×

تبصره 3 ماده 9 قانون زمین شهری ناظر به اراضی بایر یا دایراست نه موات

تبصره 3 ماده 9 قانون زمین شهری ناظر به اراضی بایر یا دایراست نه موات

تبصره-3-ماده-9-قانون-زمین-شهری-ناظر-به-اراضی-بایر-یا-دایراست-نه-موات
تاریخ رسیدگی 18/8/71
دادنامه شماره 457
شعبه 10 دیوان

خلاصه جریان پرونده :
آقای (الف ) بطرفیت اداره زمین شهری کرج مبنی بر اعتراض به نظریه کمیسیون ماده 12قانون زمین شهری و اعلام بایر بودن زمین تقدیم و توضیح داده اینجانب از خانواده شهداء و فردی محروم و مستضعف هستم و برابر فتوکپی سند مالکیت تقدیمی مالک 2850 متر زمین پلاک 918 فرعی 163 اصلی قطعه 332 تفکیکی هستم که آنرا خریداری نموده ام تا در سنین بازنشستگی جهت اسکان خود و خانواده ام و باغداری و کشاورزی استفاده نمایم لکن اعلام نظر کمیسیون بر بایر بودن ملک لطمه کلی باینجانب وارد کرده است با عنایت باینکه تنها سرمایه زندگی ام همین زمین و ماه 9 قانون زمین شهری و تبصره 3 آن اینجانب را مستثنی نموده و این قانون اولا" شامل خانواده شهداء نمی شود چنانچه اداره زمین شهری قصد تصرف زمین مرا دارد بایستی زمینی با همان مساحت ومرغوبیت بمن واگذار و یا خسارت وارده را جبران نماید. پرونده در شعبه سوم دادگاه حقوقی یک کرج مطرح و اداره خوانده در پاسخ اشعار داشته ملاک اعتبار احیاء زمین تا تاریخ 5/4/58 می باشد و خواهان چنین دلیلی را ارائه نکرده وصرفا" به قصد خویش در آتیه جهت باغداری و کشاورزی اشاره نموده ونظریه کمیسیون ماده 12 پس از بررسی اسناد و ملاحظه سوابق موجودو عکسهای هوائی ومعاینه محلی صادر و خدشه ای بر آن وارد نیست وارتباطی با تملک یا تملک زمین از سوی مراجع ذیربط در تملک اراضی ندارد و اشاره به تبصره 3 ماده 9 قانون زمین شهری هم بلحاظ اینکه این ماده در خصوص اراضی دائر و بائر است نیز ربطی بزمین مورد نزاع که موات تشخیص گردیده ندارد لذا تقاضای رددعوی رادارند. خواهان در جلسه رسیدگی در پاسخ سوال دادگاه که در مورد موات بودن زمین چه اعتراضی دارید پاسخ داده اگر شهرداری زمین را می خواهد باید زمین دیگری بمن بدهد من سند رسمی دارم 0 دادگاه سپس باجلب عقیده مشاور بصدور نظریه معترض عنه مبادرت و باین استدلال که خواهان دلیلی بر غیر موات بودن پلاک موضوع پرونده اقامه نکرده و اساسا" مدعی غیر موات بودن زمین نشده و تبصره 3 ماده 9قانون زمین شهری استنادی خواهان نیز در تشخیص زمین تاثیری ندارد دعوی را غیر ثابت تشخیص و بدصور رای به رد دعوی اظهارنظر کرده است بر اثر اعتراض آقای ... پرونده بدیوانعالی کشور ارسال و رسیدگی باین شعبه ارجاع شده است متن لایحه تقدیمی معترض درهنگام مشاوره قرائت می شود.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزاری آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و انجام مشاوره بشرح زیر رای می دهند.

بسمه تعالی
اعتراض موجه و موثری که نظریه دادگاه را مخدوش نماید بعمل نیامده و نظریه معترض عنه با توجه باستدلال منعکس در آن و اوراق و محتویات پرونده صحیحا" صادر گردیده وتایید می شود. مقررمی دارد پرونده جهت انشاء رای بدادگاه مربوطه اعاده شود.

مرجع :
کتاب منتخب آراء دیوانعالی کشور پیرامون مسائل اراضی وآب
تالیف یداله بازگیر
انتشارات فردوسی ، چاپ گیتی / 78 ، چاپ اول
151

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 457

تاریخ تصویب : 1371/08/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.