×

تصویبنامه راجع به اصلاح آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران ساختمانی - تاسیساتی و تجهیزاتی

تصویبنامه راجع به اصلاح آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران ساختمانی - تاسیساتی و تجهیزاتی

تصویبنامه-راجع-به-اصلاح-آئین-نامه-تشخیص-صلاحیت-پیمانکاران-ساختمانی---تاسیساتی-و-تجهیزاتی

وکیل


شماره 77054/ ت 778 - 23/8/1368
سازمان برنامه وبودجه

هیأت وزیران درجلسه مورخ 3/8/1368 بنا به پیشنهاد شماره 1262 – 50/ 4442- 1 مورخ 4/4/1368 سازمان برنامه وبودجه تصویب نمودند.آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران ساختمانی – تأسیساتی و تجهیزاتی موضوع تصویبنامه شماره 56848/ت435 مورخ 19/6/1367 بشرح زیر اصلاح گردد.
1- متن زیر جایگزین متن بند « ب » از ماده 4 بشود :
ب – امتیاز تجربه کاری – عبارت است از عددی که براساس مفاد ماده 22 از جداول پیوست آئین نامه ، درمورد تجربه کاری شرکت یا موسسه استخراج و پس از تاثیر ضریب حسن اجرای کار در آن ملاک عمل قرارمی گیرد.ضریب حسن اجرا کار درابتدای رتبه بندی هر پیمانکار عدد 1 و پس از ارزشیابی براساس مربوط به خود عددی بین صفر تا سه خواهد بود.
در مورد پیمانکارانی که دارای عملکرد ممتاز هستند ، بدین معنی که کارهای ارجاعی را در مدت کمتر یا مساوی مدت اولیه پیمان و با کیفیت ممتاز وصرفه جویی در هزینه های دولت به انجام رسانده اند و کار آنها مورد رضایت وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی است ضریب حسن اجرائی کار عدد سه خواهد بود وامتیاز سایر شرایط و ضوابط مورد نیاز برای رتبه بندی آنان نیز باید بنحوی محاسبه گردد که رتبه آنها صرفاً متناسب با امتیاز تجربه کاریشان معین شود وعلاوه برآن براساس دستروالعملی به سازمان برنامه وبودجه تدوین می نماید این پیمانکاران ممتاز مورد تشویق و تقدیر مسئولین بالای کشور قرار گرفته و بعنوان خدمتگذاران به کشور به مردم و جامعه مهندسی کشور معرفی شوند.
تبصره – درصورتی که پیمانکار دارای سایر شرایط برای اخذ رتبه مشخصی باشد لیکن امتیاز تجربه کاری او تکافو ننماید واحد تشخیص صلاحیت کننده مجاز است از کارهایی که اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت یا مؤسسه به صورت شخص حقیقی پیمانکار انجام داده اند با ضریب 7% برای او امتیاز منظور نماید.
2- تبصره زیر به ماده 8 اضافه شود:
تبصره – حداکثر کار مناسب یا ظرفیت کل در یک رتبه با توجه به مدتهای متعارف مورد نیاز برای اجرای کار معین شده و در جداول مربوط درج می گردد.چنانچه دستگاههای اجرائی قصد برانجام کاری در مدت کمتر یا بیشتر از مدتهای متعارف برای اجرای آن را داشته باشند و به عبارت دیگر سرعت بیشتر یا کمتری درانجام کاری در مد نظر باشد و به این ترتیب استفاده از شرکتهای رتبه بالاتر وکمتر از رتبه متناسب با مبلغ کارضرورت پیدا کند موضوع باید با دفتر امور سازندگان و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه بررسی وهماهنگ گردد واز رتبه ای که دفتر مزبور آن را مناسب با مبلغ و مدت اجرائی کار می داند استفاده شود.
3- عبارت زیر به آخر شرح ماده 20 اضافه شود:
ارقام این جدول در ابتدای اردیبهشت ماه هرسال توسط سازمان برنامه و بودجه بر مبنای شاخص های کل تعدیل احاد بهاء در رشته ابنیه مورد تجدید نظر قرارمی گیرد.
4- درماده 22 ضریب موضوع بند « الف » از 7% به 5%
ضریب موضوع بند « د » از 8% به 5% تغییر داده میشودو مفاد بند « هـ » کلاً حذف میگردد.
5- در تبصره 1 ماده 22 پس از عبارت توسط او دربخش دولتی عبارت « یا عمومی یا عام المنفعه یا نهادها و ارگانهای جمهوری اسلامی ایران یا شرکتها یا مؤسسات تعاونی » اضافه شود.
6- شرح زیر جایگزین بند « الف » از ماده 23 میگردد:
الف – برای بدست آوردن امتیاز و ضع مالی و گردش پولی پیمانکار به شرح زیر عمل می شود:
1- حاصل جمع ارقام زیر با علامت مثبت محاسبه میگردد.
موجودی نقدی – سپرده ها ووثایق نزد بانکها کارفرمایان و یا اشخاص – حسابهای بانکی – اسناد دریافتنی –مطالبات با بت صورت وضعیتها و تعدیلهای تایید شده ، مطالبات از بابت پیش پرداختها ( دریافتها ) ، اوراق بهادار ، سایر موجودیهای نقدی ، موجودیها جنسی در انبارها و کالاهای بین راهها ، اعتبارات اسنادی افتتاح شده توسط بانکها ودارائیهای ثابت ( منهای ذخائراستهلاک دارائیها ) .
2- حاصل جمع ارقام زیر با علامت منفی محاسبه میشو د:
اسناد پرداختنی ، بدهی به اشخاص و کارفرمایان و بانکها ، بدهی بابت پیش پرداختها ( دریافتها ) ، بدهی بابت بیمه و مالیات و سایر تعهدات. به مابه التفاوت حاصل جمع ارقام 1 و 2 فوق در صورت مثبت بودن به ازاء هریک میلیون ریال پنج امتیاز داده میشود .
7- عبارت زیر به آخر ماده 25 اضافه می شود:
مبالغ مندرج در جداول موضوع این ماده در اردیبهشت ماه هرسال براساس شاخص های کلی تعدیل احاد بها در رشته مربوط توسط سازمان برنامه و بودجه قابل تجدید نظر میباشد.
8- در سطر دوم از ماده 28 عبارت « مشترک دستگاه اجرائی و » حذف میگردد.
9- عبارت زیر به آخر ماده 28 اضافه میشود:
هرپیمانکار شخص حقیقی فقط در یک استان و در دو رشته از رشته های عمومی تعیین صلاحیت می شود لیکن می توان در دو استان مجاور با استان مورد تشخیص صلاحیت به او کار ارجاع نمود.
10- عدد 4 از سطراول بند الف 1- ماده 29 حذف شود .
11- عبارت زیر به آخر بند الف – 3 ماده 29 اضافه شود:
« لیکن میتواند علاوه بر کارهای استانی که در آن صلاحیت و رتبه بندی کسب نموده است در کارهای دو استان مجاور با استان مورد تشخیص صلاحیت نیز در صورت کمبود پیمانکار در آن استانها مورد دعوت بکار واقع شود.»
12- جداول 6 الی 11 موضوع ماده 25 و جدول شماره 2 موضوع ماده 21 و جدول موضوع ماده 20 بشرح جداول جدید پیوست تصویب و جایگزین جداول قبلی می گردد.

جدول موضوع ماده 20 مربوط به حداثر کار مناسب و ظرفیت پیمانکاران بند « الف »از نوع اول
( اشخاص حقیقی پیمانکار) - مبالغ به میلیون ریال
ردیف - نام استانها و مناطق کشور مبلغ حداکثر مبلغ کـــــــل
کار مناسب ظرفیت اجرائی
1 تهران 60 - 100
2 اصفهان – آذربایجان شرقی – فارس – گیلان – مازندران
مرکزی70 - 120
3همدان – خراسان – زنجان – سمنان 80 - 140
4 جنوبشرقی فارس – چهارمحال وبختیاری – کرمان
لرستان – یزد – آذربایجان غربی 90 - 160
5 ایلام – بوشهر- جنوب خراسان – سیستان وبلوچستان
کردستان – کهکیلویه و بویراحمد- هرمزگان
باختران – خوزستان 100 - 180
6 ابو موسی – جاسک – خارک – دیر- قشم – کلاهی
کیش – لاوان – لارک – مقام – هرمز – هنگام -
سایر جزایر استانهای بوشهر و هرمزگان 120 - 200
دستورالعمل نحوه تشخیص صلاحیت اشخاص حقیقی پیمانکار و نحوه ارجاع کاربه آنها
1- اشخاص حقیقی طبق آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران آن دسته از پیمانکاران هستند که برای کارهایی که از نظر حجم و اهمیت قابل برای واگذاری به اشخاص حقوقی نیست واجد صلاحیت شناخته می شود.
2- درارجاع کارها باید ابتدا از شرکتهای ذیصلاحیت استفاده شود و درصورتی که شرکت واجد شرایط برای کاری موجود نبود با رعایت مبلغ حداکثر کار مناسب و ظرفیت وتعداد کار مجاز از اشخاص حقیقی شناسایی شده استفاده نمود.
3- به هر شخص حقیقی ذیصلاحیت می توان حداکثر سه کار و با شرط رعایت حداکثر کار مناسب و ظرفیت اجرائی مربوط به آن ارجاع نمود .
4- شخص حقیقی پیمانکار باید دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشد .
5- شخص حقیقی پیمانکار نباید مشمول ممنوعیتهایی مقرر در اصول 141 و 49 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ونیز قانون منع مداخله کارمندان دولت د رمعاملات دولتی ( مصوب دیماه 1337) باشد .
6- شخص حقیقی پیمانکار باید دارای ممنوعیتهای مؤثر درکارهای پیمانکاری و مهندسی مشاور ویا مدیریت کارهای اجرائی نباشد.
7- شخص حقیقی پیمانکار باید حداقل دارای سواد خواندن ونوشتن درحد کلاسهای نهضت سواد آموزی بوده و قادر به نقشه خانی باشد.
8- هرشخص حقیقی پیمانکار فقط دریک استان و دو رشته از رشته های عمومی تعیین صلاحیت می شود لیکن دراستان مربوط ودر دو استان مجاور آن می توان به او کار ارجاع نمود.
9- برای تشخیص صلاحیت اشخاص حقیقی پیمانکار لازم است ابتدا پرسشنامه حاوی اطاعات اساسی آنان ، مشخصات فردی،سوابق و تجربیات کاریشان و وضع مالی و تجهیزات آنها تهیه و به کمک آن اطلاعات و مدارک لازم از آنها اخذ و جمع آوری شود.
10- هرشخص حقیقی بر ای اخذ صلاحیت باید حداقل یک گواهی حاوی رضایت و یا تایید یکی از دستگاههای اجرائی را ارائه نماید.
11- برای قبولی میزان سابقه کار فنی اشخاص حقیقی دیپلم و کمتر از دیپلم ازآنها آزمون فنی به مسئولیت سازمان برنامه و بودجه استان با همکاری ادارات کل مسکن وشهرسازی و راه و ترابری استان مربوط بعمل می آید و باتوجه به نتیجه این امتحان ، سالهای سابقه کارمفید آنها تعیین می گردد. میزان سالهای سابقه کار مفید بنحوی تعیین می شود که با سالهای پس از اخذ مدرک دیپلم و درمورد افراد کمتر از دیپلم با سن و سال آنها انطباق داشته باشد.
تبصره – درمورد امتحان مربوط به رشته و باید از همکاری سازمان برق منطقه ای و در مورد رشته های آبیاری و زهکشی و تإسیسات شهری سازمان آب منطقه ای استفاده شود .
12- امتحان مربوط به سابقه کار مشتمل بر دو بخش اطلاعات عمومی پیمانکاری و اطلاعات تخصصی رشته مربوط میباشد و برحسب نمره حاصله ازاین امتحان سالهای تجربه ، قابل قبول خواهد بود.
13- اشخاص حقیقی پیمانکار در هراستان در سه طبقه بشرح زیر تقسیم بندی و تشخیص صلاحیت می شوند.
الف – طبقه اول اشخاص حقیقی واجد شرایط برای قبولی کارهایی . با حداکثر کارمناسب و ظرفیت کل اجرائی مساوی با 30% ارقام معین شده برای رشته مربوط .
ب – طبقه دوم اشخاص حقیقی واجد شرایط برای قبول کارهایی ، با حداکثر کار مناسب و ظرفیت کل اجرائی مساوی با 60% ارقام معین شده برای رشته مربوط .
ج- طبقه سوم اشخاص حقیقی واجد شرایط برای قبول کارهایی با حداکثر کار مناسب و ظرفیت کل اجرائی مساوی با 100% ارقام تعیین شده برای رشته مربوط .
14- علاوه بر مراتب مشروح در فوق اشخاص حقیقی برحسب طبقه ای که احراز می نمایند باید واجد شرایط مشروحه زیر باشند :
الف – سابقه کار مفید :
اشخاص حقیقی پیمانکار درطبقه اول باید دارای حداقل 5 سال سابقه کار مفید باشند .
اشخاص حقیقی پیمانکار در طبقه دوم باید دارای حداقل 7 سال سابقه کار مفید باشند.
اشخاص خقیقی پیمانکار در طبقه سوم باید دارای حداقل 10 سال سابقه کار مفید باشند.
ب – تجربه کاری :
هرشخص حقیقی پیمانکار باید در فاصله 5 سال از تشخیص صلاحیت حداقل یک کار معادل نصف مبلغ حداکثر کار مناسبی که برای او تعیین می شود انجام داده باشد.
15- فهرست اساسی اشخاص حقیقی پیمانکار واجد شرایط برای قبول کار در هراستان همراه با فهرست شرکتهای پیمانکاری استان مربوط هر سه ماه یکبار از طرف سازمان برنامه وبودجه استان منتشر می شود و اطلاعات مربوط به کارهایی در دســـت اجرای آنان نیز باید توسط سازمان برنامه وبودجه استان مرجع تشخیص صلاحیت جمع آوری گردد، لیکن چون ممکن است در فاصله انتشار دو فهرست متوالی شرکتهای پیمانکاری و یا اشخاص حقیقی درکاری برنده شده و به این ترتیب واجد شرایط قبول کار های بعدی نباشند ، هر پیمانکار حقیقی در هنگام ارجاع کار باید به این امر توجه نموده و از قبول آن خودداری نماید وچنانچه خلاف این امرعمل نماید با او طبق مقررات رفتار شود.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13059

تاریخ تصویب : 1368/08/03

تاریخ ابلاغ : 1368/10/07

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.