×

لغو امتیاز تحصیل شده بعنوان مجازات راشی

لغو امتیاز تحصیل شده بعنوان مجازات راشی

لغو-امتیاز-تحصیل-شده-بعنوان-مجازات-راشی تاریخ رسیدگی :14/4/71 شماره دادنامه :201/12 مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشورهیات شعبه آقایان :000رئیس و000عضومعاون

خلاصه جریان پرونده :
آقایان : 1 (ج ) فرزند.00 2 (د) فرزند.00 3 (ج ) فرزند.00 4 (د) فرزند.00به اتهام پرداخت مبالغی رشوه به (ه) از طرف دادسرای عمومی .... تحت تعقیب قرار گرفته اند و به موجب کیفر خواست شماره 12412/4/70 با توجه به گزارش پاسگاه انتظامی.00و مدافعات و اظهارات آنها و مدارک موجود و اقاریر صریح و منجز متهمین و سایر محتویات پرونده باستناد تبصره 2 ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری تقاضای تعیین کیفرمتهمین گردیده است. (توضیح اینکه نسبت به (ه) اعلام اتهام مبنی بر دادن رشوه گردیده و در آخرین دفاع هم در کیفرخواست از مشارالیه اسمی برده نشده است )0 دادگاه کیفری دو000 به موضوع رسیدگی و طی دادنامه شماره 25644/7/70 به شرح زیر مبادرت به صدور قرار می نماید:(در خصوص اتهام متهمین مبنی بر پرداخت رشوه به آقای (ه) کارمند اداره .... نظر به این که پرونده اتهامی آقای (ه) کارمند به اعتبار سمت وی در تاریخ 4/3/70 با قرار عدم صلاحیت ازطرف دادسرای عمومی .... به اعتبار صلاحیت دادسرای عمومی .... مرکز استان به دادسرای عمومی .... ارسال گردیده است و رسیدگی به اتهام متهمین موصوف و اثبات جرم انتسابی بر آنان ملازمه با محکومیت آقای (ه) به اخذ رشوه و مشخص شدن مقدار رشوه ماخوذه دارد قرارعدم صلاحیت به اعتبار صلاحیت دادگاه کیفری دو000 صادر و اعلام می داردپرونده به مرجع صالحه ارسال شود. پس از ارسال پرونده به دادگستری .... رسیدگی به شعبه نهم دادگاه کیفری دو ارجاع و سپس پرونده از طرف دادگاه مرجوع الیه جهت ارجاع به شعبه دهم دادگاه کیفری یک 000که پرونده آقای .... در آن شعبه مطرح است به نظر ریاست کل استان می رسد که بالاخره به شعبه دهم دادگاه کیفری یک ارجاع و دادگاه یاد شده پس از رسیدگی به موجب دادنامه 8259/11/70 آقایان :
1 (الف ) فرزند.00 2(ب )فرزند.00 3(ج ) فرزند.00 4(د) فرزند.00 را با احراز مجرمیت باستناد ماده 70 قانون تعزیرات اسلامی هر یک را به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم می نماید.) که پس از صدور و ابلاغ رای محکوم علیهم نسبت به رای صادره اعتراض نموده و دادگاه به تاریخ 22/1/71 ضمن بقاء بر رای صادره پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال نموده است که پس از وصول به این شعبه ارجاع گردیده است. لازم به تذکر است که در مورد آقای .... کارمند به حکایت پرونده موجود رای صادر نگردیده و تحت کلاسه 701609 شعبه دهم دادگاه کیفری یک .... در جریان رسیدگی است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه شماره فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:

رای
با توجه به تبصره 2 ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری که مقرر می دارد ( در تمامی موارد فرق مال ناشی از ارتشا به عنوان تعزیر رشوه دهنده به نفع دولت ضبط خواهد شد چنانچه راشی به وسیله رشوه امتیازی تحصیل کرده باشداین امتیاز لغو خواهدشد) و با عنایت به ماده 11 قانون مجازات اسلامی اصلاحی رای صادره مخدوش و تجدیدنظرخواهی محکوم علیهم واردتشخیص ومستندا" بمواد 3 و5 و9 قانون تعیین موارد تجدید نظر احکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنها ، دادنامه شماره 282590/11/70 صادره از شعبه دهم دادگاه کیفری .... نتیجتا" نقض و رسیدگی مجدد به دادگاه هم عرض ارجاع می شود.
رئیس شعبه 12دیوان عالی کشور عضومعاون دیوان عالی کشور

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ،اختلاس وارتشاء درآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ، نشرحقوقدان ، چاپ اول ،پائیزسال 1376
59

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 201

تاریخ تصویب : 1371/04/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.