×

آئین نامه عمران اراضی بایر

آئین نامه عمران اراضی بایر

آئین-نامه-عمران-اراضی-بایر شماره 35448 - 1/6/2535
وزارت تعاون و امور روستاها
هیات وزیران در جلسه مورخ 1/6/2535 به استناد تبصره ماده 3 قانون اصلاحات ارضی مصوب 19 دی ماه 2520 و بنا به پیشنهاد شماره 34041 /1/2 مورخ 18/12/2534 وزارت تعاون و امور روستاها آئین نامه عمران اراضی بایر را به شرح زیر تصویب نمودند :

ماده 1 ـ وزارت تعاون و امور روستاها در مناطقی که اجرای مقرررات این آئین نامه وسیله کمیسیونی متشکل از وزیر کشاورزی و منابع طبیعی ، وزیر نیرو وزیر مشاوره و رییس سازمان برنامه و بودجه ، وزیر تعاون و امور روستاها به تصویب برسد مراتب را در شهرستان و مرکز استان یا فرمانداری کل مربوط دو نوبت و به فاصله دو هفته در یکی از جراید کثیر الانتشار محل و یا مرکز استان یا فرمانداری کل یا سایر وسایل معمول و مناسب معمول و مناسب محل و عندالانقضا در مرکز (حسب مورد به تشخیص وزارت مزبور ) آگهی می نمایند . در آگهی منتشر باید مرجع دریافت تقاضا ذکر گردد .
ماده 2 ـ در مناطق آگهی شده داوطلبان خرید اراضی بایر به منظور امور زراعی و دامداری باید تقاضای خود را طبق نمونه ای که از طرف وزارت تعاون و امور روستاها در اختیار آنان گذارده خواهد شد همراه مدارک و اطلاعات مشروحه زیر به مراجعی که در آگهی تعیین شده تسلیم نمایند :
الف ـ درخواست کتبی متقاضی حاوی مشخصات کامل پیشنهاد دهنده و محل اقامت او .
ب ـ در صورتیکه متقاضی شرکت باشد رونوشت اساسنامه و آخرین ترازنامه و همچنین گواهی ثبت شرکت اسامی اعضای هیات مدیره و نشانی مرکز شرکت از اداره ثبت شرکتها ( در صورتیکه از شروع فعالیت یکسال مالی نگذشته باشد تسلیم تزارنامه ضرروی نیست )
پ ـ در صورتی که برای عمران اراضی مورد تقاضا تاسیس شرکتی مورد نظر باشد ، تقاضا باید متضمن مشخصات اشخاصی که برای انجام منظور قید تشکیل شرکت را دارند همراه با میزان سهام رونوشت شناسنامه و نشانی پستی آنان باشد .
ت ـ میزان سرمایه نقدی و اعتبار و وسایلی که متقاضی در نظر دارد برای عمران و آبادی مورد نظر اختصاص دهد .
ث ـ کروکی حدود و مشخصات و مساحت تقریبی و موقعیت زمین مورد تقاضا و در صورت امکان نقشه با ذکر وضع آن ( از لحاظ کوهستانی ، جلگه ای ، دامنه ای بودن )
ج ـ طرح مقدماتی و ترتیباتی که برای عمران و آبادی زمین در نظر دارند انجام دهند .
چ ـ گواهی امکان تامین آب برای اجرای طرح مورد نظر از وزارت نیرو یا اداره مربوط .
ح ـ گواهی عدم شمول مقررات ملی شدن جنگلها و مراتع در زمین مورد نظر از وزارت کشاورزی و منابع طبیعی یا اداره مربوط .
تبصره ـ اراضی موات واقع در محدوده شهرها و همچنین تا شعاع 30 کیلومتر خارج از محدوده مذکور ( موضوع ماده 17 قانون تقسیم و فروش اراضی مورد اجاره به زراعین مستاجر )از شمول مقررات این آئین نامه خارج می باشد .
ماده 3 ـ به منظور بررسی تقاضاها کمیسیونی به ریاست رییس اداره تعاون و امور روستاهای شهرستان مربوط و با عضویت رییس اداره اسناد و املاک رییس اداره کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل میگردد .
کمیسیون پس از وصول تقاضا مشخصات و مساحت و موقعیت زمین مورد تقاضای داوطلب را با اراضی بایر و موات موجود در منطقه تطبیق و در صورتیکه با رای اکثریت از این جهات واگذاری زمین بلا اشکال باشد مراتب را در صورت مجلس منعکس خواهند کرد .
اداره تعاون و امور روستاها نسخه ای از کلیه مدارک و مستندات متقاضی را به انضمام نظر کمیسیونی فوق به شعبه بانک تعاون کشاورزی ایران در محل خواهد فرستاد .
تبصره ـ به تقاضای واگذاری ارضی تا بیست هکتار وقتی ترتیب اثر داده میشود که مساحت قطعه زمین مورد تقاضا بیست هکتار یا کمتر از آن باشد در قطعات اراضی بیش از بیست هکتار باید قابل استفاده بودن باقیمانده اراضی مورد تایید کمیسیون مربوط قرار گیرد و به هرحال مساحت قطعه باقیمانده از بیست هکتار کمتر نباشد .
ماده 4 ـ بانک پس از دریافت پرونده امور به متقاضی ابلاغ خواهد نمود که ظرف مدت معینی که در هر حال از شش ماه کمتر و از یک سال بیشتر نخواهد بود طرح تفصیلی عمرانی خود را تسلیم نماید .
تبصره ـ در صورتیکه طرح تفصیلی در پایان مدتی که تعیین شده است تسلیم نگردد تقاضا کان لم یکن تلقی خواهد گردید .
ماده 5 ـ طرحهای تفصیلی عمران اراضی که توسط متقاضیان تسلیم میشود در کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشاورزی و منابع طبیعی از وزارت تعاون و امور روستاهای و بانک تعاون کشاورزی ایران بررسی و نسبت به صلاحیت فنی و اقتصادی طرحها تصمیم نهایی به عمل خواهد آمد .
تبصره 1 ـ نمایندگان وزارت کشاورزی و منابع طبیعی ، وزارت تعاون و امور روستاها وسیله وزرا مربوط و نماینده بانک تعاون و کشاورزی ایران وسیله مدیر کل بانک مزبور تعیین و معرفی می شوند .
تبصره 2 ـ در صورتیکه برای زمین معینی بیش از یک نفر داوطلب وجود داشته باشد ، داوطلب واجد شرایط با در نظر گرفتن صلاحیت فنی ، میزان سرمایه وسایل کار و اقتصادی بودن طرح پیشنهادی و سایر جهات از جحیت بوسیله کمیسیون مقرر در ماده 5 این آئین نامه تعیین خواهد شد . در شرایط مساوی به ترتیب شرکتهای سهامی زراعی و شرکتهای تعاونی تولید روستایی و وزارت کشاورزی و منابع طبیعی به منظور اجرای طرحهای مربوط به آن وزارت و شرکتها و موسسات کشاورزی و متخصصین و کارشناسان امور مربوط به کشاورزان و دامداری وسایر اشخاص حقیقی و حقوقی حق تقدم خواهند داشت .
تبصره 3 ـ در مورد طرحهاییکه اجرای آنها به تصویب رسیده است مراتب وسیله بانک طی نامه سفارشی به متقاضی ابلاغ خواهد شد که در ضرب الاجل معینی که از دو ماه کمتر خواهد بود برای پرداخت مبلغ مذکور در ماده 6 اقدام و جهت عقد قرارداد و امضا اسناد مربوط ببانک مراجعه نماید در صورتیکه متقاضی بهر علت در ضرب الاجل معین مراجعه نکند بانک مکلف است متقاضی ذیصلاح دیگری را طبق مقررات این آئین نامه برای عقد قرارداد دعوت کند و در صورتیکه متقاضی دیگر نباشد مراتب را به وزارت تعاون و امور روستاها جهت اتخاذ تصمیم در زمینه تمدید مدت یا انتشار آگهی مجدد اعلام دارد .
ماده 6 ـ هزینه مطالعه طرح و نظارت بر اجرای آن به ماخذ یک درصد هزینه طرح اجرائی از طرف بانک دریافت خواهد شد .
تبصره ـ متقاضیانی که طرح عمرانی آنها به تصویب رسیده و ابلاغ شده است در صورتیکه در ضرب الاجل جهت عقد قرارداد و امضا اسناد مندرج در تبصره 3 ماده 5 مراجعه ننمایند وجوهی که بابت بررسی طرح عمرانی از آنان دریافت گردیده است مسترد نخواهد شد .
ماده 7 ـ متقاضی باید در قرارداد منعقده تعهد نماید که کلیه اقدامات مذکور در طرح را در تاریخ هاییکه در متن طرح معین شده به نظارت بانک انجام دهد .
ماده 8 ـ ارزش اراضی بایر و موات هر منطقه بوسیله کارشناس بانک تعاون کشاورزی ایران قبل از عمران و آبادی اراضی تعیین و در قرارداد واگذاری موقت ذکر خواهد شد .
تبصره ـ هزینه ارزیابی از محل فروش اراضی مشمول این آئین نامه ببانک پرداخت خواهد شد .
ماده 9 ـ در صورتیکه طرح عمران و آبادی در مدت مقرر به تشخیص بانک انجام شده باشد ، اراضی آباد شده از طرف وزارت تعاون و امور روستاها به قیمتی که بر اساس ماده 8 تعیین گردیده به آباد کننده منتقل و بهای آن از تاریخ انتقال در ده قسط مساوی سالانه وصول خواهد شد .
تبصره ـ در صورتیکه قسمتی از طرح مورد عمل در مدت مذکور در طرح انجام نشود و عدم انجام کار به تشخیص بانک به علل موجه نباشد آن قسمت از اراضی که اقدامات مندرج در طرح انجام شده مسترد خواهد شد مگر آنکه وزارت تعاون و امور روستاها با تمدید مدت طرح موافقت نماید .
ماده 10 ـ پس از اجرای طرح از لحاظ عمران و آبادی سند انتقال قطعی ملک از طرف وزارت تعاون و امور روستاها به متقاضی داده خواهد شد. تمام اراضی و مستحدثات در آن تا پرداخت تمام اقساط بهای زمین واگذاری در وثیقه وزارت مزبور خواهد بود و خریدار به هیچ عنوان حق انجام معاملات قطعی یا شرطی یا اجازه و صلح حقوق و وکالت را نسبت به مورد معامله ندارد ، مگر با اجازه وزارت تعاون و امور روستاها .
تبصره 1 ـ در سند انتقال باید شرط شود که خریدار پس از پرداخت تمام بدهی ها وفک رهن مورد وثیقه تا مدت 10 سال حق ندارد در اراضی واگذاری جز اجرای طرح قبلی اقدامی بعمل آورد و در صورت تخلف از این شرط متعهد بپرداخت بهای اراضی بنرخ روز پس از کسر بهای پرداختی قبلی خواهد بود .
در صورتیکه برای تغییر یا تکمیل طرح احتیاج به تغییراتی در طرح قبلی پیدا نشود و طرح جدید مورد تایید کمیسیون مندرج در ماده 5 قرار گیرد وزارت تعاون و امور روستاها می تواند اجازه لازم صادر نماید .
تبصره 2 ـ در مواردیکه اراضی واگذاری در محدوده قطبهای کشاورزی قرار دارند تغییر طرح که متضمن تبدیل نوع استفاده از زمین باشد موکول به رعایت مقررات قانون گسترش کشاورزی در قطبهای کشاورزی خواهد بود .
ماده 11 ـ در صورتیکه طبق تشخیص کمیسیون سه نفری منتخب وزارت تعاون و امور روستاها تا تاریخ تصویب این آئین نامه اراضی بایر واقع در دهات منتقله به دولت از طرف زارعان یا ساکنان آن دهات عمران و تحت کشت آبی درآمده و بهر مالکانه از زمان تصرف را بپردازد اراضی مزبور طبق ارزیابی مقرر در ماده 8 به متصرف فروخته خواهد شد .
تبصره ـ در صورتیکه متصرفان اراضی مذکور ، در ماده فوق ظرف یکسال از تاریخ اخطار اداره تعاون و امور روستاهای شهرستان مربوط با مراجعه به دفترخانه که در اخطار تعیین شده است ، اسناد و قبوض خرید ملک را امضا ننمایند با رعایت مقررات مربوط نسبت به خلع ید از اراضی مزبور اقدام خواهد شد .
ماده 12 ـ از تاریخ تصویب این آئین نامه ، آئین نامه عمران اراضی بایر و موات شماره 35302 مورخ 16/10/2532 و مواد الحاقی به آن ( موضوع مصوبات شماره 4/2267 مورخ 20/6/2525 و 4/1553 مورخ 22/5/2526 و 2784 مورخ 8/6/2526 مورخ 29/11/2528 هیات وزیران ) ملغی است .
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر ـ هادی هدایتی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9242

تاریخ تصویب : 1355/06/01

تاریخ ابلاغ : 1355/06/28

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.