×

آئین نامه اجرائی بند (الف ) ماده (104) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی بند (الف ) ماده (104) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-بند-(الف-)-ماده-(104)-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


شماره 24096/ت 24120ه 22/5/1380
هیات وزیران در جلسه مورخ 24/4/1380 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی ، موضوع نامه شماره 1642/319-8098/105 مورخ 12/11/1379 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد بند(الف ) ماده (104) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379- آئین نامه اجرائی بند یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- در این آئین نامه ، اصطلاحات زیر در معانی مربوط به کار رفته است :
الف - منابع طبیعی : آب و خاک ومنابع تجدید شونده از قبیل جنگل ، مرتع ، آبزیان و جانوران وحشی 0
ب- بهره برداری : هر نوع استفاده از منابع طبیعی 0
ج - توان بالقوه : حدنهائی تولید منابع طبیعی که در مناسب ترین شرایط اکولوژیکی ، حفاظتی و بهره برداری صحیح حاصل می گردد و براساس مطالعات علمی قابل برآورد است.
د- بهره برداری پایدار: نوعی بهره برداری است که منجر به کاهش توان بالقوه منابع طبیعی درآینده نشود.
ه - مشارکت مردم : شرکت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ،گروههای ذینفع و سازمان غیر دولتی ، متناسب با میزان تاثیر و سهم آنهادر حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع طبیع در کلیه مراحل برنامه ریزی ، تصمیم گیری ، اجرا و نظارت بر طرحها فعالیتهای مرتبط با منابع طبیعی 0
ماده 2- در اجرای بند(الف )ماده (104) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379، الزامات زیر باید رعایت شوند:
الف - بهره برداری و یا فعالیت در عرصه های منابع طبیعی نیازمندتدوین و تصویب طرحها توسط دستگاه های اجرائی یا مراجع ذیربط خواهد بود.
ب - در بهره برداری از منابع رعایت اصول فنی حفظ آب وخاک و به حداقل رساندن ضایعات زیست محیطی الزامی است.
ج - به منظور حفظ عرصه های جنگلی و مناطق تحت حفاظت محیط زیست ، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هماهنگی لازم را با نیروهای مسلح در تعیین محل رزمایش ها به عمل می آورد.
د- هر گونه بهره برداری از ذخایر آبزیان در آبهای داخلی و دریاها، منوط به رعایت موازین فنی بنابر تشخیص دستگاه ذیربط می باشد.
ه - وزارت جهاد کشاروزی موظف است به منظور برقراری تعادل دام و مرتع ، با رعایت ظرفیت مجاز مراتع و ضمن خروج تدریجی دام مازاد و اجرای مدیریت پایدار مراتع ، ضوابط و برنامه لازم راتهیه و با همکاری دستگاههای ذیربط به اجراء گذارد.
و- کشت در دیم زارهای شیب دار کم بازده باید محدود به گیاهان علوفه ای چند ساله ، توسعه باغها و یا احیای پوشش گیاهی طبیعی باشد. وزارت جهاد کشاروزی موظفل است سیاستهای اجرائی لازم رادر این خصوص تدوین و به مورد اجرا گذارد.
ز- به منظور جلوگیری از استفاده از گونه های مرتعی وجنگلی برای سوخت ، وزارتخانه های نفت و نیرو با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اقدام لازم در مورد تامین مناسب انرژی از سایر منالع را به عمل آورند.
ح - تهیه طرحهای جامع با هدف اقتصادی نمودن و افزایش بهره وری واحدهای بهره برداری از مراتع و ساماندهی بهره برداران توسط وزارت جهاد کشاورزی الزامی است.
ط- مجریان طرحهای تولیدی و خدماتی که واگذاری اراضی به آنها منتج به صدور سند قطعی می شود، موظفند حداقل بیست و پنج درصد (25%) از عرصه پیش بنی شده در طرح را به فضای سبز اختصاص دهند.
ی - حفاظت و حمایت از گیاهان و جانوران در معرض تهدید نسل و انقراض بر اساس ضوابط و دستورالعمل های مصوب شورای عالی حفاظت محیط زیست الزامی است.
ک - تسریع در اجرای طرحهای آبخیز داری با اولیت داده به احیای پوشش گیاهی به ویژه در حوزه هائی که بحرانی شناخته شده اند، از جمله حوزه های آبخیزسدهد، الزامی است.
ل - به منظور حفظ پایداری محیط زیست ، اولویت دادن به اجرای طرحهای مباریه غیر شیمیائی به ویژه مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری های گیاهی مورد تاکید است.
م - در زارعت های کشت زیر پلاستیک ، جایگزینی تدریجی پوشش های مناسب به جای پوشش پلاستیک ، که مخرب محبط زیست می باشد،الزامی است.
ماده 3- دستگاههای اجرائی ذیربط موظفند در اجرای طرح خروج دام از جنگلهای شمال و ساماندهی جنگل نشینان پراکنده با وزارت جهاد کشاروزی همکاری نمایند.
ماده 4- کلیه دستگاههای ذیربط موظفند زمینه های لازم را برای مشارکت دادن مردم در تهیه و اجرای طرحهای حافظت ، احیاء، توسعه وبهره برداری پایدار از منابع طبیعی کشور فراهم نمایند.
ماده 5- معرفی و وارد کردن گونه های گیاهی و جانوری غیربومی به محیط های طبیعی ، بدون کسب مجوزهای لازم از دستگاه ذیربط، ممنوع است.
ماده 6- دستگاههای ذیربط مکلفند دستورالعمل های لازم برای اعمال ضوابط زیست محیطی مذکور حداکثر ظرف شش ماه پس از تصویب این آئین نامه تهیه و عنداللزوم به تصویب مرجع ذیربط برسانندو یک نسخه از دستورالعمل یاد شده را به سازمان محیط زیست ارسال نمایند.
ماده 8- دستگاههای اجرائی ومشاوران ذیربط با رعایت مفاد این آئنی نامه موظفند هزینه های مربوط به اجرای این آئین نامه را در قرادادهای مربوط پیش بینی و در بودجه سالانه منظور نمایند.
نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه و ضوابط ارسالی دستگاهها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16452

تاریخ تصویب : 1380/04/24

تاریخ ابلاغ : 1380/06/03

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.