×

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی کانتینر های ایمن مصوب سال 1972 مبلادی برابر با سال 1351 هجری شمسی

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی کانتینر های ایمن مصوب سال 1972 مبلادی برابر با سال 1351 هجری شمسی

قانون-الحاق-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-به-کنوانسیون-بین-المللی-کانتینر-های-ایمن-مصوب-سال-1972-مبلادی-برابر-با-سال-1351-هجری-شمسی

وکیل


شماره 298 ـ ق 17/8/1379
حضرت حجه السلام و المسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 81882 / 19899 مورخ 3/12/1378 دولت در خصوص الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی کانتینرهای ایمن مصوب 1972 میلادی برابر با سال 1351 هجری شمسی که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 1/8/1379 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل 123 قانون اساسی به پیوست ارسال میگردد .
رییس مجلس شورای اسلامی ـ مهدی کروبی

شماره 36232 21/8/1379
وزارت راه و ترابری
« قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی کانتینرهای ایمن مصوب 1972 میلادی برابر با سال 1351 هجری شمسی » که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 1/8/1379 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11/8/1379 واصل گردیده است به پیوست جهت اجرا ابلاغ می گردد .
رییس جمهور ـ سید محمد خاتمی

ماده واحده ـ به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود به کنوانسیون بین المللی کانتینر های ایمن مصوب سال 1972 میلادی برابر با سال 1351 هجری شمسی مشتمل بر یک مقدمه و 16 ماده و دو ضمیمه به شرح پیوست ملحق شود و اسناد مربوط را تسلیم نماید .
رعایت اصل 139 قانون اساسی در بخش ارجاع به داوری الزامی است .

بسم الله الرحمن الرحیم
کنوانسیون بین المللی کانتینر های ایمن مصوب 1972 میلادی ( 1351 هجری شمسی )
مقدمه
اعضا :
با درک نیاز به حفظ ایمنی کامل جان افراد در هنگام کار ، رویهم چینی و حمل و نقل کانتینرها .
با توجه به نیاز تسهیل حمل و نقل بین المللی کانتینری ،
با تشخیص مزایای رسمی کردن الزامات ایمنی مشترک بین المللی در این زمینه .
با توجه به اینکه این مهم با انعقاد یک کنوانسیون به بهترین وجهی حاصل میگردد تصمیم به رسمی نمودن الزامات ساختاری برای تضمین ایمنی در کار ، رویهم چینی و حمل و نقل کانتینرها در روند فعالیتهای معمول گرفته و در این راستا به شرح زیر توافق نموده اند :
ماده 1 ـ تعهد کلی به موجب این کنوانسیون :
اعضا تعهد می نمایند مفاد این کنوانسیون و ضمایم آن را در بخش جدائی ناپذیر از این کنوانسیون را تشکیل می دهند ، اجرا نمایند .
ماده 2 ـ تعریف :
از نظر کنوانسیون ، مگر اینکه به گونه دیگری تصریح شده باشد :
1 ـ کانتینر یعنی رکنی از تجهیزات حمل و نقل که دارای ویژگی های زیر باشد :
الف ـ ثابت و پایدار و در نتیجه به اندازه کافی محکم و مناسب کاربرد مداوم باشد ؛
ب ـ دارای طراحی ویژه برای تسهیل حمل و نقل کالا از طریق یک نوع یا انواع حمل و نقل بدون بارگیری مجدد میان راهی باشد ؛
پ ـ دارا بودن طراحی که با پیش بینی بستهائی در گوشه ها باعث محفوظ و محکم نگاهداشتن و / یا حمل و نقل آسان میگردد ؛
ت ـ دارای اندازه ای که فضای محصور به وسیله 4 گوشه پایینی بیرونی به یکی از دو ترتیب زیر باشد :
1 ـ دست کم 14 متر مربع (150 فوت مربع ) ؛ یا
2 ـ دست کم 7 متر مربع (75 فوت مربع ) چنانچه بستهای گوشه ای بالائی بر روی آن نصب شده باشند .
اصطلاح کانتینر شامل هیچ یک از وسایل نقلیه یا بسته بندی نمی گردد با این وجود زمانی که کانتینرها روی شاسی حمل شوند آنها را شامل می شود .
2 ـ « بستهای گوشه ای » یعنی آرایش و ترتیبی از روزنه ها و سطوح در بالا و / یا پایین کانتینر جهت حمل و نقل ، رویهم چینی و یا محکم و محفوظ نگاهداشتن آن .
3 ـ « دستگاه اجرائی » یعنی دولت یک عضو که تحت اختیار و صلاحیت آن کانتینرها تایید می گردند .
4 ـ تایید شده یعنی تایید شده به وسیله دستگاه اجرائی .
5 ـ « تایید » یعنی تصمیم دستگاه اجرائی مبنی بر اینکه نوع طرح یا کانتینر در چارچوب شرایط این کنوانسیون ایمن و بی خطر باشد .
6 ـ حمل و نقل بین المللی یعنی حمل و نقل میان نقاط مبدا و مقصد که در قلمرو دو کشور که به این کنوانسیون در مورد دست کم یکی از اعمال می شود ، قرار گرفته است .
این کنوانسیون همچنین زمانی که بخشی از عملیات حمل و نقل میان دو کشوری انجام شود که در قلمرو یکی از آنها این کنوانسیون اعمال می شود اجرا میگردد .
7 ـ ( محموله )یعنی هرگونه کالا ، اجناس ، مال التجاره و اقلامی از هر نوع که در کانتینرها حمل می شوند .
8 ـ « کانتینر جدید » به معنای کانتینری است که ساخت آن در تاریخ لازم الاجرا شدن این کنوانسیون یا پس از آن آغاز شد باشد .
9 ـ کانتینر موجود یعنی به معنای کانتینری است که کانتینر جدید نباشد .
10 ـ « مالک » عبارت است از مالک به گونه مقرر در حقوق داخلی عضو یا مستاجر یا امین ، چنانچه توافق میان طرفها مقرر نماید که مالک به اعمال مسئولیت خویش برای نگهداری و بازدید و بازرسی کانتینر توسط چنین مستاجر یا ایمنی بپردازد .
11 ـ نوع کانتینر به معنای نوع طرح تاییدی از سوی دستگاه اجرائی می باشد .
12 ـ کانتینر از مجموعه با نوع طرح به معنای هرگونه کانتینر ساخته شده بر طبق نوع طرح تایید شده می باشد .
13 ـ « نمونه اولیه » به معنای کانتینری است که نماینده کانتینرهائی است که در مجموعه نوع طرح ساخته شده یا قرار است ساخته شوند.
14 ـ حداکثر میزان یا وزن ناخالص مفید و موثر یا ( آر ) عبارت است از حداکثر وزن مجاز کانتینر همراه با محموله آن .
15 ـ « وزن خود کانتینر » به معنای وزن کانتینر خالی همراه با تجهیزات فرعی ثابت شده بر روی آن می باشد .
16 ـ « حداکثر با مجاز یا (پی) عبارت است از تفاوت میان حداکثر میزان یا وزن ناخالص مفید و موثر و وزن خود کانتینر.
ماده 3 ـ کاربرد :
1 ـ این کنوانسیون در مورد کانتینرهای جدید و موجود مورد استفاده در حمل و نقل به استثنای کانتینرهائی که برای حمل و نقل هوائی به گونه خاصی طراحی شده اند اعمال می شود .
2 ـ هر کانتینر جدید باید طبق مفاد مربوط به آزمایش نوع یا آزمایش خاص مستقل به گونه ای که در ضمیمه 1 درج گردیده ، تایید شود .
3 ـ هر کانتینر موجود باید طبق مفاد مربوط به تایید کانتینرهای موجود که در زمینه 1 بیان شده است ظرف 5 سال پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این کنوانسیون تایید شود .
ماده 4 ـ آزمایش ، بازرسی ، تایید و نگهداری :
1 ـ برای اجرای مفاد ضمیمه 1 هر دستگاه اجرائی باید رویه موثری را برای آزمایش ، بازرسی و تایید کانتینرها طبق معیارهای موجود دراین کنوانسیون ایجاد نماید . با این توضیح که دستگاه اجرائی می تواند انجام چنین آزمایش بازرسی و تایید را به سازمانهائی که به طور مقتضی از سوی آن مجاز شده اند واگذار نماید .
2 ـ دستگاه اجرائی که آزمایش ، بازرسی و تایید را به یک سازمان می سپارد باید دبیر کل سازمان مشورتی دریائی یا بین الدولی ( که از این پس به آن « سازمان » اطلاق می شود ) را برای اطلاع دادن به اعضا آگاه نماید .
3 ـ درخواست تایید ممکن است به دستگاه اجرائی هر عضوی داده شود .
4 ـ هر کانتینری باید طبق مفاد ضمیمه 1 در وضعیتی ایمن نگهداشته شود .
5 ـ چنانچه یک کانتینر تایید شد واقعا مطابق با الزامات ضمایم 1 و 2 نباشد دستگاه اجرائی ذیربط باید اقدامات ضروری را برای تطبیق کانتینر با چنین الزاماتی اتخاذ نموده با تایید را پس بگیرد .
ماده 5 ـ پذیرش تایید :
1 ـ تایید اعطا شده به موجب اختیار یک عضو تحت شرایط این کنوانسیون باید توسط اعضای دیگر برای تمام اهداف موضوع این کنوانسیون پذیرفته شود اعضای دیگر باید این تایید را همانند تایید صادر شده از جانب خود معتبر و نافذ بدانند .
2 ـ یک عضو نباید هیچگونه الزامات ایمنی ساختاری یا آزمایشهای دیگری را در مورد کانتینرهای مشمول این کنوانسیون وضع نماید ، با این توضیح که هیچ یک از مفاد این کنوانسیون مانع کاربرد مفاد یا قانون داخلی با موافقتنامه های بین المللی نمی گردد که برای کانتینرهائی که به طور خاص جهت حمل و نقل کالاهای خطرناک طراحی شده اند ، یا برای ویژگی های منحصر به فرد کانتینرهای حامل مایعات فله یا برای کانتینرهائی که به صورت هوائی حمل می شوند الزامات ایمنی ساختاری یا آزمایشهای اضافی را تجویز می کند.
اصطلاح « کالاهای خطرناک » همان معنائی را خواهد داشت که موافقتنامه بین المللی برای آن تعیین کرده اند .
ماده 6 ـ کنترل :
قلمرو اعضا به وسیله ماموران آنها به طور مقتضی مجاز شده اند خواهد شد این کنترل باید محدود به تشخیص این امر گردد که کانتینر دارای پلاک تایید ایمنی معتبر به گونه ای است که به وسیله این کنوانسیون مقرر شده مگر اینکه ادله واضحی بر این باور موجود باشد که وضعیت کانتینر به گونه ای است که تهدید آشکاری برای ایمنی به حساب می آید در چنین موردی ، مامور مجری کنترل باید فقط تا جائی که ممکن است ضرورت داشته باشد برای اطمینان از اینکه کانتینر پیش از ادامه سرویس دهی به وضعیت ایمن برگشته به انجام کنترل بپردازد .
2 ـ در صورت نا امن جلوه کردن کانتینر به علت نقصی که ممکن است در هنگام تایید کانتینر در آن وجود داشته ، دستگاه اجرائی مسئول تایید باید توسط عضوی که نقص را پیدا کرده است آگاه گردد .
ماده 7 ـ امضا تنفیذ ، پذیرش ، تصویب و الحاق :
1 ـ این کنوانسیون تا تاریخ 15 ژانویه 1973 میلادی (25/10/1351 ) هجری شمسی برای امضا در دفتر سازمان ملل متحد در ژنوس و پس از آن از تاریخ 1 فوریه 1973 تا 31 دسامبر 1973 میلادی ( از 12/10/1351 ) تا ( 10/10/1352 ) هجری شمسی در مقر سازمان در لندن توسط تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد یا اعضای هر یک از آژانسهای تخصصی یا آژانس بین المللی انرژی اتمی یا اعضای اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری و توسط هر کشور دیگری که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد دعوت شده اند است تا عضو این کنوانسیون شود ، بازخواهد ماند .
2 ـ این کنوانسیون منوط بر تنفیذ پذیرش یا تصویب به وسیله کشورهای امضا کننده آن است .
3 ـ این کنوانسیون برای الحاق هر کشور موضوع بند 1 باز خواهد ماند .
4 ـ اسناد تنفیذ ، پذیرش ، تصویب یا الحاق باید به دبیرکل سازمان (که از این پس « دبیر کل » به آن اطلاق می شود ) سپرده شوند .
ماده 8 ـ لازم الاجرا شدن :
1 ـ این کنوانسیون دوازده ماه پس از تاریخ سپردن دهمین سند تنفیذ ، پذیرش تصویب یا الحاق لازم الاجرا خواهد شد .
2 ـ این کنوانسیون درمورد هر کشوری که پس از سپردن دهمین سند تنفیذ ، پذیرش ، تصویب یا الحاق این کنوانسیون را تنفیذ ، پذیرش یا تصویب میکند یا به آن ملحق می شود 12 ماه پس از تاریخ سپردن سند تنفیذ ، پذیرش ، تصویب و الحاق آن کشور ، لازم الاجرا خواهد شد .
3 ـ هر کشوری که پس از لازم الاجرا شدن یک اصلاحیه بدون نیاز قصد متفاوتی توسط آن کشور عضو این کنوانسیون می شود .
الف ـ به عنوان عضو کنوانسیون اصلاح شده تلقی خواهد شد .
ب ـ در ارتباط با هر عضو کنوانسیون که متعهد به اصلاحیه نمی باشد به عنوان عضو کنوانسیون اصلاح نشده تلقی خواهد شد .
ماده 9ـ رویه اصلاح هر بخش یا بخشهای این کنوانسیون :
1 ـ این کنوانسیون می تواند با پیشنهاد یک عضو از طریق هر یک از رویه های مشخص شده در این ماده اصلاح شود .
2 ـ اصلاح پس از رسیدگی در سازمان :
الف ـ به محض درخواست یک عضو هرگونه اصلاحیه پیشنهاد آن عضو در مورد این کنوانسیون در سازمان رسیدگی خواهد شد چنانچه اصلاحیه مزبور به تصویب اکثریت دو سوم حاضران و رای دهندگان در کمیته ایمنی دریانوردی سازمان ، که از تمامی اعضا برای حضور و رای دادن در آن دعوت خواهد شد ، برسد ، دست کم 6 ماه پیش از رسیدگی به آن در مجمع سازمان و کلیه اعضا به اطلاع تمامی اعضای سازمان خواهد رسید . هر عضوی که سازمان نباشد حق حضور و رای را در هنگام بررسی اصلاحیه توسط مجمع خواهد داشت .
ب ـ در صورت تصویب اصلاحیه به وسیله اکثریت دو سوم حاضران و رای دهندگان در مجمع و در صورتی که این اکثریت شامل اکثریت دو سوم اعضای حاضر و رای دهندگان باشد ، اصلاحیه توسط دبیر کل برای پذیرش تمامی اعضا به آنها اطلاع داده خواهد شد .
پ ـ چنین اصلاحیه ای 12 ماه پس از تاریخ پذیرفته شدن آن توسط دو سوم اعضا لازم الاجرا خواهد گردید این اصلاحیه در رابطه با تمامی اعضا لازم الاجرا خواهد بود مگر آنهائی که پیش از لازم الاجرا شدن اصلاحیه ، اعلامیه ای را مبنی بر نپذیرفتن اصلاحیه ارایه دهند .
3 ـ اصلاح به وسیله اجلاس :
به محض درخواست یک عضو که دست کم یک سوم اعضا با آن موافقت کرده باشند اجلاسی با دعوت از کشورهای ماده 7 توسط دبیر کل تشکیل خواهد گردید .
ماده 10 ـ رویه ویژه برای اصلاح ضمیمه ها :
1 ـ هرگونه اصلاح ضمیمه ها توسط عضوی پیشنهاد می شود در سازمان به درخواست آن عضو رسیدگی خواهد شد .
2 ـ چنانچه این اصلاحات به تصویب اکثریت دو سوم حاضران رای دهندگان در کمیته ایمنی دریانوردی سازمان ـ که از تمامی اعضا برای حضور و رای گیری در آن دعوت خواهد شد برسد و اگر اکثریت شامل اکثریت دو سوم اعضای حاضر و رای دهنده باشد چنین اصلاحیه به وسیله دبیر کل به تمامی اعضا جهت پذیرش آنها اطلاع داده خواهد شد .
3 ـ چنین اصلاحیه ای در تاریخ تعیین شده از سوی کمیته ایمنی دریانوردی در زمان تصویب آن ، لازم الاجرا خواهد شد مگر اینکه تا تاریخ مقدمتر تعیین شده توسط کمیته در همان زمان ، یک پنجم اعضا یا پنج عضو ، هر کدام که تعداد کمتری داشته باشد دبیر کل را از مخالفت خویش با اصلاحیه آگاه نمایند تعیین تاریخهای موضوع این بند توسط کمیته ایمنی دریانوردی به وسیله اکثریت دو سوم حاضران و رای دهندگان که شامل اکثریت دو سوم اعضای حاضر رای دهنده می باشد ، صورت خواهد گرفت .
4 ـ هر اصلاحیه در زمان لازم الاجرا شدن در مورد تمامی اعضائی که با اصلاحیه مخالفت نکرده اند ، جایگزین مفاد قبلی که اصلاحیه به آنها اشاره می کند شده و مفاد مزبور را لغو خواهد کرد مخالفت یک عضو برای دیگری اعضا جهت پذیرش کانتینرهائی که این کنوانسیون در مورد آنها اعمال می شود الزام آور نخواهد بود .
5 ـ دبیر کل تمامی اعضا و اعضای سازمان را از هر درخواست و مکاتبه به موجب این ماده و تاریخ لازم الاجرا شدن هر اصلاحیه ای آگاه خواهد کرد .
6 ـ در صورتی که اصلاحیه پیشنهادی ضمیمه ها در کمیته ایمنی دریانوردی مورد بررسی قرار گرفته ولی تصویب نشده باشد هر عضو می تواند درخواست برگزاری اجلاسی را نماید که کشورهای موضوع ماده 7 به آن دعوت خواهند شد اجلاس مزبور به محض دریافت اطلاعیه توافق دست کم یک سوم اعضای دیگر توسط دبیر کل برای رسیدگی به اصلاحات ضمیمه ها تشکیل خواهد شد .
ماده 11 ـ انصراف :
1 ـ هر عضو می تواند با سپردن سندی به دبیر کل از این کنوانسیون اعلام انصراف نماید . انصراف یک سال پس از تاریخ سپردن سند به دبیر کل نافذ خواهد شد .
2 ـ عضوی که مخالفت خود را با اصلاحیه اطلاع داده است می تواند از این کنوانسیون انصراف نماید و انصراف مزبور در تاریخ لازم الاجرا شدن چنین اصلاحیه ای نافذ خواهد شد .
چنانچه تعداد اعضای برای هر دوره زمانی 12 ماه پی در پی کمتر از پنج عضو باشد ، این کنوانسیون فسخ خواهد شد .
ماده 13 ـ حل و فصل اختلافات :
1 ـ هرگونه اختلافات میان دو عضو یا بیشتر در ارتباط با تفسیر یا اجرای این کنوانسیون که به وسیله مذاکره یا از راههای دیگر حل اختلاف رفع شدنی نباشد ، به درخواست یکی از آنها به دیوان داوری که به شرح زیر تشکیل می شود ارجاع خواهد شد .
هر طرف دعوا ، داوری را انتخاب خواهد کرد و این دو داور ، داور سومی را انتخاب خواهند کرد که رییس دیوان خواهد بود . چنانچه سه ماه پس از دریافت درخواست ، یکی از طرفها داور را انتخاب نکند یا اگر داوران در انتخاب رییس کوتاهی کنند ، هر یک از طرفها می توانند از دبیر کل تقاضای انتصاب داور یا رییس دیوان داوری را بنمایند .
2 ـ حکم دیوان داوری که به موجب مفاد بند 1 صادره شده است برای طرفهای دعوا لازم الرعایه خواهد بود .
3 ـ دیوان داوری قواعد دادرسی خود را تعیین خواهد نمود .
4 ـ تصمیمات دیوان داوری هم نسبت به رویه ها و محل گردهمائی خود و هم نسبت به هرگونه اختلاف مطرح نزد آن با رای اکثریت گرفته شد .
5 ـ هرگونه اختلافی که ممکن است میان طرفهای دعوا در زمینه تفسیر و اجرای حکم ایجاد شود می تواند توسط هر یک از طرفها برای قضات به دیوان داوری که حکم صادر نموده است ارجاع شود.
ماده 14 ـ حق شرط نسبت به این کنوانسیون مجاز است مگر در مورد مقررات مواد 1 تا 6 ، 13 این ماده و ضمیمه ها مشروط بر اینکه این حق شرطها به صورت کتبی اعلام شده باشد و اگر پیش از سپردن سند تنفیذ ، پذیرش ، تصویب یا الحاق اعلام شده در آن سند تایید شده باشد دبیر کل چنین حق شرطهائی را به اطلاع تمامی کشورهای موضوع ماده 7 خواهد رساند .
2 ـ هر حق شرط در نظر گرفته شده طبق بند 1 :
الف ـ مفاد این کنوانسیون را که حق شرط به آن مربوط می شود در حد حق شرط برای عضوی که حق شرط را در نظر گرفته اصلاح و تعدیل می کند .
ب ـ آن مفاد را در همان حد برای اعضای دیگر در ارتباطات آنها با عضوی که حق شرط را وارد نموده است اصلاح و تعدیل می کند .
3 ـ هر عضوی که حق شرطی را به موجب بند1 تدوین نموده است می تواند در هر زمان با دادن اطلاعیه ای به دبیر کل از آن انصراف نماید .
ماده 15 ـ علاوه بر اطلاعیه ها و مکاتبات پیش بینی شده در مواد 9 ، 10 و 14 دبیر کل تمامی کشورهای موضوع ماده 7 را از موارد زیر نیز آگاه خواهد نمود :
الف ـ امضاها ، تنفیذ ها ، پذیرشها ، تصویبها و الحاقها به موجب ماده 7 .
ب ـ تاریخهای لازم الاجرا شدن این کنوانسیون طبق ماده 8 ؛
پ ـ تاریخ لازم الاجرا شدن اصلاحات این کنوانسیون طبق مواد 9 ، 10 ؛
ت ـ انصرافها به موجب ماده 11 ؛ و
ث ـ فسخ این کنوانسیون به موجب ماده 12
ماده 16 ـ متون معتبر :
نسخه اصلی این کنوانسیون که متن آن به زبانهای چینی ، انگلیسی ، فرانسوی ، روسی و اسپانیائی همگی موثق و معتبرند به دبیر کل سپرده خواهد شد تا نسخه های گواهی شده برابر با اصل را به تمامی کشورهای موضوع ماده 7 ارسال نماید .
در گواهی مراتب فوق ، نمایندگان تمام الاختیار امضا کننده زیر که از جانب دولتهای متبوع خود را به نحو مقتضی بدین منظور مجاز شده اند این کنوانسیون را امضا کرده اند .
تنظیم شده در ژنو به تاریخ دوم سپتامبر 1972 میلادی (11/6/1351 ) هجری شمسی .

ضمیمه 1
مقررات آزمایش ، بازرسی ،تایید و نگهداری کانتینرها
فصل 1 ـ مقررات مشترک برای تمامی نظامهای تایید
ماده 1 ـ پلاک تایید ایمنی :
1 ـ
الف ـ پلاک تایید ایمنی طبق ویژگی مقرر در پیوست این ضمیمه باید به طور دایمی به هر کانتینر تایید شده در محل کاملا در معرض دید ، مجاور هر گاه پلاک تایید دیگری که برای مقاصد رسمی و اداری صادر گردیده است در جائی که به راحتی آسیب نبیند ، الصاق شود .
ب ـ روی کانتینر ، تمامی علامتگذاریهای مربوط به حداکثر وزن ناخالص باید طبق اطلاعات مربوط به حداکثر وزن ناخالص بر روی پلاک تایید ایمنی باشد .
پ ـ مالک کانتینر به گونه ای تغییر داده شده باشد که تایید اولیه و اطلاعات مندرج بر روی پلاک تایید ایمنی را باطل نماید ؛ یا
2 ـ کانتینر از سرویس و ارایه خدمات خارج شده و طبق کنوانسیون نگهداری نشده باشد ؛ یا
3 ـ تایید به وسیله دستگاه اجرائی پس گرفته شده باشد .
2 ـ
الف ـ پلاک باید اطلاعات زیر را دست کم به زبان انگلیسی یا فرانسوی در بر داشته باشد .
تایید ایمنی
کشور صادر کننده تایید و مرجع تایید
تاریخ ( ماه و سال ) ساخت
شماره شناسائی سازنده کانتینزها یا در مورد کانتینرهای موجودی که این شماره در مورد آنها ناشناخته است شماره اختصاص یافته از سوی دستگاه اجرائی،
حداکثر وزن ناخالص مفید و موثر ( کیلوگرم و پاوند )
وزن مجاز رویهم چینی برای 1/8 کیلو گرم و پاوند
مقدار بار مربوط به آزمایش فشار عرضی کیلو گرم
ب ـ در روی پلاک باید یک جای خالی برای درج مقادیر عوامل استحکام دیواره انتهای و یا / جانبی طبق بند 3 این ماده و ضمیمه 2 آزمایش های 6و7ودرنظر گرفته شود همچنین یک جای خالی در روز پلاک برای درج تاریخ های ماه وسال بازدیده و بازرسی اول و بعدی مربوط به نگهداری باید در نظر گرفته شود
3 ـ در صورتی که دستگاه اجرائی، کانتینزی را مطابق با الزامات این کنوانسیون در مورد ایمنی بداند و اگر برای چنین کانتیزی مقادیر استحکام دیواره انتهائی و یا جانبی بیشتر یا کمتر از مقادیر قید شده در ضمیمه 2 در نظر گرفته شده باشد این مقادیر باید بر روی پلاک تایید ایمنی نشان داده شوند .
4 ـ وجود پلاک تایید ایمنی ضرورت نمایش بر چسب ها یا اطلاعات دیگری را که ممکن است سایر مقرراتی که احتمالا نافذ هستند مقرر کرده باشند از میان نمی برد .
ماده 2 ـ نگهداری و بازدیده و بازرسی
1 ـ مالک کانتیز مسئوول نگهداری آن در وضعیت ایمن می باشند .
2 ـ
الف ـ مالک کانتینز تایید شده باید طبق رویه تجویز یا تایید شده عضو ذی ربط در فواصل زمانی مناسب با شرایط کاری کانتیز را بازدید و بازرسی نماید یا اقدام به این کار کند .
ب ـ تاریخی (ماه و سال) که قبل از آن باید کانتیز جدید تحت اولین بازدید و بازرسی قرار بگیرد باید روی پلاک تایید ایمنی ثبت شود .
پ ـ تاریخی (ماه و سال) که قبل از آن کانتینر باید بازدیده و بازرسی مجدد گردد باید به وضوح روی کانتینر در روی پلاک تایید ایمنی یا حتی الامکان نزدیک به آن ثبت شود و به گونه ای قابل قبول برای آن عضوی که رویه خاص بازدید و بازرسی را مقرر یا تایید نموده است باشد .
ت ـ فاصله زمانی میان تاریخ ساخت تا تاریخ اولین بازدیده و بازرسی نباید بیش از پنج سال باشد بازدید و بازرسی بعدی کانتینزهای جدید و بازدیده و بازرسی دوباره کانتینرهای موجود نباید در فواصل زمانی بیش از 30 ماه باشد تمامی بازدیده ها و بازرسیها باید معین نمایند که آیا کانتینر نقصی که باعث به مخاطره افکندن جان اشخاص شود داراست یا خیر .
3 ـ
الف ـ به عنوان شق دیگری از بندهای دو عضو ذی ربط می تواند برنامه بازدید و بازرسی دائمی را در صورتی که طبق ادله ارائه شده از سوی مالک قانع شود که چنین برنامه ای استاندارد ایمنی پائین تری را نسبت به استاندارد تعیین شده در بند 2 بالا فراهم نمی کند تایید کند .
ب ـ برای نشان دادن اینکه کانتینر تحت برنامه تایید شده بازدیده و بازرسی دائمی عمل می کند علامتی با حروف ( ا - سی - ای - پی ) و مشخصه عضو اعطاء کننده تایید برنامه باید روی کانتینز در روی پلاک تایید ایمنی یا حتی الامکان نزدیک به آن نشان داده شود .
پ ـ تمامی بازدیده و بازدسیهای انجام شده به موجب این برنامه باید معین کنند که آیا کانتینر دارای نقایصی است که می تواند جان اشخاص را به خطر بیاندازد یا خیر بازدیدها و بازرسیها باید در ارتباط با تعمیر اساسی نو سازی یا تبدیل کانتینر از وضعیت خارج از سرویس انجام شوند و به هیچ وجه کمتر از هر 30 ماه یکبار نباشند .
4 ـ از نظر این ماده عضو ذی ربط عضوی است که مالک در قلمرو آن اقامت دائمی یا دفتر اصلی دارد با این حال در صورتی که مالک اقامت دائمی یا دفتر اصلی در کشوری داشته باشد که دولت هنوز ترتیباتی را برای مقرر یا تایید نمودن برنامه بازدید و بازرسی ایجاد نکرده است تا زمان ایجاد ترتیبات مالک می تواند رویه مقرر یا تایید شده به وسیله دستگاه اجرائی عضوی را که آماده کردن به عنوان عضو ذی ربط می باشد به کاربگیرد مالک باید شرایط استفاده از چنین رویه هائی را که به وسیله دستگاه اجرائی مورد نظر مقرر شده رعایت نماید .
فصل دوم 2ـ مقررات تایید کانتینر های جدید از نظر نوع طرح
ماده 3 ـ تایید کانتینر های جدید
تمامی کانتینر های جدید جهت واجد شرایط شدن برای گرفتن تایید از نظر ایمنی به موجب این کنوانسیون باید الزامات مقرر در ضمیمه 2 را رعایت کنند .
ماده 4 ـ تایید نوع طرح
در مورد کانتینر هائی که در خواست تایید برای آنها ارائه شده است دستگاه اجرائی به بازدید و بازرسی طرحها پرداخته وشاهد آزمایش نمونه اول کانتینر خواهد بود تا اطمینان حاصل نماید که کانتینر ها مطابق با الزامات مقرر در ضمیمه 2 می باشند دستگاه اجرائی پس از متقاعد شدن باید متقاضی را به طور کتبی آگاه نماید که کانتینر الزامات این کنوانسیون را رعایت می نماید و این اطلاعات به سازنده حق الصاق پلاک تایید ایمنی را بر روی هر کانتینر ی را مجموعه نوع طرح می دهد .
ماده 5 ـ مفادی برای تایید از نظر نوع طرح
1 ـ چنانچه قرار باشد کانتینرها طبق مجموعه نوع طرح ساخته شوند در خواست ارائه شده به دستگاه اجرائی برای تایید از نظر نوع طرح باید منضم به طراحیها ،خصوصیات طراحی نوع کانتینری که باید تایید شود و اطلاعات دیگری از این دست باشد که ممکن است مورد نیاز دستگاه اجرائی باشد .
2 ـ متقاضی باید نمادهای شناسائی را که سازنده در مورد نوع کانتینری که در خواست تایید مربوط به آن می شود اختصاص خواهد داد بیان نماید .
3 ـ درخواست باید همچنین همراه با تضمینی از سوی سازنده مبنی بر موارد زیر باشد که وی:
الف ـ چنین کانتینرهائی را بانوع طرح در صورت درخواست دستگاه اجرائی برای بازدید و بازرسی به دستگاه اجرائی تحویل خواهد داد .
ب ـ دستگاه اجرائی را از هر گونه تغییر در طرح یا خصوصیات آن آگاه نموده و منتظر تایید آن پیش از الصاق پلاک تایید ایمنی به کانتینر خواهد نمود .
پ ـ پلاک تایید ایمنی را به هر کانتینری از همان مجموعه نوع طرح الصاق خواهد نمود و نه کانتینرهای دیگر
ت ـ سوابق کانتینر های ساخته شده طبق نوع طرح تایید شده را نگاه خواهد داشت این سوابق باید دست کم حاوی شماره های شناسائی سازنده تاریخ های تحویل نامها و نشانیهای مشتریان تحویل گیرنده کانتینرها باشد .
4 ـ دستگاه اجرائی میتواند کانتینرهای ساخنه شده به عنوان نمونه های اصلاحی نوع تایید شده طرح را در صورتی که متقاعد شود که این اصلاحات و تغییرات بر اعتبار و ارزش آزمایشهای انجام گرفته در جریان تایید نوع طرح تاثیری نمی گذارد تایید نماید .
5 ـ دستگاه اجرائی اختیار الصاق پلاک های ایمنی را برپایه تایید نوع طرح به سازنده نخواهد داد مگر اینکه متقاعد شود سازنده مشخصه ای داخلی تولید کنترل را ایجاد نموده است تا اطمینان حاصل شود کانتینرهای تولیدی با نمونه اولیه تایید شده مطابقت خواهند داشت .
ماده 6 ـ بازدید و بازرسی حین تولید:
به منظور اطمینان از اینکه کانتینرهای همان مجموعه نوع طرح طبق طرح تایید شده ساخته می شوند دستگاه اجرائی باید هر تعداد کانتینری را که لازم می بیند در هر مرحله از تولید مجموعه نوع طرح مورد بازدید و بازرسی یا آزمایش قرار دهد .
ماده 7 ـ اطلاع به دستگاه اجرائی:
سازنده باید دستگاه اجرائی را بیش از آغاز تولید هر مجموعه جدید کانتینرهائی که قرار است طبق یک نوع طرح تایید شده ساخته شوند آگاه نماید .
فصل 3 ـ مقررات تایید کانتیزهای جدید از طریق تایید تک به تک
ماده 8 ـ تایید کانتینرها به صورت تک به تک
دستگاه اجرائی می تواند در صورتی که پس از بازدید و بازرسی و مشاهده آزمایشها متقاعد گردید که کانتینر الزامات این کنواسیون را رعایت می کند تایید کانتینرها را به صورت تک به تک اعطاء نماید . دستگاه اجرائی پس از متقاعد شدن باید متقاضی را کتبا از تایید آگاه نموده و این اطلاعیه حق الصاق پلاک تایید ایمنی را به روی چنین کانتینری به وی می دهد .
فصل چهارم ـ مقررات تایید کانتینرهای موجود و کانتینر های جدید تایید نشده در زمان ساخت
ماده 9 ـ تایید کانتینرهای موجود
1ـ چنانچه در ظرف پنج سال پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این کنوانسیون مالک کانتینر موجود اطلاعات زیر را به دستگاه اجرائی ارائه دهد:
الف ـ تاریخ و محل ساخت
ب ـ شماره شناسائی سازنده کانتینر در صورت دسترسی به آن
پ ـ توان و قابلیت حداکثر ناخالص موثر و مفید
ت ـ
1 ـ مدرکی دال بر اینکه کانتینری از این نوع به طور بی خطری برای دوره ای دست کم به مدت دو سال در حمل و نقل دریائی و یا زمینی فعال بوده است یا
2 ـ مدرکی دال بر رضایت دستگاه اجرائی از اینکه کانتینراز نوع طرحی ساخته شده است که قبلا آزمایش شده و مطابق با شرایط مقرر در ضمیمه 2 تشخیص داده شده به استثنای آن دسته از شرایط فنی که مربوط به آزمایشهای استحکام دیواره انتهائی و جانبی می باشند یا
3 ـ مدرکی دال بر اینکه کانتینر طبق استاندارد هائی ساخته شده که به منظور دستگاه اجرائی همانند شرایط فنی مقرر در ضمیمه 2 هستند به جز آن دسته از شرایط فنی که مربوط به آزمایشهای استحکام دیواره انتهائی و جانبی می باشند .
ث ـ وزن مجاز روی هم چینی برای 8/1 کیلو گرم و پاوند
ج ـ اطلاعات دیگری از این دست که برای پلاک تایید ایمنی مورد لزوم است در این صورت دستگاه اجرائی پس از تحقق و بررسی باید مالک را کتبا از اعطای تایید آگاه نماید و در صورت انجام این کار این اطلاعیه حق الصاق پلاک تایید ایمنی را به مالک پس از انجام بازدیده و بازرسی بر روی کانتینر مربوط طبق ماده 2 می دهد بازدید و بازرسی کانتینر مربوط و الصاق پلاک تایید ایمنی باید حداکثر تا اول ژانویه 1985 میلادی 11/10/1364 هجری شمسی انجام شوند
2 ـ کانتینرهای موجودی را که واجد شرایط تایید به موجب بند 1 این ماده نیستند می توان برای تایید به موجب مفاد فصل 2 یا فصل3 این ضمیمه معرفی نمود برای چنین کانتینرهای الزامات ضمیمه 2 که مربوط به آزمایشهای استحکام دیواره انتهائی و جانبی است اعمال نمی شود دستگاه اجرائی می تواند در صورتی که متقاعد شود که کانتینرهای مورد بحث مورد استفاده بوده اند از چنین الزاماتی در ارتباطات با ارائه طراحی ها آزمایش به جز آزمایش های استحکام بلند کردن و کف کانتینر در صورت اقتضا صرفنظر نماید .
ماده 10ـ تایید کانتینرهای جدید تایید نشده در زمان ساخت
چنانچه در تاریخ ششم سپتامبر 1982 میلادی 15/6/1361 هجری شمسی یا قابل از آن مالک کانتینر جدیدی که در زمان ساخت تایید نشده است اطلاعات زیر را به دستگاه اجرائی ارائه نمایند :
الف ـ تاریخ و محل ساخت
ب ـ شماره شناسائی سازنده کانتینر در صورت دسترسی به آن
پ ـ توان و قابلیت حداکثر وزن ناخالص مفید و موثر
ت ـ مدرکی دال بر رضایت دستگاه اجرائی از اینکه کانتینرطبق نوع طرحی که آزمایش شده ومطابق با شرایط فنی در ضمیمه 2 تشخیص داده شده ساخته شده است .
ث ـ وزن مجاز روی هم چینی برای 81 ( کیلوگرم و پاوند ) و
ج ـ اطلاعات دیگری از این دست که برای پلاک تایید ایمنی مورد لزوم است .
دستگاه اجرائی می تواند پس از تحقق و بررسی علی رغم مفاد فصل 2 کانتینر را تایید نماید در صورت اعطای تایید مراتب باید کتبا به مالک اطلاع داده شود و این اطلاعیه حق الصاق پلاک تایید ایمنی را پس از انجام بازدید و بازرسی کانتینر مربوط طبق ماده 2 به مالک می دهد بازدید و بازرسی کانتینر مربوط و الصاق پلاک تایید ایمنی باید حداکثر تا اول ژانویه 1985 میلادی 11/10/1364 هجری شمسی انجام شوند .
فصل 5 ـ مقررات تایید کانتینرهای اصلاح شده
ماده 11 ـ تایید کانتینرهای تغییر داده و اصلاح شده
مالک کانتینرتایید شده که به گونه ای در آن تغییر ایجاد گردیده که منجر به تغییرات ساختاری شده است باید دستگاه اجرائی یا سازمان تایید شده ای که به طور مقتضی از طرف ان مجاز شده را از این تغییرات آگاه نماید . دستگاه اجرائی یا سازمان مجاز می تواند خواستار آزمایش دوباره کانتینر تغییر داده . در صورت اقتضاء بیش از تایید و تصدیق مجدد شود .

پیوست
پلاک تایید ایمنی مطابق با نمونه ارائه شده در زیر باید به شکل مستطیلی ثابت و دائمی ضد زنگ ،ضد آتش در اندازه دست کم 100 میلی متر × 200 میلی متر باشد کلمات
Csc SAFETY APPROVAL
با حداقل بلندی حروف به اندازه 8 میلی متر و کلمات و شماره های دیگر با حداقل بلندی 5 میلی متر باید در سطح پلاک مهر شده بر جسته حک شوند یا به طریقی دیگر به صورت دائمی و خوانا نشان داده شوند .

1ـ کشور محل تایید و مرجع تایید همان طوری که در مثال در سطر اول آمده است ( کشور محل تایید باید از طریق علامت مشخصه برای استفاده در نشان دادن کشور محل ثبت وسایط نقلیه موتوری در حمل و نقل جاده ای بین المللی نشان داده شود .)
2 ـ تاریخ (ماه و سال ) ساخت .
3 ـ شماره شناسائی سازنده کانتینر یا در مورد کانتینرهای موجودی که این شماره در مورد آنها نا شناخته است ، شماره اختصاص یافته از سوی دستگاه اجرائی .
4 ـ حداکثر وزن مفید و موثر و ناخالص ( کیلو گرم و پاوند )
5 ـ وزن مجاز رویهم چینی برای 8/1 کیلو گرم و پاوند )
6 ـ مقدار بار مورد استفاده در آزمایش فشار عرضی ( کیلو گرم )
7 ـ استحکام دیواره انتهائی روی پلاک نشان داده شود فقط وقتی که دیواره های انتهائی برای تحمل باری به اندازه 4% برابر کمتر یا بیشتر از حداکثر بار مجاز یعنی پی 4/0 طراحی شده باشد باید روی پلاک نشان داده شود .
8 ـ استحکام دیواره جانبی فقط وقتی که دیواره های جانبی برای تحمل باری به اندازه پی 6/0 طراحی شده باشند باید روی پلاک نشان داده شود .
9 ـ تاریخ اولین بازدید و بازرسی نگهداری ( ماه و سال ) برای کانتینرهای جدید و تاریخهای بازدید و بازرسی بعدی نگهداری (ماه و سال ) چنانچه پلاک برای این منظور استفاده شود .

ضمیمه 2
آزمایشها و الزامات ایمنی ساختاری
مقدمه
در تنظیم الزامات این ضمیمه روشن است که در تمامی مراحل کارکرد کانتینرها ، نیروهای حاصل از حرکت ، جایگیری ، رویهم چینی و وزن کانتینر پر و نیروهای بیرونی بیشتر از استحکام طرح کانتینر نمی گردند به ویژه فرضیات زیر در نظر گرفته شده اند :
الف ـ کانتینر به گونه ای نگهداری خواهد شد که در معرض نیروهائی بیش از نیروهای پیش بینی شده در طراحی قرار می گیرد.
ب ـ محموله کانتینر طبق رویه های توصیه شده تجارت به گونه ای چیده می شود که نیروهائی بیش از نیروهای پیش بینی شده در طراحی بر کانتینر وارد نمی کند .

ساخت
1 ـ کانتینر ساخته شده از هرگونه ماده مناسبی که آزمایشهای زیر را به طور مطلوب و بدون هیچگونه تغییر شکل یا از شکل خارج شدن دایمی و در نتیجه نامناسب گشتن برای استفاده به منظوری که طراحی شده است بتوان با آن انجام دادن باید بی خطر و سالم در نظر گرفت .
2 ـ ابعاد ـ چگونگی وضعیت و مقاومت بستهای گوشه ای در ارتباط با سیستم های بلا برنده و حفاظتی که در آنها کاربرد دارند باید نظارت و بررسی گردند.

بارگیریهای آزمایشی و رویه های آزمایش
بارگیریهای آزمایشی و رویه های آزمایش زیر در صورتی که با طرح کانتینر تناسب داشته باشد باید در مورد تمامی کانتینرهای تحت آزمایش اعمال گردند .
1 ـ بلند کردن
کانتینری که دارای بار داخلی تجویز شده است باید به گونه ای بالا برده شود که هیچگونه نیروهای شتاب قابل توجهی بر آن وارد نشود پس از بالا بردن ، کانتینر باید برای پنج دقیقه معلق مانده و سپس به زمین گذاشته شود .

الف ـ بلند کردن از محل بستهای گوشه ای
بارگیری های آزمایشی و نیروهای وارده
بارگیری داخلی :
بار به گونه ای توزیع می شود که وزن کانتینر و بار آزمایشی با هم برابر آر 2 باشد . در مورد کانتینر مخزن دار ، اگر وزن آزمایشی بار داخلی به اضافه وزن خودکانتینر کمتر از آر 2 باشد ، باید یک بار تکمیلی که در طول
مخزن پخش شده است به کانتینر وارد شود .
نیروهای وارده خارجی :
مانند لند کردن وزن ترکیبی آر 2 به گونه ای که تجویز شده است ( تحت
عنوان رویه های آزمایش )

رویه های آزمایش
1 ـ بلند کردن از بستهای گوشه بالا :
برای بلند کردن کانتینرهای با طول اسمی بزرگتر از 3000 میلی متر (10) فوت نیروهای بلند کننده باید به صورت عمودی بر هر 4 بست بالا وارد شوند.
برای بلند کردن کانتینرهائی که با طول اسمی 3000 میلی متر ( 10 فوت ) یا کمتر نیروهای بلند کننده باید بر چهار بست گوشه بالا اعمال شوند ، به گونه ای که زاویه میان هر وسیله بالا برنده و نیروی عمودی 30 درجه باشد .
2 ـ بلند کردن از بستهای گوشه های پایینی .
برای بلندکردن کانتینرها نیروهای بلند کننده باید به گونه ای باشد که وسایل
بالا برنده فقط بر بستهای گوشه های پایینی ها تاثیر داشته باشد نیروهای بلند کننده باید در زوایائی با افق زیر وارد گردند :
30 درجه برای کانتینرهائی با طول اسمی 12000 میلی متر ( 40 فوت ) یا بیشتر 37 درجه برای کانتینرهائی با طول اسمی 9000 میلی متر (30 فوت) و تا 12000 ملی متر (40 فوت ) ( اسمی ) امانه خود 12000 میلی متر .
45 درجه برای کانتینرهائی با طول اسمی 6000 میلی متر (20 فوت ) و تا 9000 میلی متر (30 فوت ) امانه خود 9000 میلی متر (60) درجه برای کانتینرهائی با طول اسمی کمتر از 6000 میلی متر (20 فوت )

بلند کردن
1 ـ بلند کردن به وسیله روشهای دیگر
بارگیری آزمایشی و نیروهای وارده
بارگیری داخلی :
بار به گونه ای توزیع میشود که وزن کانتینر بار آزمایشی با هم برابر 25/1 آر باشند در مورد کانتینر مخزن دار وقتی وزن آزمایشی بار داخلی به اضافه وزن خود کانتینر کمتر از 25/1 آر باشد یک بار تکمیلی که در طول مخزن پخش شده است باید به کانتینر وارد شود .
نیروهای وارده خارجی :
مانند بلند کردن وزن ترکیبی 25/1 آر به گونه ای که تجویز شده است (تحت عنوان رویه های آزمایش )
رویه های آزمایش
1 بلند کردن از محل روزنه های دیواره های جانبی کانتینری که و شاخکهای بالا بر جهت بلند کردن کانتینر داخل آنها می رود .
کانتینر باید روی میله های در همان صفحه افقی قرار داده شود ، در داخل
هر روزنه یک میله قرار داده می شود که برای بلند کردن کانتینر پر استقاده می شود میله ها باید پهنائی برابر شاخکهائی داشته باشند که قرار است در جابه جائی کانتینر استفاده شوند و تا 75% طول وزنه روزنه داخل آن گردند .
2 - بلند کردن از محل بازوهای قلابدار :
کانتینر باید روی بالشتکهائی در همان صفحه افقی قرار گیرد که هر بالشتک زیر یک بازوی قلابدار می باشد این بالشتکها باید هم اندازه فضای بلند کردن به وسیله بازوهای قلابداری باشد که از آنها استفاده می شود .
3 - دیگر روشها :
چنانچه کانتینرها برای حمل در وضعیت پر بار هر روش دیگری که در قسمت الف یا بندهای 1 و 2 قسمت ب ذکر نشده است طراحی شده باشند باید همراه بار گیری داخلی و نیروهای خارجی وارده که نمونه شرایط شتاب مناسب برابر آن روش هستند نیز آزمایش شوند .

2 ـ رویهم چینی
1 ـ به دلیل شرایط حمل و نقل بین المللی در صورتی که حداکثر نیروهای عمودی به نحو قابل ملاحظه ای متفاوت از 18 کیلو گرم باشند و زمانی که کانتینر به طور مطمئن و موثری محدود به چنین شرایطی باشد ، جرم رویهم چینی ممکن است به نسبت مناسبی از نیروهای شتاب تغییر کند .
2 ـ در تکمیل موفقیت آمیز این آزمایش می تواند کانتینر را از نظر وزن مجاز رویهم چینی ساکت فوقانی که باید روی پلاک تایید ایمنی در مقابل عنوان وزن مجاز رویهم چینی برای 8/1 (کیلو گرم و پاوند) نشان داده شود ، اندازه گیری نمود .
بارگیری های آزمایشی و نیروهای وارده
بارگیری داخلی :
بار به گونه ای توزیع می شود که وزن کانتینر و بار آزمایشی با هم برابر با 8/1 کیلو گرم گردد. کانتینرهای مخزن دار را می توان در وضعیت کاملا خالی آزمایش نمود .
نیروهای وارده خارجی:
مانند اینکه هر یک از چهار بست گوشه های بالا را در معرض یک نیروی
عمودی رو به پایین برابر با 8/1 × 25% وزن مجاز رویهم چینی ساکن فوقانی قرار داد .
رویه های آزمایش
کانتینری که دارای بارگیری داخلی تجویز شده است باید روی چهار بالشتک مسطح قرار گیرد که آنها نیز به نوبه خود بر روی یک سطح افقی محکم که هر یک زیر یک بست پایینی گوشه ساز مشابه در گوشه می باشند
نگاهداری می شوند بالشتکهای باید زیر بستها متمرکز گردیده و تقریبا
همان ابعاد در طرح را مانند بستها داشته باشند .
هر نیروی وارده خارجی باید از طریق یک بست گوشه ای مشابه در آزمایش یا بالشتکی با همان ابعاد در طرح بر هر کدام از بستهای گوشه وارد شود بست گوشه یا بالشتک آزمایش باید نسبت به بست گوشه بالائی کانتینر برابر 25 میلی متر (1 اینچ) در عرض و 38 میلی متر در (5/1اینچ) در طول باشد .

3 -بار های متمرکز
بارگیری آزمایشی و نیروهای وارده
الف ـ روی سقف
بارگیری داخلی
هیچ
نیروهای وارده خارجی :
بار متمرکز برابر با 300 گرم (660 پاوند ) که به طور یکنواخت در محدوده ای به مساحت 300 میلی متر × 600 میلی متر (12 اینچ × 24 اینچ) پخش شده است .
رویه های آزمایش
نیروهای وارده خارجی به طور عمودی به سمت پایین سطح بیرونی ضعیفترین قسمت سقف کانتینر وارد می آیند .

ب ـ روی کف
بارگیری داخلی
دوباره متمرکز هر یک به وزن 2730 کیلو گرم (6000 پاوند ) که هر یک از روی کف کانتینر در منطقه تماسی به مساحت 142 سانتی مربع 22 اینچ مربع وارد می شوند
نیروهای خارجی :
هیچ
رویه های آزمایش
آزمایش باید با قرار دادن کانتینر روی چهار پایه تراز زیر چهار گوشه زیرین آن صورت گیرد به شیوه ای که ساختار اصلی آن برای کج شدن آزاد باشد .
اسباب و وسایل آزمایش با وزن 5460 کیلو گرم (12000پاوند ) یعنی (2730 ) کیلو گرم (6000 پاوند ) در هر یک از دو سطح با دارا بودن مجموع سطح تماس 284 سانتی متر مربع (44 اینچ مربع ) هنگام بارگیری یعنی 142 سانتی متر مربع (22 اینچ مربع ) در هر سطح با پهنای سطح 180 میلی متر (7 اینچ ) با فاصله 760 میلی متر (30 اینچ) از یکدیگر مرکز به مرکز باید در تمامی سطح کف کانتینر حرکت داده شوند .

4 ـ فشار عرضی
بارگیری های آزمایشی و نیروهای وارده
بارگیری داخلی
هیچ
نیروهای وارده خارجی:
وارد آمدن فشار به ساختارهای انتهائی پهلوها و قسمتها جانبی کانتینر نیروها باید برابر با نیروهایی باشد که کانتینر برای آنها طراحی شده است .
رویه های آزمایش
کانتینر در وضعیت خالی باید روی چهار عدد پایه تراز به صورت یکی در زیر هر گوشه زیرین قرار داده به وسیله اسباب و آلات لنگر حفظ گردد اسباب مزبور باید به گونه ای قرار گیرند که فشار افقی تنها در گوشه های زیرین و به طور مورب در مقابل آن قسمتهائی که این نیروها بر آنها وارد میگردد در نظر گرفته شود .
نیروهای وارده خارجی جداگانه یا همزمان با هر یک از بستهای گوشه ای بالا ، روی یک بست سمت کانتینر در خطوطی به موازات هر دو ساختار زیرین و سطوح قسمتهای انتهائی کانتینر اعمال می گردند
نیروها باید ابتدا به سوی و سپس به سمت خارج از بستهای گوشه ای بالا وارد آیند .
در مورد کانتینرهائی که هر یک از قسمتهای انتهائی آن حول خط مرکزی عمودی خود انتهائی آن حول خط مرکزی عمودی خود دارای قرینه است ، تنها یک قسمت مورد آزمایش قرار می گیرد لیکن دو سمت کانتینرهائی با قسمتهای انتهائی فاقد قرینه باید مورد آزمایش قرار گیرند .

5 ـ تحمل و فشار طولی ( آزمایش سکون )
هنگام طراحی و ساخت کانتینرها باید به خاطر داشت که کانتینرها ممکن است هنگام حمل به طرق زمینی شتابهای 2 کیلو گرم را که به طور افقی در جهت طولی وارد می شوند متحمل گردند .

بارگیریهای آزمایشی و نیروهای وارده
بارگیری داخلی :
بار توزیع شده به طور یکنواخت به گونه ای که وزن ترکیبی کانتینر و بار آزمایش برابر با حداکثر میزان یا وزن مفید نا خالص یا (آر )گردد. در خصوص کانتینرهای مخزن دار هنگامی که وزن بار داخلی به اضافه وزن خود کانتینر کمتر از حداکثر میزان یا وزن مفید ناخالص یا (آر) باشد بار تکمیلی باید به کانتینر وارد گردد .
رویه های آزمایش
کانتینری که دارای بارگیری داخلی تجویز شده است باید به طور طولی با محکم کردن دو بست گوشه ای زیرین یا ساختارهای گوشه ای معادل یک انتها به نقاط مناسبی از لنگر مورد فشار قرار گیرد . نیروهای وارده خارجی ابتدا باید به سوی و سپس به خارج از نقاط لنگر وارد شوند . کلیه قسمتهای جانبی کانتینر باید مورد آزمایش قرار گیرند .
نیروهای وارده خارجی :
مانند اینکه هر یک از پهلوهای کانتینر را در معرض نیروهای کشش و تراکم را در معرض نیروهای کشش و تراکم طولی مقدار (آر) قرار دهند یعنی نیروی ترکیبی (آر 2 ) یکجا روی ساختار زیرین کانتینر.

6 ـ دیواره های انتهایی
دیواره های انتهائی باید قدرت تحمل باری که حداقل 4% برابر حداکثر بار مجاز می باشد را داشته باشد با این حال در صورتی که دیواره های انتهائی با هدف تحمل باری کمتر یا بیشتر از 4% برابر حداکثر بار مجاز طراحی شده باشند این عامل مقاومت باید طبق ماده 1 ضمیمه 1 روی پلاک تایید ایمنی درج گردد .

بارگیری های آزمایشی و نیروهای وارده
بارگیری داخلی :
مانند اینکه بخش داخلی یک
دیواره انتهائی را در معرض پی 4/0 بار توزیع شده به صورت یکنواخت یا بار دیگری از این قبیل که امکان دارد کانتینر برای آن طراحی شده باشد قرار می دهد .
نیروهای وارده خارجی :
هیچ
رویه های آزمایش بار گیری داخلی تجویز شده باید به شرح زیر اعمال گردد :
هر دو انتهای کانتینر باید مورد آزمایش قرار گیرند مگر تا هنگامی که قسمت انتهایی یکسان باشند که در این صورت تنها یکی از آنها باید آزمایش شود . دیواره های انتهایی کانتینر که دارای قسمتهای جانبی باز یا
درهای جانبی هستند را می توان به طور جداگانه یا همزمان مورد آزمایش قرار داد .
دیوارهای انتهائی کانتینرها که دارای قسمتهای جانبی باز یا درهای جانبی هستند باید جداگانه مورد آزمایش قرار گیرند .
هنگامی که قسمتهای انتهائی جداگانه تحت آزمایش قرار می گیرند واکنشها در برابر نیروهای وارده به دیواره انتهایی باید در ساختار زیرین کانتینر محدود گردند .

7 ـ دیواره های جانبی
دیواره های جانبی باید قدرت تحمل باری که حداقل 6% برابر بار مجاز می باشد را داشته باشد با این حال در صورتی که دیواره های جانبی با هدف تحمل وزنی کمتر یا بیشتر از 6% برابر حداکثر بار مجاز طراحی شده باشند این عامل مقاومت باید طبق ماده 1 ضمیمه 1 روی پلاک تایید ایمنی درج گردد .
بارگیری های آزمایشی و نیروهای وارده
بارگیری داخلی :
مانند اینکه بخش درونی دیواره
جانبی را در معرض پی 6/0 بار توزیع شده به صورت یکنواخت یا نیروی دیگری از این قبیل که امکان دارد کانتینر برای آن طراحی شده باشد قرار می دهد .
نیروهای وارده خارجی :
هیچ
رویه های آزمایش
بارگیری داخلی تجویز شده باید به شرح زیر اعمال گردد :
هر دو پهلوی کانتینر باید مورد آزمایش قرار گیرد مگر هنگامی که پهلوها یکسان باشد که در این صورت تنها یک پهلو باید آزمایش شود دیواره های جانبی باید جداگانه آزمایش شوند و واکنشها نسبت به نیروی بارگیری داخلی باید به بست های گوشه ای یا ساختار گوشه ای معادل محدود گردند . کانتینرهائی با سمتهای فوقانی باز دید در وضعیتی آزمایش گردند که با هدف کاربرد آنها در آن وضعیت طراحی شده اند ، به عنوان مثال با قرار داشتن بخشهای فوقانی متحرک در جای خود .
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و شانزده ماده و دو ضمیمه آن در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 1/8/1379 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11/8/1379 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی ـ مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 16236

تاریخ تصویب : 1379/08/01

تاریخ ابلاغ : 1379/08/29

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.