×

آئین نامه اجرائی قانون همه پرسی درجمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی قانون همه پرسی درجمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-قانون-همه-پرسی-درجمهوری-اسلامی-ایران

وکیل

شماره 42912/ت 322 - 13/4/1368
وزارت کشور
هیأت وزیران درجلسه مورخ 7/4/1368 بنابه پیشنهادشماره 46/1013 مورخ 5/4/1368 وزارت کشور وباتوجه به ماده 38 قانون همه پرسی در جمهوری اسلامی ایران مصوب 4/4/1368 مجلس شورای اسلامی آئین نامه اجرائی قانون مزبور را بشرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1- سرپرستان استانداری ، فرمانداری وبخشداری با تأیید وزارت کشور به جای استاندار ، فرماندار وبخشدار خواهند بود.
ماده 2- کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها وادارات دولتی ومؤسسات وابسته به دولت ونهادهای انقلاب موظفند حسب درخواست وزارت کشور ، استانداران ، فرمانداران وبخشداران ، کارکنان وسایر امکانات خودرا تاخاتمه همه پرسی دراختیار آنان قراردهند .
بدیهی است مدت همکاری کارکنان مذکور جزء ایام مأموریت محسوب خواهد شد.
ماده 3- فرمانداران وبخشداران موظفند دراجرای ماده 3 قانون ، از آغاز همه پرسی با دعوت ناظر یا ناظرین شورای نگهبان موجبات نظارت کامل آنان را درکلیه مراحل اجرائی همه پرسی فراهم نمایند.
ماده 4- هیأت مرکزی نظارت منتخب شورای نگهبان می باید رونوشت احکام ناظر یا ناظرین خود را به ستاد انتخابات کشور، ستاد انتخابات استانداری ، فرمانداریها وبخشداریهائی مربوطه ارسال نمایند.
ماده 5- فرمانداران وبخشداران باید پس از دریافت رونوشت احکام هیأت های نظارت ، از نامبردگان برای تشکیل جلسه دعوت بعمل آورند.
ماده 6- شرکت ناظر یا ناظرین شورای نگهبان درجلسات هیأت اجرائی به منظور نظارت بر صحت اجرای قانون همه پرسی بوده وعدم حضور آنان در جلسات و یا خودداری آنان از امضاء صورتجلسات مانع از ادامه کار نخواهد بود.
ماده 7- اعضای هیأت های نظارت درصورتی که نتوانند مشترکاً درجلسه شرکت نمایند ضمن تنظیم صورتجلسه نماینده ای ازبین خود انتخاب ونماینده منتخب با در دست داشتن یک نسخه از صورتجلسه تنظیمی در جلسه متشکله شرکت نموده وصورتجلسه مذکور رابه منظور ضبط در سوابق انتخاباتی به فرمانداری بخشداران محل تسلیم مینماید.
ماده 8-مراجع ذیصلاح قانونی ، موضوع تبصره 4 ذیل ماده 28 قانون همه پرسی عبارتند از : 1- شورای نگهبان 2- هیأت مرکزی نظارت 3- ستاد انتخابات کشور .
ماده 9- هیئت های اجرائی شهرستان موظفند یک نسخه از صورتجلسات اقدامات خود را که به ناظر یا ناظرین شورای نگهبان تسلیم مینمایند به ستاد انتخابات کشور نیز ارسال دارند.
ماده 10- در همه پرسی ملاک تبعیت بخشداریه از فرمانداریه ، قانون تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران بوده و حوزه بندی انتخابات مچلس شورای اسلامی ملاک عمل نخواهد بود .
ماده 11- فرمانداران پس از وصول دستور وزارت کشور مبنی بر انجام همه پرسی، بلاقاصله شروع برنامه همه پرسی را به وزارت کشور تلگراف و تلفنگران نموده و دستور تشکیل هیئت اجرائی بخشهای تابعه را به بخشداران مربوطه ابلاغ مینماید.
ماده 12- پس از ارسال تلگراف و تلفنگرام فرمانداران مبنی بر اعلام شروع همه پرسی ، فرمانداران و بخشداران در اجرای تبصره ذیل ماده 10 قانون 24 نفر از معتمدین اقشار مختلف مردم مرکز شهرستانها و بخش مرکزی/ بخش را تعیین و از آنان برای شرکت در جلسه انتخاب متعتمدین هیئت اجرائی که حداکثر ظرف 2 روز از تاریخ ارسال دعوتنامه باید در محل فرمانداری / بخشداری تشکیل شود ، دعوت بعمل میاورند.
ماده 13- پس از حضور اکثریت مدعوین ( حداقل 16 نفر) مذکور در ماده 12 حاضریین از بین خود یا خارج 8 نفر را بعنوان را بعنوان معتمدین اصلی و 5 نفر را بعنوان معتمدین علی البدل هیئت اجرائی با رأی مخفی و اکثریت نسبی آراء انتخاب نموده و صورتجلسه مربوطه را تنظیم می نمایند.
تبصره – برای اجرای مواد 11و12 و13 باید به نحوی برنامه ریزی شود که هر سه ماده مذکور حداکثر ظرف مدت 3 روز بطور کامل انجام شده باشد.
ماده 14- فرمانداران بلافاصله پس از تعیین معتمدین، مراتب تشکیل هیئت اجرائی شهرستان را به ستاد انتخابات کشور تلفنگرام
می نمایند.
ماده 15- بخشداران دو نسخه از صوتجلسه انتخاب متعتمدین هیئت اجرائی بخش را بلافاصله به فرمانداری و فرمانداران نیز دو نسخه از صورتجلسه انتخاب معتمدین هیئت اجرائی مرکز شهرستان را سریعاً به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارند.
ماده 16- هیئت های اجرائی بخشها بلافاطله پس از انتخاب معتمدین و تکمیل عده خود تشکیل جلسه داده و تعداد و محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی را تعیین و مراتب را صورتجلسه نموده و یک نسخه از آیرا وسیله بخشدار برای فرماندار شهرستان جهت طرح در هیئت اجرائی شهرستان ارسال میدارند.
ماده 17- در صورت عدم شرکت فرماندار یا بخشدار و یا رئیس ثبت احوال و یا دادستان (یا نماینده وی ) در جلسات، هیئت اجرائی موظف است مراتب را طی صورتجلسه به مقام اجرائی مافوق اعلام داشته و کسب تکلیف نماید.
ماده 18- هیئت احرائی موظف است در صورتجلسات و گزارش کار خود، موارد غیبت اعضاء را با ذکر علت به وزارت کشور اعلام دارد.
ماده 19- هر گاه در جریان همه پرسی یک یا چند نفر از معتمدین هیئت اجرائی ، دو جلسه متوالی یا چهار جلسه غیر متوالی از حضور در جلسات هیئت اجرائی خودداری نمایند و یا وظایف قانونی خود را انجام ندهند و یا رأی از هیئت اجرائی را از اکثریت ساقط کنند بجای آنان به ترتیب تعداد رأی از معتمدین علی البد ل وسیله فرماندار و یا بخشدار دعوت بعمل خواه آمد، در صورتیکه با دعوت از اعضاء علی البدل وسیله فرماندار و یا بخشدار دعوت بعمل خواهد آمد، در صورتیکه با دعوت از اعضاء علی البدل باز هم اکثریت حاصل نگردد. باقیمانده را از معتمدین ( تا 24 نفر ) تأمین خواهد نمود.
ماده 20- بخشداران در اجرای تصمیمات هیئت اجرائی نسبت بصدور حکم عضو رابط بخشداری با فرمانداری اقدام مینمایند.
ماده 21- هیئت اجرائی شهرستان با توجه بماده 22 قانون همه پرسی پس از تعیین محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی در مرکز شهرستان و بخش مرکزی و بررسی و تصویب مصوبات هیئت های اجرائی بخشها در مورد تعداد و محل شعب ثبت نام و اخذ رأی مبادرت به انتشارات آگهی همه پرسی حاوی تارخ و طول مدت اخذ رأی ، محل شعب ثبت نان و اخذ رأی ، شرایط رأی دهندگان و مقررات جزائی در سراسر شهرستان می نمایند.
ماده 22- محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی مندرح در آگهی همه پرسی غیر قابل تغییر است مگر اینکه دایر نمودن شعبه ویا ادتامه کار آن در محل اعلام شده قبلی بعلت حوادث غیر مترقبه و یا هر علت دیگری مقدور نباشد که در این صورت مراتب تغییر شعبه ثبت نام و اخذ رأی توسط هیئت اجرائی و ناظران شورای نگهبان با ذکر علت صورتجلسه شده و شعبه ثبت نام و اخذ رأی جدید در کوتاهترین فاطله نسبت به شعبه سابق به نحوی دایر خواهد شدکه خللی در مراجعه رأی دهندگان و تشخیص محل شعبه ایجاد نشود و تغییر شعبه باید به اطلاع مردم محل برسد.
ماده 23- فرمانداران با همکاری شهربانی وژاندارمری نسبت به انتشار آگهی همه پرسی در سطح شهرستان اقدام مینمایند.
ماده 24- فرمانداران موظفند سه نسخه از آگهی های منتشره در سطح شهرستان را به وزارت کشور و یک نسخه از آنرا به ستاد انتخابات استان ارسال دارند.
ماده 25- هیئت های اجرائی شهرستان و بخش در اجرای ماده 23 قانون نسبت به تنظیم صورتجلسه تعیین اعظائ شعبه ثبت نام و اخذ رأی اقدام مینمایند.
ماده26- بخشداران یک نسخه از صورتجلسه انتخاب اعضائ شعبه ثبت نام و اخذ رأی را به فرمانداری متبوع ارسال میدارند.
ماده 27- فرمانداران و بخشداران موظفند با توجه به صورتجلسه هیئت اجرائی مبنی بر تعیین اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی نسبت به صدور ابلاغ آنان اقدام و جهت تحویل صندوق و لوازم و مدارک ثبت نام و اخذ رأی از آنان دعوت بعمل آورند.
ماده 28- فرماندران و بخشداران پس از دعوت و حضور اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی، مدارک و لوازم شعبه و همچنین تعرفه و برگهای رأی همه پرسی را تحویل اعضاء اخذ رأ ی نموده و پس از توجیه برنامه و روش ثبت نام و اخذ رأی و قراتت آراء ترتیبی اتخاذ خواهند نمود که یکروز قبل از روز اخذ رأی محل شعبه آماده برای اخذ رأی بوده و اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی نیز به محل شعب اعزام شوند.
ماده 29- فرمانداران موظفند نسبت به تعیین و صدور حکم نماینده فرماندار برای هر یک از شعب ثبت نام واخذ رأی مستقر در محدوده شهرستان اقدام نمایند.
ماده 30- فرمانداران و بخشداران بمنظور حفاظت شعب ثبت نام و اخذ رأی با هماهنگی شهربانی، ژندارمری و کمیته انقلاب اسلامی ، حداقل سه نفر از مأمورین انتظامی را ضمن صدور ابلاغ در معیت اعضاء شعبه بمحل شعبه ثبت نام و اخذ رأی اعزام مینمایند.
ماده 31- برنامه روز اخذ رأی و قرائت آراء:
اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی حداقل یکساعت قبل از وقت مقرر در محل شعبه حاضر شده ابتدا نسبت به انتخاب هیئت رئیسه
( یکنفر رئیس- یکنفر نایب رئیس و سه نفر منشی ) اقدام و مراتب را در ابتدای صورتجلسه ثبت نام و اخذ رأی شعبه که به ضمیمه دستورالعمل اجرائی از طرف وزارت کشور ارسال شده است درج مینمایند و سپس صندوق اخذ رأی را در حضور نماینده هیئت نظارت بر همه پرسی و نماینده فرماندار باز و پس از حصول اطمینان از خالی بودن، لفاف و با مهر شعبه ثبت نام و اخذ رأی لاک و مهر مینمایند و پس از امضاء این قسمت صورتجلسه مذکور، مراحل ششگانه زیر را به ترتیب اجراء نموده و بقیه صورتجلسه را در پایان کار تکمیل خواهند نمود در صورتیکه در جریان رأی گیری نیاز باشد که صندوقی را اضافه نمایند باید بهمین ترتیب عمل نموده و صورتجلسه گردد:
اول- مرحله مراجعه رأی دهندگان
دوم- مرحله کنترل
سوم- مرحله ثبت نام
چهارم- مرحله اخذ رأی
پنجم- مرحله قرائت و شمارش آراء
ششم- مرحله تنظیم و تکمیل صورتجلسه
اول- مرحله مراجعه رأی دهندگان
1- اعضاء شعبه باید کوشش نمایند محل اخذ رأی حتی الامکان دارای درب ورودی و خروجی مجزا باشد و مأمورین انتظامی موظفند طبق دستور نماینده فرماندار یا رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رأی از ازدحام در داخل محل اخذ رأی ممانعت نموده تا اخذ رأی در کمال آرامش انجام پذیرد.
2- رأی دهندگان با در دست داشتن عین شناسنامه در محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی حضور یافته و به ترتیب بمنظور ثبت نام و دادن رأی وارد محوطه اخذ رأی میشوند.
3- اخذ رأی از ایرانیان مسافر یا مقیم خارج از کشور فقط با پاسپورت بعمل خواهد آمد.
4- اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی مستقر در خارج از کشور موظفند پاسپورت رأ ی دهندگان را به مهر شعبه ثبت نام و اخذ رأی ممهور نمایند.
دوم مرحله کنترل
کنترل در دو مرحله انججام میشود.
الف- کمترل شناسنامه
نماینده فرماندار یا رئیس شعبه یا هر یک از سه منشی شعبه ثبت نام و اخذ رأی با ملاحظه شناسنامه رأی دهنده موارد زیر را مورد توجه قرار میدهند:
1- شناسنامه در شعبه دیگری به مهر همه پرسی ممهور نشده باشد.
2- شناسنامه متعلق به شخص مراجعه کننده بوده و دارنده آن وارد سن 16 سالگی شده باشد.
ب- نماینده فرماندار یا رئیس شعبه یا هر یک از سه منشی انگشت سبابه رأ دهنده را کمترل نماید تا آلوده به رنگ جوهر استامپ که نشان دادن رأی در شعبه دیگر است نباشد.
توجه- در صورتیکه مراجعه کننده دارای شناسنامه ای باشد که ممهور به مهر همه پرسی در روز اخذ رأی بوده ودلالت بر دادن رأی در شعبه دیگری نماید یا در انگشت سبابه او اثر جوهر استامپ شعبه اخذ رأی دیگری مشاهده شود با دستور نماینده فرماندار از رأی دادن وی جلوگیری بعمل می آید.
سوم- مرحله ثبت نام
1- پس از انجام مرحله کنترل و حصول اطمینان از اینکه شناسنامه متعلق به مراجعه کننده بوده و واجد شرایط رأی دهنده میباشد یک نفر از منشی ها نسبت به ثبت مشخصات سجلی رأی دهنده بر اساس شناسنامه، روی برگ تعرفه اقدام و پس از اخذ اثر انگشت رأی دهنده روی برگ تعرفه ضمن درج تاریخ اخذ رأی آنرا با مهر همه پرسی ممهور و امضاء مینماید.
2- متصدی ثبت نام، شناسنامه رأ ی دهنده را بمهر همه پرسی ممهور و آنرا به رأی دهنده تحویل میدهد.
3- چهارم- مرحله اخذ رأی
1-متصدی ثبت نام، برگ رأی را پس از ممهور نمودن به مهر همه پرسی از محل پرفراژ ( نقطه چین ) از تعرفه انتخاباتی جدا نموده و به رأی دهنده تسلیم مینماید. رأ ی دهنده یکی از دو برگ رأی همه پرسی ( آرای یا نه ) را تا نموده و داخل صندوق اخذ رأی میاندازد.
2-ضروری است متصدی ثبت نام و یا یکی دیگر از اعضاء شعبه و یا نماینده فرماندار، به رأی دهندگان تذکر دهد که فقط یکی از دو برگ رأی را به صندوق رأی بیاندازند و برگ دیگر را با خود از محل شعبه خارج نمایند.
3- نماینده فرماندار و اعضاء شعبه ثبت نام و اخذ رأی باید ترتیبی اتخاذ نمایند که اخذ رأی مخفی و بصورت کاملا آزاد و بدون اعمال نفوذ شخص دیگری انجام گیرد.
4- نماینده هیئت نظارت بر همه پرسی یا بازرسان وزارت کشور در صورت مشاهده تخلف یا اعمال نفوذ موظفند مراتب را به اعضاء شعبه و نماینده فرماندار تذکر دهند و آنان ضمن تنظیم صورتجلسه باید فرد یا افراد خاطی را توسط مأمورین انتظامی حاضر در شعبه تحویل مقامات قضائی دهند.
5- نماینده فرماندار یا رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رأی مراقبت خواهند نمود هیچ فرد مسلحی وارد شعبه اخذ رأی نشود کنترل این امر توسط مأمورین انتظامی و د جلو درب ورودی خواهد بود.
پنجم- مرحله قرائت و شمارش آرا
1-اعضاء شعبه پس از انقضای مدت اخذ رأی در صورت حصول اطمینان از اینکه کلیه مراجعه کنندگان رأی خود را در صندوق های رأی انداخته و فرد دیگری برای رأی دادن در محل شعبه حضور ندارد بلافاصله پس از شمارش برگهای تعرفه و درج آن در صورتجلسه با حضور محافظان صندوق و نماینده هیئت نظارت بر همه پرسی و نماینده فرماندار شمارش و قرائت آراء را آغاز مینمایند.
2- ترتیب شمارش و قرائت آراء باین صورت است که ابتدا رئیس یا نایب رئیس شعبه اخذ رأی با همکاری یکی از منشیها ، تعرفه ها را شمارش نموده سپس لاک و مهر درب صندوق اخذ رأی را باز کرده و تعداد آراء داخل صندوق را بدون اینکه قرائت شود برگ شماری و با تعداد برگ تعرفه ها تطبیق داده و به یکی از دو حالت زیر عمل مینمایند:
الف- چنانچه تعداد اوراق رأی داخل صندوق بیشتر از تعداد تعرفه ها باشد اوراق اضافی از مجموتع برگ آرأء بدون آنکه خوانده شود برداشته و با رنگ قرمز جمله (باطل شد ) را بر روی آن قید و باطل نموده در صورتجلسه اخذ رأی نیز درج و در پایان ضمیمه صورتجلسه مینمایند.
ب- در صورتیکه تعداد برگهای رأی داخل صندوق مساوی یا کمتر از تعداد تعرفه ها باشد فقط مراتب در صورتجلسه درج می شود و اقدام دیگری صورت نیمگیرد.
4- پس از اینکه شمارش آراء به ترتیب مذکور در فوق انجام شد قرائت آراء شروع و مواد 9و10 قانون و تبصره های ذیل آنها با تائید هیئت نظارت بر همه پرسی یا نماینده آنان اجراء خواهد شد.
ششم- مرحله تنظیم صورتجلسه
پس از خاتمه شمارش و قرائت آراء بقیه صورتجلسه ثبت نام و اخذ رأی شعبه در پنج نسخه تکمیل و سپس تعداد آراء (آری ) و (نه ) در پشت برگ صورتجلسه در فرم مخصوص (فرم نتایج آراء ) قید میشود صورتجلسه پس از تکمیل، به امضای نماینده فرماندار و اعضاء شعبه ثبت نام و اخذ رأی و محافظان صندوق و نماینده هیئت نظارت بر همه پرسی میرسد و بلا قاصله کلیه اوراق و مدارک مربوط به همه پرسی و یک نسخه صورتجلسه مذکور را داخل صندوق رأی قرار داده و پس از انجام لاک و مهر مجدد صندوق
( صندوقها ) اعضاء شعبه ثبت نام و اخذ رأی به اتفاق نماینده فرماندار در معیت مأمورین انتظامی، صندوق ( صندوقها ) رأی را بهمراه دو نسخه از صورتجلسه شعبه اخذ رأی و سایر مدارک رسماً تحویل هیئت اجرائی میدهند ضمناً ناظر و رئیس شعبه ثبت نام و اخذ رأی هر کدام یک نسخه از صورتجلسه مذکور را دریافت مینمایند اگر در روز اخذ رأی در مورد همه پرسی اشکالاتی پدید آید مراتب در قسمت انتهای صورتتجلسه درج گردیده و به امضاء اعضای شعبه و نماینده فرماندار و محافظان صندوق و نماینده هیئت نظارت میرسد.
ماده 32- هر گاه بعضی از شعب ثبت نام و اخذ رأی بعلل مختلف از عهده قرائت آراء و تکمیل صورتجلسه بر نیایند هیئتهای اجرائی مستقیماً نسبت به شمارش و قرائت آراء و تکمیل صورتجلسه شعبه مذکور اقدام خواهند نمود.
ماده 33- هیئتهای اجرائی بخشها بلاقاصله پس از دریافت صندوقها ی آراء و مدارک و صورتجلسات شعبه ثبت نام و اخذ رأی همه پرسی، نسبت به تنظیم صورتجلسه جمع آراء شعب مربوطه در حصور ناظر یا ناظرین شورای نگهبان در 5 نسخه اقدام نموده و مدارک و لوازم و صندوقها را بهمراه دو نسخه از صورتجلسه تنظیمی برای اعلام و ارسال به مرکز شهرستان، تحویل بخشدار میدهند.
ماده 34- بخشداران سرایر کشور موظفند در اسرع وقت کلیه مدارک و لوازم و صندوقهای اخذ رأی به انضمام صورتجلسه اخذ رأی هیئت اجرائی بخش را جهت تحویل به هیئت اجرائی مرکز شهرستان، به فرمانداری متبوع ارسال نمایند.
ماده 35- فرمانداران پس از وصول نتایج اخذ رأی بخشهای تابعه مکلفند در اسرع وقت نتیجه کلی همه پرسی شهرستان را تنظیم و به ستاد انتخابات کشور وسیله تلگراف گزارش نمایند.
ماده 36- وزارت کشور پس از وصول نتایج شمارش آراء همه پرسی در داخل و خارج از کشور، نتیجه کلی همه پرسی را از طریق رسانه های گروهی به اطلاع مردم خواهد رساند.
ماده 37- مسئولیت نگهداری و حفاظت مدارک همه پرسی و صندوقهای اخذ رأی تا تحویل هیئت اجرائی شهرستان بعهده بخشدار است.
ماده 38- فرمانداران پس از دریافت صورتجلسات قرائت آراء بخشهای تابعه، کلیه مدارک و لوازم و صندوقهای مربوطه را در اسرع وقت به هیئت اجرائی مرکز شهرستان تحویل نموده و هیئت اجرائی مرکز شهرستان با حضور هیئت نظارت نسبت به تنظیم صورتجلسه نتیجه همه پرسی شهرستان سریعاًاقدام مینمایند.
ماده39- فرمانداران پس از دریافت صورتجلسه نتیجه همه پرسی از هیئت اجرائی شهرستان و کسب نظریه ستاد انتخابات کشور مبنی بر انتشار آگهی نتیجه همه پرسی، ضمن رعایت ماده 28 قانون ابتدا نسبت به انتشار آگهی نتیجه همه پرسی در سراسر شهرستان اقدام و سپس دو نسخه از صورتجلسه مذکور را به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارند.
ماده 40- در پایان مهلت مقرر ( حداکثر دو روز پس از تاریخ شروع دریافت شکایات) هیئت اجرائی شهرستان با حضور ناظر یا ناظرین شورای نگهبان تشکیل جلسه داده و مراتب وصول یا عدم وصول شکایات همه پرسی را ضمن اظهار نظر رد 5 نسخه صورتجلسه نموده و به فرماندار تسلیم مینماید.
تبصره- شکایاتی که در جریان همه پرسی به هیئت اجرائی تسلیم می شود مانع از ادامه کار همه پرسی نبوده و در موعد رسیدگی بشکایات مورد بررسی قرار خواهدگرفت.
ماده 41- فرماندار بلافاصله 3 نسخه صورتجلسه رسیدگی بشکایات دریافتی از هیئت اجرائی شهرستان را به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارد.
ماده 42- ستاد انتخابات کشور دو نسخه از صورتجلسات واصله موضوع ماده فوق را به هیئت مرکزی نظارت، جهت بررسی و اعلام نظریه نهائی شورای نگهبان ارسال میدارد.
ماده 43 - وزارت کشور پس از دریافت نظریه شورای نگهبان مبنی بر توقف یا ابطال تمام یا قسمتی از همه پرسی، مراتب را به مسئولین اجرائی همه پرسی ابلاغ مینمایند.
ماده44- فرمانداران پس از دریافت نظریه شورای نگهبان از طرق ستاد انتخابات کشور، در اسرع وقت مراتب رادر جلسه مشترک هیئت اجرائی و هیئت نظارت شهرستان مطرح و نسبت به تنظیم صورتجلسه نهائی همه پرسی در 4 نسخه اقدام و نتیجه را بلافاصله به ستاد انتخابات کشور مخابره مینمایند.
ماده 45- فرمانداران دو نسخه از صورتجلسه تهائی نتیجه همه پرسی را به ستاد انتخابات کشور و یک نسخه نیز به هیئت نظارت شهرستان ارسال نموده و نسخه چهارم را نیز در بایگانی فرمانداری نگهداری مینمایند.
ستاد انتخابات کشور یک نسخه از صوتجلسه مزبور را به هیئت مرکزی نظارت ارسال میدارد.
ماده 46- وزارت کشور پس از وصول نظریه شورای نگهبان مبنی بر خاتمه همه پرسی، دستو امحاء تعرفه و اوراق رأی را صادر خواهد نمود.
ماده 47- فرمانداران سراسر کشور پس از وصول دستور وزارت کشور مبنی بر امحاء آراء و اوراق همه پرسی با حضور اعضاء هیئت اجرائی و حتی الامکان هیئت نظارت نسبت به امحاء آراء و اوراق مصرف شده همه پرسی شهرستان بنحو مقتضی اقدام و مراتب را صورتجلسه نموده و دو نسخه آنرا به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارند.
نخست وزیر – میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12918

تاریخ تصویب : 1368/04/07

تاریخ ابلاغ : 1368/04/18

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.