×

آئین نامه معاملات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

آئین نامه معاملات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

آئین-نامه-معاملات-بنیاد-مسکن-انقلاب-اسلامی

وکیل

شماره 8700 - 19/5/1368

فصل اول – مقررات عمومی
معاملات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعم از خرید وفروش کالا، خدمات ،اجاره و استیجاره باستثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی میشود باید حسب مورد از طریق مناقصه یا مزایده انجام داده شود مگر درموارد زیر :
ماده 1- بند الف – درمعاملاتی که طرف معامله نهادهای انقلاب اسلامی – وزارتخانه ها و مؤسسه یا شرکت دولتی – شهرداریها و یا موسسات وابسته به آنها باشد.
بند ب – خرید اموال و خدماتی که به تشخیص کمیسیون معاملات و تائید سرپرست بنیاد و یا نماینده او منحصر بفر باشد.
بند ج – بهای خدمات هنری و خدمات صنعتگران – خدمات فرهنگی با رعایت موازین اسلامی ، ابتکارات و اختراعات و خرید خدمات فنی – آموزشی مشاوره ای و تحقیقاتی – کارشناسی جز درمواردی که تعرفه مبتنی بر قانون وجود داشته باشد با توافق واحد تقاضا کننده یا طرف معامله تعیین و پس از تائید سرپرست بنیاد یا نماینده مشارالیه تادیه خواهد شد.
بند د- خرید اموال غیرمنقول و اسیجاره اموال مذور بر طبق نظر کارشناس منتخب بنیاد.
بند هـ- خرید کالاهای انحصاری دولتی و کالاهایی که از طرف مراجع ذیصلاحیت برای آنها تعییننرخ شده باشد.
بند و-درمورد کرایه حمل ونقل هوایی و دریایی، هزینه مسافرت و نظائر آن درصورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.
بندز- درمورد خرید کالاهای مورد مصرف روزانه که درمحل نرخ ثابتی از طرف دولت و یا شهرداریها برآن تعیین شده باشد.
بند ح- درمورد خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین آلات موجود و همچنین ادوات و وسائــــل اندازهگیری دقیق و لوازم آزمایشگاهی علمی وفنی وحق اختراع و نظایر آن به تشخیص سرپرست بنیاد یا نمایندگانمجاز او.
بند ط – درمورد چاپ و صحافی با رعایت آئین نامه چاپ وصحافی مطبوعات مصوب هیئت دولت .
بند ی – درمورد معاملاتی که با شرکتها و مؤسسات تعاونی تولید مصرف و توزیع که مطابق قوانین و مقررات شرکتهای تعاونی اداره میشوند ، درصورتیکه به تشخیص سرپرست و یا جانشین او خرید از آنها مقرون به صلاح و صرفه باشد.
بند ک – درمورد تعمیرات ماشین آلات ثابت و مترک .
ماده 2- کمیسیون معاملات – کمیسیون معاملات مرکب از 5 نفر از ، نماینده سرپرست بنیاد – معاون مالی واداری – معاون امور پشتیبانی – معاون خدمات مهندسی و معاون مربوط حسب مورد و یا نمایندگان آنان تشکیل خواهد شد. کمیسیون با حضور حداقل چهارنفر رسمیت یافته و تصمیمات آن با حداقل سه زأی معتبر وقابل اجراء خواهد بود و مسئولیت تشکیل جلسات به عهده معاون مالی واداری است .
تبصره 1- معاملات مندرج در ماده یک و بندهای آن درصورتیکه مقام تصمیم گیرنده مشخص نشده باشد پس از تائید سرپرست و یا نماینده او قابل اجراء خواهد بود . سرپرست بنیاد و یا نماینده او مجاز میباشند اخذ تصمیم دراین موارد را به کمیسیون معاملات احاله کنند.
تبصره 2- معاملات مندرج در ماده یک و بندهای آن در بنیاد استان و کارگاههای تابعه درصورتیکه مقام تصمیم گیرنده مشخص نشده باشد پس از تائید سرپرست بنیاد استان یا نماینده او قابل اجراء خواهد بود.
سرپرست بنیاد استان یا نماینده او مجاز میباشند اخذ تصمیم در این مورد را به کمیسیون معاملات استان مرکب از سرپرست بنیاد یا نماینده او – مدیر امورمالی و خدمات پشتیبانی و مدیر امورفنی و مهندسی احاله کنند.
تبصره 3- درمورد اجرای ماده یک و بندهای مربوط در مواقعی که وظایفی عنوان سرپرست تعیین شده در بنیاد استان ، این وظیفه بعهده سرپرست بنیاد استان است .
فصل دوم – حدود معاملات
ماده 3- معاملات بنیاد از نظر مبلغ به سه طبقه تقسیم میود.
الف – معاملات جزئی ، معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال تجاوز نکند.
ب – معاملات متوسط معاملاتی است که مبلغ آن از میلیون ریال بیشتر بوده و از پنج میلیون ریال تجاوز نکند.
ج – معاملات عمده معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون ریال بیشتر باشد.
تبصره 1- مبنای نصاب در خرید برای معاملات جزئی و متوسط مبلغ مورد معامله و در معاملات عمده مبلغ برآورد ملاک خواهد بود.
تبصره 2- مبنای نصاب در فروش مبلغ ارزیابی کارشناس منتخب بنیاد میباشد.
فصل سوم – روش معاملات
ماده 4- درمورد معاملات جزئی مأمور خرید باید به فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار مورد احتیاج مراجعه و پس از تحقیق کامل از بهای کالا یا اجرت کار مورد نیاز معامله را انجام داده و ذیل سند هزینه را با قید نام ونام خانوادگی و سمت و تاریخ و ذکر اینکه معالمه به کمترین بهای ممکن انجامشده است امضاء کند.
ماده 5- روش مناقصه درمورد معاملات متوسط : مأمور خرید باید از فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار مورد احتیاج که عده آنها از سه نفر کمتر نباشد( مگر درمواردی که فروشندگان یا انجام دهندگان کار درمحل کمتر باشند) از هرکدام روی برگ جداگانه استعلام بهای کتبی بعمل آورده به این ترتیب که مأمور خرید نوع کالا و یا کار مورد معامله و مقدار و مشخصات آنرا بطور کامل در برگ استعلام بهاء تعیین و فروشنده کالا یا انجام دهنده کار حداقل بهای آنرا بطور کامل در برگ استعلام بهاء تعیین و فروشنده کالا یا انجام دهنده کار حداقل بهای آنرا با قید مدت اعتبار بهای اعلام شده درآن تصریح و با ذکر کامل و نشانی خود و تاریخ امضاء می کند و مأمور خرید باید ذیل برگهای استعلام بها را با ذکر اینکه استعلام بها و سیله او بعمل آمده با قید تاریخ و نام ونام خانوادگی و سمت خود امضاء و پس از تائیدمعاون امور پشتیبانی و یا نمایندگان مجاز از طرف وی در مورد بنیاد استانها با تائید مدیر امورمالی و خدمات پشتیبانی ذیل جدول مقایسه پیشنهادی را با قید اینکه قیمت خرید به کمترین بهای ممکن انجام شده گواهی و امضاء نماید.
تبصره 1- درمواردی که فروشنده کالا یا انجام دهنده کار درمحل کمتر از سه نفر باشند و یا خرید از نازلترین قیمت پیشنهادی بصرفه وصلاح نباشد موضوع باید در مرکز بنیاد به تصویب معاون مربوط رسیده ومعامله انجام شود، در بنیاد استانها پس از اخذ نظزر کمیسیون معاملات معامله انجام میشود.
تبصره 2- مذمور خرید با توجه به مدتی که فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار دربرگ استعلام بهاء برای اعتبار بهای پیشنهادی شده ذکر کرده اند باید طوری اقدام کند که بعلت انقضای مدت خسارتی کتوجه بنیاد نشود.
ماده 6- روش مناقصه در مورد معاملات عمده :
معامله باید با انتشار آگهی مناقصه ( مناقصه عمومی ) یا ارسال دعوتنامه ( مناقصه محدود) انجام شود.
تبصره 1- دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاصی ارسال میشود که صلاحیت آنها برای بنیاد در معامله مورد نظر قبلاً تشخیص داده شده و نام آنها درفهرست واجدین صلاحیت درج شده باشد.
تبصره 2- تشخیص صلاحیت براساس میزان سرمایه ماشین آلات و لوازم کار ، کادرفنی ، تخصص ، سابقه عمل و سایر شرایطی بعمل خواهد آمد که باقتضای نوع معامله از طرف بنیاد تعیین میشود ضوابط مذکور در آگهی که به این منظور حداقل یک نوبت در روزنامه رسمی کشور جمهوری اسلامی و یک روزنامه کثیرالانتشار منتشر میشود اعلام خواهد شد که داوطلبان در مهلت مقرر درآگهی اطلاعات و مدارک لازم را ارسال دارند.
تبصره 3- برای تشخیص صلاحیت کمیسیونی مرکب از سه نفر عضو که از طرف سرپرست بنیاد باقتضای تخصص و بصیرت انتخاب خواهند شد تشکیل میشود کمیسیون مذکور پس از رسیدگی به مدارک داوطلبان واجدین صلاحیت رابرای هر رشته از معاملات انتخاب و عنداللزوم آنها را درجه بندی میکند و درصورتیکه تعداد واجدین صلاحیت در هر رشته یا هر درجه از پنج نفر کمتر نباشد نتیجه پس از تائید سرپرست بنیاد به آنها ابلاغ و اسامی اشخاص مذکور در فهرست واجدین صلاحیت درج خواهد شد که برای سه سال معتبر است . در بنیاد استانها این تبصره با مسئولیت سرپرست بنیاد استان باید اجراشود.
تبصره 4- بنیاد می تواند با تصویب کمیسیون مذکور در این ماده قبل از انقضای سه سال مقرر نام اشخاصی رابه فهرست واجدین صلاحیت اضافه کنند یا از آن حذذف نمایند.
تبصره 5- دعوتنامه شرکت د رمناقصه محدود باید برای کلیه اشخاصی که نام آنها درفهرست واجدین صلایت برای معامله مورد نظر مندرج است ارسال گردد مگر آنکه درفهرست مزبور حداکثر معاملاتی که در زمان واحد می توان به یک شخص واگذار نمود پیش بینی شده باشد که دراینصورت ازکسانی که معاملات واگذاری به آنها از نصاب مذکور تجاوز گکرده باشد دعوت بعمل نخواهد آمد.
تبصره 6- بنیاد می تواند ازئیننامه تشخیص صلاحیت مهندسین مشاور و پیمانکاران وهچنین آئین نامه ارجاع کار به مهندسین مشاور و پیمانکاران وروش تعیین برنده مناقصه و به اضافه اصول کلی شرایط عمومی قراردادهای مربوط مصوب هیئتوزیران استفاده نماید.
تبصره 7- بنیاد م یتواند فهرست واجدین صلاحیت نهادها، وزارتخانه ها یا مؤسسه دولتی دیگر را مورد عمل قراردهد.
تبصره 8- مقررات مربوط به مناقصه عمومی در صورتیکه با مقررات مناقصه محدود مغایر نباشد در مناقصه محدود نیز لازم الرعایه است .
تبصره 9- درمواردیکه انجام مناقصه یا مزایده به تشخیص کمیسیون معاملات به مصلحت نباشد میتوان معامله را به طریق دیگری انجام داد.دراین صورت کمیسیون مذکور با رعایت صرفه وصلاح بنیاد نحوه اینگونه معاملات را تعیین و پس از تصویب سرپرست اجرا خواهد شد.
تبصره 10- درمورد معاملات عمده بشرح ذیل اجرا خواهد شد.
اگر مبلغ معامله بیش از پنج میلیون ریال باشد انجام معامله پس از تصویب کمیسون معاملات عملی میشود و در صورتیکه مبلغ معامله متجاوز از یکصد میلیونریال باشد موکول به ان است که تصمیم کمیسیون معاملات به تائید سرپرست بنیاد برسد.
ماده 7- انتخاب مشاوران و مهندسین مشاور درصورتیکه میزان حق الزحمه از پنج میلیون ریال تجاوز نماید بوسیله کمیته ای که اعضای آن توسط سرپرست بنیاد تعیین میگردد انجام خواهد شد.
درصورتیکه میزان حق الزحمه پنج میلیون ریال یا کمتر باشد انتخاب مشاوران و مهندسین مشاور و تصویب مبلغ حق الزحمه با معاون مربوط خواهد بود.
فصل چهارم – مقررات مناقصه
قسمت اول – آگهی مناقصه
ماده 8- آگهی مناقصه یک نوبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و ازیک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله به تشخیص معاون امور پشتیبانی دریکی از جراید کثیرالانتشار محل و اگر روزنامه درمحل منتشر نشود در روزنامه مرکز شهرستان یا استان مربوط یا تهران منتشر خواهد شد.
تبصره 1- بنیاد می تواند از سایر وسائل و طرق انتشاراتی از قبیل پخش آگهی در رادیو، تلویزیون ، ارسال آگهی برای اشخاص مربوط و یا الصاق آگهی د رمعابر عمومیاستفاده نماید.
تبصره 2- درمواردی که بنیاد تشخیص دهد که انتشار آگهی درچند محل ضرورت دارد در محلهایی که لازم میداند به نشرآگهی اقدام نمود.
ماده 9- در دعوتنامه مناقصه محدود و یا در آگهی مناقصه عمومی شرایط و نکات زیر باید بطور وضوع تعیین و قید گردد:
1- نوع و مقدار کالا و یا کاربا ذکر مشخصات .
2-مدت ومحل تحویل کالا یا انجام کار و ترتیب حمل ومیزان خارت درصورت تأخیر.
3- محل اخذ اسناد مناقصه و تسلیم پیشنهادها
4- میزان سپرده و ذکر اینکه به پیشنهادهای فاقد سپرده ترتیب اثر داده نخواهد شد.
5- محل وتاریخ تشکیل میسیون مناقصه .
6- مدت قبول پیشنهاد از تاریخ انتشار آگهی یا صدور دعوتنامه این مدت در داخله کشور نباید از ره روز و در مورد آگهیهائی که درخارج از کشور منتشر میشود از دوماه کمتر تعیین شود.
7- ذکراینکه سایر اطلاعات و جزئیات مربوط در اسناد مناقصه مندرج است .
8- ذکراینکه کمیسیون در رد کلیه و یا قبول هریک از پیشنهادات مختاراست .
9- میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن .
10- تصریح این نکته که دستگاهمناقصه گزار اختیار دارد مقدار کالا یا کار مورد معامله را تابیست و پنج درصد افزایش و یا کاهش دهد.
11- تصریح اینکه مناقصه گزار مکلف است هرگونه مالیات و عوارض که بابت معامله بطرف قرارداد تعلق گیرد از بهای کارکرد یا کلای تحویلی درموقع پرداخت مطالبات او کسر کند.
12- میزان پیش پرداخت ( درصورتی که به تشخیص دستگاه مناقصه گزار پرداخت آن به برنده مناقصه لازم باشد) و ترتیب پرداخت آن در قبال ضمانتنامه بانکی مورد قبول و نحوه واریز آن .
13- ذکر مبلغ سپرده شرکت در مناقصه و اینکه باید بصورت وجه نقد یاضمانتنامه بانکی مورد قبول بنیاد براساس مبلغ مقطوع که در شرایط مناقصه ذکر گردیده به بانک مورد نظر تودیع و رسید و بلاشه ضمانتنامه ضمیمه پیشنهاد شود.( مبلغ مقطوع مذکور برمبنای درصدهایی از میزان برآورد بشرح زیر از طرف بنیاد محاسبه خواهد شد.)
الف – برای معاملات تا ده میلیون ریال 5%
ب- برای معاملات تا پنجاه میلیون ریال تا ده میلیون ریال طبق بند الف و نسبت به مازاد ده میلیون ریال 3%
ج- برای معاملات از پنجاه میلیون ریال به بالا تا پنجاه میلیون ریال طبق بند ب ونسبت به مازاد پنجاه میلیون ریال 2%
د- درموارد خاص میزان سپرده تا مبلغ ده میلیون ریال براساس 5 درصد و مازاد برآن با نظر سرپرست بنیاد قابل تغییراست .
14- ذکراینکه درصورتکیه برنده مناقصه حاضر به انعقاد قرارداد و انجام معامله نشود سپرده او ضبط و با نفر دوم برنده مناقصه معامله انجام میشود واینکه سپرده برنده دوم مناقصه نیز درصورتکیه از انعقاد قرارداد و یا انجام معامله امتناع ورزد ضبط خواهد شد.
15- ترتیب فروش اسناد مناقصه ( براساس روشی که در هر مورد از طرف بنیاد تعیین میشود).
16- روش تعیین برنده مناقصه باید ذکر گردد.
17-ذکراینکه به پینهاد های فاقد امضاء مبهم و مشروط و بدون سپرده و پیشنهادهائیکه بعداز انقضاء مدت مقرر درآگهی مناقصه واصل شود ترتیب اثرداده نخواهد شد.
درصورتیکه شرایط مناقصه مفصل و درج آن در روزنامه مستلزم هزینه زیاد باشد ممکن است نوع کالا و یا کار مورد معامله و مقدار و مدت و محل تحویل و میزان پیش پرداخت و مدت و محل قبول پیشنهادها درآگهی درج و تصریح گردد که نقشه ها وبرگ شرایط ومشخصات معامله در محل معین موجود است و پیشنهاد دهندگان باید یک نسخه از آنرا دریافت و با قید قبولی امضاء کرده و به پیشنهاد خود ضمیمه و تسلیم دارند.
قسمت دو.م – کمیسیون مناقصه
ماده 10- میسیون مناقصه حداقل از سه نفر بشرح زیر تشکیل میشود:
الف – معاون امورپشتیبانی یا نماینده او.
ب – معاون مالی واداری یا نماینده او.
ج – نماینده سرپرست که برحسب نوع مناقصه از معاونین تخصصی انتخاب خواهد شد.
ماده 11- تصمیم کمیسیون باتفاق آراء اتخاذ خواهد شد و درصورت اختلاف وضوع جهت اتخاذ تصمیم نهایی به سرپرست بنیاد گزارش خواهدشد.
ماده 12- کمیسیون مناقصه باید در وقت مقرر که دردعوتنامه مناقصه محدود و یا آگهی عمومی قید شده تشکیل جلسه داده و پیشنهادهای رسیده را باز و مورد رسیدگی قراردهد. کمیسیون مناقصه مکلف است از روز قرائت پیشنهادها حداکثر ظرف ده روز نظر خود را اعلام کند البته درصورت لزو م رسیدگی فنی پیشنهادها یا تجربه و تحلیل آنها بوسیله میسیون فنی با انتخاب سرپرست و یا مهندس مشاور و یا واحد فنی بنیاد مهلت مذکور با نظر سرپرست بنیاد تمدید خواهد شد.
ماده 13- کمیسیون مناقصه و مسئولین بنیاد باید باتوجه به مدتی که فروشندگان کار ویا خدمت در برگ پیشنهادهای خود ذکـــــر نموده اند بنحو.ی اقدام کنند که بعلت انقضای مدت خسارتی متوجه بنیاد نشود.
ماده 14- اگر درنتیجه دعوتنامه مناقصه محدود و یا انشار آگهی مناقصه عمومی پیشنهادی نرسیده باشد کمیسیون میتواند با تصویب سرپرست بنیاد مناقصه را تجدید و یا موضوع را برای اتخاذ تصمیم و تعیین نحوه انجام معامله به کمیسیون مندرج در تبصره 9 ، ماده6 این آئین نامه احاله کند.
ماده 15- درصورتیکه درمدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد کمیسیون تشکیل میشود وپیشنهادهای رسیده را اعم از اینکه یک یا بیشتر باشد مفتوح و ریدگی و بشرح زیر اتخاذ تصمیم خواهد نمود.
درصورتیکه بنط کمیسیون مناقصه کمترین بهای پیشنهادشده ( بهای پیشنهاد شده در موردی که فقط یک پیشنهاد رسیده باشد) عادله باشد کمیسیون پیشنهاد دهنده را بعنوان برنده مناقصه تجدید یا حداقل از سه نفر استعلام بهاء شود ونتیجه آن در کمیسیون مطرح گردد درصورتیکه حداقل بهای بدست آمده دراستعلام بهائ کمتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد کمیسیون پیشنهاد دهنده حداقل بهاء در استعلام را حائز حداقل اعلام میکند مگراینکه تفاوت این دو بهائ کمتر از پنج درصد باشد که دراین صورت اگر پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه حاضر باشد بحداقل بهای بدست آمده در استعلام معامله را انجام دهد بعنوان برنده مناقصه اعلام خواهد شد ودرصورتیکه حداقل بهای بدست آمده در استعلام برابر با بیشتر از حداقل بهای پیشنهاد شده درمناقصه باشد یا دراستعلام بهاء کسی داوطلب معامله نباشد یا تعداد داوطلبان کمتر از سه نفرباشد کمیسیون می تواند پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه را بعنوان برنده مناقصه اعلام کند یا رأی به جدید مناقصه دهد.
تبصره – تصمیم کمیسیون مناقصه درمواردیکه مبلغ معامله یکصد میلیون ریال یا کمتر باشد اجراء خواهد شد و درمواردی که مبلغ معامله بیش از یکصد میلیون ریال باشد با تصویب کمیسیون معاملات و تائید سرپرست بنیاد اجراء خواهد شد.
ماده 16- درمواردی که کمیسیون مناقصه برنده مناقصه را اعلام کرده باشد سپرده او و شخص حقیقی و یا حقوقی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرارداد با رعایت تبصره ماده 16 نگاهداری و سپرده سایر پیشنهاددهندگان آزاد خواهد شد.
ماده 17- درصورتی که برنده مناقصه از انجام معامله خووداری ند و یا پس از ابلاغ کتبی حداکثر تا پانزده روز نسبت به پیمانکاران داخلی و 30 روز نسبت به پیمانکاران مقیم خارج از کشور حاضر بانعقاد قرارداد نشود سپرده وی به نفع بنیاد ضبط هواهد شد.
تبصره – به شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرارداد به شرطی ابلاغ میشود که نفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد درغیراینصورت رجوع به او ممنوع است وسپرده او آزاد میگردد.
ماده 18- درصورتیکه نفر دوم برنده مناقصه هم در مدت مقرر بیش از اعلام بنیاد حاضر به انعقاد قرارداد نشود سپرده او نیز به نفع بنیاد ضبط شده و مناقصه تجدید یا معامله براساس مفاد تبصره 9 از ماده 6 این آئین نامه انجام خواهد شد.
فصل پنجم – انعقاد پیمان
ماده 19- درمورد معاملات عمده چنانچه عقد پیمان لازم باشد طبق قرارداد نمونه مصوبه سرپرست بنیاد عمل خواهد شد و درمورد قراردادهای غیرنمونه هر قرارداد باید جداگانه به تصویب کمیسیون معاملات تائید سرپرست بنیاد برسد.
فصل ششم – ترتیب تحوی ل
ماده 20- الف – کالا یا کارانجام شده هرگاه مربوط به معاملات جزئی باشد تحویل آن با گواهی انباردار با متصدی مربوط انجام خواهد شد و درمورد معاملات متوسط با گواهی انباردار ورئیس واحد تحویل گیرنده و یا نماینده او ودر موارد معاملات عمده با گواهی میسیونی که الااقل مرکب از اشخاص زیرباشد صورت میگیرد:
1- نماینده دتگاه تحویل گیرنئه.
2- مدیرامورمالی و یانماینده او.
3- نماینده اموراداری و یافنی برحسب مورد.
ب- درمورد معاملات عمده برای تحویل هرفقره کالا یا کار باید از طریق کمیسیون تحویل صورتمجلس تنظیم و درآن بطور صریح قید گردد که کالای مورد معامله یا کار انجام شده طبق نمونه یا مشخصات مندرج در پیمان می باشد و ذیل آنرا تمام اعضای کمیسیون تحویل و فروشنده و یا پیمانکارامضاء نمایند و در مورد کالاهائی که تحویل ابناردار میشود انباردار نیز صورتمجلس را اضماء و بلافاصله قبض انبارصادر خواهد کرد کمیسیون تحویل هنگام تحویل کالا یا کار موظف است گزارشها و تذراتی را که از طریق نظارت کنندگان مسئول حین انجام کار باساخت کالاداده شده است درنظر بگیرد.
تبصره 1- هرگاه ین اعضاء کمیسیون در نوع و مشخصات کالا یا کار مورد تحویل اتفاق اراء نباشد کمیسیون تحویل مجدداً با حضور دونفر نماینده سرپرست تشکیل میشود ونظر اکثریت اعضای این کمیسیون قاطع خواهد بود.
تبصره 2- نظر مهندس مشاور یا یک مؤسسه بازرسی فنی به نمایندگی از طرف بنیاد به لحاظ تطبیق مشخصات کالا یا کار با نمونه یامشخصات مندرج درپیمان قابل قبول خواهد بود.
فصل هفتم – مزایده
ماده 21- مزایده در معاملات بنیاد بطریق زیر انجام می پذیرد:
الف – درمورد معاملات جزئی به حداکثر قیمت ممکن به تشخیص و مسئولیت مأمور فروش .
دراینمورد مأمور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و پس از تحقیق کامل از بهائ با رعایت صرفه بنیاد معامله را انجام و سند مربوط را با قید اینکه معامله با صرفه وصلاح بنیاد انجام شده و باذکر نام ونام خانوادگی وسمت و ترایخ امضاءکند.
ب – درمورد معاملات متوسط که بهای اموال و اثاثه از طرف کارشناس منتخب بنیاد ارزیابی شده بایستی از طریق حراج آگهی درجراید کثیرالانتشار و در صورت ضرورت به وسائل و طرق انتشاراتی دیگر از قبیل رادیو وتلویزیون والصاق آگهی درمعابر به اطلاع عموم برد تا طالبین بتوانند با ملاحظه مشخصات کامل کالا و یا اثاثه که درآگهی مربوط قید گردیده درحراج شرکت نمایند ونیز درآگهی باید قید شود که درمقابل فروش وجه آن نقداً دریافت وهرگونه مالیات وعوارض بعهده خریدار است .حراج باید از بهای تعیین شده توسط کارشناس منتخب بنیاد شروع وبه خریدار ی که بالاترین بهاء را پیشنهاد کند واگذار شود واگر حداقل به قیمت ارزیابی شده داوطلب پیدا نشود اموال واثاثه مجدداً باید ارزیابی شود. درمورد اجاره دادن املاک درصورتیکه میزان اجاره سالانه به نظر کارشناس منتخب بنیاد کمتر از پنج میلیون ریال باشد انجام معامله با تصویب سرپرست بنیاد و برای بیش از پنج میلیون رایل از طریق مزایدهاقدام خواهد شد.
ج- معاملات عمده با انتشار آگهی مزایده بعمل خواهد آمد شرایطی که طبق این آئین نامه برای آگهی مناقصه پیش بینی شده درصورتیکه باعمل مزایده منطبق باشد باید رعایت گردد مقرراتیکه دراین آئین نامه درمورد ترتیب تشکیل کمیسیون مناقصه واتخاذ تصمیم در کمیسیون مذکور و اجرای تصمیم و انعقاد قرارداد وتحویل مورد معامله معین شده درصورتیکه با عمل مزایده منطبق بشود باید اجراء شود.
تبصره – نسبت به فروش احماس فاسد شدنی و یا مواردی که انجام معامله به تشخیص سرپرست بنیاد بطریق دیگری صلاح باشد براساس مفاد تبصره 9 از ماده 6 این آئین نامه انجام خواهد شد.
د- میزان اجاره ساختمانها و ماشین الات و وسائل نقلیه و امثال آن که از طرف بنیاد و یا واحد مربوطه دراختیار پیمانکاران برای مدت انجام کارمورد قرارداد گذارده میشود به تراضی طرفین تعیین خواهد گردید.
فصل هشتم – مقررات متفرقه
ماده 22- بهایکالاهای انحصاری دولتی به نرخ اعلامشده و کالاهای ساخت کارخانه های خارجی که نمیانده انحصاری فروش درایران دارند و کالاهای ساخت کارخانه های داخلی به نرخ اعلام شده از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت خواهد شد.
تبصره 1- درمواردی که نماینده فروش کالاهای انحصاری دولتی نباشد کالای مورد نیاز از دارندگان دیگر با رعایت مقررات ماده 3 وتبصره 9 ازماده 6 این آئین نامه خریداری خواهد شد.
تبصره 2- درمواردیکه نمیانده انحصاری فروش کالای ساخت کارخانه های خارجی یا کارخانه داخلی کالا را موجود نداشته باشد تا نرخ اعلام شده از طرف دولت جمهوری اسلامی نفروشد بنیاد می تواند کالای مورد نیاز را از سایر فروشندگان با رعایت مقررات ماده 3 و تبصره 9 ازماده 6 خریداری کند.
ماده 23- معاملات خارجی فقط از طریق حوزه معاونت امور پشتیبانی مرکز بنیاد و برابر شرائط معاملات عمده انجام خواهد شد.
ماده 24-ازتاریخ تصویب این آئین نامه مقررات یا دستورالعملهای قبلی که با مفاد این آئین نامه مغایرت داشته باشد ملغی و بلا اثر است .
این آئین نامه درهشت فصل و بیست وچهار ماده و 26 تبصره درتاریخ 15/5/1368 درجلسه شورای مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصویب و ازتاریخ 1/6/1368 به مرحله ارجراء گذارده میشود.


نماینده ولی فقیه در وزیر مسکن وشهرسازی سرپرست بنیاد مسکن عضو شورا
بنیاد مسکن و عضو شورا وعضو شورا
وریاست شورا
سید هاشم رسولی محلاتی سراج الدین کازرونی عباس احمد آخوندی محمد مروت
آئین نامه ارجائی فوق مورد تویب اینجانب است . مراتب با استناد بماده 19 قانون اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت اجرء ابلاغ میگردد.
وزیر مسکن وشهرسازی – سراج الدین کازرونی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12960

تاریخ تصویب : 1368/05/15

تاریخ ابلاغ : 1368/06/09

دستگاه اجرایی : بنیاد مسكن انقلاب اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.