×

اساسنامه سارمان تحقیقات منابع آب (تماب)

اساسنامه سارمان تحقیقات منابع آب (تماب)

اساسنامه-سارمان-تحقیقات-منابع-آب-(تماب) شماه 48776 /ت 513 14/5/1368
وزارت نیرو
هیأت وزیران در جلسه مورخ 14/5/1368 بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد ماده 32 قانون توزیع عادلانه آب مصوب 16/12/1361 مجلس شورای اسلامی تصویب نمودند: مؤسسه تحقیقات منابع آب ( تماب) به سازمان تحقیقات منابع آب
( شرکت سهامی )تبدیل و مطابق اساسنامه زیر اداره شود.

فصل اول – کلیات
ماده 1- نام شرکت: شرکت سهامی سازمان تحقیقات منابع آب که به اختصار تماب نامیده می شود و از این پس در این اساسنامه بعنوان سازمان از آن نام برده خواهد شد
ماده 2- مرکز شرکت : مرکز اصلی سازمان شهر تهران است و حوزه عمل آن با تصویب مجمع عمومی تعیین می گردد. سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است.
تبصره- سازمان می تواند با تصویب مجمع عمومی در نقاط دیگر به تشکیل شعب مبادرت نماید.
ماده 3- سرمایه: سرمایه سازمان عبارت از مبلغ ده میلیون ریال است که به یک صد سهم یکصدهزار ریالی تقسیم و از محل دارائیها و اموال مؤسسه تحقیقات منابع آب که توسط کارشناس منتخب وزارت نیرو ارزیابی و جزء دارائیهای سازمان منظور خواهد شد تأمین می گردد. سرمایه شرکت کلا متعلق به دولت است.
ماده 4- سایر اموال و دارائیهای منقول و غیر منقول مؤسسه تحقیقات منابع آب به عنوان اموال و دارائیهای سازمان محسوب میگردد.
ماده 5- مدت: مدت سازمان نامحدوداست.
ماده 6- هدف:هدف از تشکیل سازمان تحقیقات منابع آب عبارتست از انجام تحقیقات و مطالعات بنیادی در زمینه منابع آب و نیز ارائه طریق جهت بهبود کمی و کیفی منابع آب با استفاده از روشهای نوین و تبادل اطلاعات علمی با مؤسسات معتبر تحقیقات داخلی و خارجی در راستای برنامه ریزی منابع آب.
ماده 7- وظایف سازمان بدون اینکه منحصر به موارد زیر باشد عبارت است از:
الف- انجام آزمایشهای هیدرولیکی به کمک مدلهای تأسیسات و ساره های آبی به منظور ارائه بهترین راه حل ، به لحاظ تعیین مشخصات طرح نهائی
ب- انجام آزمایشهای مربوط به سواحل و ساختمانهای دریائی.
پ- انجام بررسیهای مربوط به رسوبات دریاچه های پشت سدها و مطالعات جریانهای غلیظ.
ت- درجه بندی ( کالیبراسیون) و تنظیم وسائل اندازه گیری آب
ث- مطالعه کنترل پایداری و ایمنی سدها به منظور جلوگیری از وارد شدن خسارات اساسی به آنها.
??- انجام خدمات قراردادی در زمینه بررسیهای مربوط به منابع آب با استفاده از ایزوتوپهای محیطی و یا ردیابهای رادیو اکتیو.
چ- خدمات قرارداری زمینه بررسی مسائل منابع آب بوسیله مدلهای ریاضی و الکتریکی.
??- همکاری با مؤسسات داخلی و بین المللی در جهت تهیه و اجرای برنامه های مشترک در ارتباط با فعالیتهای سازمان.
??- برقراری ارتباط علمی وفنی با سازمانهای داخلی و بین المللی ، به منظور تبادل اطلاعات مربوطه.
??- آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص از طریق مشارکت در برنامه های آموزش داخل و یا خار ج از کشور با همکاری وزارت فرهنگ و آموزش عالی .
هـ – اقدام به انعقاد قراردارهای استخدام ، یا خدمات و یا مشاوره با مؤسسات و اشخاص اعم از داخلی و یا خارجی بارعایت مقرات مربوطه .
فصل دوم- ارکان سازمان
ماده 8- سازمان دارای ارکان زیر است:
الف- مجمع عمومی.
ب – هیئت مدیره .
ج- مدیر عامل
د-بازرس
مجمع عمومی
ماده 9- مجمع عمومی بر دو نوع است:
الف- مجمع عمومی عادی.
ب- مجمع عمومی فوق العاده.
مجامع عمومی عادی یا فوقالعاده بارعایت ماده9 قانون تجارت تشکیل می شود.
ماده 10- مجمع عمومی شرکت مرکب است از وزیر نیرو که ریاست مجمع عمومی را بر عهده خواهد داشت، وزیر امور اقتصادی و دارائی و وزیر برنامه و بودجه.
ماده11- مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار ، یکبار در شش ماهه اول هر سال برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یکبار در شش ماه دوم برای تصویب بودجه و خط مشی و سایر موضوعاتی که در دستور جلسه قرار می گیرد وجزئ وظایف مجمع عمومی میباشد، تشکیل می شود.
ماده12- وظایف اختیارات مجمع عمومی عادی بشرح ذیل است:
الف- تعیین خط مشی کلی سازمان و تصویب برنامه عملیات سازمان.
ب- رسیدگی و تصویب بودجه سازمان.
ج- رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد سالانه سازمان و ترازنامه وحساب سود و زیان پس از اسنتماع گزارش بازرس ( حسابرس).
د-انتخاب هیئت مدیره و مدیر عامل.
هـ – انتخاب بازرس ( حسابرس)
و- تصویب تشکیلات و آئین نامه های اداری ، استخدامی ، مالی و معاملاتی سازمان.
ز- تصویب عضویت سازمان در مجامع وسازمانهای علمی بین الملل با رعایت قوانین و مقررات مربوط .
ح- تعیین حقوق و مزایای اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل با رعایت مقرات مربوط وهمچنین تعیین حق الزحمه بازرس
( حسابرس).
ط- اتخاذ تصمیم در مورد اخذ وام و اعتبار از بانکها و مؤسسات اعتباری کشور بنا به پیشنهاد هیئت مدیره.
ک- اتخاذ تصمیم در موردمطالبات لاوصول سازمان.
ل- اتخاذ تصمیم نسبت یه پیشنهاد هیئت مدیره در مورد سازش در دعاوی وارجاع امر به داوری و تعیین داور وهمچنین استرداد دعوی با رعایت مقررات مربوط.
م- اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که در حدود وظایف شرکت و بارعایت قوانین و مقررات مربوط در دستور مجمع گذارده شده است.
ماده 13- مجمع عمومی فوق العاده در مواقع لازم جهت بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به موضوعات ذیل طبق تصمیم رئیس مجمع عمومی یا به درخواست کتبی حداقل دو نفر از اعضاء هیئت مدیره یا بازرس تشکیل می گردد:
الف- هر گونه تغییر در مفاد اساسنامه یا اصلاح آن.
ب- کاهش یا افزایش سرمایه.
ج- انحلال شرکت و انتخاب مدیران تصفیه .
ماده 14- جلسات مجمع عمومی با حضورکلیه اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.
ماده 15- جلسات مجمع عمومی به دعوت کتبی رئیس مجمع عمومی و یا مدیر عامل و یا تقاضای کتبی بازرس تشکیل خواهد شد.
تبصره – در دعوتنامه مربوط به تشکیل جلسات مجمع عمومی که حداقل ده روز قبل از تاریخ تشکیل جلسه برای اعضاء ارسال می شود ، دستور جلسه، روز و ساعت و محل انعقاد درج خواهد شد. هیچ موضوعی را نمی توان در مجمع عمومی مطرح نمود مگر آنکه قبلا جزء دستور قرار داده شده باشد.
ماده 16- به منظور تسهیل و تسریع در امور سازمان اعضاء محمع عمومی می توانند اختیارات خود را جز در مورد تغییر یا اصلاح اساسنامه و تغییر در سرمایه و انحلال سازمان به رئیس مجمع تفویض نمایند، در اینصورت تصمیمات رئیس مجمع مصوبات مجمع عمومی تلقی خواهد شد.
ماده 17- از مذاکرات و تصمیمات مجامع عمومی صورتجلسه ای توسط منشی تهیه شده و به امضاء کلیه اعضاء مجمع می رسد. یک نسخه این صورتجلسه در مرکز شرکت نگهداری میشود.
هیئت مدیره
ماده 18- هیئت مدیره سازمان مرکب از سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل خواهد بود که از طرف مجمع عمومی برای مدت 3 سال انتخاب می شوند و تا موقعی که تجدید انتخاب بعمل نیامده در مقام خودباقی خواهندماند. انتخاب مجدد اعضای سابق بلامانع است.
ماده 19- وظایف و اختیارات هیئت مدیره بشرح زیر می باشد:
الف- تنظیم خط مشی و برنامه عملیات سازمان جهت طرح در مجمع عمومی .
ب- بررسی و تأیید بودجه و ترازنامه و حساب وسود و زیان و گزارش عملکرد سالانه سازمان برای تسلیم به مجمع عمومی.
ج- بررسی و تأیید تشکیلات و آئین نامه ها ی استخدامی ومالی و معاملاتی با رعایت مقررات مربوط جهت پیشنهاد به مجمع عمومی.
د-پیشنهاد تحصیل وام یا اعتبار از بانکها و مؤسسات اعتباری کشور به مجمع عمومی.
هـ – پیشنهاد تأسیس شعبه در دیگر نقاط کشور به مجمع عمومی .
و- پیشنهاد سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوی به مجمع عمومی با رعایت مقرات مربوط.
ز- پیشنهاد تغیرات در سرمایه سازمان به مجمع عمومی.
ج- پیشنهاد تغییر واصلاحات در مواد اساسنامه به مجمع عمومی .
ط- تصویب برنامه ها و طرحهای تحقیقاتی سازمان.
ی – بررسی و اأیید آئییننامه های داخلی لازم برای اداره امورسازمان.
ک- بررسی و پیشنهاد نسبت به تشکیل کمیته هایی که در ارتباط به وظایف سازمان مورد نیاز خواهد بود.
ل- اجرای مصوبات مجمع عمومی .
م- تشخیص مطالبات مشکوک الوصول و بررسی و پیشنهاد درباره مطالبات لاوصول جهت اتخاذ تصمیم به مجمع عمومی.
ن- بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد مسائلی که رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل در هیئت مدیره مطرح می نماید مگر در مواردیکه از وظظایف مراجع صلاحیتدار دیگر باشد.
س – بررسی و تأیید صلاحیت علمی و تخصصی متقاضیان مشاغل اعضای هیئت علمی با رعایت مقررات مربوطه .
ع- رسیدگی به اموری که طبق مفاد آئین نامه استخدامی هیئت علمی به هیئت مدیره محول می گردد.
ماده 20- اداه جلسات هیئت مدیره با رئیس هیئت مدیره می باشد و در صورت غیبت هریک از اعضاء اصلی ، عضو علی البدل به جانشینی او بدعوت رئیس هیئت مدیره سازمان در جلسه شرکت کرده ورأی خواهد داد.
ماده 21- جلسات هیئت مدیره با حضور کلیه اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر خواهد بود . عضویکه دراقلیت باشد باید دلایل خود را با توضیح کافی در صورتجلسه ای که به امضای کلیه اعضاء هیئت مدیره میرسد قید نماید.
ماده 22- هیئت مدیره سازمان اداری دفتری خواهد بود که تمام تصمیمات با ذکر افلیت در آن ثبت و به امضاء اعضاء حاضر درجلسه خواهد رسید.
مدیرعامل
ماده 23- مجمع عمومی یکی از اعضاء اصلی هیئت مدیره را بسمت رئیس هیئت مدیره و یکی از اعضاء اصلی دیگر را بسمت مدیرعامل برای مدت دو سال انتخاب می نماید انتخاب رئیس هیئت مدیره بسمت مدیرعامل سازمان بلامانع است .
تبصره – هیئت مدیره می تواند تمام یا قمستی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.
ماده 24- مدیرعامل بالاترین مقام اجرائی سازمان ولیه مصوبات هیئت مدیره توسط وی لازم الاجراء خواهد بود.
ماده 25- مدیعرامل می تواند قمستی از اختیارات خود را به هریک از کارکنان سازمان به تشخیص و مسئولیت خود تفویض نماید.
ماده 26- وظایف و اختیارات مدیرعامل بشرح زیراست :
الف- نمایندگی سازمان در برابر مراجع قضائی و اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی یا خارجی با حق انتخاب وکیل.
ب – انجام کلیه اموراستخدامی در حدود تشکیلات و بودجه و مقررات مربوط وامضای کلیه نامه ها و مکاتبات سازمان .
ج- اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره و انجام کلیه اموراجرائی سازمان با رعایت مقررات این اساسنامــــه و آئین نامه های مربوط .
د- اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به کلیه امور و عملیات سازمان به استثنای آنچه از وظایف مجمع عمومی و هیئت مدیره است .
هـ- نظارت برحسن اجرای اساسنامه و آئین نامه های سازمان و انجام اقدامات لازم برای حسن اداره امور سازمان در حدود قوانین و مقررات مربوط .
و- امضاء کلیه اوراق و اسناد تعهد آور به نمایندگی سازمان .
ماده 27- کلیه چکها ، قراردادها و اوراق و اسناد تعهدآور سازمان به امضای مشترک مدیرعامل و یکی از اعضاء هیأت مدیره به انتخاب هیأت مدیره معتبر خواهد بود.
ماده 28- مدیرعامل آئین نامه ها و تشکیلات و بودجه و ترازنامه و حساب سود وزیان و گزارش عملکرد سالانه را با رعایت مقررات مربوط تهیه و جهت تأیید و تقدیم به مجمع عمومی به هیئت مدیره تسلیم خواهد کرد.بعلاوه نسخه ای از ترازنامه و حساب سود وزیان و گزارش عملکرد سالانه را حداقل یکماه قبل از روز تشکیل مجمع عمومی به منظور رسیدگی و اظهار ن»ظر به بازرس سازمان تسلیم می نماید.
بازرس
ماده 29- بازرس قانونی سازمان حسابرس می باش.
سایر مقررات
ماده 30- سازمان مجاز است باتوجه به امکانات فنی ، علمی و تحقیقاتی خود خدمات لازم را در زمینه های مرتبط با فعالیت سازمان به سایر دستگاهها و مؤسسات اعم از دولتی یا خصوصی در قبال حق الزحمه متناسب ارائه نماید.
ماده 31- سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هرسال آغاز و آخر اسفند ماه همان سال به پایان می رسد به استثنای سال اول که ابتدای آن تاریخ تشکیل سازمان و پایان آن آخر اسفندماه همان سال خواهد بود.
ماده 32- سازمان می تواند برای انجام خدمات پژوهشی و آموزشی با رعایت مقررات مربوطه از خدمات مشاوره ای و کارشناسان خارجی استفاده نماید.
ماده 33- کلیه هدایا و کمکهای دریافتی سازمان مستقیماً به حساب خاص سازمان واریز می شود وبراساس ضوابـــــط و آئین نامه های مالی که به تصویب مجمع عمومی سازمان می رسد، هزینه می گردد.
ماده 34- سازمان مکلف است ظرف مدت ششماه آئین نامه های مقرر در این اساسنامه را تهیه و پس از تصویب مجمع عمومی به مرحله اجراء در آورد تاموقعی که این آئین نامه ها به تصویب نرسیده مقررات قبلی به قوت خود باقی است .
ماده 35- مقرراتی که مغایر با این اساسنامه باشد در حدودی که مغایرت دارد نسبت به سازمان مجری نخواهد بود و مواردی نیز که دراین اساسنامه یش بینی نشده است قانون تجارت حاکم خواهد بود.
نخست وزیر – میرحسین موسوی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 13163

تاریخ تصویب : 1368/05/14

تاریخ ابلاغ : 1369/02/23

دستگاه اجرایی : وزارت نیرو -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.