×

آئین نامه انتخابات شورا های داوری

آئین نامه انتخابات شورا های داوری

آئین-نامه-انتخابات-شورا-های-داوری شماره 7656/7 23/6/2536

وزارت دادگستری باستناد تبصره ذیل ماده 6 قانون شورای داوری مصوب خرداد ماه 2536 شاهنشاهی آئین نامه انتخابات شورای داوری را به شرح زیر تصویب می نماید :
ماده 1 ـ تشکیل شورای داوری در هر حوضه در استان مرکزی به پیشنهاد سازمان مرکزی خانه های انصاف و شورا های داوری و در سایر استان ها به پیشنهاد رئیس کل دادگستری استان و موافقت وزارت دادگستری می باشد پس از اخذ تصمیم در زمینه تشکیل شورای داوری و تعیین حوزه آن سازمان مرکزی خانه های انصاف و شورا های داوری در استان مرکز و رئیس کل دادگستری هر استان بمنظور انجام انتخابات شورا های داوری مراتب را به داگاه شهرستان محل اعلام میدارد و دادگاه موضوع انجام انتخابات را حداکثر 5 روز پس از تاریخ دریافت دستور مذکور از طریق انتشار آگهی به اطلاع اهالی محل می رساند در این آگهی شرایط انتخاب شوندگان و مدت قبول تقاضای داوطلبی که یک هفته از تاریخ انتشار آگهی خواهد بود و همچنین محل دریافت و تسلیم برگ اعلام داوطلبی باید مندرج باشد .
ماده2 ـ پس از انقضاء مدت قبول تقاضای داوطلبان عضویت ، رئیس دادگاه شهرستان جلسه ای از اعضاء کمیسیون موضوع ماده 9 قانون شورای داوری به ریاست خود تشکیل میدهد . کمیسیون کلیه برگ های داوطلبی را مورد رسیدگی قرار داده و پس از بررسی لازم حداکثر 15 نفر و در صورت نبودن تعداد کافی داوطلب حداقل 10 نفر را از بین افراد واجد شرایط برای عضویت شورای داوری نامزد مینماید . در صورتیکه تعداد داوطلبان واجد شرایط به تعداد 10نفر مقرر در ماده 9 قانون شورای داوری نرسد رئیس دادگاه شهرستان نسبت به تجدید آگهی موضوع ماده اول این آئین نامه اقدام خواهد نمود .
ماده 3 ـ پس از پایان رسیدگی به تقاضای داوطلبان و حصول نتیجه رسیدگی کمیسیون تاریخ شروع ثبت نام انتخاب کنندگان و شرایط آنان و محل و مدت ثبت نام که از پنج روز کمتر و از هفت روز بیشتر نمی باشد و همچنین تاریخ و مدت و محل اخذ رای و اسامی نامزد ها را با انتشار آگهی به اطلاع ساکنان حوزه انتخابیه میرساند . آگهی مذکور در این ماده و مادتین 1و 2 در شهر ها و محل هائی که روزنامه محلی منتشر می شود در روزنامه محلی درج و در مناطقی که روزنامه محلی منتشر نمی شود بوسیله انتشار اعلامیه و الصاق آن به معابر به اطلاع ساکنین محل می رسد .
ماده 4 ـ پس از انتشار آگهی موضوع ماده 3 این آئین نامه در محلی که کمیسیون مناسب تشخیص دهد دفاتر مخصوص ثبت نام انتخاب کنندگان قرار داده می شود دفاتر ثبت نام رای دهندگان را وزارت دادگستری تهیه و به تعداد کافی در اختیار دادگاه های شهرستان و بخش مستقل محل انجام انتخابات شورای داوری قرار می دهد این دفاتر پس از انجام انتخابات در دفاتر دادگاه ها نگهداری و حفظ خواهد شد .
ماده 5 ـ صلاحیت انتخاب کنندگان بوسیله سه نفر معتمد محلی که از طرف کمیسیون تعیین می شوند تشخیص می گردد و ثبت اسامی توسط یکنفر متصدی که از طرف رئیس دادگاه شهرستان تعیین می شود صورت می گیرد . متصدی دفتر مکلف است نام واجدین صلاحیت را در دفتر مخصوص ثبت و کارت شرکت در انتخابات را به آنان تسلیم نماید . در این کارت شماره ردیف و شماره حوزه شورای داوری قید می شود و به مهر و امضای متصدی دفتر و حداقل دو نفر از معتمدان میرسد در دفتر مذکور مشخصات رای دهنده و اینکه در حوزه سکونت و یا اشتغال دارد قید می گردد و از متقاضی امضاء گرفته می شود .
ماده 6 ـ برای رای گیری کمیسیون مذکور در فوق سه نفر از افراد با سواد ساکن یا شاغل حوزه انتخابیه را که دارای شرایط انتخاب کنندگان باشند به عنوان اعضاء اصلی و دو نفر دیگر را با همان شرایط به عنوان اعضاء علی البدل شعب اخذ رای تعیین و دعوت می نماید . در صورت غیبت هر یک از اعضاء اصلی از اعضاء علی البدل دعوت خواهد شد . مدت اخذ رای کمتر از شش ساعت و بیشتر از هشت ساعت نخواهد بود ساعت اخذ رای از ساعت 8 صبح الی 12 و از ساعت 14 تاخاتمه مدت در همین روز خواهد بود .
یک ساعت قبل از شروع اخذ رای اعضاء شعبه اخذ رای در محل اخذ رای حضور یافته و بانتخاب رئیس و نایب رئیس و یک نفر منشی از بین خود با رای مخفی اقدام می نمایند . سپس رئیس صندوق اخذ رای را که دارای شکاف مخصوص برای ریختن آراء می باشد در حضور اعضاء و سایر حاضران باز نموده خالی بودن آن را نشان می دهد آنگاه درب صندوق رابسته و لاک و مهر نموده و اخذ رای از ساعت مقرر آغاز می گردد. رای دهنده پس از حضور در محل اخذ رای با ارائه کارت انتخابات برگ رای را که قبلا آماده نموده در حضور اعضاء در صندوق می اندازد و کارت انتخابات خود را که به مهر باطل شد ممهور می شود تحویل منشی می دهد و خارج می گرددو برگ های انتخابات که به این ترتیب جمع آوری می شود نمودار تعداد رای دهندگان خواهد بود . در پایان وقتی که برای اخذ رای تعیین گردیده درب ورودی محل اخذ رای بسته می شود و از کسانی که قبل از بستن درب داخل محوطه اخذ رای شده اند به ترتیب مذکور رای گرفته می شود . پس از خاتمه رای گیری بلافاصله رئیس صندوق رای را در حضور سایر اعضاء باز و خالی مینماید و پس از شمارش برگ های رای تعداد آنرا با تعداد کارت های انتخابات که از رای دهندگان دریافت شده تطبیق می کند و در صورت وجود برگ رای اضافی تعداد آرائیکه شماره آن با شماره کارت مطابقت نداشته باشد باطل اعلام و بلافاصله قرائت آراء شروع می شود . اوراق رای را باید یکی از اعضاء یک بیک با صدای بلند خوانده و به یک نفر دیگر از اعضاء بدهد که علامت قرائت شد گذاشته شود و یک نفر دیگر از اعضاء اسامی را در اوراقی که برای این کار تخصیص داده شده ثبت می نماید . آراء ناخوانا یا سفید یا دارای اسم انتخاب کننده باطل می شود و اسامی اشخاصی که نامزد نباشند قرائت نمی شود و هرگاه در اوراق رای بیشتر از تعداد معینی که برای آن حوزه لازم است اسامی اضافه نوشته شده باشد عده زائد از آخر ورقه خوانده نخواهد شد . نامزدهای عضویت شورای داوری می توانند در جلسات اخذ و قرائت رای حضور داشته باشندولی حق مداخله در جریان اخذ و قرائت آراء و برهم زدن نظم را ندارند و در صورت مداخله یا ایجاد بی نظمی بدستور رئیس از محل شعبه اخراج خواهند شد .
ماده 7 ـ اعضاء شعبه اخذ رای بدون ترک محل بلاانقطاع بکار خود ادامه داده و پس از خاتمه استخراج و قرائت آراء نتیجه را ضمن صورت جلسه با صندوق محتوی آراء قرائت شده به رئیس کمیسیون تسلیم خواهند نمود رئیس کمیسیون بلا فاصله اسامی دارندگان رای را به ترتیب اکثریت بطریق پیش بینی شده در ماده 3 این آئین نامه برای اطلاع ساکنان حوزه آگهی خواهد کرد و آراء مذکور تا صدور دستور گشایش شورای داوری حفظ خواهد شد .
ماده 8 ـ اعتراض به جریان انتخابات و نتایج آن باید ظرف 48 ساعت بعد از تاریخ اعلام دارندگان رای کتباً به کمیسیون تسلیم گردد .
ماده 9 ـ پس از انقضاء مدت اعتراض کمیسیون به شکایات واصله رسیدگی نموده و نظر خود را به اکثریت آراء اعلام و سپس جریان انتخابات و اسامی حائزین اکثریت را در استان مرکزی به سازمان خانه های انصاف و شوراهای داوری و در سایر استان ها به دادگستری استان منعکس می نماید .
ماده 10 ـ در صورتیکه گزارش ارسالی مبنی بر صحت جریان انتخابات باشد رئیس کل دادگستری استان و در غیبت او دادستان استان در صورت تائید گزارش مراتب را بسازمان خانه های انصاف و شورا های داوری کشور اعلام می نمایند و اگر گزارش مورد تائید نباشد عین گزارش و سوابق مربوطه همراه با نظریه صریح و مستدل خود بسازمان مذکور ارسال می دارد .
ماده 11 ـ پس از تشخیص صحت انتخابات اعتبار نامه منتخبین وسیله سازمان خانه های انصاف و شورا های داوری تهیه و بامضاء وزیر دادگستری می رسد و برای توزیع بین اعضاء بدادگاه شهرستان و یا دادگاه بخش مستقل محل ارسال می گردد.
ماده 12 ـ پس از وصول اعتبار نامه اعضاء ، شورای داوری با حضور اهالی بوسیله رئیس دادگاه شهرستان و یا رئیس دادگاه بخش مستقل محل بنام نامی اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریمهر افتتاح می گردد . محل تشکیل شورا و روز افتتاح آن قبلا بطریق مقتضی به اطلاع اهالی خواهد رسید . در جریان افتتاح پس از تسلیم اعتبارنامه ها یکی از اعضاء در برابر کتاب آسمانی سوگند نامه زیر را بصدای بلند قرائت می نماید و سایر اعضاء آن را تکرار می کنند سپس متن سوگند نامه که در صفحه اول دفتر تصمیمات درج شده امضاء می شود .
سوگند نامه
((اکنون که با تاییدات الهی در پرتو عنایات و توجهات پادشاه دادگستر و عدالت پرور اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریا مهر شورای داوری در حوزه ما افتتاح می گردد و افتخار عضویت آن از طرف مردم این حوزه به من اعطاء گردیده به خداوند متعال و کتاب آسمانی او که نزد من مقدس است سوگند یاد می کنم که در خدمت به خلق و حل اختلافات مردم کوشا باشم و در رسیدگی و داوری و اخذ تصمیمات جانب عدالت و انصاف را نگاهداشته و خداوند را در همه حال ، ناظر و شاهد اعمال خود بدانم و در اجرای این وظیفه خطیر وجدان پاک خود را حاکم براعمال خود قرار داده از احکام الهی و قوانین و سنت های ملی پیروی نمایم.))
اعضائی که طبق ماده 11 قانون شورای داوری آغاز بکار می نمایند باید در اولین جلسه متن سوگند نامه را قرائت نمایند و مراتب در صورتجلسه درج و بامضاء آنها برسد .
ماده13 ـ در نقاطی که دادگاه بخش مستقل وجود دارد انجام وظایفی که طبق آین آئین نامه برعهده رئیس دادگاه شهرستان است رئیس دادگاه بخش مستقل انجام خواهد داد .
وزیر دادگستری ـ غلامرضا کیانپور

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9542

تاریخ تصویب : 1356/06/23

تاریخ ابلاغ : 1356/06/31

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.