×

فوق العاده شغلی هنرآموزی - تعیین مشاغل مستحق دریافت فوق العاده های شغلی و میزان فوق العاده ها و ازدیاد یا تقلیل یا حذف آن منوط به پیشنهاد سازمان اموراداری واستخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران است

فوق العاده شغلی هنرآموزی - تعیین مشاغل مستحق دریافت فوق العاده های شغلی و میزان فوق العاده ها و ازدیاد یا تقلیل یا حذف آن منوط به پیشنهاد سازمان اموراداری واستخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران است

فوق-العاده-شغلی-هنرآموزی---تعیین-مشاغل-مستحق-دریافت-فوق-العاده-های-شغلی-و-میزان-فوق-العاده-ها-و-ازدیاد-یا-تقلیل-یا-حذف-آن-منوط-به-پیشنهاد-سازمان-اموراداری-واستخدامی-کشور-و-تصویب-هیئت-وزیران-است
تاریخ 5/4/69 شماره دادنامه 102 کلاسه پرونده 69/22

رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری
نظر به ماده 38 قانون استخدام کشوری که بموجب آن تعیین مشاغل مستحق دریافت فوق العاده های شغلی و میزان فوق العاده ها و ازدیاد یا تقلیل یا حذف آن منوط به پیشنهاد سازمان اموراداری واستخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران است . باعنایت به لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان اداری وزارت آموزش وپرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده اند از طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب 17/9/58 شورای انقلاب و ماده واحده لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی مذکور مصوب 1/3/59 شورای انقلاب بخشنامه شماره 167/ف مورخه 8/7/1361که ازطرف وزیر محترم آموزش وپرورش صادرگردیده و بموجب آن هنرآموزانی راکه بصورت مامورباحفظ سمت هنرآموزی در دفاترستادی چون وزارتی ، ادارات کل استانها و... انجام وظیفه می نمایند نظیرمشمولین بخشنامه شماره 230/1 تلقی فوق العاده شغلی آنها را فوق العاده شغلی هنرآموزی و50%افزایش مربوطه تعیین می نماید خارج از اختیارات وزارت آموزش وپرورش تشخیص و ابطال می نماید.
رئیس هیئت عمومی دیوان عدالت اداری - سیدابوالفضل موسوی تبریزی

* سابقه *
شماره ه/69/22 4/6/1369
مرجع رسیدگی :هیئت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی :سازمان بازرسی کل کشور
موضوع شکایت وخواسته :ابطال بخشنامه شماره 167/ف -7/8/61
مقدمه :سازمان بازرسی کل کشورطی نامه شماره 8/1/401/3مورخ 12/8/61 اعلام داشته است ...امامطلب قابل اهمیت موضوع بخشنامه شماره 167/ف 8/7/61صادره ازدفترفنی حرفه ای به امضاءمقام وزارت آموزش وپرورش می باشد.درمتن بخشنامه مزبورقیدشده است که این بخشنامه نظیربخشنامه 230/1دمی باشد.بموجب بخشنامه فوق الذکروزیرآموزش وپرورش به ادارات کل آموزش وپرورش استانهااجازه داده است که هنرآموزانی راکه بعنوان ماموردرادارات خودبکارمی گمارندبااینکه کاراداری انجام می دهندواز تدریس وکاردرمحیط کارگاه به دورندمثل هنرآمزانی که درمحیط کارگاه و هنرستان امرتعلیم وتدریس راعهده دارند50%ف؟ق العاده شغل هنرآموزی دریافت دارنددرصورتی که دربخشنامه 230/1د براساس قانون مصوب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران وفقط درخصوص انتقال ازکادرآموزشی به کادر اداری می باشندنه ماموریت وقیاس بخشنامه 167/ف مورخ 8/7/61با بخشنامه 230/1دکه براساس مصوبه شورای انقلاب صادرگردیده فاقدوجاهت قانونی است وچون این بخشنامه به اصطلاح بارمالی داردوهزینه ای رابه خزانه دولت تحمیل می نمایدومجوزقانونی نیزبطوری که اشاره شدندلذاخلاف صریح مقررات موضوعه است .مشاوروزیروسرپرست دفترنظارت وپیگیری ورسیدگی به شکایات وزارت آموزش وپرورش طی نامه شماره 2467/پ مورخ 15/5/62در پاسخ اعلام داشته است :1-طبق مصوبه شورای انقلاب استفاده اووجودمعلمین درکادراداری باتوجه به نیازبلامانع بوده وازمزایای آموزشی واداری بنابه دلخواه خودمعلم می تواننداستفاده نمایندکه هنرآموزان محترم هنرستانها نیزازمقوله معلمین خارج نمی باشندولذاایرادی براین مطلب مشاهده نمی شوداضافه می نمایدکه دراین مصوبه شورای انقلاب سخنی ازنحوه استفاده "انتقال مامور"به میان نیامده است .2-اینگونه انتقالهاکه ازافراد متعهدومومن می باشندباتائیدمعاونت محترم فنی وحرفه ای بوده وچون کارایی این افراددرکادرکارشناسی بیش ازتدریس بوده این عمل راانجام می گیرد. لذاازنظرشرعی وقانونی نیزاستفاده نمودن هنرآموزان ازمزایای آموزشی اشکالی نداشته واین برادران متعهدموقت بوده که حالت ماموریت دارندو گاهی بصورت دائم می باشدکه درهرصورت باتوجه به مصوبه شورای انقلاب مانعی وجودندارد.
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری درتاریخ فوق به ریاست آیت الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی وباحضورروسای شعب تشکیل وپس ازبحث وبررسی و انجام مشاوره به اتفاق آراءبشرح آتی مبادرت به صدوررای می نماید.

مرجع :
روزنامه رسمی شماره 13277-11/7/1369
2

-----------------------------
شورای عالی قضائی دیوان عدالت اداری
قسمتی از گزارش هیات بازرسان اعزامی به وزارت آموزش و پرورش
اما مطلب قابل اهمیتی که باید به عرض ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور برسد موضوع بخشنامه شماره 167/ف-8/7/61 صادره از دفتر آموزش فنی و حرفهای به امضاء مقام وزارت آموزش و پرورش میباشد که با بررسی مفاد آن مغایرت بیت و آشکار این بخشنامه با مقررات موضوعه ملاحظه میگردد زیرا :
در متن بخشنامه مزبور قید شده است که این بخشنامه نظیر بخشنامه 230/1 میباشد به موجب بخشنامه فوقالذکر وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استانها اجازه داده است که هنر آموزانی را که به عنوان مأمور در ادارات خود به کار میگمارند با اینکه کار اداری انجام میدهند و از تدریس و کار در محیط کارگاه به دوراند مثل هنرآموزانی که در محیط کارگاه و هنرستان امر تعلیم و تدریس را عهده دارند 50% فوقالعاده شغل هنرآموزی دریافت دارند در صورتیکه بخشنامه 230/1 بر اساس قانون مصوب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و فقط در خصوص انتقال از کادر آموزشی به کار ادارب میباشد نه مأموریت . و قیاس این بخشنامه 1671/ف مورخ 8/7/61 )با بخشنامه 230/1 که براساس مصوبه شورای انقلاب صادر گردیده و فاقد وجاهت قانونی است و چون این بخشنامه به اصطلاح بارمالی دارد و هزینهای را به خزانه دولت تحصیل مینماید و مجوز قانونی نیز به طوریکه اشاره شد ندارد لذا خلاف صریح مقررات موضوعه است . نظر هیات این است که فوراً از طریق سازمان و به نحو مقتضی در الغاء و ابطال آن اقدام و عنداللزوم مراتب را در این قسمت جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به دیوان عدالت اداری اعلام دارند (فتوکپی بخشنامه ضمیمه است ) ضمناً با مدیر کل امور اداری وزارت آموزش و پرورش نیز در مورد صدور بخشنامه مورد اشاره مذاکره گردید و برادر یاری مدیر کل امور اداری اظهار داشتند بخشنامه فوقالذکر بدون اطلاع این اداره کل صادر گردیده که مورد تأیید نمیباشد .
در موارد جزئی نارسائیهائی نیز مشاهده گریدد که در پایان بازرسی با برادر مهندس طاهر آبادی ملاقات گردید و تذکرات لازم داده شده و ارشاد لازم به عمل آمد .
عمید
سرپرست هیات بازرسان اعزامی به وزارت آموزش و پرورش

در این بخش امکانات مالی سریعتر در اختیار سازمان قرار خواهد گرفت .
ثانیاً از نظر برنامهریزی میتوان برنامههای همه جانبه برای آموزش فنی و حرفهای سراسر کشور تدوین نموده به طور هماهنگ اجرا کرد .

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 102

تاریخ تصویب : 1369/04/05

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.