×

آئین نامه اتومبیلهای ویژه دانش آموزان مدارس

آئین نامه اتومبیلهای ویژه دانش آموزان مدارس

آئین-نامه-اتومبیلهای-ویژه-دانش-آموزان-مدارس باستناد ماده 276 قانون مجازات عمومی، آئین نامه اتومبیلهای ویژه دانش آموزان مدارس بشرح زیر تصویب می شود:
ماده 1- کلیه رانندگاه وسائل نقلیه مدارس موظفند دارای کارت صلاحیت رانندگی اتومبیلهای ویژه مدارس باشند.
الف- شهربانیهای مجاز به صدور گواهینامه، با رعایت تبصره ذیل ماده 21 و ماده 29 آئین نامه راهنمائی و رانندگی پس از اخذ مدارک زیر از متقاضی اقدام بصدور کارت صلاحیت می نماید:
1- برگ درخواست و معرفی راننده دائر به حسن شهرت از طرف مدرسه مربوط.
2- اصل گواهینامه برای ضبط آن در پرونده.
3- گواهی صحت مزاج ازادارات بهداری دائر بقدرت کار، عدم اعتیاد بالکل و مواد مخدر و نداشتن نقص جسمانی و امراض واگیر و یا خطرناک برای رانندگان.
4- برگ عدم سوء پیشینه و گواهی نداشتن محکومیت از حیث اتهامات موضوع مواد 1-2-4-5- قانون تشدید مجازات رانندگان.
5- شش قطعه عکس 4×6
6- یک برگ فتوکپی شناسنامه.
ب- شرایط راننده برای اخذ کارت رانندگی اتومبیلهای مدارس.
1- داشتن حداقل 24 سال تمام
2- گذشت حداقل مدت یکسال از تاریخ صدور گواهینامه
3- داشتن فرزند
4- داشتن سواد خواندن و نوشتن.
ماده2- رانندگی اتومبیلهای مدارس بدون داشتن کارت صلاحیت ممنوع است.
تبصره 1- مدت اعتبار کارت صلاحیت یکسال تمام از تاریخ صدور است ولی هر موقع که راننده یکی از شرایط مذکور در بندهای 1-3-4 قسمت الف ماده یک را فاقد شود شهربانی کارت صلاحیت او را ابطال خواهد کرد، صاحب امتیاز مدرسه مکلف است بمحض اطلاع از عدم صلاحیت راننده مراتب را بشهربانی اعلام کند، راننده نیز در صورت فقدان شرایط مذکور در بندهای 3 و4 باید از کار استعفا و کارت صلاحیت را بشهربانی مسترد نماید.
تبصره 2- تجدید کارت صلاحیت با رعایت قسمت الف ماده بلامانع است و متقاضی بایستی حداقل یکماه قبل از انقضای مدت تقاضای خود را از طریق مدرسه مربوطه ارسال دارد.
ماده 3- در صورتیکه راننده از ادامه کار رانندگی اتومبیل مدرسه منصرف شود انصراف خود را با اطلاع مدرسه مربوطه بشهربانی صادر کننده کارت اعلام و ضمن تسلیم کارت صلاحیت گواهینامه رانندگی خود را اخذ می نماید.
ماده 4- هر گاه راننده کارت صلاحیت خود را مفقود نماید موظف است مراتب را فورا" از طریق مدرسه مربوط بشهربانی اعلام و شهربانی با رعایت کلیه شرایط مقرر المثنی کارت صلاحیت را صادر خواهد نمود.
ماده 5- لغو کارت صلاحیت برابر ماده 9 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی و مواد 13 و 14 آئین نامه اجرائی قانون مزبور مصوب 9/5/50 و ماده 26 آئین نامه راهنمائی و رانندگی مصوب سال 1347 می باشد.
ماده 6- رانندگان اتومبیلهای مدارس هنگام رانندگی بایستی اصل کارت صلاحیت را همراه داشته و به سمت چپ سینه خود نصب نمایند.
ماده 7- کلیه رانندگان وسائط نقلیه ایکه در جهت موافق و مخالف اتومبیلهای مدارس حرکت میکنند مکلف اند بمحض مشاهده چراغ زرد گردان روشن اتومبیل در حال توقف مدرسه در فاصله مناسب توقف کامل کرده و قبل از حرکت اتومبیل مدرسه یا خاموش شدن چراغ مزبور مجاز به ادامه حرکت نمی باشند.
ماده 8- رانندگان اتومبیلهای مدارس فقط در صورتی مجاز به روشن کردن چراغ زرد گردان میباشند که دانش آموزان و کودکان برای سوار شدن و یا پس از پیاده شدن ناچار بعبور از عرض خیابان باشند.
ماده 9- اتومبیلهای مدارس باید دارای مشخصات زیر باشند:
الف- کلیه اتومبیلهای مدارس باید به رنگ زرد استاندارد شده از طرف شهربانی باشند.
ب- نام مدرسه و علامت عبور کودک در طرفین و عقب اتومبیل نقش شده باشد.
ج- اتومبیل کاملا سالم و دارای برگ معاینه فنی از راهنمایی و رانندگی باشد.
د- در داخل اتومبیل وسائط ایمنی و نیز کمکهای اولیه پزشکی و وسائط اطفاء حریق وجود داشته باشد.
هـ- دارای چراغ گردان زرد رنگ روی سقف باشند بنحوی که نور آن زا فاصله 150 متری دیده شود.
و- شیشه اتومبیل بترتیبی تعبیه گردد که امکان بیرون آوردن سر اطفال از آن مقدور نباشد.
ز- رکاب مخصوص سوار و پیاده شدن اطفال داشته باشد.
ماده 10- برای اینکه دانش آموزان و کودکان در مقابل حوادث احتمالی کاملا در امان باشند و نیز برای کمک به رانندگان صاحبان امتیاز مدارس موظفند در هر اتومبیل یکنفر بعنوان مراقب بگمارند که اطفال را جلوی منزل از اولیای آنان تحویل گیرند و پس از مراجعت از مدرسه بآنان تحویل نمایند.
ماده 11- صاحبان امتیاز مدارس باید دانش آموزان و کودکانی را که با اتومبیل مدارس ایاب و ذهاب مینمایند، همه ساله برای مدت سال تحصیلی در مقابل حوادث بیمه نمایند.
ماده 12- صاحب امتیاز مدرسه موضق است مراقبین وسیله نقلیه مدارس را همه ساله جهت اخذ برگ گواهی تندرستی به بهداری محل معرفی نماید و بکارگماردن آنها منوط به داشتن گواهی مزبور خواهد بود.
ماده 13- صاحب امتیاز مدرسه موظف است تعداد دانش آموزان و کودکان هر وسیله نقلیه را برابر ظرفیت تعیین شده در روی کارت شناسائی آن تعیین نماید.
ماده 14- هر گاه راننده اتومبیل مدرسه تصادف منجر به قتل یا دو بار مسئول شناخته شود کارت صلاحیت او اخذ خواهد شد و در صورت برائت در مراجع قضائی کارت صلاحیت وی مسترد میگردد.
ماده 15- هر گاه راننده اتومبیل مدرسه بیش از سه بار مرتکب تخلفات سرعت غیر مجاز سبقت غیر مجاز تجاوز به چپ، عدم رعایت حق تقدم عبور از چراغ قرمز از محل ممنوعه گردد کارت صلاحیت او برای مدت یک سال ضبط خواهد شد.
ماده 16- صاحب امتیاز مدرسه مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که مدت رفتن یا برگشتن هیچ دانش آموزی با اتومبیل مدرسه از یک ساعت تجاوز نکند.
ماده 17- هر گاه صاحب امتیاز مدرسه موارد مندرج در تبصره 1 ماده 2 و مواد 9-10-11-12-13-16 این آئین نامه را رعایت نکند و یا اتومبیل مدرسه را به راننده فاقد کارت صلاحیت واگذار نماید به پرداخت جریمه نقدی از دو هزار تا پنجهزار ریال محکوم میگردد. در صورت تکرار علاوه بر محکومیت بجزای نقدی مراتب از طرف مرجع صادر کننده کارت صلاحیت به آموزش و پرورش محل اعلام خواهد شد.
ماده 18- بند 4 ماده 142 و ماده 166 آئین نامه راهنمائی و رانندگی مصوبه سال 1347 لغو می شود.
وزیر دادگستری وزیر کشور

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 8593

تاریخ تصویب : 1353/04/19

تاریخ ابلاغ : 1353/04/19

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

آئین-نامه-اجرائی-مدارس

آئین نامه اجرائی مدارس

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.