×

آئین نامه اجرائی ماده 6 قانون تنظیم توزیع کالاهای مورد احتیاج عامه و مجازات محتکرین و گرانفروشان مصوب اردیبهشت ماه 1353

آئین نامه اجرائی ماده 6 قانون تنظیم توزیع کالاهای مورد احتیاج عامه و مجازات محتکرین و گرانفروشان مصوب اردیبهشت ماه 1353

آئین-نامه-اجرائی-ماده-6-قانون-تنظیم-توزیع-کالاهای-مورد-احتیاج-عامه-و-مجازات-محتکرین-و-گرانفروشان-مصوب-اردیبهشت-ماه-1353

وکیل

شماره 41602 - 20/5/1353
وزارت جنگ
هیئت وزیران در جلسه مورخ 19/5/1353 بنا به پیشنهاد شمار 583558/145/40202/ب مورخ 19/5/53 وزارت جنگ باستناد ماده شش قانون تنظیم توزیع کالا های مورد احتیاج عامه و مجازات محتکران و گرانفروشان آئین نامه اجرائی ماده شش قانون مذکور را بشرح زیر تصویب نمودند:

فصل اول – سازمان دادگاههای بدوی و تجدید نظر
ماده 1- رئیس دادگاه بدوی و رئیس و دادرسان دادگاه تجدید نظر از بین افسران حاضر بخدمت نیروهای مسلح شاهنشاهی بنا به پیشنهاد رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران و تصویب اعلیحضرت همایون شاهنشاه بزرگ ارتشتاران انتخاب و منصوب میگردند.
ماده 2- درجه رئیس دادگاه تجدید نظر نباید از درجه رئیس دادگاه بدوی که در حوزه صلاحیت آن قرار دارد کمتر باشد.
ماده 3- برای هر دادگاه بدوی و تجدید نظر یک منشی و یک بایگان از بین درجه داران حاضر بخدمت نیروهای مسلح شاهنشاهی یا کارمندان بنا به پیشنهاد سازمان نظارت مربوط و تصویب رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران تعیین میگردد.
ماده 4- اجرای احکام دادگاه های بدوی و تجدید نظر و سایر امور مربوط بدادگاههای مذکور بعهده مأمورین نیروهای مسلح شاهنشاهی خواهد بود که در هر مورد از طرف فرماندهان و روسای مربوطه انتخاب و مأمور میشوند.
فصل دوم – حوزه صلاحیت
ماده 5- در حوزه هر شهرستان بر حسب نیازمندی بتعداد لازم دادگاه بدوی تشکیل میشود ولدی الاقتضاء ممکن است یک یا چند دادگاه در حوزه استحفاظی هر کلانتری یا پاسگاه ژاندارمری انجام وظیفه نماید.
ماده 6- برای رسیدگی به احکام صادره از دادگاههای بدوی به تعداد لازم دادگاه تجدید نظر تشیل میشود.
تبصره – تعداد دادگاههای بدوی و تجدید نظر و حوزه صلاحیت هر دادگاه تجدید نظر موکول به پیشنهاد رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران و تصویب اعلیحضرت همایون شاهنشاه بزرگ ارتشتاران میباشد.
فصل سوم – طرز رسیدگی
ماده 7- رئیس دادگاه بدوی در صورت مشاهده یا دریافت شکایت یا حصول اطلاع از گرانفروشی و یا سایر تخلفات مندرج در ماده 4 قانون تنظیم توزیع کالاهای مورد احتیاج عامه و مجازات محتکران و گرانفروشان مکلف است یا در محل بموضوع رسیدگی و یا بوسیله مأمورین مربوط متهم را برای رسیدگی به دادگاه جلب نماید.
ماده 8- رئیس دادگاه بدوی پس از بررسی دلایل و مدارک مربوط و انجام تحقیقات لازم و رسیدگی بموضوع حکم خود را صادر و بمحکوم علیه ابلاغ مینماید و منشی مراتب را در صورتجلسه دادگاه قید میکند.
ماده 9- حکم دادگاه بدوی بلافاصله بموقع اجراء گذارده میشود و هر گاه حکم قانونا" قابل تجدید نظر باشد و متهم بلافاصله پس از ابلاغ درخواست تجدید نظر نماید پرونده جهت رسیدگی بدادگاه تجدید نظر مربوط فرستاده میشود.
ماده 10- رأی دادگاه بدوی پس از ثبت در دفتر آراء در چهار نسخه تنظیم و نسخه اول در پرونده مربوط ضبط و نسخه دوم در مجموعه آراء دادگاه نگهداری و نسخه سوم جهت اجرا بمأمورین اجرا تحویل و نسخه چهارم به سازمان نظارت فرستاده میشود.
ماده 11- دادگاه تجدید نظر به پرونده هایی رسیدگی میگند که در دادگاه بدوی منتهی بصدورحکم شده و حکم قانونا" قابل تجدید نظر خواهی بوده و محکوم علیه نیز بلافاصله درخواست تجدید نظر کرده باشد.
ماده 12- رئیس دادگاه تجدید نظر پس از وصول پرونده به محکوم علیه اخطار میکند که ظرف 5 روز مدارک و دلایل اعتراض به حکم را بدادگاه ارسال دارد.
ماده 13- پس از انقضاء مهلت مقرر در ماده قبل دادگاه تجدید نظر پرونده را مورد رسیدگی قرار داده و حکم مقتضی صادر مینماید.
تبصره- دادگاه میتواند در صورت لزوم محکوم علیه را برای اخذ توضیحات احضار نماید و هر گونه مدارکی را که مورد احتیاج دادگاه باشد از مراجع مربوط مطالبه کند.
ماده 14- مقررات ماده 10 این آئین نامه در دادگاه های تجدید نظر هم لازم الرعایه میباشد.
ماده 15- هر گاه متهمی که در اجرای حکم دادگاه بدوی زندانی شده است بموجب رأی دادگاه تجدید نظر برائت حاصل کند و باتهام دیگری هم بازداشت نباشد فورا" بدستور رئیس دادگاه تجدید نظر از زندان آزاد میگردد.
فصل چهارم – سازمان نظارت
ماده 16- سازمان نظارت از یکنفر امیر و چهار نفر افسر و بتعداد لازم کارمند دفتری تشکیل میشود.
ماده 17- رئیس و افسران سازمان نظارت از بین افسران حاضر بخدمت نیروهای مسلح شاهنشاهی بنا به پیشنهاد ستاد بزرگ ارتشتاران و تصویب اعلیحضرت همایون شاهنشاه بزرگ ارتشتاران منصوب میگردند.
ماده 18- کارمندان دفتری سازمان نظارت از بین درجه داران و کارمندان حاضر بخدمت نیروهای مسلح شاهنشاهی بنا به پیشنهاد رئیس سازمان نظارت و تصویب رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران تعیین میگردند.
ماده 19- سازمان نظارت مکلف است علاوه بر اجرای وظایفی که بموجب ماده 7 قانون تنظیم توزیع کالاهای مورد احتیاج عامه و مجازات محتکران و گرانفروشان بر عهده دارد پس از وصول احکام صادره از دادگاههای بدوی و تجدید نظر نسبت به اجرای آن قسمت از احکام محکومیت که هنوز بموقع اجرا گذارده نشده است اقدام لازم بعمل آورد.
ماده 20- تأمین لوازم و وسایل مورد نیاز دادگاهها و سازمان نظارت بعهده ستاد بزرگ ارتشتاران میباشد.
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر – عادل هدایتی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 8627

تاریخ تصویب : 1353/05/19

تاریخ ابلاغ : 1353/05/29

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.