×

اخذ رشوه و جعل اسناد دولتی

اخذ رشوه و جعل اسناد دولتی

اخذ-رشوه-و-جعل-اسناد-دولتی تاریخ رسیدگی : 5/3/1372 دادنامه شماره : 128

رای شعبه 16 دیوان عالی کشور
با عنایت به مجموع محتویات اوراق پرونده و قبول نظریه مورخ 22/9/71 شعبه هشتم دادگاه کیفری یک .... نظر به این که مجازات مقرر در ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری علاوه بر حبس و جزای نقدی انفصال موقت از 6ماه تا سه سال و تا74 ضربه شلاق تعیین گردیده و دادگاه کیفری یک .... در حکم صادره دو قسمت اخیر را مورد توجه قرار نداده است و نظر به این که ذکری از احتساب بازداشت ایام قبلی متهم نشده است و لذا بنا به مراتب ، بلحاظ مخدوش بوده رای صادره آن قسمت از رای شماره 22 6/3/71 شعبه نهم دادگاه کیفری یک .... که ناظر بر محکومیت (الف ) است نقض و رسیدگی مجدد به اتهام نامبرده به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک 000محول می شود.

* سابقه *
تاریخ رسیدگی : 5/3/1372 دادنامه :128 فرجامخواه (الف ) فرزند.00 درجه دار ارتش فرجامخوانده : دادسرای عمومی فرجام خواسته دادنامه شماره 622/2/71 صادره از شعبه نهم دادگاه کیفری یک 000تاریخ ابلاغ دادنامه بفرجامخواه 31/4/71 تاریخ وصول دادخواست فرجامی : 3/5/71 مرجع رسیدگی شعبه 16 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان : .... مستشار و000 عضو معاون

خلاصه جریان پرونده :
پیرو گزارش و تصمیم مورخ 22443/8/71 این شعبه به موجب کیفر خواست شماره 948/254/6/70 دادسرای عمومی ارومیه :
1 (الف ) فرزند.00 درجه دار ارتش
2 (ب ) فرزند.00 اولی متهم شده است به اخذ رشوه وجعل در اسناد دولتی و دومی متهم شده است به پرداخت رشوه و استفاده از سند مجعول که باستناد ماده 21 قانون تعزیرات و ماده 67 همان قانون و ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری و رعایت ماده 25 قانون مجازات اسلامی درخواست مجازات متهمین شده است.جریان قضیه به این نحو بوده که (ب ) فرزند.00 شغل کشاورزاهل وساکن قریه .... که متقاضای دریافت گواهینامه رانندگی بوده به علت عدم موفقیت در امتحان آیین نامه راهنمایی و رانندگی به متهم ردیف اول یعنی (الف ) که درجه دار ارتش بوده مراجعه می نماید و درجه داریادشده با اظهار این که چنانچه پولی در اختیار او گذاشته شود می تواند بوسیله آشنایان و دوستان خود در اداره راهنمایی و در جهت اخذ گواهینامه پایه دوم رانندگی به او کمک کند مبلغ بیست هزار تومان وجه نقد و کارت شرکت در جلسه امتحان متعلق (ب ) را می گیرد و سپس با گذشت پانزده کارت امضا شده مبنی بر قبولی (ب )در امتحان آیین نامه را اعاده و به نامبرده تسلیم می نماید.
به هنگام صدور گواهینامه مشخص می شود که امضای ذیل کارت متقاضی دریفات گواهینامه جعلی است.با تحقیقات انجام شده در حفاظت و اطلاعات نیروی انتظامی و دادسرای .... متهم اقرار به وصول رشوه و جعل امضای کارت شرکت در امتحان آیین نامه راهنمایی و رانندگی نموده و (ب ) نیز اعتراف به پرداخت رشوه نموده است. با تفهیم اتهام به متهمان و اخذ تامین ، قرار مجرمیت هر دو متهم صادر و کیفرخواست علیه (الف ) و (ب ) تنظیم می شود.
پرونده جهت رسیدگی به شعبه نهم دادگاه کیفری یک 000ارجاع شده و دادگاه مرجوع الیه با انجام دادرسی با احراز برزهکاری متهمان به موجب رای شماره 622/3/71 باستناد ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری و ماده 21 قانون مجازات اسلامی (الف ) را به تحمل دو سال حبس تعزیری و یک سال حبس و پرداخت مبلغ بیست و پنج هزار تومان بعنوان جزای نقدی و (ب ) را در مورد استفاده از سند مجعول تبرئه و در مورد پرداخت رشوه محکوم به ضبط مبلغ رشوه پرداخت شده به نفع دولت محکوم نموده است.
رای صادره ابلاغ شده و (الف ) نسبت به رای صادره اعتراض و درخواست رسیدگی تجدیدنظر نموده و چون حاکم صادرکننده حکم به عقیده خود باقی بوده پرونده جهت رسیدگی تجدیدنظر به این شعبه ارجاع و این شعبه نیز به موجب رای شماره 23443/8/71 باستدلال :(نظربه این که مبلغ رشوه ماخوذه دویست و پنجاه هزار ریال بوده و به صراحت قسمت اخیر ماده سه قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مجازات چنین متهمی دو تا پنج سال بعلاوه بیست هزار تومان جزای نقدی و انفصال موقت خدمات دولتی از شش ماه تاسه سال و تا74 ضربه شلاق می باشد که در صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری دو می باشد و لذا باستناد مقررات ماده 32 وهفت قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک ودو مرجع ، تجدیدنظر نسبت به دادنامه شماره 622/2/71 شعبه نهم دادگاه کیفری یک .... دادگاه کیفری یک دیگر .... است و پرونده جهت ارجاع به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک اعاده می شود) با عودت پرونده به دادگستری .... پرونده جهت رسیدگی به شعبه هشتم دادگاه کیفری یک ارجاع شده ومرجع اخیرالذکر به موجب رای شماره 22196/9/71 باستدلال اینکه از جمله اتهامات انتسابی به متهم معترض غیر از اخذ رشوه به مبلغ دویست و پنجاه هزار ریال ، جعل اسناد دولتی نیز عنوان گردیده که با توجه به میزان بزه اخیر در ماده 21 قانون تعزیرات مورد استناد در حکم بدوی و بموجب بند ج از ماده 7 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک و دو رسیدگی به بزه مذکور در صلاحیت دادگاه کیفری یک بوده لذا رسیدگی به تجدیدنظرخواهی محکوم علیه نسبت به رای صادره از شعبه نهم دادگاه کیفری یک 000از نظر این دادگاه در صلاحیت دیوان عالی کشور می باشد و پرونده به شعبه 16 دیوان عالی کشور ارسال می شود که پرونده مجددا" به این شعبه ارسال گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای .... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا مبنی بر نقض دادنامه صادره شماره 622/2/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد.

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ،اختلاس وارتشاء درآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ، نشرحقوقدان ، چاپ اول ،پائیزسال 1376
60

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 128

تاریخ تصویب : 1372/03/05

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.