×

آئین نامه سازمانهای کارگری

آئین نامه سازمانهای کارگری

آئین-نامه-سازمانهای-کارگری

وکیل

شماره 5340 - 15/8/1353

فصل اول – سندیکای کارگری
مقررات کلی:
ماده 1- کارگران یک کارگاه یا یک حرفه میتوانند بمنظور حفظ منافع حرفه ای و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی خود با رعایت مقررات مربوط سندیکای کارگاهی یا حرفه ای تشکیل دهند.
تبصره 1- کارگران کارگاههای مشابه که عده آنها در هر کارگاه کمتر از 100 نفر باشد میتوانند سندیکای حرفه ای تشکیل دهند.
تبصره 2- سندیکای حرفه ای در یک ناحیه از کی شهرستان یا یک شهرستان و یا یک استان تشکیل میشود. کارگران یک حرفه که بطور غیر متوالی نقاط مختلف کشور بکار اشتغال دارند میتوانند سندیکای حرفه ای در سطح کشور تشکیل دهند.
ماده 2- هیچ کارگری نمی تواند باعتبار یک شغل در بیش از یک سندیکا عضویت داشته باشد.
ماده 3- عضویت در سندیکای کارگری بدون توجه به ملیت و خصوصیت نژادی و دینی و مذهبی آزاد است.
ماده 4- در اساسنامه هر سندیکا تعیین نکات زیر ضروری است:
الف- نام سندیکا
ب- حوزه فعالیت
پ- اقامتگاه قانونی که باید در حوزه فعالیت باشد
ت- هدف و وظائف
ث- وظائف و اختیارات هیئت مدیره و بازرسان و مجمع عمومی و نحوه تشکیل آن
ج- شرایط عضویت
چ- میزان حق عضویت و نحوه وصول آن
ح- تشکیل و طرز اداره امور مالی
خ- تکلیف وجوه و اموال سندیکا اعم از منقول و غیر منقول در صورت انحلال
د- مقررات انضباطی مربوط به اعضاء و هیئت مدیره و بازرسان
ماده 5- اسامی اعضاء باید در دفتر مخصوص ثبت و بامضاء آنان برسد.
هیئت مؤسس سندیکا:
ماده 6- هیئت مؤسس عبارتست از اجتماع عده ای از کارگران یک کارگاه یا یک حرفه که قصد تشکیل سندیکا را داشته باشند.
ماده 7- وظائف هیئت مؤسس بقرار زیر میباشد:
الف- تهیه طرح اساسنامه
ب- تهیه دفتر ثبت نام و نشانی اشخاصی که مایل به عضویت در سندیکا میباشند.
پ- دعوت مجمع عمومی برای تصویب اساسنامه و انتخاب مسئولان سندیکا
تبصره- هیئت مؤسس بعد از تصویب اساسنامه و انتخاب مسئولان سندیکا توسط اولین مجمع عمومی خود بخود منحل میگردد.
ماده 8- ارکان سندیکا عبارتست از مجمع عمومی، هیئت مدیره و بازرسان.
مجمع عمومی عادی:
ماده 9- مجمع عمومی عادی عبارتست از اجتماع اعضاء سندیکا، جلسات مجمع عمومی با حضور نصف بعلاوه یک اعضاء رسمیت خواهد داشت. و در صورتیکه این حد نصاب حاصل نشود در مرحله دوم با حضور حداقل یک سوم اعضاء رسمیت مییابد مگر در مورد کارگرانی که در نقاط مختلف کشور بطور غیر متوالی بکار اشتغال دارند که در اینصورت مجمع عمومی با عده حاضر رسمیت خواهد داشت.
ماده 10- وظائف و اختیارات مجمع عمومی عادی بشرح زیر است:
الف- تصویب اساسنامه
ب- انتخاب هیئت مدیره و بازرسان
پ- استماع گزارش هیئت مدیره و تصویب ترازنامه
ت- تصویب ائتلاف با سندیکا ها بمنظور تشکیل اتحادیه و یا الحاق به آن
تبصره- تصمیمات مجمع عمومی عادی با موافقت حداقل نصف بعلاوه یک آراء افراد حاضر معتبر خواهد بود.
ماده 11- مجمع عمومی حداقل سالی یکبار بطور عادی و در مواقع ضروری بدعوت عیئت مدیره یا بازرسان یا تقاضای کتبی حداقل یک سوم اعضاء سندیکا بطور فوق العاده تشکیل میشود. در صورتیکه اکثریت بازرسان تشکیل مجمع عمومی فوق العاده را ضروری تشخیص دهند مراتب را کتبا" از هیئت مدیره درخواست میکنند و در صورتیکه هیئت مدیره حداکثر تا پانزده روز پس از وصول درخواست از دعوت مجمع عمومی خودداری نماید بازرسان با صدور دعوتنامه ای که حداقل به امضاء دو سوم آنان رسیده باشد رأسا" نسبت به تشکیل مجمع عمومی اقدام خواهند نمود و یک ثلث اعضاء سندیکا نیز به ترتیب فوق حق درخواست تشکیل مجمع عمومی را خواهند داشت.
تبصره- در صورتیکه دوره مأموریت هیئت مدیره و بازرسان منقضی شود و یا تعداد اعضاء و هویت آنان مشخص نباشد یک ثلث کارگران کارگاه نیز میتوانند رأسا" مجمع عمومی را برای تجدید نظر انتخاب نمایند.
ماده 12- مجمع عمومی فوق العاده جهت اتخاذ تصمیم در موارد زیر با حضور حداقل دو سوم اعضاء تشکیل خواهد شد و تصمیمات آن با اکثریت سه چهارم آراء افراد حاضر معتبر خواهد بود.
الف- اظهار تمایل و همکاری با احزاب سیاسی ثبت شده بمنظور حفظ منافع حرفه ای و اقتصادی و اجتماعی اعضاء
ب- انحلال سندیکا و انتخاب هیئت تصفیه
پ- تغییر یا اصلاح اساسنامه
تبصره- در صورتیکه مجمع عمومی فوق العاده در مرتبه اول تشکیل نگردید در مرتبه دوم با حضور نصف بعلاوه یک اعضاء رسمیت خواهد داشت و تصمیمات آن با اکثریت سه چهارم اعضاء معتبر خواهد بود.
ماده 13- هیئت مدیره مسئول اداره امور سندیکا و حفظ منافع حرفه ای اعضاء میباشد اعضاء اصلی هیئت مدیره که عده آنها فرد بوده و نباید از هفت نفر بیشتر باشد همچنین بازرسان که حداکثر سه نفر خواهند بود برای مدت دو سال انتخاب میشوند و تجدید انتخاب آنان بلامانع است.
تبصره- هیئت مدیره مکلف است حداقل سه ماه قبل از پایان دوره مجمع عمومی را برای تجدید نظر انتخابات دعوت نماید.
ماده 14- انتخاب معرفی نماینده جهت شرکت در مجمع عمومی اتحادیه با هیئت مدیره خواهد بود.
ماده 15- اعضای هیئت مدیره و بازرسان باید واجد صلاحیت و حائز شرایط زیر باشند:
الف- تابعیت ایران
ب- داشتن حداقل بیست و پنج سال تمام
پ- عضویت در سندیکای مربوط
ت- نداشتن سابقه محکومیت کیفری که مستلزم محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.
ث- دارا بودن حداقل د سال سابقه کار متوالی و شاغل بودن و ادامه اشتغال در کارگاه و یا حرفه مربوط (باستثنای کارگاههای جدید التأسیس)
ج- داشتن حداقل گواهینامه پایان تحصیلات ابتدائی
ماده 16- در صورت فوت یا از دست دادن و صلاحیت یا استعفای هر یک از اعضای هیئت مدیره یکی از اعضای علی البدل که در انتخابات دارای اکثریت بیشتری بوده است برای مدت باقیمانده جانشین عضو اصلی خواهد شد.
تبصره- در صورت فوت یا از دست دادن شرایط یا صلاحیت یا استعفای اکثریت اعضای هیئت مدیره انتخابات هیئت مدیره باید تجدید شود.
ماده 17- هیئت مدیره بلافاصله پس از انتخاب از بین خود یک رئیس یک دبیر و یک خزانه دار انتخاب مینماید.
تبصره- در صورتیکه دبیر و رئیس هیئت مدیره و خزانه درا سندیکا بسمت رئیس و نایب رئیس یا مدیر عامل و خزانه دار شرکتهای تعاونی کارگری و یا بنمایندگی کارگر در شورای کارگاه و یا بسمت رئیس و دبیر و خزانه دار اتحادیه انتخاب شوند و قبولی خود را اعلام دارند سمت خود را در هیئت مدیره سندیکا از دست خواهند داد ولی در عضویت هیئت مدیره باقی خواهند ماند.
ماده 18- هیئت مدیره موظف است حداکثر ظرف یکماه از تاریخ دریافت گواهینامه ثبت سندیکا حسابی در یکی از بانکها بنام سندیکا افتتاح و کلیه وجوه سندیکا را بحساب مذکور واریز نمایند. کلیه اسناد و مدارک مالی باید با امضای مشترک خزانه دار و رئیس هیئت مدیره تنظیم گردد.
ماده 19- حق عضویت اعضاء باید بموجب قبوض چاپی و تحت شماره ردیف با امضاء خزانه دار و رئیس هیئت مدیره اخذ و جمع آوری گردد. خزانه دار موظف است بمحض وصول حق عضویت دفترچه عضویت را که نزد عضو میباشد با امضاء خود و مهر سندیکا گواهی نماید.
تبصره- در صورت توافق کارفرما و هیئت مدیره سندیکا حق عضویت سندیکا برابر تقاضای عضو از طریق حسابداری کارگاه بحساب سندیکا واریز خواهد شد.
ماده 20- خزانه دار موظف است که در هر ورد بنا به تقاضای بازرسان کلیه دفترچه های مالی و اسناد سندیکا ر ابرای رسیدگی در اختیار آنان قرار دهد.
ماده 21- هیئت مدیره مکلف است لااقل سالی یکبار نتیجه اقدامات خود را در موارد زیر به مجمع عمومی گزارش دهد:
1- تأمین منافع حرفه ای و حفظ حقوق اعضاء
2- امور مالی
3- صندوق کمکهای متقابل
4- پیمانهای دسته جمعی
5- آموزش حرفه ای و پیکار با بیسوادی
6- ایجاد کتابخانه و مراکز فرهنگی و هنری و ورزشی
سندیکای حایز اکثریت:
ماده 22- سندیکای حائز اکثریت سندیکائی است که لااقل نصف بعلاوه یک نفر از کارگران کارگاه یا حرفه در آن عضویت داشته باشندو حق عضویت خود را مرتبا" به سندیکا پرداخت نمایند. وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است لااقل سالی یکبار وضع هر یک از سندیکاها را از حیث حائز اکثریت بودن بطرق مقتضی بررسی و نظر خود را اعلام دارد.
ماده 23- سندیکای حائز اکثریت میتواند:
1- نماینده واجد شرایط برای شرکت در شورای کارگاه باداره کار و امور اجتماعی محل معرفی نماید.
2- با موافقت کارفرما یا سازمان کارفرمائی مربوط شورای سازش جهت حل و فصل اختلافات کارگری از طریق توافق و سازش تشکیل دهد. سندیکا مکلف است در صورت تشکیل چنین شورائی تاریم تشکیل آنرا اعلام و گزارش فعالیتهای آنرا اعلام و گزارش فعالیتهای شورا را به اداره کار و امور اجتماعی محل ارسال دارد.
3- با کارفرما و یا سازمان کارفرمائی پیمان دسته جمعی منعقد نماید.
فصل دوم – اتحادیه کارگری
ماده 24- سندیکاهای مشابه و همنوع و مربوط بیک صنعت یا یک حرفه میتوانند اتحادیه تشکیل دهند.
ماده 25- ارکان اتحادیه عبارت است از مجمع عمومی و هیئت مدیره و بازرسان.
ماده 26- مجمع عمومی اتحادیه عبارت است از اجتماع نمایندگان سندیکاها که با توجه به تعداد اعضای هر سندیکا بشرح زیر تشکیل میگردد:
هر سندیکا تا صد نفر برای هر یکصد تا پانصد نفر برای هر صد نفر دو نفر و از پانصد تا هزار نفر برای هر یکنفر و از هر هزار به بالا برای هر پانصد نفر یکنفر نماینده از طریق هیئت مدیره انتخاب و خب مجمع عمومی اتحادیه معرفی خواهد کرد و در صورت بروز اختلاف در مورد تعداد اعضا نظر وزارت کار و امور اجتماعی قاطع خواهد بود.
ماده 27- اولین مجمع عمومی اتحادیه بنا بدعوت سندیکاهائی که قصد ائتلاف دارند از طریق اطلاع کتبی و انتشار آگهی در یکی از جراید محلی یا پایتخت تشکیل خواهد گردید.
ماده 28- مجمع عمومی اتحادیه حداقل سالی یکبار بنا به دعوت کتبی هیئت مدیره و بطور فوق العاده بنا به دعوت هیئت مدیره دو نفر از بازرسان و یا یک سوم سندیکاهای عضو تشکیل میشود. جلسات مجمع اتحادیه با حضور حداقل دو سوم و در صورت عدم حصول نصاب مذکور در مرحله دوم با حضور نصف بعلاوه یک نمایندگان سندیکاها رسمیت خواهد داشت و تصمیمات آن با اکثریت حداقل بعلاوه یک آراء افراد حاضر معتبر خواهد بود.
تبصره- در صورتیکه دو نفر از بازرسان با یک سوم سندیکاهای عضو اتحادیه تشکیل مجمع عمومی را ضروری تشخیص دهند مراتب را کتبا" به هیئت مدیره اعلام خواهند نمود و هیئت مدیره مکلف است ظرف 15 روز نمایندگان سندیکاهای عضو را برای تشکیل مجمع عمومی دعوت نماید در صورت استنکاف متقاضیان میتوانند رأسا" ضمن اطلاع کتبی به سندیکاهای عضو از طریق جرائد نیز مجمع عمومی را دعوت کنند.
ماده 29- مجمع عمومی پس از تصویب اساسنامه حداکثر نه نفر عضو اصلی، پنج نفر عضو علی البدل هیئت مدیره و سه نفر بازرس را از بین خود یا اعضاء سندیکاهای عضو حداکثر برای دو سال انتخاب خواهند نمود.
تبصره 1- هیئت مدیره بلافاصله پس از انتخاب در در مجمع عمومی رئیس نایب رئیس – دبیر و خزانه دار را از بین خود انتخاب خواهند نمود.
تبصره 2- در صورتیکه رئیس هیئت مدیره و دبیر و خزانه دار اتحادیه بسمت رئیس و مدیر عامل شرکتهای تعاونی کارگری و نمایندگی کارگران در شورای کارگاه یا بسمت دبیر – رئیس خزانه دار سندیکا انتخاب شوند و قبولی خود را اعلام دارند بخودی خود سمتهای خود را در اتحادیه از دست خواهند داد ولی در عضویت هیئت مدیره اتحادیه باقی خواهند ماند.
ماده 30- وظائف مجمع عمومی به شرح زیر است:
الف- تصویب اساسنامه و انتخاب هیئت مدیره و بازرسان
ب- استماع گزارش هیئت مدیره و اظهار نظر نسبت به آن
پ- استماع گزارش مالی هیئت مدیره و بازرسان و بررسی بودجه و اتخاذ تصمیم نسبت به آن
ت- رسیدگی و اظهار نظر نسبت به پیشنهادهای هیئت مدیره و تصویب آن
ث- تعیین خط مشی اتحادیه
ج- اجازه شرکت در تأسیس و یا عضویت در کنفدراسیون
چ- انتخاب نماینده جهت شرکت در کنگره کنفدراسیون با تفویض اختیار به هئیت مدیره در این مورد
تبصره- اصلاح و یا تغییر اساسنامه و انحلال اتحادیه با مجمع عمومی فوق العاده خواهد بود.
ماده 31- اعضای هیئت مدیره و بازرسان باید واجد صلاحیت و حائز شرایط مندرج در ماده 15 این آئین نامه باشند در صورتیکه اکثریت اعضای هیئت مدیره در دوره مأموریت صلاحیت و شرایط احراز سمت خود را از دست بدهند و یا مستعفی شده و یا فوت کنند و همچنین در صورت انقضای مدت مأموریت هیئت مدیره و بازرسان و یا عدم انتخاب مجدد آنان خزانه دار و صاحب امضاء مشترک نسبت به تهیه آگهی دعوت مجمع عمومی با امضاء یک سوم سندیکاهای عضو جهت انتخاب جانشین آنها اقدام خواهند نمود.
ماده 32- در اساسنامه هر اتحادیه باید موضوعاتی که در ماده 4 این آئین نامه برای سندیکا مقرر شده پیش بینی گردد.
ماده 33- وظائف هیئت مدیره بقرار زیر است:
1- راهنمائی سندیکاهای عضو در زمینه انعقاد پیمانهای دسته جمعی
2- انعقاد پیمانهای دسته جمعی
3- بررسی و اظهار نظر نسبت به پیشنهادهای واصله از طرف سندیکاهای عضو
4- حل و فصل اختلافات داخلی سندیکاهای عضو
5- حفظ حقوق و منافع حرفه ای سندیکاهای عضو
6- راهنمائی سندیکاهای عضو برای تشکیل صندوق کمکهای متقابل و یا اقدام به تأسیس صندوق مشترک کمکهای متقابل
7- تشکیل دوره های آموزشی برای اعضاء سندیکاهای عضو
8- همکاری جهت تشکیل کلاسهای پیکار با بیسوادی
9- ایجاد کتابخانه و مراکز فرهنگی و هنری و ورزشی برای کارگران سندیکاهای عضو
10- ایجاد هماهنگی بین سندیکاهای عضو
11- تصویب آئین نامه داخلی اتحادیه
ماده 34- هیئت مدیره مکلف است حداقل سالی یکبار نتیجه اقدامات خود را در زمینه انجام وظایف مقرر در ماده فوق به مجمع عمومی گزارش نماید.
فصل سوم – کنفدراسیون کارگری
ماده 35- اتحادیه های کارگری برای حفظ منافع حرفه ای و بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی کارگران میتوانند کنفدراسیون تشکیل دهند.
ماده 36- ارکان کنفدراسیون عبارت است از کنگره – شورا – دبیر کل و هیئت نظارت.
ماده 37- کنگره از اجتماع نمایندگان اتحادیه های عضو تشکیل میشود هر اتحادیه به نسبت مجموع اعضاء سندیکاهای عضو تا هزار نفر اول یکنفر و از هزار ببالا به ازاء هر هزار نفر اضافی یکنفر نماینده در مجمع عمومی اتحادیه انتخاب و به کنگره معرفی خواهد نمود.
تبصره 1- اتحادیه هائی که قصد تأسیس کنفدراسیون را دارند لااقل یکماه قبل از تشکیل کنگره اتحادیه ها را از طریق انتشار آگهی در یکی از جراید پایتخت برای انتخاب نمایندگان و اعزام آنان به کنگره دعوت خواهند نمود.
تبصره 2- جلسات کنگره با حضور لااقل دو سوم نمایندگان رسمیت خواهد داشت وکلیه تصمیمات آن با اکثریت نصف بعلاوه یک آراء افراد حاضر معتبر خواهد بود.
تبصره 3- سندیکاهائی که فاقد همگن مقرر در ماده 24 این آئین نامه برایب تشکیل اتحادیه میباشند طبق نصاب مقرر در صدر این ماده نمایندگان خود را در مجمع عمومی انتخاب و به کنگره معرفی نمایند.
ماده 38- جلسات کنگره لااقل دو سال یکبار بدعوت دبیر کل تشکیل میشود و اهم وظائف آن بشرح زیر خواهد بود:
1- تصویب یا اصلاح اساسنامه
2- استماع گزارش دبیر کل، رئیس شورا و رئیس هیئت نظارت
3- انتخاب دبیر کل و اعضاء شورا و اعضاء هیئت نظارت
4- تعیین خط مشی کنفدراسیون
تبصره- اعضاء شورا و هیئت نظارت برای مدت دو سال انتخاب میشوند و عده آنها که باید فرد باشد در اساسنامه کنفدراسیون پیش بینی خواهد گردید.
ماده 39- شورا در اولین جلسه رئیس و نواب رئیس و خزانه دار را از بین خود انتخاب خواهد نمود.
تبصره 1- جلسات شورا حداقل هر سه ماه یکبار بدعوت رئیس شورا و در موارد ضروری بدعوت دبیر کل تشکیل خواهد شد و دستور جلسات را مقام دعوت کننده تعیین خواهد نمود.
تبصره 2- جلسات شورا با حضور لااقل دو سوم اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با اکثریت نصف بعلاوه یک آراء حاضر معتبر خواهد بود.
ماده 40- قائم مقام و معاونان دبیر کل به پیشنهاد دبیر کل و تصویب شورا تعیین میشوند.
ماده 41- دبیر کل مسئول اداره امور کنفدراسیون و مجری تصمیمات کنگره و مصوبات شورا خواهد بود.
ماده 42- هیئت نظارت کنفدراسیون ناظر بر اجرای اساسنامه و تصمیمات کنگره و اقدامات شورا و دبیر کل بوده و مکلف است نتیجه فعالیت خود را به کنگره گزارش نماید.
ماده 43- در اساسنامه کنفدراسیون باید موضوعاتی که در ماده 4 این آئین نامه پیش بینی شده منظور گردد.
ماده 44- تشکیل کنگره باید در اساسنامه پیشبینی گردد.
فصل چهارم – مقررات مختلف
ماده 45- اخذ رأی در مجمع عمومی و کنگره علنی است مگر در مواردیکه غیر علنی بودن آن در اساسنامه پیش بینی شده باشد و یا نسبت به آن در مجمع عمومی و یا کنگره اخذ تصمیم بعمل آید.
ماده 46- تاریخ و نحوه دعوت و طرز تشکیل و محل انعقاد جلسات مجمع عمومی و کنگره باید در اساسنامه پیش بینی گردد.
ماده 47- در مجامع عمومی یا کنگره ابتدا مسن ترین عضو عهده دار ریاست جلسه میشود و بلافاصله نسبت به انتخاب رئیس و نایب رئیس و منشی اخذ رأی بعمل خواهد آمد.
تبصره- مجامع عمومی و یا کنگره قبل از انجام انتخابات هیئتی را برای نظارت تعیین خواهد کرد.
ماده 48- سازمانهای کارگری مکلفند دو نسخه از گزارش مالی خود را حداکثر ظرف یکماه از تاریخ تصویب آن به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال دارند.
ماده 49- سازمانهای کارگری موظفند تاریخ تشکیل مجمع عمومی یا کنگره را قبلا" بطور کتبی بوزارت کار و امور اجتماعی اعلام و دو نسخه از صورتجلسات مجمع عمومی یا کنگره را نیز بوزارت مذکور ارسال دارند.
ماده 50- سازمانهای کارگری به هیچ وجه اجازه ندارند منابع مالی خود را به مصارفی خارج از حدود مقرر در اساسنامه مربوط برسانند.
ماده 51- ارتباط و ائتلاف سازمانهای کارگری با هر گونه تشکیلات بین المللی و یا الحاق بآنها با نظر شورایعالی کار آزاد است.
ماده 52- حق رأی در مجامع عمومی و کنگره غیر قابل انتقاد بدیگری است.
ماده 53- کلیه اموال و حسابهای سازمانهای کارگری اعم از درآمد و هزینه باید در دفترهای رسمی ثبت گردد.
ماده 54- در صورتیکه مسئولان سازمانها و اعضاء سندیکاهای کارگری برای شرکت درکنفرانسها، سمینارها و کمیسیونهای مربوط به کار با دوره های آموزشی دعوت شوند کارفرما با تأیید کتبی وزارت کار و امور اجتماعی تسهیلات لازم را برای آنان فراهم خواهد نمود.
ماده 55- سازمانهای کارگری در این آئین نامه به سندیکا، اتحادیه و کنفدراسیون و کلمه «مسئولان» به اعضای هیئتهای مدیره و شورای کنفدراسیون و دبیر کل و هیئت نظارت و بازرسان سازمانها اطلاق میشود.
ماده 56- هیئت مدیره، دبیر کل شورا مسئول اداره امور سازمان مربوط و حفظ منافع حرفه ای اعضاء و اموال سازمان و مجری مفاد این آئین نامه و اساسنامه و تصمیمات مجمع عمومی و کنگره میباشند و نظارت بر اجرای مفاد اساسنامه و تصمیمات مذکور بعهده بازرسان و هیئت نظارت خواهد بود.
ماده 57- موارد فقدان صلاحیت و شرایط احراز سمت مسئولان سازمانها و تخلف آنها از مقررات این آئین نامه و اساسنامه سازمان مربوط در مرحله در کمیسیون بدوی مرکب از یکنفر نماینده وزارت کار و امور اجتماعی، یکنفر نماینده دادستان و یکنفر نماینده سازمان حائز اکثریت کارگری و در مرحله دوم در کمیسیون تجدید نظر متشکل از سه نفر که از طرف شورای عالی کار انتخاب میشوند رسیدگی خواهد شد و رأی کمیسیون اخیر قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.
فصل پنجم – ثبت سازمانها
ماده 58- ثبت اساسنامه سازمانهای موضوع این آئین نامه و هر گونه اصلاح در اساسنامه و همچنین تغییر مسئولان آنها مستلزم تسلیم مدارک مذکور در ضمیمه شماره یک این آئین نامه بوزارت کار و امور اجتماعی و رعایت مقررات ضمیمه شماره 2 خواهد بود.
ماده 59- ثبت دو سازمان کارگری با کی نام مجاز نیست.
ماده 60- سازمانهائی که قبلا" به ثبت رسیده اند مکلفند ظرف مدت نه ماه اساسنامه و تشکیلات خود را از طریق تشکیل مجمع عمومی با مفاد این آئین نامه منطبق ساخته و مدارک مربوط را حداکثر ظرف یکماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی بوزارت کار و امور اجتماعی ارسال دارند.
ضمیمه شماره 1
مدارک لازم برای ثبت سازمانها و تغییرات آنها:
1- دو نسخه تقاضا نامه تأسیس سازمان.
2- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی یا کنگره مربوط به تصویب یا اصلاح اساسنامه و انتخاب و یا تحدید انتخاب اعضاء اصلی و علی البدل هیئتهای مدیره – شورای کنفدراسیون – دبیر کل و هیئت نظارت و یا بازرسان.
3- دونسخه اظهار نامه هر یک از مسئولان سازمان مبنی بر اینکه سابقه محکومیت کیفری نداشته و از حقوق اجتماعی محروم نمیباشند.
4- دو نسخه اساسنامه اصلاح شده مصوب مجمع عمومی یا کنگره.
5- ارائه دفتر ثبت نام اعضاء که به امضای آنان رسیده باشد.
6- چهار قطعه عکس هر یک از مسئولان و فهرستی شامل مشخصات و سمت هر یک از آنان.
7- سه برگ مشخصات از روی شناسنامه های مسئولان که باید به تأیید اداره کار و امور اجتماعی برسد یا سه برگ فتوکپی صفحه اول شناسنامه.
ضمیمه شماره 2
نحوه رسیدگی بمدارک و ثبت سازمانها:
1- مدارک مربوط به سندیکا و اتحادیه باید باداره کار و امور اجتماعی محل و مدارک مربوط به کنفدراسیون باداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمائی وزارت کار و امور اجتماعی تسلیم گردد.
2- اداره کار و امور اجتماعی محل مکلف است:
الف- اساسنامه سندیکا یا اتحادیه کارگری را پس از کسب نظر وزارت کار و امور اجتماعی از لحاظ انطباق با مقررات جهت تصویب در مجمع عمومی بسازمان کارگری مربوط مسترد نماید.
ب- اساسنامه مصوب مجمع عمومی و سایر مدارک مندرج در ضمیمه شماره 1 را ظرف پانزده روز از تاریخ وصول بررسی و پس از رفع نقص جهت اظهار نظر بوزارت کار و امور اجتماعی ارسال دارد و در صورت تأیید مراتب تقاضا را به هزینه متقاضیان در یکی از جراید محلی یا پایتخت آگهی نماید و دو نسخه آگهی منتشره را بوزارت کار و امور اجتماعی ارسال دارد.
3- آگهی مربوط به کنفدراسیون در یکی از روزنامه های پایتخت منتشر خواهد گردید.
آئین نامه فوق مشتمل بر 60 ماده و 21 تبصره در جلسه روز چهارشنبه 1/8/1353،بتصویب شورای عالی کار رسید.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 8693

تاریخ تصویب : 1353/08/01

تاریخ ابلاغ : 1353/08/20

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.