×

آئین نامه اجرائی تبصره ذیل ماده واحده لغو قانون انگشت نگاری عمومی مورخ 1368 3 7 مجلس شورای اسلامی

آئین نامه اجرائی تبصره ذیل ماده واحده لغو قانون انگشت نگاری عمومی مورخ 1368 3 7 مجلس شورای اسلامی

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-ذیل-ماده-واحده-لغو-قانون-انگشت-نگاری-عمومی-مورخ-1368-3-7-مجلس-شورای-اسلامی شماره 45538 / ت 511 4/5/1368
وزارت کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخه 7/5/1368 بنا به پیشنهاد شماره 5237/44/1 مورخ 21/4/1368 وزارت کشور آئین نامه اجرائی تبصره ذیل ماده واحده لغو قانون انگشت نگاری عمومی مصوب 7/3/1368 مجلس شورای اسلامی را بشرح زیر تصویب نمودند.

ماده 1- در آئین نامه مذکور از افراد مشروحه زیر انگشت نگاری بعمل خواهد آمد:
الف – کلیه متقاضیان گواهی عدم سوء پیشینه با معرفی مراجع دولتی ذیربط .
ب- کلیه افرادی که باستناد ماده 45 قانون ثبت احوال در مورد تابعیت آنها تردید حاصل شده و پرونده آنان به شورای تأمین شهرستان یا ا ستان احاله گردیده است و نیز افراد بالاتر از 15 سال که فاقد اسناد سجلی هستند با معرفی ادارات ثبت احوال هر محل.
ج- پناهندگان و آوارگان و معاودین و همچنین افراد غیر ایرانی که بهر دلیل بدون در دست داشتن گذرنامه وروادید معتبر و سایر مدارک مربوطه به کشور وارد میشود با معرفی مرجع ذیربط جهت صدور مدارک اقامتی.
د- کلیه افرادی که به تابعیت جمهوری اسلامی ایران درمیآیند.
هـ – کلیه مشمولین ماده 989 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران.
و- گروههای دیگری که بنا به درخواست مراجع ذیصلاح و موافقت شورای امنیت کشور نیاز به ضبط اثر انگشت آنان باشد.
ماده 2- اداره تشخیص هویت مکلف است کلاسمان آثار انگشتان کلیه افرادی را که از آنان انگشت نگاری بعمل آورده اند در شناسنامه آنان درج و در کارت مخصوص ثبت و نگجهداری نموده و یک نسخه از کلاسمان مربوطه را به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه ارسال دارد.
تبصره1-اثر انگشت سبابه دست راست افرادی که انگشت نگاری میشوند در شناسنامه آنان و همچنین در مدارک اقامتی افراد مذکور در بند ج ماده یک منعکس میشود ، در صورت فقدان انگشت سبابه دست راست و یا داشتن ضایعه طبق ضوابط فنی اداره تشخیص هویت اقدام میشود.
تبصره 2- کلاسه آثار انگشتان افراد مشکوک التابعه به اداره ثبت احوال محل درخواست و کلاسمان آثار انگشتان افراد مذکور در بند ج ماده یک به اداره ثبت احوال امور خارجه سازمان ثبت احوال کشور اعلام میگردد.
تبصره3- اثر انگشت سبابه دست راست کلیه افراد 15 سال به بالا در شناسنامه آنان توسط ثبت احوال منعکس میشود
تبصره4- درج کلاسه و اخذ اثر انگشت فقط بر روی شناسنامه های جدید جمهوری اسلامی بعمل میآید.
ماده 3- ادارات ثبت احوال مکلفند کلاسمان آثار انگشتان اعلام شده .از طریق اداره تشخیص هویت را در اسناد سجلی مربوطه ثبت و در مواقع اصلاح یا تعویض در شناسنامه آنان درج نمایند.
ماده 4- در صورت عدم تطبیق مشخصات مندرج در کارت انگشت نگاری با مشخصات مندرج در اسناد سجلی مراتب از سوی اداره ثبت احوال محل کتباً به شهر بانی جمهوری اسلامی ویا به اداره تشخیص هویت جهت اصلاح و تکمیل کارت انگشت نگاری و یاپیگیری موضوع اعلام میگردد.
ماده 5- هر گاه اداره تشخیص هویت و مراکز ذیصلاح ( مربوطه ) به دو یا چند کارت انگشت نگاری متعلق به شخص واحدی که از مشخصات متفاوت سجلی استفاده نموده برخورد نمایند مکلفند مراتب را با ذکر مشخصات کامل به ثبت احوال محل صدور شناسنامه اعلام دارند.
ماده6- ادارات ثبت احوال مکلفند مشخصات کامل و کلاسمان آثار انگشتان شهدا و متوفیان ثبت شده را به اداره تشخیص هویت اعلام دارند
ماده 7- کلیه وزارتخانه ها و سازمانها ومؤسسات دولتی که بنحوی از ارباب رجوع و متقاضیان خود خواهان انگشت نگاری هستند موظف به ایجاد تسهیلات و هماهنگی و همکاریهای لازمه با اداره تشخیص هویت میباشند.
ماده8- چنانچه در مراحل اجرای این آئین نامه بموارد پیش بینی نشده ای برخورد شود، کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور و سازمان ثبت احوال و شهربانی مسئول رسیدگی و حل قانونی موضوع بوده و تصمیمات متخذه توسط این کمیسیون با تصویب وزیر کشور قابل اجراء خواهد بود
ماده9- همزمان با اجرای این آئین نامه شهربانی جمهوری اسلامی ایران مقدمات کامپیوتری نمودن بایگانی انگشت نگاری اشخاص را فراهم خواهد آورد.
ماده 10- پرسنل تجهیزات و امکانات و اعتبارات لازمه جهت اجرای این آئین نامه به پیشنهاد وزارت کشور از طریق دولت تأمین و در اختیار شهربانی جمهوری اسلامی ایران قرار میگیرد.
ماده 11-از تاریخ ابلاغ این مصوبه کلیه آئین نامه ها و مقررات مغایر با آن ملغی خواهد بود.
نخست وزیر- میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12952

تاریخ تصویب : 1368/05/07

تاریخ ابلاغ : 1368/05/31

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.