×

آئین نامه اجرائی موضوع تبصره 7 قانون الحاق 5 تبصره به قانون نحوه اجرای اصل 85 و 138 قانون اساسی

آئین نامه اجرائی موضوع تبصره 7 قانون الحاق 5 تبصره به قانون نحوه اجرای اصل 85 و 138 قانون اساسی

آئین-نامه-اجرائی-موضوع-تبصره-7-قانون-الحاق-5-تبصره-به-قانون-نحوه-اجرای-اصل-85-و-138-قانون-اساسی

وکیل


شماره 2561- هـ/ب 22/1/1379

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای صدوقی
معاونت محترم حقوقی وامورمجلس ریاست جمهوری
نظربه اینکه دراجرای تبصره 7 قانون الحاق پنج تبصره به اصل (85) و(138) قانون اساسی .....آئین نامه مربوط ازطرف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است لذا تصویرآئین نامه مزبور جهت آگاهی وحسب مورد ابلاغ به کلیه سازمانها،مؤسسات وشرکتهای تابعه ووابسته ارسال می شود.
مشاور و رئیس دفتر ریاست مجلس شورای اسلامی - محمد باقرنویسی

شماره 1285 11/2/1379
دفتررئیس جمهور محترم
دفترمعاون اول محترم رئیس جمهور
دفترهیأت دولت
« آئین نامه قانون الحاق پنج تبصره به قانون نحوه اجرای اصل (85) و(138) قانونی اساسی جمهوری اسلامی مصوب 8/12/1378» که به استناد تبصره (7) آن به تصویب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی رسیده وطی نامه شماره 2561- هـ/ ب مورخ 22/1/1379 مجلس شورای اسلامی واصل شده است ،جهت اطلاع واقدام لازم به پیوست ایفاد می می گردد
معاون حقوقی وامورمجلس رئیس جمهور - محمدعلی صدوقی

فصل اول
ماده 1-تعاریف برخی ازعناوین واصلاحات مذکور دراین آئین نامه .
1-1 قانون اسای : قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2- 1 جمهوری : جمهوری اسلامی ایران .
3-1 مجلس : مجلس شورای اسلامی .
4-1 دولت :هأت وزیران .
5-1 نماینده دولت : معاون حقوقی ومجلس رئیس جمهوری یانماینده وی.
6-1 مصوبات یامصوبه : اساسنامه ها، تصویبنامه ها، آئین نامه ها، تصمیم نامه ها ویاهراسم یاعنوان دیگری که دراجرای قسمت قسمت اخیراصل 85 یادرانجام وظایف اداری وتأمین اجرای قوانین وتنظیم سازمانهای اداری موضوع اصل 138 قانون اساسی اتخاذ می شود.
7-1 موضوعات یاموضوع : کلیه مسائل ارجاعی ازطرف رئیس مجلس به جز مصوبات
8-1 مسائل : اعم ازمصوبات وموضوعات
9-1 هیأت : هیأت بررسی وتطبیق مصوبات دولت باقوانین
10-1 هیأت رئیسه : رئیس ، نایب رئیسان ودبیرهیأت .
11- 1 اعضاء : شامل رئیس ، نایب رئیسان ، دبیر وسایرانتخاب شدگان توسط رئیس مجلس .
12-1 اتفاق نظر : رأ ی متفق علیه اعضاء شرکت کننده دررآی .
13-1 اکثریت : حداقل نصف به علاوه یک کلیه اعضاء شرکت کننده دررآی .
14-1 اقلیت : نصف وکمترازنصف کلیه اعضاء شرکت کننده دررآی .
15-1 کارکنان دفتر: شامل رئیس ، معاون ، کارشناسان ، کارمندان ، خدمتگذار یاخدمتگذاردفترهیأت .
فصل دوم
ترتیب تعیین رییس و اعضا هیات ، ترکیب هیات رییسه و چگونگی انتخاب اعضا هیات مزبور به استثنا مزبور به استثنا رییس هیات
ماده 2 ـ اعضا هیات از طرف رییس مجلس ، تعیین و منصوب می شوند .
ماده 3 ـ هیات رییسه مرکب است از یک رییس ، دو نایب رییس و یک دبیر .
ماده 4 ـ نایب رییسان و دبیر هیات در جلسه ای با حضور حداقل سه چهارم از اعضا هیات به اتفاق یا به اکثریت آرا برای مدت دو سال انتخاب می شوند .
تبصره 1 ـ در صورتی که قبل از انقضا دوره دو ساله مزبور هر یک از نایب رییسان یا دبیر هیات به هر دلیل عضویت را از دست بدهند نسبت به انتخاب فرد یا افراد جایگزین اقدام خواهد شد .
تبصره 3 ـ پس از انقضا دوره دو ساله مذکور در این ماده و نیز با انقضا دوره دو ساله تبصره فوق ، انتخاب تجدید می شود . انتخاب تجدید می شود انتخاب مجدد هر یک از نایب رییسان یا دبیر قبلی هیات بلامانع است و مادام که تجدید انتخاب صورت نگیرد هر یک از مشارالیهم که دوره دو ساله سمت آنان منقضی شده است در سمت های خود باقی خواهند بود .
فصل سوم
مسئولیتها واختیارات هیأت رئیسه
ماده 5- مسئولیت واختیارات رئیس هیأت
1-5: تعیین خط مشی کلی امورمربوط به هیأت واموردفتری وجانبی آن .
2-5: پیشنهاد اشتغال کارکنان دفتری هیأت ویاتائید هریک ازآنها.
3-5: ارجاع مصوبات وموضوعات به هریک ازاعضاء هیأت برای جلب نظر مقدماتی ایشان .
4-5: اخذ نظراهل خبره ازطریق ارجاع قضیه موردنظر به کارشناس یاکارشناسان مربوطه .
5-5: انتخاب نوع مصوبات وموضوعات وتعیین زمانی طرح هریک ازآنها درجلسات هیئت .
6-5: اداره جلسات ، اعلام کفایت مذاکرات واخذ رآی .
7-5 : هراقدام دیگری که دررهگذر ایفاء هرچه بهتروبیشتررسالت هیأت ضروری تشخیص شود.
تبصره 1- رئیس هیأت می تواند مسئولیتها یااختیارات موضوع بندهای 2و3و5 این ماده رابه هریک ازنایب رئیسان هیأت نفویض نماید،این تفویض مانع ایفاء مسئولیتها یااستفاده ازاختیارات مذکور ازطرف رئیس هیأت نخواهد بود.
تبصره 2- درغیاب رئیس هیأت اداره جلسات ، اعلام کفایت مذاکرات ، اخذ رآی وانجام سایرمسئولیتهای رئیس هیأت به شرح ماده 7 و تبصره 2 ماده مزبور این آئین نامه ، تبصره های 1و2 بند 1-8 و تبصره 5 بند 2-8 وتبصره : بند 3-8 بانایب رئیس اول ودرغیاب وی بانایب رئیس دوم هیأت است .
ماده 6- مسئولیتها واختیارات دبیرهیأت .
1-6 نظارت برکلیه اموردفتری هیأت .
2-6 مطالعه ابتدائی مصوبات وموضوعات ارجاعی به هیأت .
3-6 دستورتهیه سوابق ومدارک موردنیاز برای بررسی مصوبات وموضوعات مزبور.
4-6 تشخیص ابتدائی مصوبات وموضوعات درهیأت .
5-6 اعلام لزوم جلب نظر کارشناس نسبت به مصوبات وموضوعات موردنظر.
6-6 نظارت درتنظیم صوراتجلسات هیءت ودقت درانعکاس صورتجلسات مزبور دردفترمربوط .
7-6 پیگیری دستورات وتصمیمات هیأت ومکاتبه لازم بامراجع یامقامات ذیربط .
8-6 دعوت ازکارشناسان ئومسئولیتی که حضورشان درهیأت به منظور جلب نظر یا اخذ توضیح ازآنان لازمست .
تبصره :درموارد لزوم جلب کارشناس یااخذ توضیح از مسئولیت ذیربط ، مقامات ومراجع قانونی مربوط نسبت به معرفی وحضور کارشناس یامسئول مورد نظر ، اقدام خواهند نمود.
فصل چهارم
تشکیل وترتیب جلسات ، چگونگی بررسی مصوبات وموضوعات مزطروحه ، اخذ رأی وانشاء آن
ماده 7-هیأت هفته ای سه روز ، جلسه خواهدداشت این جلسات درمورد مسائل عادی باحضور حداقل پنج نفر ، درمورد مسائل مهم باحضورحداقل هفت نفرودرمورد مسائل غیر مهم با حضور حدلقل سه نفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت ، تشخیص نوع مسائل سه گانه مزبور ، به پیشننهاد دبیر و تائید رئیس هیأت به عمل خواهد آمد.
تبصره 1- میزان حق حضور در جلسه اعضاء در جلساتی که خارج از ساعات اداری تشکیل می گردد به پیشنهاد رئیس هیأت و تصویب رئیس مجلس تعیین خواهد شد.
تبصره2- حضور کلیه اعضاء در جلسات هیأت الزامی است و غیبت غیر موجه هر یک از اعضاء ، در ده جلسه متوالی یا بیست جلسه غیر متوالی در سال ، به منزله استعفاء تلقی می شود تشخیص غیر موجه بودن عدم حضور با رئیس هیأت است.
ماده 8 – مصوبات و موضوعات ، به ترتیبی که در دستور کار هیأت قرار گرفته است توسط دبیر یا یکی دیگر از اعضاء هیأت قرائت و به شرح ذیل مورد بررسی و اظهار نظر قرار می گیرد.
8-1 در صورتی که هیچ یک از اعضاء حاضر در جلسه مصوبة فرائت شده را مخالف قانون ندانند این مصوبه مغایر با قانون تلقی نمی شود.
تبصره 1- این قبیل مصوبات پس از تهیه گزارش از طرف رئیس هیأت و ملاحظه و تأیید رئیس مجلس ، بایگانی
می شوند.
تبصره 2- چنانچه هر یک از اعضاء هیأت یا هر یک از مقامات و مراجع ذیربط یا ذینفع ، مصوبات موضوع تبصره ش بند 1-8 را مغایر قانون بدانند باید مشروح دلائل خود را کتباً به دبیر هیأت اعلام نمایند دبیر هیأت ، سوابق مزبور را به نظر دو نفر از دیگر اعضاء هیأت برای جلب نظر مقدماتی ایشان می رساند مصوبه پس از اظهار نظر مزبور ، وسیله رئیس هیأت ، به نظر رئیس مجلس می رسد تا در صورتی که مصوبه را قابل طرح مجدد در هیأت دانستند نظیر مصوباتی که ابتداء در هیأت مطرح می شود اقدام گردد.
2-8 در صورتی که قسمت قرائت شده ، مورد ایراد قرار گیرد . ایراد کننده یا ایراد کنندگان به ترتیب و با نظر رئیس جلسه ، نظر و استدلال خود را اظهار و چنانچه سایر اعضاءهیأت بانظر واستدلال اظهار شده ، مخالفت نکنند، قسمت مزبور به رأی گذارده خواهدشد وچنانچه یک یاچند نفردیگر ازاعضاء هیأت بانظرو استدلال اظهارشده مخالف باشند به ترتیب فوق ، نظرواستدلال خودرااظهار می نمایند. تکرار این ترتیب مادام که رئیس جلسه مذاکرات راکافی نداند بلامانع است ودرصورتی که رئیس جلسه مذاکرات راکافی تشخیص دهد نسبت به قسمت مزبور رأی گیری به عمل خواهد آمد.
تبصره 1- هریک ازاعضاء هیأت که مذاکرات راکافی تشخیص دهند می توانند دراین خصوص درخواست اخذ رأی کنند، رئیس جلسه درخواست یادرخواستهای مزبور رابه رأی می گذارد ودرصورت حصول اکثریت ، نسبت به قسمت قرائت شده اخذ رأی به عمل خواهدآمد.
تبصره 2-درمواردی که جلسه باحضور حداقل 7 نفر تشکیل شود ویک یادو نفرازاعضاء حاضر درجلسه بااتفاق نظرسایرین موافق نباشندیک یاهردونفر مزبور درأی گیری شرکت نکنند.
تبصره 3-درصورت حصول اتفاق نظر، رأی وسبیله رئیس جلسه انشاء می شودو درصورت حدوث اختلاف نظر ، حسب مورد رأی وسیله رئیس جلیه ویکی ازاعضائی که بانظر وی موافق نیست انشاء خواهدشد.
تبصره 4- درمواردی که کلیه یااکثریت شرکت کنندگان درأی مصوبه رامغایرباقانون تشخیص داده باشند به شرح ماده 9 این آئین نامه عمل می شود.
تبصره 5: اتفاق نظرهیأت درخصوص عدم مغایرت مصوبه باقانون ونیز سوابق مربوط به حدوث اختلاف نظر بین اعضاء هیأت وسیله رئیس هیأت به نظر رئیس مجلس می رسدچنانچه رأی ناظر به عدم مغایرت مصوبه باقانون ( اعم ازاتفاق ، اکثریت واقلیت ) موردتائید رئیس مجلس قرارگیرد این رأی متبع است ودرغیراین صورت به شرح ماده 9 اقدام خواهد شد.
3-8 پس ازقرائت موضوع مطروحه درجلسه ، هریک ازاعضاء حاضر درجلسه به ترتیب وبانظر رئیس جلسه ، نظرات خودراابراز می دارند. ترتیب تکرارمطالب واعلام کفایت مذاکرات به شرح مذکور دربند 2- 8 وتبصره 1 بند مزبور است .
تبصره : درصورت حصول اتفاق نظر ، این نظر وسیله رئیس جلسه نوشته می شود ودرصورت حدوث اختلاف نظر، حسب مورد رئیس جلسه ویکی ازاعضائی که طرف مقابل وی قرارداردنسبت به تحریر نظر ، اقدام وسوابق وسیله رئیس هیأت برای اتخاذ تصمیم نهائی به نظررئیس مجلس خواهدرسید.
ماده 9-درموارد مذکور درتبصره 4 وقسمت اخیرتبصره 5 بند 2-8 این آئین نامه ،دبیر هیأت آراء مربوط رابه عنوان رأی مقدماتی هیأت وسیله دورنگار به نماینده دولت ابلاغ می نماید. نماینده مزبور ، حداکثر ظرف مدت 5 روز ازتاریخ ابلاغ مزبور، فهرست رأی یاآرائی راکه قابل بررسی مجدد می داند ، وسیله دورنگار به دفترهیأت اعلام وحداکثرتادوهفته ازتاریخ ابلاغ رأی فرصت دارد دریکی ازجلساتی که برای بررسی مجدد مصوبه یامصوبات موردنظر تعینن خواهدشد حضوریابد این قبیل جلسات باحضورحداقل پنج نفرازاعضاء هیأت رسمیت خواهدداشت .
تبصره 1- درصورتی که نماینده دولت حضورنماینده یانمایندگان ذیربط وزارتخانه ها مؤسسات شرکتها ونهادهای مربوط راضروری بداند حضورآنان درهیأت بلامانع است .
تبصره 2- چنانچه نماینده دولت مهلت دوهفته ای مزبور راکافی نداند می تواند قبل ازانقضاء این مهلت درخواست خوددرمورد تمدید حداکثریک هفته مهلت دیگر رابه دفترهیأت وسیله دورنگاراعلام نماید، مجرد این اعلام ، موافقت بادرخواست مزبور تلقی می شود.
موضوع تبصره فوق ونیز حسب مورد عدم حضورنماینده دولت درهیأت درمهلت ابتدائی یامهلت تمدید شده ، به منزله مخالفت نبودن وی باهریک ازاین گونه آراءاست .
ماده 10- باحضورنماینده دولت وعندالاقتضاء نماینده یانمایندگان ذیربط در جلسه مقررهریک ازایشان نقطه نظر واستدلال خودرااظهار ودرصورتی که هیچ یک ازاعضاء هیأت بانقطه نظر واتسدلال مزبور ، مخالفنتی ابراز نکنند این امر ، به منزله عدول ازنظر قبلی هیأت تلقی وپس ازارائه سابقه وسیله رئیس هیأت به رئیس مجلس ، وفق نظر رئیس مجلس اقدام ودرغیراین صورت به شرح ذیل عمل می شود.
1-10- هریک ازاعضائی که بانقطه نظرواستدلال ابراز شده درجلسه مخالف بوده یاآن رابرای عدم مغایرت مصوبه موردنظر باقانون کافی ندانند نظر واستدلال خوردااظهارداشته ودرصورت لزوم بانظر رئیس جلسه تااعلام کفایت ازطرف وی تبادل نظر به عمل خواهدآمد درپایان چنانچه «نماینده دولت » رأی موردنظر راتائید یاازمخالفت باآن صرف نظر کند قضیه مختومه تلقی ودرغیراین صورت ، رئیس جلسه نسبت «به رأی گیری » نهائی اقدام می نماید..تبصره 1-درصورتی که رأی قبلی هیأت بدون لزوم انجام اصلاحاتی درآن عیناً مورد تائیئ مجدد قرارگیرد نیازی به تحریر مجدد رأی نیست ودرصورتی که انجام اصلاحاتی درآن ضروری باشد رئیس جلسه رأی اصلاحی راانشاء می نماید.
تبصره 2-درصورت حدوث اختلاف نظر نسبت به رأی قبلی هیأت ، حسب مورد رأی وسیله رئیس جلسه ویکی ازاعضائی که بانظر وی موافق نیست انشاء خواهد شد.
تبصره 3-هریک ازآراء موضوع تبصره های فوق الذکر به وسیله رئیس هیأت به نظر رئیس مجلس می رسد ونظر رئیس مجلس درمورد هریک ازآنها متبع است .
فصل پنجم
اعلام مغایرت مصوبه وابلاغ به مراجع ذیربط
ماده 11- رأی مربوط به مغایرت تمام یاقسمتی ازمصوبه باقانون که به عنوان رئیس جمهوری ازطرف مجلس امضاء می شودپس از ثبت وشماره گذاری دردفترهیأت به شرح ذیل ابلاغ می شود.
1-11- ارسال نسخه اصلی رأی به دبیرخانه مرکزی ریاست جمهوری برای آگاهی رئیس جمهوری ودستور اقدام لازم.
2-11- ارسال یک نسخه ازتصویررأی به وسیله دورنگاربه دفترهیأت دولت .زمان ارسال این تصویربه دفترمزبور، تاریخ اعلام رأی به هیأت وزیران محسوب وملاک انجام تکلیف قانونی موضوع ماده واحده قانون نحوه اجراء اصل هشتاد وپنجم ویکصد وسی وهشتم قانون اساسی است ( درصورت عدم اصلاح یالغو مصوبه مورد نظردرمهلت قانونی هفت روزه که مستلزم ملغی الاثر بودن تمام یاقسمتی ار مصوبه مزبور ازانقضاء این مهلت است دفترهیأت دولت فوراً مراتب راحسب مورد به مرجع یامراجع اجرائی مربوط برای توقف اجراء اعلام می نماید).
3-11- ارسال یک نسخه ازتصویر رأی به وسیله دورنگار به دفترمعاون حقوقی ومجلس رئیس جمهوری برای آگاهی وپیگیری قضیه ازجهت اصلاح یالغو مصوبه ودرصورت عدم اصلاح یالغو مصوبه ، اعلام فوری مراتب حسب مورد به مرجع یامراجع اجرائی به شرح عبارت داخل درپرانتز بند فوق .
4-11- ارسا لیک نسخه ازتصویر رأی وسیله دورنگار حسب مورد به ، سازمان برنامه وبودجه ، خزانه داری کل ، دیوان محاسبات کشور، وزارتخانه ذیربط وسایر مراجع اجرائی ، حسب مورد به منظور اعمال نظارت یاانجام تکلیف قانونی .
فصل ششم
پست سازمانی مشاغل ، شرایط احراز،حقوق ومزایا وزمان لازم الجرا بودن این آئین نامه
ماده 12- مشاغل
1- رئیس هیأت
2- دبیرهیأت
3- رئیس دفترهیأت
4- معاون دفتر
5- کارشناس 4 نفر
6- متصدی شبکه رایانه ای یک نفر
7- بایگانی وثبات یک نفر
8- خدمتگذار 2 نفر
ماده 13- شرایط احراز مشاغل ازنظر تحصیلات وتجربه درمورد رئیس دفتر، معاون وکارشناسان دفترهیأت عبارتست از:
دارابودن دانشنامه لیسانی با 9 سال سابقه خدمت یافوق لیسانس باشش سال سابقه خدمت ویادکتری با 3 سال سابقه خدمت.
تبصره 1- کسانی که قبل ازتصویب این آئین نامه به یکی ازمشاغل مذکور منصوب شده اند ازشرط سابقه خدمت وتجربه معافند.
تبصره 2- شاغلین این دفتر، ازنظر استخدامی ، ارتقاء گروه ، حقوق ، مزایا وسایرموارد ، مشمول قوانین ومقررات جاری ومورد عمل مجلس شورای اسلامی می باشند.
ماده 14- رئیس هیأت درصورتی که شغل دولتی داشته باشد ازنظر استخدامی بامشاور ورئیس ریاست مجلس هم طراز خواهد بود واگر بازنشسته بوده ، یاشغل دولتی نداشته باشد ازحقوق ومزایای مشاور ورئیس دفترریاست مجلس استفاده خواهدکرد.
ماده 15-دبیرهیأت درصورتی که شغل دولتی داشته باشد ازنظر استخدامی هم طراز معاون اول مشاورورئیس دفترریاست مجلس شورای اسلامی خواهدبود ودرصورتی که بازنشسته بوده یاکارمند دولت نباشد ازحقوق ومزایای معاون اول مشاور ورئیس دفترریاست مجلس استفاده خواهدکرد.
ماده 16-رئیس دفترهیأت ومعاون وی به ترتیب بامدیرکل ومعاون مدیرکل هم طراز خواهند بود.
ماده 17- این آئین نامه اززمان لازم الاجرا شدن قانون الحاق 5 تبصره به قانون نحوه اجرای اصل 85 و138 قانون اساسی لازم الاجراءخواهد بود
.
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16076

تاریخ تصویب : 1379/02/27

تاریخ ابلاغ : 1379/02/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.