده زاویه سکان نسبت به زاویه واقعی سکان ؛
7- اعلام خطرهای مربوط به نقش برقی درسیستم کنترل ازراه دور سکان ؛و
8- اعلام خطرهای مربوط به نقص درواحدهای مولدنیروی سکان .
(ب) آزمایشها و امتحانها باید شامل موارد زیر گردد:
1- چرخش کامل سکان طبق توانائی های موردنیازسکان ؛
2- بازدید بصری سکان و متعلقات متصل به آن ؛
3- عملکرد وسایل ارتباطی بین پل فرماندهی واتاق سکان .
(ج)
1- دستورالعمل های سادهای ازعملکرد سکان به علاوه یک نمودارساده ای از نحوه انتقال سیستمهای کنترل ازراه دور سکان وواحدهای مولد نیروی سکان باید بطور دائم درپل فرماندهی واتاق سکان به نمایش گذاشته شود.
2- کلیه افسرانی که بابکاراندازی ویانگهداری سکان سروکاردارند باید با نحوه عملکرد سیستمهای سکان که برروی کشتی نصب شده وروشهای تبدیل سیستمها به یکدیگرآشنا باشند.
(د) علاوه برآزمایشها و امتحانهای عادی مقررشده دربندهای (الف ) و(ب) این ماده تمرینهای سکان اضطراری انجام یابد .این تمرینات باید مشتمل برکنترل باشد عملکرد مولد نیروی کمکی باشد.
(هـ) دستگاه اجرائی می تواند ازالزام انجام آزمایشها وامتحانهای مقررشده دربندهای (الف) و(ب) این ماده برای کشتیهائی که بطور معمول اقدام به سفرهای کوتاه مدت می کنند ، صرفنظر کند.چنین کشتیهائی بایداینگونه امتحانها وآزمایشها راحداقل هفته ای یکبارانجام دهند.
(و) تاریخ انجام آزمایشها وامتحانهای مقررشده دربندهای (الف) و(ب) این ماده وهمچنین تاریخ وجزئیات تمرینهای سکان اضطراری مقرردربند( د) این ماده باید دردفترثبت وقایع به گونهای که ممکن است توسط دستگاه اجرائی مقررگردد، درج شود.

ضمیمه
فرم گواهینامه ایمنی ساختمان کشتی های باری
فرم ضمیمه زیربه فرم موجود اضافه می شود:

ضمیمه گواهینامه های ایمنی کشتی باری
(مهر رسمی) ( کشور)
صادر شده به موجب مقررات
پروتکل 1978 میلادی (1357هجری شمسی ) مربوط به کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریامصوب 1974میلادی (1353 هجری شمسی )

نام کشتی شماره یاحروف مشخصه بندرثبت کشتی ظرفیت بارگیری کشتی (تن متریک) سال ساخت

نوع کشتی :
-کشتی نفتکشی که به حمل نفت خام اشتغال دارد
- کشتی نفتکشی که به تجارت حمل مواد نفتی به غیرازنفت خام اشتغال دارد
- کشتی نفتکشی که به تجارت حمل نفت خام ودیگر انواع نفت اشتغال دارد
- کشتی باری به غیرازنفتکشی که به تجارت حمل نفت اشتغال دارد
- تاریخ عقدقرارداد ساخت ، تغییرات یااصلاحات اساسی ...
- تاریخی که کیل گذاشته شده یاکشتی درمرحله مشابهی ازساخت بوده یادرآن تاریخ تغییرات یاصلاحات اساسی شروع گردیده است ....
- تاریخ تحویل یاتکمیل تغییرات یااصلاحات اساسی ....

این فرم باید بطور دائم به گواهینامه ایمنی ساختمان کشتی باری پیوست شده باشد.
گواهی می شود که :
کشتی طبق ماده (10 ) فصل اول پروتکل 1978 میلادی ( 1357 هجری شمسی ) مربوط به کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریا مصوب 1974 میلادی (1353هجری شمسی ) بازرسی شده و
بازرسی نشان داد که وضعیت بدنه ،ماشین آلات ، تجهیزات به گونه ای که ماده فوق تعریف شده ازهر لحاظ رضایت بخـــــش می باشدوکشتی باالزامات پروتکل مزبور مطابقت دارد.
این گواهینامه تا تاریخ ......... به شرط انجام بازرسی (بازرسیهای ) ادواری درفواصل زمانی ...... معتبراست .

صادره درتاریخ ...... (مکان صدورگواهینامه )
.......... / / 19 میلادی ( / / 13 هجری شمسی )
( امضای مأمورمجاز به صدور گواهینامه )
(درصورت اقتضاء لاک مهریامهرمرجع صادرکننده )
بازرسی میان مدت
گواهی میشود که در بازرسی میان مدت مقرر در ماده (10) فصل اول پروتکل 1978 میلادی (1357 هجری شمسی) مربوط به کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا مصوب 1974 میلادی (1353 هجری شمسی ) از این کشتی به عمل آمد و کشتی مطابق با مقررات مربوط پروتکل مزبور تشخیص داده شد .
امضا ........
(امضا مامور مجاز)
مکان ............
تاریخ ...........
تاریخ بازرسی میان مدت بعدی
( درصورت اقتضا لاک مهر یا مهر مرجع)

امضا ...........
(امضامامور مجاز)
مکان ............
تاریخ .............
تاریخ بازرسی میان مدت
(درصورت اقتضا لاک مهر یا مهر مرجع)

امضا...........
(امضا مامور مجاز)
مکان ............
تاریخ ............
تاریخ بازرسی میان مدت بعدی
( در صورت اقتضا لاک مهر یا مهر مرجع)
امضا...........
(امضا مامور مجاز)
مکان ............
تاریخ ............
تاریخ بازرسی میان مدت بعدی
( در صورت اقتضا لاک مهر یا مهر مرجع)

فرم گواهینامه ایمنی تجیزات کشتی باری
فرم ضمیمه زیربه فرم موجود اضافه می شود:

ضمیمه گواهینامه های ایمنی تجهیزات کشتی باری
(مهر رسمی) ( کشور)
صادر شده به موجب مقررات
پروتکل 1978 میلادی (1357هجری شمسی ) مربوط به کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریامصوب 1974میلادی (1353 هجری شمسی )

نام کشتی شماره یاحروف مشخصه بندرثبت کشتی ظرفیت بارگیری کشتی (تن متریک) سال ساخت

انواع کشتی :
-کشتی نفتکشی که به حمل نفت خام اشتغال دارد
- کشتی نفتکشی که به تجارت حمل مواد نفتی به غیرازنفت خام اشتغال دارد
- کشتی نفتکشی که به تجارت حمل نفت خام ودیگر انواع نفت اشتغال دارد
- کشتی باری به غیرازنفتکشی که به تجارت حمل نفت اشتغال دارد
- تاریخ عقدقرارداد ساخت ، تغییرات یااصلاحات اساسی ...
- تاریخی که کیل گذاشته شده یاکشتی درمرحله مشابهی ازساخت بوده یادرآن تاریخ تغییرات یاصلاحات اساسی شروع گردیده است ....
- تاریخ تحویل یاتکمیل تغییرات یااصلاحات اساسی ....

این فرم باید بطور دائم به گواهینامه ایمنی ساختمان کشتی باری پیوست شده باشد.
گواهی می شود که :
کشتی طبق ماده (8 ) فصل اول پروتکل 1978 میلادی ( 1357 هجری شمسی ) مربوط به کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص دردریا مصوب 1974 میلادی (1353هجری شمسی ) بازرسی شده و
بازرسی نشان داد که شرایط ایمنی تجهیزات به گونه ای که ماده فوق تعریف شده از همه جهات رضایت بخش می باشدوکشتی باالزامات پروتکل مزبور مطابقت دارد.
این گواهینامه تا تاریخ ......... به شرط انجام بازرسی (بازرسیهای ) ادواری درفواصل زمانی ...... معتبراست .

صادره درتاریخ ......
(مکان صدورگواهینامه )
.......... / / 19 میلادی ( / / 13 هجری شمسی )
( امضای مأمورمجاز به صدور گواهینامه )
(درصورت اقتضاء لاک مهریامهرمرجع صادرکننده )
قانون فوق مشتمل برماده واحده منضم به متن موافقتنامه وهشت ماده وضمائم آن درجلسه علنی روز چهارشنبه مورخ چهارم اسفندماه یکهزارو سیصدوهفتاد وهشت مجلس شورای اسلامی تصویب ودرتاریخ 9/12/1378 به تأیید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی- علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 16040

تاریخ تصویب : 1378/12/04

تاریخ ابلاغ : 1378/12/26

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.