×

یکی از طرق اثبات ارتشاء علم شخص قاضی است

یکی از طرق اثبات ارتشاء علم شخص قاضی است

یکی-از-طرق-اثبات-ارتشاء-علم-شخص-قاضی-است

وکیل


تاریخ رسیدگی :19/4/72 دادنامه : 1484 فرجامخواه :متهمین
فرجامخوانده : دادگاه فرجامخواسته دادنامه شماره 5/644/71141 صادره از شعبه 27 دادگاه کیفری یک .... مرجع رسیدگی شعبه 27 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان .... مستشار و000عضو معاون

خلاصه جریان پرونده :
آقایان 1 (الف ) فرزند.00 متولد1340 شمسی مسئول کمیته اجرایی مرغ و تخم مرغ 2(ب )فرزند.00متولد1340کارمند فرمانداری 3 آقای (ج ) فرزند.00 کارمند کارخانه آرد.00 متهمند به گرفتن مبلغ یک میلیون تومان رشوه از صاحب کارخانه آرد در سال 1366 که از این مبلغ سیصد هزارتومان به آقای (الف ) وچهارصدهزار تومان به (ب ) و سیصد هزار تومان نیز به آقای (ج ) رسیده است بدین شرح که متهمین پرونده هفده نفر بوده اند که به اتهامات متعدد از قبیل رشوه خواری و غیره تحت تعقیب دادسرای انقلاب اسلامی .... واقع و پس از انجام تحقیقات بموجب کیفرخواست مورخ 20/11/69تقاضای تعیین کیفر آنان گردیده و پس از تعیین صلاحیت دادگاه کیفری یک به اتهام وارده رسیدگی و پرونده در شعبه 18 دادگاه کیفری یک 000مورد اعتراض و تجدیدنظرخواهی وکیل متهمین فوق الذکر قرار گرفته مبنی براینکه متهمین به اتهام رشوه خواری محاکمه شده اند و محکوم به حکم قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب 15 آذر 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی گردیده اند در حالی که ارتکاب جرم پیش از تصویب قانون مجازات واقع شده ، چون اتهام ارتکاب رشوه خواری در سال 66بوده و تصویب قانون مزبور در سال 67 واقع شده و معلوم است اخف مجازات که همان قانون زمان اتهام و ارتکاب رشوه خواری است (سال 66) باید در مورد متهمین اعمال و اجرا گردد. پس از اعتراض وکیل متهمین به رای شعبه 18 دادگاه کیفری یک .... قاضی محترم دادگاه با قبول اعتراض رای خود را نقض و پرونده را جهت رسیدگی ماهوی به شعبه هم عرض (شعبه 27) دادگاه کیفری یک 000در خصوص متهمین مارالذکر ارسال نموده و شعبه مرجوع الیه پس از رسیدگی ماهوی و با حضور وکیل مدافع آنان باتوجه به اعتراضات صریح متهمین در بازجویی های مقدماتی مخصوصا در دادسرای انقلاب اسلامی .... و اظهارات نامبردگان و گزارش ضابطین قضایی و سایر محتویات پرونده بزه انتسابی به متهمان را (ارتشا به مبلغ قید شده ) درصدر گزارش محرز و تمسلم از طریق علم قاضی دانسته و با استناد به ماده 56 قانون تعزیرات اسلامی متهمین راطبق دادنامه شماره 5/644/27141/5/71 به تادیه وجه ماخوذه به صاحب کارخانه آرد و (د) را به انفصال دایم از شغل و تحمل 70 ضربه شلاق تعزیری محکوم کرده است که دادنامه صادره مورد اعتارض و تجدیدنظرخواهی محکوم علیهم واقع شده است. متعاقب آن دادگاه مزبور بدون اظهارنظر صریح اعلام نموده (دفتر، پرونده مطروحه جهت رسیدگی به اعتراض عینا" به دیوان عالی کشور ارسال شود) بدین جهت پرونده به این شعبه از دیوان عالی کشور ارسال و ارجاع گردیده است. هیات شعبه در تاریخ بالاتشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اواراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:

رای
با توجه به محتویات پرونده و احراز موضوع اتهام انتسابی به متهمان از سوی دادگاه از طرف (علم قاضی ) و وجود زمینه حصول علم بنحو عادی و متعارف مجموع اوراق پرونده درخواست تجدیدنظر با هیچیک از موارد مذکور در ماده 6 قانون تجدیدنظرانطباق نداردلذا با رد درخواست مزبور و ابرام دادنامه فوق الذکر پرونده به مرجع مربوط بازگشت داده می شود.

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ،اختلاس وارتشاء درآرای دیوان عالی کشور تالیف یداله بازگیر ، نشرحقوقدان ، چاپ اول ،پائیزسال 1376
60

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1484

تاریخ تصویب : 1372/04/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.