×

آئین نامه اجرائی تبصره (35) قانون بودجه سال 1368 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (35) قانون بودجه سال 1368 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(35)-قانون-بودجه-سال-1368-کل-کشور شماره 44722/ت 335 - 19/4/1368
وزارت امور اقتصادی و دارائی ـ دادستانی کل کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 27/2/1368 بنا به پیشنهاد شماره 806/م مورخ 18/2/1368 وزارت امور اقتصادی و دارائی و شماره 71/752/170 مورخ 21/2/68 دادستانی کل کشور آئین نامه اجرائی تبصره 35 قانون بودجه سال جاری را به شرح ذیل تصویب نمودند :

ماده 1 ـ کلیه دستگاههای اجرائی و مراجع قضائی ذیربط مکلفند کلیه وجوه ریالی و ارزی و همچنین مسکوکات طلا شمش طلا و جواهراتی که وجود ریالی و ارزی و همچنین مسکوکات طلا و شمش طلا و جواهراتی که بر اساس قوانین و مقررات مربوط تحت عنوان قاچاق کشف و توقیف می نمایند را بلافاصله و بدون دخل و تصرف تا تعیین تکلیف قطعی از طرف مراجع قضائی با تنظیم صورتمجلس که به امضاء نمایندذگان دادستان کل کشور و وزیر امور اقتصادی و دارائی نیز خواهد رسید برای نگهداری در تهران به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در شهرستانها و شعبه مرکزی بانک ملی ایران در شهرستان مرکز استان مربوطه تحویل نمایند.
تبصره ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک ملی ایران موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند که وجوه موضوع این ماده در تهران در پایان هر روز و در شهرستانها حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ تحویل به حسابهای ریالی و ارزی خاصی که به همین منظور از طرف خزانه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده یا خواهند شد واریز گردد .
ماده 2 ـ مسکوکات طلا و شمش طلا و جواهرات موضوع ماده 1 این آئین نامه تا تعیین تکلیف نهائی از طرف مراجع قضائی ذیصلاح به طور امانت حسب مورد در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ویا شعبه مربوط بانک ملی ایران نگهداری خواهد شد .
تبصره ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شعبه مربوط بانک ملی ایران موظفند د صورت ضبط قطعی اموال موضوع این ماده به نفع دولت آنها را جهت فروش و تحویل وزارت امور اقتصادی و دارائی نمایند .
ماده 3 ـ کلیه دادگاهها و مراجع قضائی و سایر مراجع ذیصلاح مربوط مکلفند کلیه وجوه موضوع بند (ب ) تبصره (35) و سایر عناوین از قبیل اختلاس و ارتشاء وجوه حاصله از گوهکها ، منکرات ، تخلفات مربوط به محیط زیست و ایمنی راهها ، تخلفات امور فنی و بهداشتی کارگاهها و سایر جرائم نقدی و وجوه ارزی و ریالی که به نفع دولت ضبط قطعی می شوند و همچنین کلیه وجوه موضوع تبصره (82) قانون بودجه سال 1362 کل کشور را بلافاصله و بون دخل و تصرف به حساب خاصی که به همین منظور توسط خزانه در بانک جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده یا خواهد شد واریز نسخه ای از رسید بانکی مربوط را به وزارت امور اقتصادی و دارائی ( خزانه داریکل ) و دادستانی کل کشور ارسال نمایند . بانک مرکزی جمهنوری اسلامی ایران معادل ریالی ارزهای مذکور را به حساب مزبور واریز خواهد نمود .
تبصره 1 ـوجوه موضوع ماده 3 این آئین نامه در شهرستانها از طریق یک حساب واسطه ای که به همین منظور در شعبه بانک ملی ایران در شهرستانها مربوط از طرف خزانه افتتاح خواهد شد و یا به هر طریق دیگر که خزانه مشخص نماید به حساب موضوع این ماده واریز می شود .
تبصره 2 ـ وزارت امور اقتصادی و دارائی ( خزانه داریکل ) موظف است تترتیبی اتخاذ نماید که موجودی حساب موضوع ماده 3 این آئین نامه با رعایت مفاد تبصره های 1 و 2 قانون اصلاح ماده (19) قانون مجازات مرتکبین قاچاق و اصلاحیه های بعدی مصوب 19/11/1363 پس از پرداخت حق الکشف به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 410108 قمت سوم قانون بودجه سال 1368 کل کشور منظور گردد و رونوشت نامه پرداخت وجه حق الکشف به دستگاه اجرائی ذیربط را به دادستانی کل کشور ارسال دارد .
تبصره 3 ـ کلیه وجوه موضوع ماده 3 این آئین نامه که قبلا به نفع دولت ضط قطعی شده ، چنانچه تا کنون به حساب در آمد عمومی واریز نشده مشمول حکم این ماده و تبصره (1) آن خواهد بود .
ماده 4 ـ دادگاهها و سایر مراجع و کلیه دستگاههای اجرائی مکلفند کلیه اجناس و اموال اعم از منقول و غیر منقول که براساس قوانین و مقررات مربوط تحت عناوین مذکور در تبصره (35) قانون بودجه سال 1368 کل کشور به نفع دولت قطعی می شوند به استثناء اسلحه و مهمات جنگی و انواع مواد منفجره را حداکثر ظرف پانزده روز با تنظیم صورتمجلس که به امضاء دادستان مربوط و رئیس اداره امور اقتصادی و دارائی محل تحویل نمایندگان آنها خواهد رسید بهوزارت امور اقتصادی و دارائی تحویل دهند و یک نسخه از صورتمجلس را بهدادستانی کل کشور ارسال نمایند .
ماده 5 ـ کلیه دستگاههای اجرائی و مراجع قضائی ذیربط مکلفند پس از ضبط قطعی اسلحه و مهمات جنگی و انواع مواد منفجره را بلافاصله به وزارت دفاع ( واحد نظامی محل ) به نمایندگی از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی تحویل داده تا تحت نظارت نمایندگان تا مالاختیار دادستان کل کشور و وزیر امور اقتصادی و ادارائی با دریافت وجه آن به وزارتخانه های دفاع و یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل گردد.
تبصره ـ سلاحها ی کمری مکشوفه که از غیر گروهکها اخذ می گردد به کمیته انقلاب اسلامی تحویل داده خواهد شد .
ماده 6 ـ وزارت امور اقتصادی و دارائی مکلف است در اسرع وقت اجناس و اموال موضوع ماده (4) آئین نامه را که تحویل گرفته است و مسکو کات طلاو شمش طلا و جواهرات موضوع تبصره ماده (2) آئین نامه و همچنین کالاهای موضوع ماده 52 قانون امور گمرکی و کالاهای متروکه دولتی و غیر دولتی که براساس قانون جمع آوری و فروش کالای متروکه تحویل گرفته ویا می گیرد را با توجه یه تبصره های ذیل این ماده با رعایت مقررات عمومی ( قانون محاسبات عمومی کشور و آئین نامه معاملات دولتی ) و مفاد تبصره 36 قانون بودجه سال جاری و آئین نامه اجرائی آن به فروش رسانده و وجوه حاصل از این بابت را با رعایت مفاد تبصره های 1و 2 قانون اصلاح ماده (19) قانون مجازات مرتکبین قاچاق و اصلاحیه بعدی مصوب 19/11/1363 حسب مورد به حساب درآمد عمومی موضوع ردیفهای (410108) و (410111) قسمت سوم قانون بودجه سال 1368 کل کشور منظور نماید .
تبصره 1 ـ کلیه وسایل و تجهیزات ضبط و پخش تصویر و مواد مصرفی آنها با معرفی خریدار از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تایید آن فروخته خواهد شد .
تبصره 2 ـ ابنبه و اموال و اجناسی که بنا به تشخیص هیئتی مرکب از یک نفر کارشناس منتخب امور اقتصادی و دارائی و یک نفر کارشناس منتخب سازمان میراث فرهنگی و حسب مورد یک نفر کارشناس منتخب دستگاه ذیربط ، منحصرا به فرد و یا دارای ارزشهای ویژه بوده و یا نشان دهنده هنر ملی در زمانهای مختلف باشد و از نفایس ملی به حساب آید با توجه به اصل هشتاد و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و نگهداری به دستگاه ذیربط تحویل می گردد .
تبصره 3 ـ داروها با دریافت وجه آنها به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی یا جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و داروهای دامی نیز به همین ترتیب به سازمان دامپزشکی کشور تحویل می گردد .
تبصره 4 ـ اموال و اثاثیه مشروحه زیر که به تشخیص وزارت اطلاعات جنبه اطلاعاتی و امنیتی دارند در قبال دریافت وجه آن به وزارت اطلاعات تحویل می گردد.
الف ـ دستگاههای گیرنده با فرکانس های غیر مجاز که موجب مخدوش شدن یا استماع مکالمات مخابرات دستگاههای نظامی و اطلاعاتس و انتظامی خواهند شد .
ب ـ انواع سلاحها و مهماتی که بر حسب ظاهر برای سرگرمی و تفریح وارد می شوند ولی از نظر امنیتی به مصلحت جامعه نیست و همچنین اسلحه های شکاری .
ج ـ تجهیزات اطلاعاتی مانند میکروفون هائیکه به همین منظور جاسازی در اشیاء مختف استفاده می گردد.
د ـ دوربین های مخصوص امور جاسوسی.
هـ ـ مواد شیمیائی که در امر جعل مورد استفاده واقع می شوند .
تبصره 5ـ انواع سیگارها با دریافت وجه آن به شرکت دخانیات ایران تحویل می گردد .
تبصره 6 ـ کالاهای آلوده به آفت ، غیر قابل مصرف و غیر قابل استفاده ثانوی که به تایید کارشناس ذیربط رسیده و همچنین کالاهائیکه که به معامله انها شرعا حرام می باشد با تنظیم صورتمجلسی که به امضاء نمایندگان دادستان کل کشور و وزیر امور اقتصادی و دارائی خواهد رسید معدوم خواهد شد .
تیخیر و یا عدم اجرای تکالیف مقرر در این آئین نامه از طریق دادستان کل کشور مورد تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت دادستان کل کشور و وزیر امور اقتصادی و دارائی مسئول حسن اجرای تبصره (35 ) قانون بودجه سال 1368 کل کشور و مقررات این آئین نامه بوده و مکلفند گزارش عملکرد تبصره مذکور را هر سه ماه یک بار به کمیسیونهای برنامه وبودجه ، قضائی ، امور اقتصادی و دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی تسلیم نمایند .
ماده 8 ـ وجوه و اموال موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر و قانون تعزیرات حکومتی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی تابع مقررات پیش بینی شده در قوانین مذکور خواهند بود .
ماده 9 ـ چگونگی جمع آوری و تحویل و تحول و نگهداری و همچنین فروش اموال و اجناس موضوع ابصره (35) قانون بودجه سال 1368 کل کشور منحصرا تابع مفاد تبصره مذکور و مقررات این آئین نامه خواهد بود طبیعی است نحوه ارزیابی و واگذاری اموال دارائیهای بند ب تبصره 35 که در اجرای تبصره 36 قانون مزبور به صندوق بازنشستگی کشور واگذار می گردد تابع آئین نامه اجرائی تبصره اخیرالذکر خواهد بود .
نخست وزیر ـ میرحسی موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12926

تاریخ تصویب : 1368/02/27

تاریخ ابلاغ : 1368/04/28

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.