×

آئین نامه تأسیس نگارخانه

آئین نامه تأسیس نگارخانه

آئین-نامه-تأسیس-نگارخانه شماره 35/16116 - 19/9/1353
به استناد بند چهارم از ماده ششم قانون تأسیس شورای عالی فرهنگ و هنر و بموجب اختیار حاصل از ماده هشتم آن قانون آئین نامه اجازه تأسیس نگارخانه که در جلسه مورخ 30/7/1353 شورای عالی فرهنگ و هنر به تصویب رسیده است برای اطلاع عموم آگهی میشود.

ماده یکم- مراد از نگارخانه ملی محلی است که برای نمایش آثار هنری بویژه هنرهای تجسمی و آثار هنری ملی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بوجود آید.
ماده دوم- منظور از تأسیس نگارخانه نیل بهدفهای زیر است:
1- آشنائی بیشتر مردم و دارندگان آثار هنرهای تجسمی و آثار هنری ملی در عرضه و نمایش آثار آنان.
2- یاری به پدید آورندگان و دارندگان آثار هنرهای تجسمی و آثار هنری ملی در عرصه و نمایش آثار آنان.
ماده سوم- اشخاص زیر میتوانند پس از کسب اجازه از دبیر کل شورای عالی فرهنگ و هنر بترتیب مقرر در این آئین نامه مبادرت بتأسیس نگارخانه بکنند:
الف- هر شخص حقیقی که واجد شرایط زیر باشد:
1- داشتن حسن شهرت و صلاحیت اخلاقی.
2- داشتن محل کار ثابت و مشخص که متناسب برای ایجاد نگارخانه باشد.
ب- هر شخص حقوقی که بموجب اساسنامه خود دارای اختیار تأسیس نگارخانه باشد یا برای نیل حداقل بیکی از هدفهای مذکور در ماده دوم تشکیل شده باشد و محل مناسبی را برای ایجاد نگارخانه تخصیص دهد.
تبصره- هر شخص حقیقی یا حقوقی که مدیر مسئول آن واجد شرایط زیر نباشد باید برای اداره نگارخانه یکی از افراد زیر را بعنوان مسئول نگارخانه منصوب و معرفی کند:
1- فارغ التحصیلان مدارس هنری یا دانشکده های ایران یا خارج از کشور در یکی از رشته های هنرهای تجسمی یا باستانشناسی.
2- کارشناسان رشته های آثار هنرهای تجسمی و آثار هنری ملی.
ماده چهارم- درخواست کنندگان تأسیس نگارخانه باید تقاضای کتبی خود را همراه اطلاعات و مدارک زیر در تهران به دبیرخانه شورای عالی فرهنگ و هنر و در شهرستانها (تا تشکیل شوراهای فرهنگ و هنر شهرستان یا استان) باداره فرهنگ و هنر محل تسلیم کنند:
1- نام و محل نگارخانه.
2- مشخصات کامل و اقامتگاه مؤسس یا موسسان و رونوشت مدارک مدیر و مسئولان نگارخانه.
3- تعیین نوع آثاری که در فرهنگ خانه عرضه خواهد شد.
ماده پنجم- اداره فرهنگ و هنر شهرستانها باید درخواستهای تأسیس نگارخانه را با اطلاع و مدارک مربوط (تا زمانیکه شورای فرهنگ و هنر شهرستان یا استان تشکیل نشده است) ضمن اظهار نظر خود بدبیرخانه شورای عالی فرهنگ و هنر بفرستند.
ماده ششم- در صورتیکه درخواست و مدارک و اطلاعات فرستاده شده منطبق با موازین مقرر در این آئین نامه باشد، اجازه تأسیس نگارخانه بامضای دبیر کل شورای عالی فرهنگ و هنر بنام درخواست کننده با ذکر نام مدیر یا مسئول نگارخانه صادر و تسلیم میشود.
ماده هفتم- اجازه نامه تأسیس نگارخانه غیر قابل انتقال بغیر است.
ماده هشتم- کسی که اجازه بنام او صادر شده است باید آنرا در دفتر ثبت انجمنها و مراکز فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و هنر به ثبت برساند.
ماده نهم- اجازه نامه تأسیس نگارخانه در جای مناسبی که قابل مشاهده باشد نصب شود.
ماده دهم- صاحب نگارخانه باید ظرف شش ماه از تاریخ صدور اجازه نامه اقدام به دائر کردن آن بکند.
ماده یازدهم- صاحب نگارخانه هائی که قبل از تصویب این آئین نامه تأسیس شده اند اعم از اینکه از وزارت فرهنگ و هنر اجازه تأسیس گرفته یا نگرفته باشند باید ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این آئین نامه وضع خود را با مقررات آن تطبیق دهند و اجازه نامه جدید دریافت کنند.
ماده دوازدهم- هر گونه تغییر در مواد اساسنامه شخصیت حقوقی یا مدیر و مسئولان نگارخانه یا محل آن قبلا" باید بتأیید دبیر کل شورای عالی فرهنگ و هنر برسد.
ماده سیزدهم- از تاریخ تصویب این آئین نامه، غیر از دارندگان اجازه تأسیس نگارخانه از دبیر کل شورای عالی فرهنگ و هنر، هیچ شخص دیگری نمی تواند عنوان «نگارخانه» را برای محل شغل و کار یا کسب خود بکار برد.
ماده چهاردهم- نگارخانه ها میتوانند با سایر نگارخانه های معتبر جهان مبادرت بمبادلات هنری بکنند و عضویت سازمانهای فرهنگی و هنری غیر دولتی کشور های خارجی را بپذیرند و مراتب را باطلاع دبیرخانه شورای عالی فرهنگ و هنر برسانند.
ماده پانزدهم- مسئولان نگارخانه باید هر شش ماه یکبار گزارشی از فعالیتهای نگارخانه به دبیر خانه شورای عالی فرهنگ و هنر و وزارت فرهنگ و هنر بفرستند.
ماده شانزدهم- مسئولان نگارخانه ها باید قبل از برپا کردن هر نمایشگاهی دفترچه ای ترتیب دهند که در آن مشخصات کامل آثاریکه عرضه میشود از قبیل نام دارنده یا پدید آورنده و تاریخ ایجاد هر اثر و بهای فروش هر یک را (در صورتیکه فروش آنها توسط نگارخانه مجاز باشد) قید کنند و بتعداد کافی در دسترس تماشاگران بگذارند و دو نسخه یکی برای دبیرخانه شورای عالی فرهنگ و هنر و دیگری وزارت فرهنگ و هنر ارسال دارند.
ماده هفدهم- مسئولان نگارخانه باید دفترچه ای ترتیب دهند که کلیه مشخصات اثر فروخته شده در آن منعکس و شماره ردیف آن روی گواهینامه انتقال اثر بخریدار قید شده باشد.
ماده هیجدهم- مسئولان نگارخانه باید ضوابط قیمت گذاری و درصد حق العمل خود را از آثار عرضه شده بنسبت کمیت و کیفیت آثار که حداکثر آن سی درصد بهای فروش خواهد بود، برای اطلاع دبیرخانه شورای عالی فرهنگ و هنر و وزارت فرهنگ و هنر بفرستند.
ماده نوزدهم- نگارخانه ها طبق ضوابط جداگانه و بنسبت خدماتی که در تحقق هدفهای مذکور در ماده دوم این آئین نامه انجام میدهند طبق توصیه دبیر کل شورای عالی فرهنگ و هنر از طرف مراجع مربوط مملکتی مورد حمایت و تشویق قرار خواهند گرفت.
ماده بیستم- نگارخانه هائی که برای عرضه آثار هنرهای تجسمی و ملی توسط سازمانهای دولتی تأسیس میشوند از شمول مقررات این آئین نامه مستثنی میباشند و تابع ضوابطی هستند که از طرف مقام تأسیس کننده برای آنها وضع و مقرر شده است.
ماده بیست و یکم- افرادیکه بر خلاف مقررات این آئین نامه رفتار کنند بر حسب ماده 7 قانون تأسیس شورای عالی فرهنگ و هنر از ادامه کار و فعالیت آنان جلوگیری و پروانه فعالیت و کار آنان لغو خواهد شد.
ماده بیست و دوم- این آئین نامه که مشتمل بر بیست و دو ماده و یک تبصره میباشد در بیست و هفتمین جلسه مورخ سی ام مهر ماه 1353 شورای عالی فرهنگ و هنر بتصویب رسیده است.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 8720

تاریخ تصویب : 1353/09/19

تاریخ ابلاغ : 1353/09/23

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.