×

آئین نامه اجرائی مواد 31و34 و تبصره 4 ماده 37 اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع

آئین نامه اجرائی مواد 31و34 و تبصره 4 ماده 37 اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع

آئین-نامه-اجرائی-مواد-31و34-و-تبصره-4-ماده-37-اصلاحی-قانون-حفاظت-و-بهره-برداری-از-جنگلها-و-مراتع

وکیل

شماره 8774 - 31/3/2535

هیئت وزیران در جلسه 8/4/2534 بنا به پیشنهاد شماره 169/100/11474 مورخ 8/4/2534 وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و به استناد ماده 65 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع مصوب سال 2526 آئین نامه اجرائی موضوه مواد 31 و 34 و تبصره 4 ماده 37 اصلاحی قانون مزبور مصوب سال 2534 را تصویب نمودند.
فصل اول ـ در خواست اجاره اراضی
ماده 1 ـ در خواست اجاره اراضی جنگلی جلگه ای حوزه آستارا تاگلیداغی و مراتع غیر مشجر ملی کشور باید از طریق وزارتخانه یا سازمانی که هدف بهره برداری از اراضی مورد درخواست با وظائف آن وزارتخانه یا سازمان مربوط است و منابع طبیعی ارسال گردد و حاوی نکات زیر باشد :
الف ـ مشخصات کامل متقاضی و محل اقامت او .
ب ـ نوع استفاده و بهره برداری از زمین و مساحت زمین مورد نیاز .
ج ـ موقعیت منطقه یا مناطقی که متقاضی در نظر دارد بهره برداری نماید.
ماده 2 ـ وزارتخانه یا سازمان ذیربط در صورت موافقت اصولی با درخواست متقاضی مراتب را با اظهار نظر به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی اعلام می دارد .
ماده 3 ـ وزارت کشاورزی و منابع طبیعی پس از وصول درخواست در صورت امکان تامین زمین مورد نیاز متقاضی ، موقعیت و مشخصات و مساحت تقریبی آن را به متقاضی و وزارت خانه یا سازمان ذیربط اعلام می دارد .
ماده 4 ـ متقاضی باید حداکثر 2 ماه پس از وصول اعلامیه وزارت کشاورزی و منابع طبیعی مدارک و نسخه ای از طرح بهره برداری را به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و وزارتخانه یا سازمان ذیربط تسلیم نماید و ظرف یک ماه پس از تصویب طرح مدارک مربوط به تشکیل شرکت را به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی ارایه دهد و در تاریخ و محلی که وزارت کشاورزی و منابع طبیعی تعیین و اعلام می نمایند برای امضا قرارداد اجاره حاضر شود در غیر این صورت درخواست اجارخ کان لم یکن تلقی می شود .
فصل دوم ـ قرارداد اجاره
ماده 1 ـ قرارداد اجاره با اشخاص حقوقی بخش خصوصی در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می شود و قرارداد اجاره با سازمانها و موسسات دولتی وابسته به دولت با امضا مجاز طرفین معامله منعقد خواهد شد .
ماده 6 ـ پرداخت هرگونه هزینه مربوط به تنظیم به سند در دفترخانه به عهده مستاجر است .
ماده 7 ـ قرارداد اجاره طبق نمونه ای خواهد بود که با رعایت مقررات مربوط و شرایط مورد لزوم توسط وزارت کشاورزی و منابع طبیعی تهیه میشود .
ماده 8 ـ وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و سایر وزارتخانه ها و سازمانهای ذیربط می توانند اختیارات لازم را در زمینه اجرای این آئین نامه و بر اساس ضوابطی که تعیین خواهد شد به واحدهای تابع خود را مناطقی کشور تفویض نمایند .
فصل سوم ـ اجاره بها
ماده 9 ـ مبلغ اجاره بها به شرح زیر تعیین توسط وزارت کشاورزی و منابع طبیعی به مستاجر ابلاغ می شود .
الف ـ اجاره بهای اراضی مربوط به طرحهای کشاورزی و دامی به ماخذ حداکثر 5% ارزش تولید ناخالص زراعی زمین مورد اجاره به تشخیص کمیسیون سه نفری منتخب وزیر کشاورزی و منابع طبیعی با تایید وزیر کشاورزی و منابع طبیعی .
ب ـ اجاره بهای طرحهای غیر کشاورزی و غیر دامی طبق ارزیابی کمیسیون سه نفری مرکب از نمایندگان وزارت کشاورزی و منابع طبیعی ـ وزارت مسکن و شهرسازی ـ وزارت صنایع و معادن و تایید وزیر کشاورزی و منابع طبیعی .
ج ـ طرحهای اجرائی سازمانهای دولتی طبق تشخیص وزارت کشاورزی و منابع طبیعی .
فصل چهارم ـ مورد اجاره
ماده 10 ـ مراتع غیر مشجری که بیش از 30 درصد شیب و 80 درصد پوشش گیاهی داشته باشد بدون در نظر گرفتن ارتفاع منحصرا برای اجرای طرحهای کشاورزی به اجاره واگذار میشود .
ماده 11 ـ در واگذاری اراضی جنگلی جلگه ای ارتفاع موثر نیست در صورتیکه این اراضی بیش از 15% شیب غیر قابل اصلاح داشته باشد منحصرا برای طرحهای جنگلداری و ایجاد جنگلهای دست کاشت اجاره داده میشود .
تبصره ـ در مواردیکه اجرای طرح کشاورزی یا صنعتی یا ساختمانی در اراضی جنگلی جلگه ای دارای بیش از 15% شیب از لحاظ سیاست بهره برداری از سرزمین و توسعه اقتصادی و اجتماعی لازم باشد واگذاری این اراضی منوط به تهیه طرح حفاظتی و تصویب وزیر کشاورزی و منابع طبیعی خواهد بود .
ماده 12 ـ در مورد احتیاجات وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی برای راهدارخانه یا تعمیرگاه ماشین آلات راهسازی یا نصب آنتن و ایجاد پایگاه فرستنده و را رعایت ضوابط مندرج در مواد 10 ، 11 الزامی نیست .
ماده 13 ـ اراضی مورد نیاز سازمان تربیت بدنی ایران و سازمان ملی پیشاهنگی ایران در هر شهرستان تا چهار هکتار به طور رایگان واگذار و مازاد بر آن بر اساس طرح پیشنهادی سازمان مربوط و اجاره داده می شود .
فصل پنجم ـ مدت اجاره
ماده 14 ـ مدت قراردادهای اجاره منابع ملی با توجه به جهات فنی و اقتصادی طرحهای مربوط تعیین می شود در صورتیکه مدت قرارداد کمتر از سی سال تعیین شود تمدید آن تا سی سال به تشخیص وزارت کشاورزی و منابع طبیعی منوط به اجرای طرح در مدت اولیه قرارداد میباشد .
ماده 15 ـ مدت اجاره اراضی مورد نیاز سازمان تربیت بدنی ایران و سازمان ملی پیشاهنگی ایران بدوا دو سال است و در صورت اجرای طرح با توجه به نوع تاسیسات و نحو استفاده از آن تا حداکثر سی سال توسط وزارت کشاورزی و منابع طبیعی تمدید خواهد شد .
ماده 16 ـ مدت اجاره اراضی جنگلی و مراتع غیر مشجری که قبل از تاریخ 20/1/2528 به باغ زراعتی یا محل سکونت و یا محل کسب و کار تبدیل شده است با رعایت شرایط زیر به اجاره واگذار می شود :
الف ـ متقاضیان اجاره سابقه تصرف داشته باشند و
ب ـ اراضی مورد تصرف به تشخیص وزارت کشاورزی و منابع طبیعی زیر کشت یا آیش یا درخت کاری یا ساختمان مسکونی و یا محل کسب کار باشد ساختمان محل مسکونی یا کسب کار باید به طور مستمر مورد استفاده باشد .
ج ـ متقاضیان اجاره ظرف یک سال پس از انتشار آگهی یا اعلام سازمان جنگلها و مراتع کشور در خواست کتبی به مرجع پیش بینی شده در ماده 9 تسلیم کنند .
ماده 18 ـ آگهی اجاره اراضی تبدیل شده در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار مرکز درج و به تعداد لازم تکثیر و ضمن ارسال نسخه ای از آن به انجمن های روستایی و خانه های انصاف در اماکن عمومی و معابر دهات و روستاها و مراکز بخشهای مربوط ارسال می شود . مبدا مهلت مذکور در بند ج ماده 17 یک سال از تاریخ انتشار آگهی یا الصاق آن در اماکن عمومی و معابر روستاها هر کدام که موخر باشد و یا از تاریخ اعلام به ساکنین اراضی تبدیل شده محاسبه خواهد شد .
تبصره ـ در شهرستانهایی که روزنامه محلی منتشر می شود آگهی مذکور در روزنامه محلی نیز درج خواهد شد .
ماده 19 ـ درخواست های اجاره باید به مراجع انتشارات آگهی یا اعلامیه یا مراجعی که آگهی تعیین می شود تسلیم شود و متضمن مطالب زیر باشد :
الف ـ مشخصات کامل متقاضی و محل اقامت دایمی او .
ب ـ مشخصات زمین و حدود مساحت تقریبی آن .
ج ـ دلایل و مدارک متقاضی در مورد سابقه تصرف و اقدام تبدیل اراضی .
د ـ نوع استفاده و اعیان و مستحدثات موجود در زمین .
هـ ـ تاریخ تصرف زمین با ذکر دلایل .
ماده 20 ـ مرجع وصول تقاضا باید حداکثر ظرف دو ماه پس از وصول درخواست به موضوع رسیدگی و نتیجه رسیدگی و معاینه محلی را که با کلیه سوابق امر جهت اظهار نظر کمیسیون ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع از لحاظ تاریخ تبدیل اراضی به فرمانداری شهرستان مربوط ارسال دارد . و فرمانداری مکلف است ظرف 5 روز پس از وصول گزارش مذکور اعضای کمیسیون مذکور را با تعیین تاریخ و محل حضور دعوت نماید .
ماده 21 ـ کمیسیون های ماده 56 مکلفند حداکثر 3 ماه پس از وصول گزارش مربوط سوابق امر را بررسی و عند اللزوم محل را بازدید و سریعا اعلام نظر نمایند .
ماده 22 ـ سر جنگلداری منطقه مکلف است حداکثر یک هفته پس از وصول نظریه کمیسیون ماده 56 مشخصات و مساحت زمین مورد اجاره برای تعیین اجاره بها به هیات مندرج در ماده 33 قانون حفاظت و بهره برداری و جنگلها و مراتع ارجاع نماید ترتیب و محل تشکیل و نحو رسیدگی هیات مورد نظر به موجب دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت کشاورزی و منابع طبیعی تهیه و ابلاغ می شود .
ماده 23 ـ پس از تعیین مبلغ اجاره بها دعوت نامه ای ضرب الاعجل دو ماهه از تاریخ ابلاغ برای متقاضی ارسال می شود . در صورتی که متقاضی ظرف مدت مقرر در ضرب الاعجل برای عقد قرارداد اجاره ننماید نسبت به رفع تصرف بر اساس مقررات مربوط اقدام می شود .
تبصره ـ نتایج قانونی ناشی از عدم مراجعه و تنظیم قرارداد در مهلت مقرر باید در دعوت نامه موضوع این ماده ذکر و به متقاضی ابلاغ گردد .
فصل هفتم ـ نظارت بر اجرای طرحها
ماده 23 ـ به منظور نظارت بر ارزشیابی عملیات مجریان طرحهای کشاورزی و دامی در هر استان یا فرمانداری که کل یکی از اعضای وزارت کشاورزی منابع طبیعی دو حکم وزیر کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان ناظر تعیین می شود .
تبصره ـ ناظران موضوع این ماده از بین اعضای هیات نظارت موضوع ماده 33 قانون حفاظت و بهره برداری و جنگلها و مراتع انتخاب نخواهند شد .
ماده 25 ـ ناظران اجرای طرحها مکلفند حداقل هر شش ماه یکبار اراضی مورد اجرا را بازدید و با بررسی سوابق امر و ملاحظه نحو طرح گزارشی حاوی کیفیت اجرای طرح و چگونگی پیشرفت و مسایل و مشکلات کار با پیشنهادات و نظراتی که موجب تسریع در پیشرفت و بهبود کار می شود تهیه و به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی تسلیم نمایند .
ماده 26 ـ هرگاه قبل از مواعدی که در ماده 32 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع برای انجام 60% یا 80% کل عملیات طرح مقرر شده است نحوه اجرای طرحهای مستلزم راهنمایی و تذکراتی به مجریان طرحها باشد ناظران مزبور باید کتبا به مجریان طرحها اعلام و رونوشت تذکاریه را به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی ارسال دارند .
فصل هشتم ـ در شرایط قطع درختان واراضی مورد اجاره و درخت کاری
ماده 27 ـ مستاجران اراضی جنگلی ، جلگه شمال قبل از قطع و ریشه کن کردن درختان اراضی جنگلی و تبدیل زمین باید به سرجنگلداری مراجعه و با پرداخت بها و عوارض قانونی پروانه قطع درخت تبدیل اخذ نمایند .
ماده 28 ـ وزارت خانه ها و موسسات دولتی و شهرداری ها و موسسات عامل المنفعه و خیریه عمومی رسمی که بر اساس ماده 38 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع اراضی جنگلی را تحویل می گیرند مکلفند درختان موجود در اراضی مزبور را با نظارت و گواهی سرجنگلداری منطقه قطع و به سرجنگلداری منطقه تحویل نماید .
ماده 29 ـ درخت کاری در سطح حداقل 25 % اراضی جنگلی و مراتع غیر مشجر جلگه ای شمال موضوع تبصره 3 ماده 31 حفاظت بهره برداری از جنگلها و مراتع طبق طرحی به عمل می آید که به تصویب سازمان جنگلها و مراتع کشور برسد .و از درختان کاشته شده در صورتی بهره برداری می شود که سازمان مزبور موقعیت بهره وری و قطع درختان را گواهی نماید .
شرایط و نحوه برداشت درختان طرحهای مزبور و نیز بهره برداری از درختان در طرح درختکاری مربوط تعیین می گردد صدور گواهی و اجازه قطع و استحصال و حمل آن به موجب دستورالعملی خواهد بود که توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور تهیه و ابلاغ خواهد شد .
فصل نهم ـ بهره برداری معادن واقع در محدوده منابع ملی
ماده 30 ـ اراضی مورد نیاز برای بهره برداری از معادن به پیشنهاد وزارت صنایع و تصویب وزارت کشاورزی و منابع طبیعی بر اساس طرح مصوب وزارت صنایع و معادن به بهره برداری اجاره داده می شود .
ماده 31 ـ در صورتی که در اراضی مورد اجاره مستاجرین منابع ملی که برای اجرای طرحهایی غیر از بهره برداری از معادن به اجاره داده شد معادنی باشد که طبق مقررات مربوط استخراج آن بلامانع باشد بهره برداری از آن معادن با تصویب وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و بر اساس قرار داد جداگانه ای خواهد بود بهره برداری و وزارت کشاورزی منعقد می گردد .
تبصره ـ معادنی که در تاریخ تصویب این آئین نامه دوره بهره برداری آنها خاتمه نیافته تا ختم دوره قرار داد و پس از انقضای مدت قرار داد مشمول مقررات این آئین نامه خواهد بود .
ماده 32 ـ برداشت سالانه معدن مورد اجاره به میزان مندرج در قرارداد خواهد بود . در صورتیکه مستاجر به برداشتی بیش از آن نیاز داشته باشد برداشت اضافه مستلزم کسب اجازه جدید از وزارت کشاورزی و منابع طبیعی است .
ماده 33 ـ حمل مواد معدنی مستلزم صدور پروانه حمل توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور است .
تبصره ـ معادنی که در تاریخ تصویب این آئین نامه دوره بهره برداری آنها خاتمه نیافته تا ختم دوره قرارداد تابع مقررات قرارداد و پس ا زانقضاء مدت قرارداد مشمول مقررات این آئین نامه خواهد بود.
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر ـ هادی هدایتی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9186

تاریخ تصویب : 1354/04/08

تاریخ ابلاغ : 1355/04/20

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.