×

اخذ رشوه توسط مامور پاسگاه

اخذ رشوه توسط مامور پاسگاه

اخذ-رشوه-توسط-مامور-پاسگاه-

وکیل

تاریخ رسیدگی : 22/3/71 شماره دادنامه : 338/20 تجدیدنظر خواه آقای (الف ) تجدیدنظرخواسته دادنامه شماره 23521/11/1370 صادره از شعبه 138 دادگاه کیفری یک تهران مرجع رسیدگی شعبه 20 دیوان عالی کشورهیات شعبه آقایان 000رئیس 000عضومعاون ... مستشار

خلاصه جریان پرونده :
دادسرای عمومی تهران آقای (الف ) مامور پاسگاه .... و آقای (ب ) مامور پاسگاه .... را به اتهام اخذ رشوه مورد تعقیب قرار داده و با صدور کیفرخواست و تطبیق جرم انتسابی با ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری ازدادگاه کیفری یک درخواست نموده که کیفرقانونی درباره آنان تعیین و مورد حکم قرار دهد. متهمان در تحقیقات مقدماتی به اخذ رشوه اقرار کرده و در مراحل بعدی تحقیقات مزبور گفته اند که اخذ وجوه عنوان رشوه نداشته وق رض الحسنه بوده 0 شعبه 138 دادگاه کیفری یک تهران حسب ارجاع به موضوع رسیدگی کرده است. در جریان دادرسی در دادگاه نیز متهمان به اخذ وجوه و چک اقرار کرده و می گویند که ترتیب مزبور عنوان روشه نداشته و قرض الحسنه بوده است شعبه 138 دادگاه کیفری یک پس از استماع مدافعات متهمان و اعلام ختم رسیدگی با احراز مجرمیت متهمان با صدور دادنامه شماره 23521/11/70 و باستناد مقررات ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری و رعایت مقررات ماده 22 قانون مجازات اسلامی هر یک از نامبردگان را به شش ماه حبس و شش ماه انفصال از خدمات و آقای (الف ) را به پرداخت یک میلیون و دو دویست هزار ریال و آقای (ب ) را به پرداخت مبلغ هشتصد هزار ریال 800000 ریال جزای نقدی به صندوق دولت و هر یک را به تحمل ده ضربه شلاق محکوم و مقرر داشته است که مدت بازداشت قبل از محاکمه از مجازات حبس هر دو نفر کسر گردد. آقای (الف ) نسبت به حکم صادره اعتراض ودرخواست تجدیدنظرنموده و پرونده پس از اعلام نظر آقای قاضی صادر کننده حکم و ارسال به دیوان عالی کشور جهت رسیدگی به درخواست تجدیدنظر به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در ترایخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا مبنی بر تایید حکم صادره مشاوره نموده با اکثریت چنین رای می دهد:
با توجه به محتویات پرونده اعتراض موثری که نقص حکم تجدید نظر خواسته ار اقتضاء نماید بعمل نیامده لذا اعتراض مردود است و دادنامه از این جهت تایید می شود.
رئیس .... مستشار000

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ،اختلاس وارتشاء درآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ، نشرحقوقدان ، چاپ اول ،پائیزسال 1376
59

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 338

تاریخ تصویب : 1371/03/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.