×

فقد دلیل کافی جهت احراز وقوع بزه اختلاس

فقد دلیل کافی جهت احراز وقوع بزه اختلاس

فقد-دلیل-کافی-جهت-احراز-وقوع-بزه-اختلاس تاریخ رسیدگی :29/2/1372 دادنامه : 103 مرجع رسیدگی شعبه 16 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان 000مستشار و000عضومعاون

خلاصه جریان پرونده :
حسب مندرجات پرونده 1(الف ) فرزند.00 35ساله 2(ب ) فرزند 23 ساله اولی به اتهام اختلاس دارو از داروخانه شبانه روزی .... و دومی به اتهام معاونت در بزه مزبورتحت تعقیب دادسرای عمومی .... قرار گرفته اند ودادسرای مزبوربه شرح کیفرخواست شماره 3192/4/71 درخواست تعیین کیفر از دادگاه کیفری دو000 نموده است و شعبه 13 دادگاه کیفری دو000 به شرح استدلال مندرج در نظریه مورخ 15/4/71 به اعتبار صلاحیت دادگاه کیفری یک .... قرار عدم صلاحیت صادر نموده است. شعبه 12 دادگاه کیفری یک پس از رسیدگی به موجب دادنامه شماره 24685/8/71 به شرح زیر انشای رای نموده است :

رای
رای دادگاه در مورد اتهام آقایان (الف )و(ب )فرزندان .... مبنی بر اختلاس دارو از داروخانه شبانه روزی و معاونت در بزه مزبور در خصوص داروهای مکشوفه در تاریخ 26/2/71 با توجه به آنچه ذیلا بیان می گردد:
1 کلیه اظهارات متهم ردیف اول در مراحل تحقیق اعم ازنیروهای انتظامی ، دادسرا و همچنین در محبضر دادگاه 0
2 عدم سوءسابقه متهمین 0
3 سابقه حسنه متهم ردیف اول از جهت حضور در جبهه و صحنه های انقلاب 0
4 نحوه قراردادن داروها در تاکسی متهم ردیف دوم که اگر قصد اختلاس در بین بوده می بایست داروها جاسازی می شدند.
5 اظهارات احد از نمایندگان سازمان منطقه ای بهداشت که دال بر تبادل دارد بدون مجوز رسمی است.
6 مدارک ارائه شده از سازمان مذکور که حاکی است بعض اقلام دارویی در انبار خانه موجودی داشته اند.
7 بعض مدارک متهم حاکی از تبادل دارو به صورت غیر مجوز کتبی است.
8 مکاتبات موجود در مدارک متهم که بعضا مستقیما با مدیریت داروخانه جهت اخذ یا اعاده و یا تبادل دارو مکاتبه می شده که دال بر اختیارات مدیریت داروخانه است و اگر نیاز به مجوز رسمی بوده می بایست مکاتبات از طریق سازمان منطقه ای بهداشت استان ویاحداقل از طریق شبکه بهداشت ودرمان .... صورت گیرد.
9 فقد دلیل شرعی که موجب قناعت وجدان گردد، بنا به مراتب فوق بزهی نسبت به هیچ کدام از متهمین احراز نشده حکم تبرئه آنان صادر می گردد و آقای دکتر000 مدیر عامل سازمان منطقه ای بهداشت و درمان استان بعنوان شاکی به شرح لایحه شماره 41057/6/0/228/9/71 به رای صادره اعتراض نموده است و پرونده بنظر آقای رئیس دادگاه صادر کننده رای رسیده و ایشان بشرح نظریه مورخ 25/9/71 به رای و عقیده خود باقیمانده است و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به ا ین شعبه ارجاع می گردد.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ...دادیاردیوان عالی کشور اجمالا مبنی بر رد اعترا ضوارده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
رای
نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن اعتراض معترض عنه تکرار مطالب گذشته است که نوعا ماهوی و خدشه بر نظر و استنباط دادگاه می باشد و در این مرحله موثر در مقام نمی باشد و بامراجعه به پرونده امر و امعان نظر در نحوه رسیدگی از حیث اصول وقواعد دادرسی ایراد واشکال بر رای صادره وارد نیست لذادرخواست متقاضی تجددیدنظر مردود اعلام می گردد.

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ،اختلاس وارتشاء درآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ، نشرحقوقدان ، چاپ اول ،پائیزسال 1376
58

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 103

تاریخ تصویب : 1372/02/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

آیین-دادرسی-کیفری-بخش-2

آیین دادرسی کیفری بخش 2

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.