×

آئین نامه شرایط احراز از سمت شهردار

آئین نامه شرایط احراز از سمت شهردار

آئین-نامه-شرایط-احراز-از-سمت-شهردار شماره 34858 - 12/7/2535
وزارت کشور

هیئت وزیران در جلسه مورخ 12/7/2535 بنا به پیشنهاد شماره 21/3/11251/11780 مورخ 23/5/2535 وزارت کشور و موافقت شماره 1223/4 مورخ 12/5/2535 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره یک ماده 50 قانون اصلاح پاره ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون مصوب 2514 شهرداری آئین نامه شرایط احراز سمت شهردار را به شرح زیر تصویب نمودند :
ماده 1 – کسانی را که میتوان به سمت شهردار انتخاب نمود که دارای شرایط زیر باشند :
??. تابعیت ایران.
??. دارا بودن حداقل 25 سال سن و نداشتن بیش از 60 سال در موقع انتخاب شدن.
??. دارا بودن حسن شهرت.
??. داشتن توانائی جسمی و روحی برای انجام کار و نداشتن اعتیاد به مواد مخدر.
??. نداشتن محکومیت کیفری که مستلزم محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.
??. دارا بودن تحصیل و تجربه بشرح زیر :
1. دارا بودن حداقل تحصیلات کامل متوسطه برای شهرداریهای درجه یک تا شش.
2. دارا بودن حداقل تحصیلات لیسانس در رشته های فنی – علوم اداری – اقتصاد – حقوق و علوم سیاسی – جامعه شناسی و آمار و شهرسازی برای شهرداریهای درجه ( 7-8-9-10)
3. دارا بودن حداقل تخصیلات لیسانس در رشته های مذکور در بند 2 بالا با شش سال تجربه برای احراز سمت شهردار در شهرداریهای درجه 11 و 12
تبصره 1 ـ کسانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه و 6 سال سابقه کار در امور مربوط به شهرداری را دارند می توانند تصدی شهرداریهای درجه 7 تا 10 را بدون داشتن مدرک تحصیلی لیسانس عهده دار شوند .
تبصره ـ 2 ـ در صورتیکه اشخاص موضوع تبصره فوق یکی از دوره های مدیریت شهرداری را در داخل یا خارج کشور با موفقیت گذرانیده باشند طی دوره مذکور معادل یک سال سابقه خدمت در امور شهرداری برای آنان محسوب خواهد شد .
تبصره 3 ـ منظور از درجه شهرداری در این آئین نامه ، درجه بندی شهرداریها موضوع تبصره ماده یک آئین نامه حقوق و مزایای شهرداران مصوب 28/12/2533 هیات وزیران می باشد .
تبصره 4 ـ در مورد کسانیکه سابقه وزارت ، معاونت وزیر ، سفارت یا استانداری دارند رعایت شرط حداکثر سن مذکور در بند «ب» این ماده الزامی نیست .
تبصره 5 ـ رعایت شرط حداقل سن مذکور در بند «ب» این ماده در مورد سپاهیان انقلاب که پس از خاتمه خدمت سپاهی به سمت شهردار انتخاب می شوند الزامی نیست .
تبصره 6 ـ در مورد کسانیکه بر اساس آئین نامه شرایط احراز سمت شهردار مصوب 16/10/2526 هیات وزیران به سمت شهردار انتخاب شده و در تاریخ تصویب این آئین نامه در سمت مزبور اشتغال دارند مفاد این آئین نامه از لحاظ تحصیل و سابقه خدمت الزامی نیست ولی در انتخاب مجدد آنان لازم الرعایه میباشد .
تبصره 7 ـ کسانی که بر اساس تصویبنامه شماره 22220 مورخ 1/6/2529 هیات وزیران صلاحیت احراز سمت شهردار را پیدا کرده اند کماکان میتوانند در همان درجه شهرداری که در تاریخ 16/10/2526 عهده دار بوده اند در صورت انتخاب از طرف انجمن شهر به خدمت ادامه دهند.
ماده 2 – کسی که به سمت شهردار انتخاب می شود نباید صاحب مؤسساتی باشد که تمامی با قسمتی از حوائج عمومی حوزة شهرداری را تأمین می نماید و همچنین نباید در زمان تصدی خود رئیس یا عضو هیئت مدیره یا مدیر عامل شرکتها و مؤسسات مذکور باشد، شهردار حق ندارد در معاملات و قراردادهائی که یک طرف آن شهرداری یا یکی از مؤسسات تابعه و یا وابسته به آن است بطور مستقیم یا غیر مستقیم ذیسهم یا ذینفع باشد.
ماده 3 – شهردار مکلف است از تاریخ اشتغال به کار و تا زمانی که در این سمت انجام وظیفه می نماید در داخل محدوده قانونی شهر ساکن باشد.
ماده 4 – در صورتیکه شهردار فاقد یکی از شرایط مندرج در بندهای الف – ج – د – هـ – ماده یک و مواد 2 و 3 آئین نامه گردد فرماندار مکلف است مراتب را ظرف 24 ساعت پس از اطلاع کتباً به انجمن شهر اعلام نماید. انجمن شهر نیز موظف است ظرف مدت یک هفته در جلسه ای که با حضور فرماندار تشکیل می شود به موضوع رسیدگی نموده و در صورت صحت موارد اعلام شده نسبت به برکناری شهردار اقدام و نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط دیگری اقدام نماید.
ماده 5 – در صورتیکه شهردار از بین کارمندان اتحادیه شهرداری های کشور و یا مستخدمین ثابت شهرداری یا کارمندان وزارتخانه ها یا مؤسسات دولتی انتخاب شود پس از برکناری یا خاتمه دوره قانونی یا استعفا با رعایت مقررات استخدامی مربوط به سازمان محل خدمت اولیه خود عودت داده میشود و چنانچه از بین مستخدمین وزارتخانه ها و یا مؤسسات دولتی در قبال او هیچگونه تعهد استخدامی نخواهد داشت.
ماده 6 – شهردار مکلف است طبق برنامه ای که اتحادیه شهرداریهای کشور تنظیم خواهد نمود دوره های آموزشی مدیریت شهرداری را طی نماید.
ماده 7 – آئین نامه شرایط احراز سمت شهردار مصوب 16/10/2526 هیئت وزیران از تاریخ تصویب این آئین نامه لغو میشود.
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیرـ هادی هدایتی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1355/07/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.