×

مقررات بازنشستگی و وظیفه مستخدمین ثابت شهرداری پایتخت و مؤسسات وابسته

مقررات بازنشستگی و وظیفه مستخدمین ثابت شهرداری پایتخت و مؤسسات وابسته

مقررات-بازنشستگی-و-وظیفه-مستخدمین-ثابت-شهرداری-پایتخت-و-مؤسسات-وابسته

وکیل

شماره 8550 16/4/1353

ماده 1- در احرای ماده 47 آئین نامه استخدامی شهرداری تهران و باستناد ماده 58 قانون شهرداریها صندوق بازنشستگی و وظیفه مستخدمین ایجاد می شود. وجوه حاصل اعم از سهم مستخدم و سهم شهرداری در حساب مخصوص در یکی از بانکهای دولتی که بصرفه و صلاح صندوق تشخیص داده شود نگهداری خواهد شد.
تبصره 1- مستخدمین قراردادی شهرداری پایتخت تابع مقررات قانون حمایت کارمندان در برابر اثرات ناشی از پیری و از کار افتادگی و قوت میباشد و از این لحاظ طبق قانون مذکور درباره آنها عمل خواهد شد.
تبصره 2- کلیه مؤسسات تابعه و وابسته به شهرداری پایتخت که از لحاظ استخدامی از مقررات مورد عمل شهرداری مذکور تبعیت میکنند مشمول این مقررات خواهند بود.
ماده 2- اساسنامه صندوق بازنشستگی و وظیفه مستخدمین شهرداری پایتخت حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب این مقررات از طرف شهرداری تهیه و پس از تصویب انجمن شهر با رعایت تبصره ماده 112 قانون استخدام کشوری بمورد اجرا گذارده میشود.
ماده 3- شهرداری مکلف است از تاریخ تطبیق وضع استخدامی مستخدمین خود با آئین نامه استخدامی شهرداری پایتخت مصوب نوزدهم آذرماه 1345 هر ماه هفت درصد از حقوق و مزایای شغل مستخدمین ثابت خود را کسر نموده و پس از افزون چهارده درصد بآن بابت سهم شهرداری مجموع آنرا بصندوق بازنشستگی و وظیفه مستخدمین شهرداری پایتخت که در این مقررات صندوق بازنشستگی نامیده میشود پرداخت نماید.
تبصره- کسور بازنشستگی مستخدمین آماده بخدمت بر مبنای تمام حقوق مرتبه و پایه آنان احتساب و پرداخت خواهد شد.
ماده 4- شهرداری مکلف است حقوق اولین ماه کسانی را که دوره آزمایشی را طی نموده و به استخدام ثابت شهرداری پذیرفته میشود برداشت و بصندوق بازنشستگی واریز نماید.
ماده 5- حقوق بازنشستگی مستخدمین شهرداری با رعایت شرایط زیر تعیین و برقرار میگردد:
الف- مستخدم حداقل ده سال تمام کسور بازنشستگی مقرر را پرداخت نموده باشد و یا پرداخت آنرا طبق مفاد این مقررات تعهد کرده باشد.
ب- سن مستخدم مرد به شصت سال تمام و سن زن مستخدم به پنجاه و پنج سال تمام رسیده باشد.
ماده 6- ملاک تشخیص سن مستخدمینی که در تاریخ تصویب آئین نامه استخدامی شهرداری تهران در خدمت شهرداری بوده اند شناسنامه ایست که در تاریخ 19/9/1345 در دست داشته اند و در مورد مستخدمینی که بعدا" باستخدام شهرداری پذیرفته شده و یا میشوند شناسنامه ای است که در بدو ورود به خدمت ارائه نموده و یا نمایند.
تبصره- در صورتی که ماه تولد و یا ماه تاریخ ورود بخدمت از روی مدارک رسمی مشخص نباشد اول مهر ماه ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت.
ماده 7- شهرداری موظف است قبل از تاریخ بازنشستگی در صورت استحقاق مستخدم و بنا به درخواست او حداکثر چهار ماه مرخصی با استفاده از حقوق و مزایای شغل بوی اعطا نماید و تاریخ انقضاء این مرخصی در هر حال باید طوری تعیین گردد که سن مستخدم زن از 60 سال و سن مستخدم مرد از 65 سال تجاوز نکند.
ماده 8- حقوق بازنشستگی عبارتست از یک چهلم متوسط حقوق ضربدر سنوات خدمتی که مستخدم کسور بازنشستگی مقررا" پرداخت نموده و یا پرداخت آنرا طبق مفاد این مقررات تعهد کرده باشد مشروط بر اینکه اولا" از چهار پنجم متوسط حقوق زمان اشتغال مستخدم تجاوز ننماید و ثانیا" از آخرین پایه گروه 12 جدول حقوق موضوع ماده 32 قانون استخدام کشوری بیشتر نشود.
ماده 9- متوسط حقوق موضوع ماده عبارت است از حقوق و مزایای شغل سه سال آخر خدمت میباشد و در صورتیکه مجموع خدمت مستخدم از سه سال کمتر باشد متوسط حقوق معدل و مزایای شغل سنوات خدمت او خواهد بود.
ماده 10- در صورتیکه مستخدمین ثابت شهرداری پایتخت با داشتن شرایط زیر:
الف- مستخدم زن با بیست و پنج سال سابقه خدمت و حداقل پنجاه سال تمام سن.
ب- مستخدم مرد با سی سال سابقه خدمت و حداقل پنجاه و پنج سال تمام سن تقاضای بازنشستگی کند، شهرداری مکلف به قبول آنست ولی برقراری و پرداخت حقوق بازنشستگی و وظیفه آنان و بازماندگان و عائله آنها در هر مورد از تاریخ تحقق یافتن شرایط مذکور در این مقررات است.
ماده 11- شهرداری میتواند آن عده از مستخدمین خود را که واجد شرایط مذکور در ماده 5 این آئین نامه میباشند بازنشسته کند.
ماده 12- شهرداری موظف است کلیه مستخدمین ثابت خود را در شرایط سنی زیر:
الف- مستخدمین مرد 65سال تمام.
ب- مستخدم زن 60 سال تمام.
میباشند در صورتیکه واجد شرایط مذکور در بند الف ماده 5 باشند بازنشسته نماید، و هر گاه واجد شرایط مذکور نبوده و تحقق یافتن آن نیز با احتساب سنوات خدمت گذشته و پرداخت کسور بازنشستگی میسر نگردد خدمت آنان با پرداخت یک ماه آخرین حقوق زمان اشتغال در ازاء هر سال خدمت و کسور بازنشستگی پرداختی سهم مستخدم و شهرداری و بهره آن همچنین پرداخت حقوق مرخصی استحقاقی ذخیره شده که در هر حال از چهار ماه تجاوز نخواهد کرد از طرف شهرداری بازخرید میگردد.
تبصره- خدمت اینگونه مستخدمین در صورتیکه کمتر از ده سال باشد ده سال احتساب خواهد گردید و در هر صورت مبلغ کل پرداختی از طرف شهرداری بابت بازخرید خدمت از یکصد هزار ریال کمتر نخواهد بود.
ماده 13- سوابق خدمت ثابت شهرداری که باستناد آئین نامه استخدامی شهرداری مصوب 19/9/1345 تبدیل وضع یافته اند بنا بتقاضای آنان از لحاظ بازنشستگی و وظیفه جزو سابقه خدمت آنها محسوب و منظور خواهد شد مشروط بر اینکه کسور بازنشستگی سوابق مذکور را به صندوق بازنشستگی پرداخت نماید.
ماده 14- مأخذ پرداخت کسور بازنشستگی بمنظور احتساب سوابق خدمت مستخدمین موضوع ماده 13 هفت درصد نصف مجموع اولین حقوق ورود بخدمت آنان در شهرداری پایتخت بعلاوه اولین حقوق بعد از تطبیق به مستخدم ثابت بر اساس آئین نامه استخدامی شهرداری مصوب 19/9/1345 خواهد بود و سهم شهرداری نیز با توجه بمفاد ماده 2 این آئین نامه بهمان نسبت پرداخت میشود.
تبصره 1- کسور متعلق در اجرای این ماده از طرف مستخدم و شهردرای در یکصد و بست قسط ماهانه بصندوق بازنشستگی پرداخت خواهد گردید، مشروط بر اینکه در مورد مستخدمین شاغل مجموع پرداختی مستخدم بابت بدهی کسور بازنشستگی سنوات خدمت گذشته و کسور بازنشستگی جاری از مجموع حقوق و مزایای شغل وی و در مورد بازنشستگان و وظیفه بگیران از مجموع حقوق بازنشستگی یا وظیفه آنان تجاوز نکند و در صورتیکه از این مقدار تجاوز کند بهمان نسبت به تعداد اقساط ماهانه علاوه خواهد شد.
تبصره 2- کلیه وجوهیکه بعنوان پس انداز از حقوق مستخدمین ثابت عم از سهم مستخدم و شهرداری تا تاریخ تصویب این مقررات دریافت شده است بابت کسور بازنشستگی همان سنوات خدمت (اعم از سهم مستخدم و شهرداری) محسوب و منظور خواهد شد و بابت این سنوات کسور دیگری تأدیه نمیگردد.
ماده 15- سابقه خدمت مستخدمین مشمول ماده 13 از لحاظ بازنشستگی و وظیفه در صورتی جزء خدمت ثابت آنان محسوب خواهد شد که بموجب احکام صادره قبلی در شهرداریها و موسسات تابعه و یا یکی از وزارتخانه ها و موسسات دولتی بوده باشد.
ماده 16- مدت خدمت وظیفه مستخدمین ثابت جزء سابقه خدمت آنان محسوب میگردد، مشروط بر اینکه مستخدم کسور بازنشستگی سهم خود را طبق تبصره 1 ماده 14 پرداخت نماید که در اینصورت شهرداری نیز موظف به پرداخت سهم خود در مدت مقرر میباشد.
ماده 17- مستخدمینی که دارای 32 سال تمام سابقه پرداخت کسور بازنشستگی باشند میتوانند در صورت تمایل بنابدرخواست خود از پرداخت کسور بازنشستگی معاف شوند و شهرداری نیز سهمی بایت آنان نخواهد پرداخت. ولی مبنای برقراری حقوق بازنشستگی و وظیفه اینگونه مستخدمین و بازماندگان آنان متوسط حقوق سه سال آخری میباشد که بر مبنای آن کسور بازنشستگی پرداخت نموده اند.
ماده 18- مستخدمین رسمی مشمول ماده 144 قانون استخدام کشوری در صورت تمایل میتوانند باستناد تبصره 3 ماده مذکور مشمول این مقررات شوند و شهرداری موظف است درخواست آنانرا بسازمان امور اداری و استخدامی کشور ارسال دارد تا صندوق بازنشستگی کشوری نسبت به واریز کسور مربوط به صندوق بازنشستگی موضوع این مقررات اقدام کند.
کسور بازنشستگی اینگونه مستخدمین همچنین حقوق بازنشستگی یا وظیفه پرداختی به آنان یا بازماندگان آنها باید در حساب جداگانه نگهداری شود تا در صورتیکه صندوق بازنشستگی از این بابت با کسری مواجه شود دولت کمبود آنرا تأمین و پرداخت کند.
ماده 19- در صورتیکه مستخدم ثابت بعلل غیر ناشی از کار، از کار افتاده شناخته شود ماهانه متوسط حقوق ضربدر صنوات پرداخت کسور را بعنوان حقوق وظیفه از کار افتادگی دریافت خواهد داشت و این حقوق از حداکثر حقوق بازنشستگی مقرر در ماده 8 تجاوز نخواهد کرد و در صورتیکه سنوات پرداخت کسور بازنشستگی مستخدم کمتر از پانزده سال باشد 15 سال تمام محسوب خواهد شد.
ماده 20- در صورتیکه مستخدم بعلت حادثه ناشی از کار یا بسبب انجام وظیفه از کار افتاده شناخته شود بدون رعایت سنوات پرداخت کسور بازنشستگی حداکثر حقوق بازنشستگی مقرر در ماده 8 بعنوان حقوق وظیفه از کارافتادگی درباره وی برقرار میگردد.
ماده 21- در صورتیکه مستخدم بازنشسته یا از کار افتاده فوت شود حقوق وظیفه بازماندگان او بر مبنای حقوق بازنشستگی یا حقوق وظیفه از کار افتادگی مستخدم متوفی بترتیب زیر برقرار میشود:
الف- عیال دائمی متوفی تا زمانی که شوهر اختیار نکرده است از پنجاه درصد و در صورتیکه متوفی دارای چند عیال باشد این سهم به تساوی بین آنان تقسیم خواهد شد.
ب- شوهر در صورتیکه علیل و از کار افتاده و تحت تکلف عیال متوفای خود بوده باشد از پنجاه درصد.
پ- فرزندان متوفی تا پایان بیست سالگی و در صورت ادامه تحصیل در موسسات رسمی عالی آموزشی تا پایان بیست و پنج سالگی (در مورد دختران مشروط بر اینکه شوهر نداشته باشند) هر یک از 25 درصد و هر گاه هیچیک از والدین در قید حیات نباشند هر یک از پنجاه درصد.
ت- فرزندان علیل یا ناقص العضو مستخدم متوفی که از کار افتاده باشند مادام العمر طبق درصدهای مقرر در بند پ این ماده.
ث- والدین متوفی مشروط بر اینکه تحت تکفل مستخدم متوفی بوده و سن پدر 60 سال تمام و سن ماده 55 سلل تمام یا بیشتر باشد و یا از کار افتاده باشند از بیست درصد و هر گاه بازمانده واجد شرایط یا دیگری وجود نداشته باشد از 50 درصد.
ج- نوادگانی که پدرشان فوت شده و در کفالت مستخدم متوفی بوده اند با دارا بودن شرایط بند های پ و ت طبق درصدهای مقرر در بند پ این ماده.
تبصره- مجموع سهام بازماندگان نمیتواند از صد درصد حقوق وظیفه موضوع این ماده تجاوز نماید و در صورتیکه از این ماده کاهش خواهد یافت. در این حال هر گاه هر یک از بازماندگان مستخدم متوفی فوت شود یا فاقد شرایط استحقاق دریافت حقوق وظیفه گردد سهم او با درنظر گرفتن درصدهای مذکور این ماده بسهم بقیه بازماندگان اضافه خواهد شد.
ماده 22- در صورتیکه مستخدم قبل از برقراری حقوق بازنشستگی یا حقوق وظیفه از کار افتادگی فوت شود حقوق وظیفه بازماندگان بر مبنای حقوق بازنشستگی استحقاقی مستخدم متوفی بترتیب مقرر در ماده 21 برقرار میشود. در این مورد سنوات پرداخت کسور بازنشستگی در صورتیکه از 15 سال کمتر باشد 15 سال تمام منظور خواهد شد.
ماده 23- هر گاه مستخدم بعلت حادثه ناشی از کار یا بسبب انجام وظیفه فوت شود حقوق وظیفه بازماندگان او بر مبنای حقوق وظیفه ای که طبق ماده 20 بمستخدم متوفی تعلق میگرفته است بترتیب مقرر در ماده 21 برقرار میشود.
ماده 24- در موارد از کار افتادگی و فوت هر گاه سنوات پرداخت کسور بازنشستگی مستخدم کمتر از سه سال باشد متوسط حقوق مدتی که مستخدم کسور بازنشستگی را پرداخت کرده است ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت.
ماده 25- از کار افتادگی موضوع این مقررات عبارت از عدم توانائی کامل و دائمی شخص بانجام دادن اموریکه بآن اشتغال داشته است میباشد. تشخیص از کار افتادگی و سبب آن و همچنین تشخیص اینکه فوت مستخدم بعلت حادثه ناشی از کار یا بسبب انجام وظیفه بوده است با هیأت مدیره صندوق بازنشستگی خواهد بود و در صورت اختلاف نظر رأی شورای اداری شهرداری پایتخت قطعی و لازم الاجرا است.
ماده 26- در صورتیکه مستخدم متوفی از بابت پرداخت کسور بازنشستگی سنوات خدمت احتساب شده قبلی یا خدمت وظیفه عمومی بدهکار باشد اقساط مذکور هر ماهه از سهمیه هر یک از بازماندگان با رعایت تبصره 1 ماده 14 این مقررات بتناسب کسر خواهد شد.
ماده 27- اخذ حقوق وظیفه در صورت دریافت هر گونه وجهی از وجوه عمومی کشور در قبال خدمت مستمر ممنوع است.
ماده 28- دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی برای ایام واحد خدمت و همچنین دریافت بیش از یک حقوق وظیفه و حقوق بازنشستگی توأما" از صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق موسسات دولتی و شهرداریها و موسسات تابعه و وابسته بآنها و انجمنهای بهداری و سازمانهائی که جنبه محلی داشته و هزینه های آنها از درآمد های خاص محلی تأمین میشود ممنوع است. مستخدمی که مستحق دریافت بیش از یک حقوق وظیفه و یا یک حقوق وظیفه و حقوق بازنشستگی باشد در استفاده از هر یک از آنها مخیر است.
ماده 29- اشتغال بازنشستگان مشمول این مقررات در شهرداریها و موسسات تابعه و وابسته به آنها ممنوع است.
ماده 30- هر گاه مستخدمی که طبق این مقررات از حقوق بازنشستگی استفاده میکند بموجب حکم دادگاه صلاحیتدار اصالتا" یا تبعا" بمحرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شود تا زمانی که از حقوق اجتماعی محروم است. شخصا" از دریافت حقوق بازنشستگی محروم خواهد بود ولی در صورتیکه محکومیت مربوط بدوره خدمت وی باشد با عائله او همان رفتار میشود که در مورد بازماندگان بازنشستگان متوفی میشود و اگر جرم و محکومیت مربوط بدوره بازنشستگی باشد در مدت حیات مستخدم تمام حقوق بازنشستگی به عائله او بترتیب مقرر در ماده 21 پرداخت خواهد شد.
ماده 31- هر گاه مستخدمی که طبق این مقررات مستحق دریافت حقوق بازنشستگی شناخته شده است بموجب حکم قطعی دادگاه صلاحیتدار از حقوق اجتماعی و به تبع آن از دریافت حقوق بازنشستگی محروم شود و بعدا" در اثر اعاده دادرسی از اتهام منتسبه برائت حاصل نماید مستحق دریافت ما به التفاوت حقوق بازنشستگی استحقاقی خود و وجوهی که طبق ماده 30 در مدت محرومیت پرداخت شده است خواهد بود.
ماده 32- هر گاه مستخدمی که طبق این مقررات از حقوق بازنشستگی یا حقوق وظیفه استفاده میکند در مدت یکسال حقوق بازنشستگی یا وظیفه خود را مطالبه نکند عائله او در صورتیکه طبق شرایط ماده 21 مشمول دریافت حقوق وظیفه باشند حق دارند موقتا" حقوق وظیفه مقرر خود را تقاضا و دریافت کنند. اگر بعدا" معلوم شود مستخدم مذکور فوت شده حقوق وظیفه موقت از تاریخ فوت بطور دائم برقرار میشود و در صورتی که معلوم گردد در حال حیات است وضع حقوق او بحالت اول اعاده میگردد.
تبصره- منظور از عائله مذکور در این مقررات افرادی است که طبق ماده 21 و با رعایت شرایط مقرر درآن از حقوق وظیفه استفاده خواهند کرد.
ماده 33- توقیف حقوق بازنشستگی یا وظیفه در قبال مطالبات دولت یا محکومیت حقوقی یا عناوین دیگر از این قبیل فقط تا میزان حقوق بازنشستگی یا وظیفه جایز است.
ماده 34- ترگک تابعیت موجب قطع حقوق بازنشستگی و حقوق وظیفه خودهد شد و در مورد مستخدم بازنشسته یا از کار افتاده ای که ترک تابعیت کند با عائله او در صورت بقاء تابعیت ایران طبق ماده 32 رفتار میشود.
ماده 35- در صورتیکه خدمت مستخدم در شهرداری قطع شود و مقررات موسسه جدید محل خدمت او اجازه دهد بنا به درخواست مستخدم صندوق بازنشستگی مکلف است کسور بازنشستگی مربوط باو را اعم زا سهم شهرداری و سهم مستخدم با احتساب 6% بهره مرکب سالانه بصندوق مربوط به موسسه جدید انتقال دهد.
ماده 36- هر گاه خدمت مستخدم در شهرداری قطع شود و از شمول این مقررات خارج گردد اگر سابقه پرداخت کسور بازنشستگی پرداختی سهم او باضافه 6% بهره مرکب سالانه و اگر بیش از پنج سال و کمتر از ده سال تمام سابقه پرداخت بازنشستگی داشته باشد کسور بازنشستگی پرداختی سهم او و نصف کسور بازنشستگی پرداختی سهم شهرداری باضافه 6% بهره مرکب سالانه پس از رسیدن به سن شصت سالگی در مورد مرد و پنجاه و پنج سالگی در مورد زن پرداخت میشود و در صورتی که قبل از رسیدن بسنین مذکور از کار افتاده یا فوت شود وجوه مزبور بلافاصله باو یا بازماندگان او بر حسب مورد پرداخت خواهد شد.
ماده 37- صندوق بازنشستگی موظف است هر سه سال یکبار وضع مالی صندوق را از نظر تطبیق کسور بازنشستگی با توجه به تعهدات صندوق در مورد حقوق بازنشستگی و وظیفه بر اساس محاسبات فنی مورد بررسی قرار داده و نتیجه را برای اتخاذ تصمیم و اقدام مقتضی بشهرداری پایتخت گزارش دهد.
ماده 38- میزان حقوق بازنشستگی وظیفه موضوع این مقررات هر سه سال یکبار با توجه به تغییرات شاخص هزینه زندگی از طرف شورای اداری شهرداری پایتخت مورد برسی قرار خواهد گرفت و در صورتیکه شاخص هزینه زندگی طی مدت مذکور پنج درصد و یا بیشتر افزایش یافته باشد و یا ضریب ریالی جدول حقوق اضافه شود و یا حقوق مستخدمین بازنشسته و موظفین مشمول قانون استخدام کشوری تغییر کند شورا در مورد افزایش میزان حقوق بازنشستگی و وظیفه طرح لازم را تهیه و پس از تأیید شهردار پایتخت و موافقت انجمن شهر و تصویب هیئت وزیران بمورد اجرا گذارده خواهد شد.
ماده 39- وراث قانونی آن دسته از مستخدمین ثابت شهرداری که پس از تاریخ تطبیق وضع استخدامی (1/4/1347) موضوع ماده 66 آئین نامه استخدامی شهرداری پایتخت مصوب 19/9/1345 فوت شده اند میتوانند با دارا بودن شرایط مقرر در این مقررات از حقوق وظیفه استفاده کنند مشروط بر اینکه در صورت دریافت وجوه پس انداز و پایان خدمت و امثال آن وجوه دریافتی را مسترد دارند در اینصورت کسور بازنشستگی مدت خدمت گذشته سهم مستخدم متوفی طبق این مقررات از حقوق وظیفه آنان کسر میشود و شهرداری نیز موظف است سهم خود را بصندوق بازنشستگی پرداخت کند.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 8596

تاریخ تصویب : 1353/04/16

تاریخ ابلاغ : 1353/04/23

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.