×

آئین نامه اجرائی مزایای شغل پرسنل مشمول قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده 139 قانون مزبور

آئین نامه اجرائی مزایای شغل پرسنل مشمول قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده 139 قانون مزبور

آئین-نامه-اجرائی-مزایای-شغل-پرسنل-مشمول-قانون-ارتش-جمهوری-اسلامی-ایران-موضوع-ماده-139-قانون-مزبور

وکیل

شماره 77908/ ت 828 - 18/9/1368
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
هیأت وزیران در جلسه مورخ 5/9/1368 بنا به پیشنهاد شماره 353-67/02/402/ک ج مورخ 1/7/1368 وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و باستناد تبصره 3 ماده 139 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/7/1368 مجلس شورای اسلامی ، آئین نامه اجرائی مزایای شغل پرسنل مشمول قانون مزبور را بشرح زیر تصویب نمودند.

ماده 1- به پرسنل کادر ثابت و پیمانی مشمول قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/7/1366 طبق مقررات این آئین نامه ماهیانه مبلغی بعنوان مزایای شغل پرداخت می گردد.
ماده 2- مزایای شغل موضوع این آئین نامه به نسبت امتیار حاصله از هر یک از عوامل ششگانه زیر به مشاغلی پرداخت میگردد که بنحو فوق العاده از یک یا چند عامل برخوردارباشند.
الف – پیچیدگی شغل
ب- سختی شغل
ج – پذیرش خطرات
د- حساسیت و سنگینی مسئولیت شغل
هـ- ایجاد فرسودگی جسمانی بوسیله شغل
و- مهارت لازم در مشاغل تخصصی
ماده 3-مزایای مذکور فقط به شغل تعلق گرفته و هیچگونه ارتباطی با درجه و یا رتبه شاغل نداشته و پرسنلی حق استفاده از آنرا دارند که عملاً و بطور سازمانی در آن شغل انجام وظیفه نمایند.
تبصره 1- پرسنلی که درمشاغل سازمانهای مصوب و یا مشاغل مصوب سازمانهای موقت پس از اخذ و تأیید صلاحیتهای مکتبی ، امنیتی و کارآئی با حکم کتبی مقامی که اختیار انتصاب در آن شغل را دارد عملاً انجام وظیفه نمایند از مزایای آن شغل برخوردار خواهند شد.
تبصره 2- پرسنل در موارد تغییر شغل تا انتصاب بعدی و حداکثر تامدت دوماه می توانند از مزایای شغل قبلی برخوردار گردند.
تبصره 3- پرسنلی که عملاً و رسماً تصدی بیش از یک شغل را عهده دار گردند از مزایای شغل بالاتر برخوردار خواهند شد.
ماده 4- پرسنل اسیر، گروگان ، مفقودالاثر ، منتسب ومأمور بخدمت از مزایای آخرین شغل مربوطه استفاده خواهند نمود.
تبصره 1- پرسنل در وضعیت خدمت آزمایشی نیز از مزایای شغل مربوطه استفاده خواهند نمود.
تبصره 2- پرسمل مأمور موضوع تبصره ذیل ماده 90 و تبصره یک ماده 92 و ماده 93 قانون ارتش نیز مشمول مقررات این ماده می باشند.
تبصره 3- پرسنل مأمور بخدمت در داخل ارتش ، وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته به آنها در صورتیکه مشاغل محل مأموریت آنان در جداول سازمان پیش بینی گردیده باشد از حکم این ماده مستثنی بوده و از مزایای شغل محل مأموریت برخوردار خواهند گردید.
تبصره 4- پرسنل اسیر، گروگان و مفقودالاثر سالانه 5 درصد از افزایش مزایای شغل در مدت مذکور برخوردار خواهند گردید.
ماده 5- پرسنل در وضعیت خدمتی بدون کاری و یا انتظار خدمت و همچنین در مدت بازداشتهای موضوع بند «ز» ماده 103 قانون ارتش از مزایای شغل استفاده نخواهند نمود.
تبصره – پرسنلی که به موجب قرار صادره از مراجع ذیصلاح قضائی بازداشت شده اند و سپس مدت بازداشت آنها به انتساب تبدیل شده است در شمول ماده 4 این آئین نامه خواهند بود.
ماده 6- باستثنای مرخصی بدون حقوق در سایر انواع مرخصی پرسنل از مزایای شغل مربوط برخوردار خواهند شد.
تبصره – پرسنل در وضعیت خدمت نیمه وقت از یک دوم مزایای شغل مربوط استفاده می نمایند.
ماده 7- محصلین مراکز آموزشی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که اموزش بدو استخدام را در رشته های پروازی ، دریانوردی ، تکاوری و هوابرد طی م نمایند ازتاریخ شروع کارآموزی عملی در سال اول ودوم تحصیل از 35 درصد و درسال سوم به بعد از 50 درصد مزایای شغلی که در آن کارآموزی می نمایند استفاده خواهند نمود.
ماده 8- جانبازانی که خسارت وارده برعضو یا اعضای آنان و یامیزان کارآئی از دست رفته ایشان درحدی باشد که ادامه خدمت برای آنان توأم به مشقت و یا امکان انجام وظیفه در مشاغل قبل از جانباز شدن را ازدست دهند از مزایای شغل جانباز شدن برخوردار خواهند گردید.
ماده 9- مبالغ قابل محاسبه به موجب این آئین نامه در ارتباط با هرشغل ناظر بر مزایای انجام شغل مزبور با کیفیت متعارف مطلوب می باشد، درموارد استثنائی فرماندهان و مدیران مشروحه زیر می توانند باتوجه به نحوه و کیفیت ممتاز و یا نامطلوب انجام شغل مورد تصدی پرسنل نسبت به افزایش و یا کاهش تا 25 درصد مزایای شغل در حد اعتبارات مصوب ، حداکثر به مدتهای مذکور در بندهای ذیل اقدام نمایند:
الف – مقامات سپهبدی و همطراز تا مدت ششماه .
ب – مقامات سرلشگری و همطراز تا مدت چهارماه .
ج – مقامات سرتیپی وهمطراز تا مدت دوماه .
تبصره – افزایش و یا کاهشهای مذکور دراین ماده بوسیله مقام یا مقامات بالا بهرحال نبایستی در یکسال برای هریک از پرسنل از شش ماه تجاوز نماید.
ماده 10- مزایای هریک از مشاغل موضوع این آئین نامه برابر است با حاصلضرب مجموع امتیازات قابل قبول شغل مورد نظر در ضریب ریالی حقوق مشمولین قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران .
تبصره – در سال تصویب این آئین نامه درصدی از مزایای شغل مذکور در این ماده با توجه به کمبود اعتبارات مصوب موجود پرداخت می گردد و در سالهای بعد باتوجه به افزایش اعتبارات مصوب ( مواد 1 و 2) تا حداکثر میزان صد در صد افزایش خواهد یافت .
ماده 11- معاونت پرسنلی یا اداری یا آجودانی کل نیروها و سازمانهای مشمول قانون ارتش امتیاز مزایای مشاغل نیرو یا سازمان مربوطه را براساس مفاد این آئین نامه در کمیته های تخصصی که بدین منور تشکیل خواهند داد محاسبه و به اداره یکم ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران ارسال می نمایند تا در کیمته های تخصی که آن اداره با مشارکت نمایندگان نیروها و سازمانهای فوق تشکیل تخصصی خواهد داد مورد بررسی و هماهنگی قرارگیرد.
ماده 12- مزایای مشاغل هماهنگ شده به موجب ماده فوق پس از تصویب فرماندهی کل نیروهای مسلح قابل پرداخت میباشد.
ماده 13- هرگونه تغییر و اصلح دراین آئین نامه و پیوستهای آن بوسیله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری و هماهنگی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروها و سازمانهای ذیربط انجام و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی
الف – پیچیدگی شغل : این عامل معلومات مورد نیاز شغل شامل سطح تحصیلات و آموزشهای نطامی یا تخصصی ، میزان نوع و نحوه بکارگیری اطلاعات و تجربیات کسب شده از طریق تعداد ارتقاء درجه /رتبه خدمتی مورد نیاز از مقاطع تحصیلی لازم برای شغل و الزامات مرتبط و غیر مرتبط با ماهیت شغل را مورد ارزیابی قرارداده و به عوامل فرعی زیر تقسیم می گردد:
1- معلومات لازم بای احراز شغل : عبارتست از مجموعه معلومات و دانش علمی و تخصصی ضروری برای انجام وظائف شغل که به عوامل جزء زیر تقسیم می گردد:
(الف) – سطح تحصیلات : این عامل براساس مدرک تحصیلی و یا دانش کسب شده از طریق آموزشهای نظامی یا تخصصی بدو خدمت مورد نیاز شغل محاسبه و امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیین می گردد:

جدول شماره یک – امتیاز سطح تحصیلات
ردیف - انواع مقاطع تحصیلی مورد نیاز شغل امتیاز
1 - فاقد سواد 0
2 - سواد خواندن و نوشتن 8
3 - مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدائی ( نظام آموزشی قدیم و یا جدید - 12
4 طی دروه آموزشگاه نظامی باداشتن مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدائی (یادوره معادل آن) 15
5 مدرک تحصیلی پایان دوره راهنمائی یا سیکل اول متوسطه 18
6 طی دوره آموزشگاه نظامی باداشتن مدرک تحصیلی پایان دوره راهنمائی یا سیکل اول متوسطه
( یا دوره معادل آن ) 20
7 مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان 22
8 مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان صنعتی یا فنی وحرفه ای 24
9 طی دوره آموزشگاه نظامی باداشتن مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان 24
10 مدرک تحصیلی فوق دیپلم در رشته های غیر فنی 26
11 مدرک تحصیلی فوق دیپلم در رشته های فنی 28
12 طی دوره اول دانشکده علوم نظامی ( یا معادل آن ) 28
13 مدرک تحصیلی لیسانس در رشته های غیرفنی 30
14 مدرک تحصیلی لیسانس دررشته های فنی 32
15 طی دوره دوم دانشکده علوم نظامی یا طی دوره کامل دانشکده علوم نظامی(یامعادل آن) 32
16 مدرک تحصیلی فوق لیسانس در درشته های غیرفنی 34
17 مدرک تحصیلی فوق لیسانس در رشته های فنی 36
18 مدرک تحصیلی دکترا دررشته های غیرفنی و غیر پزشکی 38
19 مدرک تحصیلی دکترا در رشته های غیر فنی 40
20 مدرک تحصیلی دکترا در رشته پزشکی 45
21 مدرک تحصیلی فوق دکترادرکلیه رشته های پزشکی یافنی و یاغیرفنی 50
ملاحظات : 1- جدول فوق برای مشاغل ظامی ، کارمندی بند الف ماده 31 قانون آجا و مشاغل مشترک نظامی یا کارمندی مورد استفاده قرار می یرد.
2- چنانچه در شرایط احراز شغل بیش از یک مقطع تحصیلی درج گردیده باشد امتیاز میانگین بالاترین و پائین ترین مدرک دراین عامل محاسبه و منظور خواهد شد.
(ب) – سطح آموزشهای نظامی یا تخصصی : این عامل دوره های آموزشی مورد نیاز شغل را مورد نظر قرارداده و امتیاز آن برح جدول تعیین می گردد:

جدول شماره دو – امتیاز سطح آموزش نظامی یا تخصصی مورد نیاز برای احراز شغل
ردیف نام و عنوان دوره یا سطح آموزش امتیاز
1 دوره دانشگاه علوم استراتژیک 18
2 دوره دانشکده فرماندیه و ستاد 8
3 دوره عالی رسته ای 4
4 دوره مقدماتی 2
5 دوره سرپرستی 2
6 دوره تخصصی 1
7 سایر دوره های آموزشی / تخصصی و یا دوره های توجیهی کوتاه مدت و یاکارآموزی مورد 1
نیاز تا مدت 3 ماه و بیشتر از یکماه 2
8 سایر دوره های آموزشی / تخصصی مورد نیاز تا مدت 6 ماه و بیشتر از 3 ماه 2
9 سایر دوره های آموزشی / تخصصی مورد نیاز تا مدت 1 سال و بیشتر از 6 ماه 4
10 سایر دوره های آموزشی / تخصصی مورد نیاز بیش از یکسال 8
ملاحظات : 1- درتعیین امتیاز این جدول فقط بالاترین امتیاز متعلقه در نظرگرفته میشود.
2- درصورتیکه شغل مشترک باشد بالاترین امتیاز متعلقه ( صرفنظر از انتصاب نظامی یا کارمند درشغل ) در نظر گرفته خواهد شد.
3- آموزشهای نظامی یا تخصصی بدو خدمت ( بدو استخدام ) که پرسنل در طول آموزش از حقوق محصلین استفاده نمایند دراین جدول منظور نمی گردد.
4- چنانچه آموزشهای مورد نیاز شغل منجربه اخذ یکی از مدرک تحصیلی مندرج در جدول شماره یک گردد شغل مزبور از امتیاز آموزش مورد بحث دراین جدول برخوردار نخواهد شد.
2- میزان ، نوع و نحوه بکارگیری اطلاعات: این عامل باتوجه به اهمیت ، ارزش وتنوع اطلاعات مرتبط با شغل (سیاسی / نظامی ، عملیاتی ، فنی ، لجستیکی ، مالی ، پرسنلی واداری ) براساس رده سازمانی که شغل درآن قرارگرفته است ، با نگرش به کیفیت و کاربرد اطلاعات بشرح جدول زیر امتیاز بندی می گردد:
ملاحظات : مشاغل هنری در دردیف جمع بندی و تصمیم گیری قرارگرفته و رده سازمانی آنان حداقل 5 خواهد بود.
3- تعداد ارتقاء: این عامل تعداد ارتقاء درجه / رتبه خدمتی مورد نیاز از مقطع تحصیلی لازم برای شغل را مورد نظر قـــــرارداده و امتیاز آن براساس تعداد ارتقاء از اولین / رتبه مقطع تحصیلی مورد نیاز شغل بشرح جدول زیر تعیین می گردد:
ملاحظات : 1- این جدول فقط برای مشاغل نظامی و کارمندی بند الف ماده 31 قانون آجا و یا مشاغل مشترک مورد استفاده قرارمی گیرد.
2- درصورتیکه در شرایط احراز شغل بیش از یک مقطع تحصیلی درج گردیده باشد امتیاز میانگین بالاترین و پائین ترین مدرک دراین عامل محاسبه و منظور خواهدشد.
4- الزامات مرتبط و غیر مرتبط با ماهیت شغل : این عامل الزامات تصریح شده در شرح وظایف و شرایط احراز ونیازمندی به تجربیات ویژه مرتبط و یا غیر مرتبط با ماهیت شغل را مورد نظر قرارداده و امتیازآن بشرح جدول زیر تعیین میگردد:
جدول شماره پنج – امتیاز الزامات مرتبط و غیر مرتبط با ماهیت شغل
نوع الزامات
رده سازمانی الزامات داشتن سابقه خدمت الزامات داشتن توانائیهای غیر مرتبط
ویا تجربه درمشاغل مادون با ماهیت اصلی شغل
1.2 6 8
3و4 5 7
5.6 4 6
7 وبالاتر 3 5
ملاحظات : درصورتیکه شغل دارای هردو مورد الزامات مندرج در جدول بالاباشد از مجموع امتیازات مربوطه برخوردار خواهد شد.
ب – سختی شغل : این عامل شغل را در ابعاد فعالیت جسمانی شاغل ، شرایط محیط اشتغال و سختی شغل از نظر عصبی و روانی و نوبت کاری و شیفت مورد ارزیابی قرارداده و به عوامل فرعی زیر تقسیم می گردد:
1- فعالیت جسمانی ، عبارتست از مجموعه فعالیتهای ضروری جسمی برای انجام وظایف شغل و امتیاز آن باتوجه به عوامل جزء تمرکز و تحرک و حمل ونقل بشرح جدول زیر تعیین می گردد:
ملاحظات : درمواردیکه شغل از امتیاز عوامل جزء تمرکز ، تحرک و حمل ونقل بطور توام برخوردار باشد محموع امتیاز موارد فوق محاسبه و منظور می گردد:
2- شرایط محیط اشتغال : عبارتست از مجموعه شرایط غیرمتعارف و نامناسب محیط اشتغال و امتیاز آن باتوجه به شدت میزان و مدت شرایط نامتعارف بشرح جدول زیر امتیاز بندی می گردد:
ملاحظات : 1- چنانچه شغل در هریک از ردیفهای جدول بالا از بیش از یک عامل را دربر داشته باشد از مجموع امتیاز حاصله استفاده خواهد نمود ،مشروط براینکه حداکثر از دوبرابر امتیاز ردیف مربوطه بالاتر نباشد.
2- امتیاز عامل کار درشرایط فشار کم یا زیاد ( مثبت یا منفی ) مندرج در ردیف 5 بالا برای پرواز با هواپیماهای جنگنده مافوق صوت به میزان دوبرابر امتیاز حاصله از جدول منظور خواهد گردید.
3- درصورتیکه شغل از امتیاز موارد ردیفهای 1 ، 2 ، 3 ، 4 و5 جدول بالا بطور توأم برخوردار باشد مجموع امتیاز ردیفهای مربوطه محاسبه و منظور می گردد.
4- سختی شغل از ظر روانی و عصبی : این عامل سختی شغل را از نظر فشار عصبی و روانی وارده برشاغل برای انجام وظائف و مسئولیتهای شغل مورد ارزیابی قرارداده و امتیاز آن با توجه به ماهیت و کیفیت وظائف شغل برح جدول زیر تعیین می گردد:
ملاحظات : هرشغل فقط می تواند از امتیاز یکی از ردیفهای مندرج در بندهای الف یا ب یا ج یا د و یا هـ برخوردار گردد.
نوبت کاری و سیفت : این عامل انواع خدمت را درمشاغلی که بصورت چرخشی ( نوبت کاری وشیفت ) وظائف محوله را انجام می دهند مورد نظر قرارداده و امتیاز آن بشرح زیر تعیین می گردد:
ملاحظات : 1- نگهبانی های چرخشی و کشیک در این جدول منظور نمی گردند.
2- مشاغل فنی ( ساخت و تعمیر ) و درمانی در صورتیکه برای نوبتکاری و شیفت از اضافه کاری برخوردار گردند از امتیاز این عامل استفاده نمی نمایند.
ج- پذیرش خطرات : این عامل خطرات ناشی از شغل یا به سبب آنرا که بعلت انجام وظائف و مسئولیتهای شغل احتمال وقوع آن متصور است مورد ارزیابی و امتیاز آن بشرح دو جدول تعیین می گردد:
ملاحظات :1-درتعیین امتیاز این جدول نتایج امتیاز حاصله از یکی از بندهای الف و ب قابل جمع میباشد.
2-امتیاز مشاغل رزمی باتوجه به نوع و نسبت و احتمال خطرات ناشی و یا به سبب شغل در زمان جنگ و صلح از میانگین حاصله در موارد مزبور تعیین می گردد.
3- درصورتیکه احتمال وقوع خطر بعلت مشاغل همجوار یا محیط اشتغال نیز وجود داشته باشد بایستی در تعیین امتیاز این عامل مورد نظر قرارگیرد.
ملاحظات :1- درصورتیکه وسایل پرونده جدیدی مورد استفاده قرارگیرند.یا پیشنهاد نیرو/ سازمان ذیربط و تصویب ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران حسب مورد در یکی از ردیفهای بالا منظور خواهند شد.
2- مشاغل پروازی غیر خلبان در ردیفهای 2 . 3 ، 4 و 5 بالا از یک دوم امتیاز جدول بالا برخوردار می گردند.
3- چنانچه آموزش پروازی بعلت تدبیر وضرورت سازمانی بوسیله خلبانان واجد شرایط اشتغال در مشاغل مندرج در این جدول با وسایل پرنده با امتیاز پائین تری انجام پذیرد شغل معلم خلبانی مزبور از امتیاز شغل اولیه بلاتر برخوردار خواهد شد.
د- حساسیت و سنگینی مسئولیت : این عامل حوزه و دامنه سرپرستی و دسترسی سازمانی شغل ، سطح نظارت و کنترل و تأثیرات وظائف ومسئولیتهای شغل را در اجرای مأموریت سازمان و جلوگیری از ضایعات نیروی انسانی ، ماتریل ، منابع مالی وتجهیزات مورد ارزیابی قرارداده و به عوامل فرعی زیر تقسیم می گردد:
1- حوزه سرپرستی و نظارت شغل : این عامل گستردگی حوزه سرپرستی و همچنین حوزه نظارت و کنترل شغل را بر رده های سازمانی تابعه مورد ارزیابی قرارداده و بعوامل جز بشرح زیر تقسیم می گردد:
(الف) – حوزه سرپرستی و هدایت شغل : عبارتست از سرپرستی و هدایت پرسنل رده های سازمانی تابعه و امتیاز آن براساس تعداد پرسنل و رده سازمانی که شغل در آن قراردارد بشرح زیر تعیین میگردد:
(ب)- حوزه نظارت وکنترل شغل : عبارتست از نظارت و کنترل مستقیم و یا غیر مستقیم بر پرسنل رده های سازمانی تابعه و امتیاز آن براساس تعداد پرسنل جدول زیر تعیین می گردد:
2- سطح تأثیر تصمیمات و اقدامات : این عامل سطح تأثیر تصمیمات و اقدامات شاغل را باتوجه به وظائف و مسئولیتهای شغل در سطوح سازمان ، نیرو یا سازمان متبوعه ، ارتش جمهوری اسلامی ایران ، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کشور مورد ارزیابی قرارداده و امتیاز آن به شرح جدول زیر تعیین می گردد:
ملاحظات : مشاغل فرهنگی و آموزشی ( اساتید و مربیان ) ، مشاغل درمانی ، مشاغل اجرائی تعمیر و نگهداری ونوسازی مشاغل خدماتی و مشاغل اجرائی اداری از قبیل ماشین نویس ، ثبات و بایگان و مشاغل مشابه آن تابع ضوابط تعیین رده سازمانی براساس جدول سازمان نبوده و رده سازمانی آنان بشرح دیر تعیین می گردد:
1- مشاغل خلبانی هواپیمای شکاری بمب افکن ، پزشکی تخصصی در رده 2 سازمانی .
2- مشاغل پزشکی عمومی ( غیر متخصص ) ، کارشناسی و یا مشورت حقوقی و قضائی ، اساتید و مربیان مراکز آموزشی و فرهنگی با مقطع تحصیلی مورد نیاز فوق لیسانس و بالاتر در رده 3 سازمانی .
3- مشاغل درمانی غیر پزشک با مدرک تحصیلی لیسانس تا پائین تر از دکترا و مربیان مراکز آموزشی وفرهنگی با مقطع تحصیلی لیسانس و مشاغل اجرائی تعمیر و نگهداری با مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس مورد نیاز در رده 4 سازمانی .
4- مشاغل درمانی با مدرک تحصیلی مورد نیاز دیپلم و بالاتر ( کمتر از لیسانس ) و مربیان مرکز آموزشی و فرهنگی با مدرک تحصیلی مورد نیاز دیپلم و فوق دیپلم و مشاغل هنری در رده 5 سازمانی .
5- مشاغل درمانی ، مربیان مراکز آموزشی و فرهنگی، مشاغل خدماتی و مشاغل اجرائی تعمیر و نگهداری با مدرک تحصیلی مورد نیاز پائین تر ازدیپلم و مشاغل اداری از قبیل ماشین نویس و ثبات و بایگان با مدرک تحصیلی مورد نیاز دیپلـــم و پائین تر از آن در رده 6 سازمانی .
6- سطح دسترسی به اسناد و مدارک و وسائل و تجهیزات طبقه بندی شده :
امتیاز این عامل باتوجه به میزان و سطح دسترسی مورد نیاز شغل به اسناد و مدارک و وسایل و تجهیزات طبقه بندی شده بشرح جدول زیر تعیین می گردد:
5- منابع مالی وتجهیزاتی : این عالم براساس اهمیت و ارزش منابع مالی وتجهیزاتی ( وجوه نقد ، اوراق بهادار ، تجهیزات و تأسیسات باستثنای ساختمان و مواد خام و مصرفی ) مرتبط با شغل از نظر دریافت ، پرداخت ، تولید، نگهداری ، استفاده و اختیارات شاغل در سفارش ، خرید، توزیع و نگهداری ، جایگزینی و تصویب وکنترل ، ونظارت منابع مذکور بشرح جدول زیر ارزیابی و امتیاز آن تعیین می گردد:
ملاحظات : 1- امتیاز ستون وجوه نقد و اوراق بهادار درصورتی به شغل تعلق خواهد گرفت که وجوه نقد و اوراق بهادار مستقیماً دراختیار شاغل باشد. درصورتیکه وجوه نقد و اوراق بهادار مشترکاً دراختیار بیش از یک نفر باشد شاغل از دو سوم امتیاز ستون مربوطه برخوردار می گردد:
2-درصورتیکه شغل از امتیاز ستونها ییک ، دو وسه بطور توأم برخوردارباشد مجموع امتیاز ستونهای مربوطه محاسبه و منظور می گردد.
هـ ایجاد فرسودگی جسمانی بوسیله شغل : این عامل فرسودگی جسمانی ناشی از شغل را درابعاد تداوم کار پس از خاتمه خدمت روزانه ( مستمر و یا متناوب )، نگهبانی و یا کشیک مرتبط با ماهیت شغل و تماس و ارتباط با ارباب رجوع و رده های سازمانی را مورد نظر قرارداده و به عوامل فرعی زیر تقسیم می گردد:
1- مداومت کاری مستمر پس از خدمت روزانه : این عامل تداوم کار را بطور مستمر پس از پایان خدمت روزانه مورد نظر قرارداده و امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیین می گردد:
جدول شماره هجده – امتیاز مداومت کاری مستمر پس از خدمت روزانه

ردیف مدت زمان تداوم کار مستمر پس از خدمت روزانه امتیاز
1 شغل ماهیتاً مستلزم حداقل 1 ساعت تداوم کار میباشد. 5
2 شغل ماهیتاً مستلزم 1 تا 2 ساعت تداوم کار میباشد. 8
3 شغل ماهیتاً مستلزم 2 تا 3 ساعت تداوم کار میباشد. 13
4 شغل ماهیتااً مستلزم 3 تا 4 ساعت تداوم کارمیباشد. 19
5 شغل ماهیتاً مستلزم 4 تا 5 ساعت تداوم کارمیباشد. 27
6 شغل ماهیتاً مستلزم بیش از 5 ساعت تداوم کارمیباشد. 40
ملاحظات : پرسنل فنی ( ساخت و تعمیر) و درمانی در صورتیکه برای تداوم کار مستمر پس از خدمت روزانه از اضافه کاری ستفاده نمایند از امتیاز این عامل برخوردار نخواهند گردید.
2- مداومتکاری منتناوب پس از خدمت روزانه : این عامل تداوم کار را بطور متناوب پس از پایان خدمت روزانه مورد نظر قرارداده و امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیین می گردد:
جدول شماره نوزده – امتیاز مداومتکاری ممتناوب پس از خدمت روزانه
ردیف مدت زمان مداومتکاری متناوب در طول یک هفته امتیاز
1 شغل ماهیتاً مستلزم 4 ساعت مداومتکاری میباشد 5/1
2 شغل ماهیتاً ستلزم 4 تا 6 ساعت مداومتکاری میباشد. 3
3 شغل ماهیتاً مستلزم 6 تا 8 ساعت مداومتکاری میباشد 5/4
4 شغل ماهیتاً مستلزم 8 تا 10 ساعت مداومتکاری میباشد. 6
5 شغل ماهیتاً مستلزم 10 تا 12 ساعت مداومتکاری میباشد. 5/7
6 شغل ماهیتاً مستلزم 12 تا 14 ساعت مداومتکاری میباشد. 9
7 شغل ماهیتاً مستلزم 14 تا 16 ساعت مداومتکاری میباشد. 5/10
8 شغل ماهیتاً مستلزم 16 تا 18 ساعت مداومتکاری میباشد. 12
9 شغل ماهیتاً مستلزم 18 تا 20 ساعت مداومتکاری میباشد. 15
10 شغل ماهیتاً مستلزم 20 تا 22 ساعت مداومتکاری میباشد. 17
11 شغل ماهیتاً مستلزم 22 تا 24 ساعت مداومتکاری میباشد. 20

ملاحظات : 1- پرسنل فنی ( ساخت و تعمیر) و درمانی درصورتیکه برای تداوم کارمتناوب پس از خدمت روزانه از اضافه کاری استفاده نمایند از امتیاز این عامل برخوردادر نخواهند گردید.
2-درصورتیکه شغل از امتیاز تداوم کار مستمر پس از خدمت روزانه استفاده نموده باشد از امتیاز جدول بالا برخوردار مخواهد گردید.
3- نگهبانی و یا کشیک : این عامل نگهبانی و یا کشیک مرتبط با شغل را مورد نظر قرارداده و امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیین می گردد:
جدول شماره بیست – امتیاز نگهبانی و یا کشیک
ردیف انواع نگهبانی و یا کشیک ( امتیاز بازاء هرماه درسال ) امتیاز
1 نگهبانی و یا کشیک سه نوبتی چرخشی 8 ساعته 2
2 نگهبانی و یا کشیک دو نوبتی چرخشی 12 ساعته 5/3
3 نگهبانی و یا کشیک دونوبتی چرخشی 8 ساعته که شب تا صبح را هم شامل می گردد. 3
4 نگهبانی و یا کشیک دونوبتی چرخشی 8 ساعته که شب تا صبح را شامل نمی گردد. 5/1
5 نگهبانی ویا کشیک چرخشی 24 ساعته ( 24ساعت خدمت 24 ساعت اسراحت ) 5/4
6 نگهبانی و یا کشیک چرخشی 24 ساعته (24 ساعت خدمت 48 ساعت استراحت ) 3
7 نگهبانی یا کشیک چرخشی 12 تا 16 ساعته ( یک روز درمیان ) 5/3
8 الزام بخدمت متناوب بطور تمام وقت ( 24 ساعته ) به نسبت به پنج نوبت 5/1
ملاحظات : 1- نگهبانی و یا کشیک غیر مرتبط با شغل از امتیاز ردیفها ی مندرج در جدول بالا برخوردارنمی گردد لیکن مشاغلی که درآن نگهبانی و کشیک غیر مرتبط با شغل بطور برنامه ریزی پیش بینی گردیده باشد متناسب با تعداد نگهبانی فقط از امتیاز ردیف 8 بالا برخوردار خواهد شد.
2-شیفت و یا نوبت کاری چرخشی دراین جدول منظور نخواهد گردید.
3-پرسنل فنی ( ساخت و تعمیر ) و درمانی درصورتیکه برای نگهبانی و یا کشیک از اضافه کاری استفاده نمایند از امتیاز این عامل برخوردار نخواهند کرد.
4- تماس و ارتباط با دیگران به سبب شغل : این عالم میزان ارتباطی را که شاغل به سبب اجرای وظائف شغل و یا الزامات شغلی با دیگران ( ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی ) دارد مورد ارزیابی قرارداده و بعوامل جزء زیر تقسیم می گردد:
( الف ) – تماس و ارتباط با ارباب رجوع : عبارتست از پاسخگوئی به ارباب رجوع درون و برون سازمان و امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیین می گردد:
جدول شماره بیست ویک- امتیاز تماس و ارتباط با ارباب رجوع
بند ردیف میزان تماس و ارتباط با ارباب رجوع امتیاز
الف 1 شغل فاقد ارباب رجوع میباشد .0
2 شغل بطور متناوب و محدود دارای ارباب رجوع از سازمان مربوطه میباشد. 3
3 شغل عالباً دارای ارباب رجوع از سازمان مربوطه میباشد. 5
ب
4 شغل مستمراً دارای ارباب رجوع از سازمان مربوطه میباشد. 7
5 ماهیت شغل صرفاً پاسخگوئی به ارباب رجوع از سازمان مربوطه میاشد. 10
6 شغل بطور متناوب و محدود دارای ارباب رجوع از خارج از سازمان میباشد. 5
7 شغل عالباً دارای ارباب رجوع خارج از سازمان میباشد. 7
ج 8 شغل مستمراً دارای ارباب رجوع خارج از سازمان میباشد. 10
9 ماهیت شغل صرفاً پاسخگوئی به ارباب رجوع خارج از سازمان میباشد. 15

ملاحظات : 1- منظور ار ارباب رجوع خارج از سازمان ( برون سازمانی ) مراجعینی است که مشمول قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران نمیباشند.
درصورتیکه شغل دارای مراجعینی از درون و برون سازمان باشد از مجموع امتیازات بندهای ب و ج برخوردار خواهد گردید.
(ب) – تماس و ارتباط با رده های سازمانی : عبارتست از تماس و ارتباطات سازمانی با رده های مختلف درون و برون سازمان و امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیین می گردد:
در صورتیکه ارتباطات سازمانی شغل تماس و ارتباط درون سازمانی و برون سازمانی و مقامات خارجی باشد از مجموع امتیازات بندهای ب ، ج ، د ، هـ، و حسب مورد برخوردارمی گردد.
و0 مهارت لازم درمشاغل تخصصی : این عامل مجموع توانائیهای تجربی واکتسابی ، مهارت کیفی شغل ، سطح کاربرد وسائل و تجهیزات ورده مهارت مشاغل را مورد نظر قرارداده و بعوامل فرعی زیر تقسیم میگردد:
1- مقاطع تجربی : عبارتست از تجربیات تخصصی مشاغل خاص کارمندان بند ب ماده 31 قانون آجا وامتیاز آن براساس رده و گروه بشرح جدول زیر تعیین می گردد:
جدول شماره بیست وسه – امتیاز مقاطع تجربی
ردیف مقاطع تجربی ( رده و گروه ) امتیاز
1 ده یک گروه یک 4
2 رده دو گروه یک 8
3 رده یک گروه دو 8
4 رده سه گروه یک 16
5 رده دو گروه دو 16
6 رده یک گروه سه 16
7رده سه گروه دو 20
8 رده دو گروه دو 20
9 رده سه گروه سه 30

2- تجربه مورد نیاز شغل : این عامل تعداد ارتقاء رتبه خدمتی از رده و گروه مورد نیاز شغل را مورد نظر قرارداده و امتیاز آن براساس تعداد ارتقاء از اولین رتبه رده و گروه شغل بشرح جدول زیر تعیین می گردد:
ملاحظات : این جدول فقط برای مشاغل کارمندی بند ب ماده 31 قانون آجا مورد استفاده قرارخواهد گرفت .
3- سابقه بندی کیفی شغل از نظر مهارت : این عامل براساس طبقه بندی کیفی مشاغل و درجه / رتبه محل سازمانی شغل را مورد ارزیابی قرارداده و امتیاز آن درطبقات هفتگانه بشرح زیر تعیین می گردد:
مشاغل طبقه 7- شامل مشاغل خلبانی هواپیماهای مافوق صورت شکاری یا شکاری بمب افکن و یا شناسائی .
مشاغل طبقه 6- شامل مشاغل خلبانی هلیکوپترهای شکاری ( کبری) ، یگانهای زیر دریائی ، غواصی عمق زیاد عملیاتی و تکاور دریائی S.B.S ( تکاور با ویژگی غواص عمق زیاد).
مشاغل طبقه 5 – شامل مشاغل خلبانی هواپیماهای 747 یا 707 یا 130- P3F یا ماری تایم و 7- PC مسلح و هلیکوپترهای ضد سطحی ، ضد زیردریائی ، مین روب و شنوک غواص عمق زیاد غیر عملیاتی یا غواص عمق کم عملیاتی ، تکاور دریائی S . B .S ( تکاور با ویژگی غواص عمق کم ) و پزشکان متخصص .
مشاغل طبقه 4- شامل مشاغل خلبانی هواپیماهای 27- F یا جت فالکن ، جت استار یا 7- PC غیر مسلح ، سایر انواع هلیکوپتر، تکاور دریائی ، نیروی مخصوص و پزشکان غیر متخصص .
مشاغل طبقه 3- شامل مشاغل خلبانی سایر انواع هواپیما ، تکاور ، هوابرد، هنری ، فرهنگی و آموزشی ، اطلاعاتی ، حفاظتی ، مشاورت و کارشناسی حقوقی و قضائی ، فنی ومهندسی مشاغل درمانی غیر پزشک ( فاقد مدرک دکترا) و مشاغل فرماندهی غیر از موارد مندرج در طبقات 4 ، 5 ، 6 و 7 بالا.
مشاغل طبقه 2- شامل مشاغل ستادی ( طراحی ) ، صنفی و رزمی ( غیر فرماندهی ) ، حسابداری و حسابرسی تدارکات و آمادی
مشاغل طبقه 2 – شامل کلیه مشاغلی که در طبقات بالاتر قرارندارند.
ملاحظات : 1- درصورتیکه وسایل پرنده جدیدی مورد استفاده قرارگیرد که در طبقات هفتگانه بالا منظور نگردیده باشد با پیشنهاد نیرو/سازمان ذیربط و تصویب ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران حسب مورد در یکی از طبقات فــــــوق طبقه بندی خواهد گردید.
2-مشاغل پروازی غیر خلبان حسب مورد از یک چهارم امتیاز جدول بالا برخوردارمی گردند.
3-برای مشاغل مذکور در طبقه 7 بالا در مورد خلبانان غیر لیدر 100 واحد ، لیدر چهار 150 واحد و لیدر سه الی یک 200 واحد به امتیاز محاسبه شده آنان اضافه می گردد.
4- سطح کاربرد وسایل و تجهیزات : امتیاز این عامل براساس اهمیت ، ارزش و میزان کاربرد وسائل و تجهیزات اقلام رزمی ، پشتیبانی رزمی و پشتیبانی خدمات رزمی و رده های تولید و تعمیر و نگهداری بشرح جدول زیر تعیین می گردد:
ملاحظات : درصورتکیه شغل از امتیاز یکی از ردیفهای بندهای الف وب جدول بالا بطور توأم برخوردار باشد از مجموعامتیاز مربوطه استفاده می نماید.
ز- در تعیین امتیاز مزایای شغل براساس جداول فوق الذکر موارد زیر می بایستی در نظر گرفته شود:
1- مشاغلی که عنوان جانشین و یاقائم مقام و یا فرمانده دوم و یا سایر عناوینی که وظائف و اختیارات معادل عناوین ذکر شده مشاغل دیگر را دارا میباشند بدون تعیین امتیاز جداول فوق الذکر از نه دهم مجموع امتیاز هر عامل شغل اصلی برخوردار میگردند.
2-مشاغل خاص مذکور در ماده 139 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مشاغلی هستند که امتیاز آنان در حداقل یکی از عوامل ششگانه بیش از ارقام مشروحه زیر باشد:
(الف) –پیچیدگی شغل 25 امتیاز
(ب) – سختی شغل 29 امتیاز
( ج ) – پذیرش خطرات 22 امتیاز
( د )- حساسیت و سنگینی مسئولیت شغل 40 امتیاز
( هـ) –ایجاد فرسودگی جسمانی بوسیله شغل 17 امتیاز
( و ) – مهارت لازم در مشاغل تخصصی 30 امتیاز
چنانچه امتیاز شغل از هریک از عوامل کمتر از میزان تعیین شده فوق باشد از آن عامل برخوردار نخواهد گردید.
3- مجموع امتیازات عواملی که بر اساس بند 2 بالا بیش از حداقل امتیاز مورد قبول باشد میزان امتیاز مزایای شغل را مشخص می نماید.
5- محاسبه امتیازات مشاغل بر اساس شرح وظائف و شرایط احراز شغل موضوع مواد 41 و42 قانون آجا و جددول سازمانی و توزیعی کهشغل در آن درج گردیده است انجام می پذیرد.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13058

تاریخ تصویب : 1368/09/05

تاریخ ابلاغ : 1368/10/06

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.