×

آئین نامه حفاظت و بهداشت کار در کشاورزی موضوع ماده 30 قانون کار کشاورزی

آئین نامه حفاظت و بهداشت کار در کشاورزی موضوع ماده 30 قانون کار کشاورزی

آئین-نامه-حفاظت-و-بهداشت-کار-در-کشاورزی-موضوع-ماده-30-قانون-کار-کشاورزی

وکیل

شماره 9153 - 21/9/2535

ماده 1 – بمنظور تامین بهداشت کار و حفاظت کارگران و حفاظت کارگران کشاورزی در محیط کار و جلوگیری از حوداث ناشی از کار و بیماریهای حرفه ای کلیه کارگران و کارفرمایان مشمول قانون کار کشاورزی مکلف برعایت مقررات این آئین نامه خواهند بود .
فصل اول _ بهداشت کار و حفاظت کارگران سمپاش
ماده 2 – برای انجام عملیات سمپاشی ( زمینی یا هوائی ) یا جابجا کردن سموم ، کار فرمایان باید لباس کار ، کلاه ، دستکش لاستیکی ، چکمه ویا کفش مخصوص سمپاشی ، عینک دوره دار ، ماسک و سایر وسایل مورد نیاز را به هزینه خود تهیه نموده و در اختیار کارگران قرار دهند . وسایل مذکور باید متناسب با کار سمپاشی باشد تا از بروز هرگونه پیش آمد سوء و ناراحتی جلوگیری شود .
ماده 3 – برای نگاهداری البسه و وسایل مذکور در ماده 3 باید محلهای مخصوص و محفوظی جدا از لباس کنهای عمومی کارگران در کارگاه وجود داشته باشد .
ماده 4 – هر کارگاه کشاورزی باید دارای سرویسهای مجهز شامل دستشوئی توالت ، حوله ، صابون و سایر وسایل بهداشتی به تعداد کافی باشد .
ماده 5 – پس از انجام عملیات سمپاشی باید کلیه ظروف خالی سموم جمع آوری و معدوم یا مدفون شود .
ماده 6 – کار فرما ملزم است برای فاضلاب و مواد زائد مذکور در این ماده چاه های مخصوصی با نظارت وزارت کار و امور اجتماعی حفر نماید .
تبصره – فاضلاب و سایر مواد آلوده به سم نباید در آبهای جاری ، چاههای آب ، نهرها ، استخرها و امثال آنها ریخته شود . حریم مزبور با نظارت وزارت کار و امور اجتماعی تعیین خواهد گردید .
ماده 7 – برای نگاهداری سموم و وسایل و ابزار سمپاشی باید محلی محفوظ و مناسب و دور از دسترس مردم و حیوانات در هر کارگاه وجود داشته باشد .
ماده 8 – در حین انجام عملیات سمپاشی یا جابجا کردن سموم ، خوردن و آشامیدن و همچنین استعمال دخانیات ممنوع است .
ماده 9 – برای تهیه محلول سم و یا بهمزدن آن بایستی از ابزار چوبی و یا وسایل مناسب دیگر استفاده بعمل آید .
ماده 10 _ کارگرانی که مستقیما" با سم سر و کار دارند باید بوسیله کار فرما آموزش لازم در این زمینه ببینند .
فصل دوم – بهداشت و حفاظت کارگران مربوط بامور دامداریها و دامپروریها
ماده 11 – کار فرمایان دامداریها و دامپرویها و زنبورداریها مکلفند برای کارگران خود لباس کار ، دستکش ، چکمه ، عینک مخصوص و کلاه توری به هزینه تهیه نموده و در ساعات کار در اختیار کارگران قرار دهند .
وسایل مزبور باید متناسب با کار این کارگران بوده تا موجب بروز حادثه نگردد
تبصره – کلیه دامداریها ، دامپروریها ، مرغداریها ، زنبورداریها و کارگاههای مربوط به تکثیر و پرورش ماهی و کرم ابریشم مشمول مقررات این ماده خواهند بود .
ماده 12 – کارگرانی که مستقیما" با دام سروکار دارند مانند تیمار دهندگان دام ، شیردوشان ، پرستاران ، کارگران بخش اسپرم گیری ، جفت گیری طبیعی و زنبورداریها و غیره باید کار فرما وسیله آموزش آنها را در مورد رام کردن و مقید نمودن دام و طرز کار با وسایلی نظیر حلقه بینی ، عصای مخصوص گرفتن حلقه بینی ، خرک جفت گیری ، دماغ گیر و دستگاه دود کنی ( در زنبورداریها ) و غیره بدهد
ماده 13 – کارگران دامداریها و دامپروریها باید علیه بیماریها واگیر دار نظیر کزاز، دیفتری ، شاربن و غیره واکسینه شوند و هر ششماه یکبار ترتیب آزمایشهای پزشکی آنان داده شود و در مورد اخیر برای آنان کارت پزشکی صادر گردد .
ماده 14 – کارگاههای مربوط بامور دامداریها و دامپروریها علاوه بر داشتن سرویسهای مجهز مذکور در ماده 4 این آئین نامه بایستی دارای حمام به تعداد کافی نیز باشند .
ماده 15 – درب و پنجره دامداریها و دامپروریها و زنبورداریها و همچنین سایر مکانهای مسکونی و ساختمانهائی که در کارگاههای مزبور وجود دارد بایستی با تورهای سیمی مجهز گردند .
ماده 16 – محلهای جمع آوری فضولات باید بصورت گودال و یا حوضچه های بتونی با جدار سخت ، دور دسترس مردم و حیوانات احداث گردد . محلهای مزبور باید دائما" ضد عفونی شود .
ماده 17 – چاههای دفن لاشه ها باید محفوظ بوده و دارای عمق کافی برای جلوگیری از پخش بو باشد
تبصره – کارگاههای دامداری و دامپروری و همچنین منازل مسکونی و سایر ساختمانهای داخلی این کارگاهها باید مرتبا" ضد عفونی گردند .
ماده 18 – خانه های مسکونی کارگران دامداریها و دامپروریها بایستی دارای حفاظ مناسبی از قبیل دیوار ، نرده و سیم خاردار و غیره باشند .بنحوی که مانع ورود حیوانات به منازل کارگران مزبور گردد.
فصل سوم_ مقررات مختلفه
ماده 19 – کارگران شاغل در مشاغل وابسته بکار کشاورزی که با ماشین آلات صنعتی و یا کشاورزی ، سرو کار دارند ، از نظر مقررات حفاظت فنی وبهداشت کار کشاورزی ، مشمول آئین نامه های مربوط به قانون کار خواهند بود .
ماده 20 – کارگاههای مربوط به امور دامداریها و دامپروریها که در آنها از ماشین آلات صنعتی و یا کشاورزی استفاده بعمل میاید علاوه از شمول فصل دوم این آئین نامه مشمول مقررات آئین نامه های حفاظت فنی و بهداشت کار قانون کار نیز خواهند بود.
ماده 21 – افرادی که میخواهند کار گاه کشاورزی جدیدی احداث نمایند و یا کا رگاههای موجود را توسعه دهند مکلفند بدوا" برنامه کار و نقشه های ساختمانی و طرحهای مورد نظر را از نظر پیش بینی در امر حفاظت فنی و بهداشت کار برای اظهار نظر و تصویب به ادارات محلی وزارت کار و امور اجتماعی ارسال دارند . ادارات مذکور ظرف یکماه ا زتاریخ وصول مدارک نظرات خود را اعلام خواهند داشت .
ماده 22 – کارگران مشمول این آئین نامه مکلفند در حین انجام کار از وسایل حفاظتی مربوط استفاده نمایند .
این آئین نامه مشتمل بر 22 ماده و 3 تبصره در جلسه مورخ سی ام آبانماه 2535 شاهنشاهی شورایعالی کار کشاورزی به تصویب رسید .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9314

تاریخ تصویب : 1355/08/30

تاریخ ابلاغ : 1355/09/27

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.