×

آئین نامه اجرائی ماده 39 قانون ثبت احوال کشور

آئین نامه اجرائی ماده 39 قانون ثبت احوال کشور

آئین-نامه-اجرائی-ماده-39-قانون-ثبت-احوال-کشور

وکیل

شماره 8776 / م 1/8/2535

فصل اول – تعاریف
ماده 1 – خانوار تعداد افرادی هستند که تحت سرپرستی یک فرد در محلی ساکن می باشند.
ماده 2 – سرپرست خانوار به پدر یا مادر یا ولی قانونی و بطور کلی به کسی اطلاق میشود که مسئولیت امور خانوار بعهده اوست.
ماده 3 – محل سکونت به محلی اطلاق می شود که بصورت تملک ، استیجاری ، رهنی یا به نحو دیگری در اختیار ساکنین بوده و خانوار یا شخص ، بصورت دائم یا موقت در آن سکونت نموده باشند.
تبصره – افرادی که در محل های کسب و کارگاه ها بیتوته می نمایند دراین آئین نامه در حکم ساکن محل محسوب می گردند.
ماده 4 – مشخصات عبارت است از : نام – نام خانوادگی - نام پدر – شمارة شناسنامه – محل صدور – تاریخ تولد – محل تولد - محل تولد – شغل – تابعیت – مذهب – نشانی محل سکونت و سایر مواردی که در فرم های مربوطه پیش بینی شده است.
ماده 5 – اماکن عمومی از نظر این آئین نامه عبارتند از : مهمان خانه – هتل – متل – مسافرخانه – پانسیون – قهوه خانه – و کلیه امکنه مشابه که برای بیتوته اشخاص یا مسافرین دائر میشود.
در مورد این اماکن ، مسئول اعلام مشخصات واردین و ساکنان دارنده پروانه است مگر اینکه دارنده پروانه شخص دیگری را بعنوان مدیر داخلی کتباً به مراجع مربوطه معرفی کرده باشد.
ماده 6 – منظور از موجر ، مالک یا نماینده قانونی او و یا اجاره دار اصلی است که ملک کلاً در اختبار او بوده و به منظور سکونت به افراد دیگر واگذار شده است.
فصل دوم – وظایف سازمان های شهربانی کشور و ژاندارمری کشور
ماده 7 – وظایف سازمانهای ژاندارمری و شهربانی کشور در اجرای ماده 39 قانون ثبت احوال به شرح زیر میباشد :
??. وظایف سازمانهای ژاندارمری و شهربانی کشور در اجرای ماده 39 قانون ثبت احوال به شرح زیر میباشد ,
??. ثبت مشخصات ساکنان شهرها و روستاها و تغییرات حاصله در مورد محل های سکونت و تعداد افراد خانوار بر حسب شرایط مقرر در ماده 39 قانون ثبت احوال اعم از منازل ، اماکن عمومی و مؤسسات کارگاه ها و غیره.
??. همکاری و تبادل اطلاعات بین دو سازمان نامبده بالا و یکانهای تابعه از نظر تغییر محل سکونت و جابجا شدن خانوار و اشخاص.
ماده 8 0 هم زمان با تصویب ابلاغ این آئین نامه شهرداری ها و مرکز آمار ایران بنا به درخواست وزارت کشور مدارک لازم را جهت اجرای سریع قانون در اختبار ژاندارمری و شهربانی کشور قرار خواهند داد.
فصل سوم – اجراء
ماده 9 – ژاندارمری و شهربانی کشور ( شهربانی ها – کلانتری ها و یکانهای تابعه ژاندارمری کشور حسب مورد ) اقدامات مشروحه زیر را در جهت اجرای قانون به ترتیب انحام خواهند داد :
الف – فرم های تنظیم شده را در مقابل اخذ رسید توزیع و پس از تکمیل وسیله سرپرستان خانوار ، اشخاصی که بصورت فردی و یا جمعی زندگی می نمایند (اعم از ایرانی یا اتباع بیگانه ) مسئولان اماکن عمومی ، موسسات دولتی و خصوصی و اشخاص حقوقی با در نظر گرفتن مهلت های مقرر در قانون ، نسبت به جمع آوری آنها در مقابل دادن رسید اقدام خواهد کرد.
ب – پس از اخذ فرمهای مذکور نسبت به ثبت و ضبط مشخصات و محل سکونت افراد در دفاتر و کارتهایی که به همین منظور تهیه شده است. اقدام خواهند کرد.
تبصره 1 – فرمهای مذکور در آئین نامه پس از تنظیم از طرف سرپرستان خانوار موجرین ، مؤسسات دولتی و خصوصی و اشخاص حقوق پس از بهره برداری به استثنای آخرین فرم – بقیه معدوم خواهد شد.
تبصره 2 – مسئولان اعلام مشخصات ساکنان در هر واحد مکانی اعم از مؤسسات عمومی و خصوصی و اشخاص حقوقی کسی است که اداره امور محل مزبور را بر عهده دارد.
در مورد وزارتخانه ها و سازمانها و شرکتهای دولتی و شهرداریها ،وزیر یا رئیس سازمان یا مدیرعامل شرکت و یا شهردار میتواند مسئول یکی از واحدهای تابعه را بعنوان مسئول اعلام مشخصات ساکنان کتباً تعیین و معرفی کند.
در مورد مؤسسات و اشخاص حقوقی بخش خصوصی که تعداد کارکنان آنها بیش از پنجاه نفر باشد مسئول مؤسسه یا شخص حقوقی میتواند یکی از کارکنان خود را بعنوان مسئول اعلام مشخصات ساکنان کتباً تعیین کند در این مورد باید قبولی شخص تعیین شده اخذ گردیده باشد.
تبصره 3 – درباره فرم های رسیده از اماکن عمومی ، مربوط به اقامت موقت اشخاص برابر آئین نامه اماکن عمومی و نسبت به ساکنین دائمی اینگونه اماکن برابر مفاد بند ( ب ) این ماده اقدام خواهد شد.
تبصره 4 – تغییرات از یک حوزه به حوزه دیگر و سایر اطلاعات ضروری بین مراجع انتظامی مربوط مبادله خواهد شد.
ماده 10 – در مورد خوابگاههای دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی سرپرست هر خوابگاه که از طرف رئیس دانشگاه یا مؤسسه آموزشی تعیین میگردد مسئول اعلام مشخصات ساکنین خوابگاه می باشد.
ماده 11 – پادگان ها و مؤسسات نابعه نیروهای مسلح شاهنشاهی محل خدمت محسوب میگردند.
وزیر دادگستری وزیر کشور

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9291

تاریخ تصویب : 1355/08/01

تاریخ ابلاغ : 1355/08/29

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.