×

معاونت در اخذ رشوه

معاونت در اخذ رشوه

معاونت-در-اخذ-رشوه- تاریخ رسیدگی :6/5/71 شماره دادنامه : 347/20 تجدیدنظر خواهان : آقای .... به وکالت از آقای (الف ) و آقای (ب ) تجدید نظرخواسته دادنامه شماره 596/3/1371 صادره از شعبه 138 دادگاه کیفری یک تهران مرجع رسیدگی شعبه 20 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان .... رئیس و000 عضو معاون

خلاصه جریان پرونده :
دادسرای عمومی تهران آقای (الف ) فرزند.00 را به اتهام اخذ مبلغ سه میلیون و پانصد هزار ریال رشوه آقای (ج ) فرزند.00 را به اتهام اخذ یک میلیون و دویست هزار ریال و000 را به اتهام معاونت در اخذ رشوه و پرداخت یکصد هزار ریال رشوه تحت تعقیب قرار داده و با صدور کیفرخواست و تطبیق جرایم اتسابی با ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری و ماده 21 قانون راجع به مجازات اسلامی از دادگاه کیفری یک تهران درخواست نموده که کیفرقانونی درباره آنان تعیین و مورد حکم قرار دهد.متهمین در تحقیقات مقدماتی به ارتکاب جرایم انتسابی اقرارکرده اند.شعبه 138 دادگاه کیفری یک تهران حسب الارجاع به موضوع رسیدگی کرده است و در جریان دادرسی در دادگاه به حکایت مندرجات صورتجلسات دادرسی متهمین به اخذ وجه اقرار نموده اند، اما می گویند که وجوه ماخوذه عنوان رشوه نداشته و پاداش و عیدی است که مشتریان بانک پرداخت کرده اند ودر تمام بانکهاترتیب مزبورمعمول می باشد.درخاتمه رسیدگی با احراز مجرمیت و صدور دادنامه شماره 569/3/1371 و باستناد مقررات ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری و مواد22و43 قانون مجازات اسلامی هر یک از آقایان (الف ) و (ج ) به چهارماه حبس با احتساب و کسر ایاام بازداشت قبلی و پرداخت جزای نقدی معادل وجوه ماخوذه و یکصدهزار ریال جزای نقدی به جای شلاق و انفصال موقت از خدمات دولتی به مدت شش ماه و آقای ...رابه نود و یکروز حبس تعزیری و پرداخت و ضبط مبلغ یکصدهزار ریال به عنوان تعزیر مخکوم شده اند. آقای .... وکیل پایه یک دادگستری به وکالت از آقای (الف ) و آقای (ب ) نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظردارند و پرونده با اعلام نظر آقای قاضی صادر کننده حکم جهت رسیدگی به درخواست مزبور به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای .... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تاییددادنامه شماره 569/3/1371 تجدیدنظرخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
با توجه به محتویات پرونده از جهت احراز مجرمیت وتطبیق موارد با مواد و مقررات قانون و نیز رعایت ترتیبات رسیدگی ایرادی وارد نیست و حکم تجدیدنظرخواسته از جهات مذکوره صحیحا" صادر گردیده است اما از این حیث که متهمین استحقاق تخفیف مجازات را حسب مندرجات دادنامه دارا می باشند و با این ترتیب صدور حکم به حداقل انفصال موقت و کیفرحبس قابل توجیه نیست ،دادنامه شماره 596/2/1371 با قید اینکه ریاست دادگاه با اصلاح دادنامه نسبت به رفع نقص مزبور اقدام می فرمایند، تایید می شود.
رئیس .... عضو معاون ...

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ،اختلاس وارتشاء درآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ، نشرحقوقدان ، چاپ اول ،پائیزسال 1376
59

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 347

تاریخ تصویب : 1371/05/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.