×

آئین نامه حدود و وظایف و تشکیلات تهیه نقشه املاک به صورت کاداستر و مقررات اجرائی آن موضوع تبصره 3 ماده 156 قانون ثبت اسناد و املاک

آئین نامه حدود و وظایف و تشکیلات تهیه نقشه املاک به صورت کاداستر و مقررات اجرائی آن موضوع تبصره 3 ماده 156 قانون ثبت اسناد و املاک

آئین-نامه-حدود-و-وظایف-و-تشکیلات-تهیه-نقشه-املاک-به-صورت-کاداستر-و-مقررات-اجرائی-آن-موضوع-تبصره-3-ماده-156-قانون-ثبت-اسناد-و-املاک شماره 17239/79/1 15/10/1379
مدیر عامل محترم روزنامه رسمی کشور
ریاست محترم قوه قضائیه با آئین نامه ضمیمه در خصوص تبصره 3 ماده 156 قانون ثبت راجع به حدود وظایف و تشکیلات نقشه املاک به صورت کاداستر موافقت فرمودند .
لذا تصویری از آئین نامه جهت درج آن در روزنامه رسمی ارسال می گردد .
رئیس نهاد قوه قضائیه ـ محمود شیرج

فصل اول : تعاریف
ماده 1 ـ نقشه کاداستر به مجموعه عملیات فنی مهندسی ممیزی ثبتی و حقوقی در مورد املاکی اطلاق می شود که جریان ثبتی آن خاتمه یافته اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشد به جهت آنکه محدوده و موقعیت املاک را مشخص نماید و ارتباط جغرافیائی آنها را با یکدیگر نشان دهد و به منظور تثبیت مالکیت و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و ثبت املاک و سایر موارد مربوط به املاک اجرا گردد .
ماده 2 ـ کاداستر رقومی و کاداستر خطی در صورتیکه مجموعه اطلاعات کاداستر در رایانه ضبط و گوشه های املاک به صورت نقاط دارای مختصات نمایانده شود کاداستر رقومی است و در اطلاعات کاداستر به صورت نقشه های خطی دارای اطلاعات توصیفی ثبتی تهیه شود کاداستر خطی است .
ماده 3 ـ لایه های کاداستر : در کاداستر رقومی اطلاعات مختلف نظیر نقشه های هندسی طول ابعاد و مساحت ملک و مشخصات ملک و مالکین و سوابق ثبتی در رایانه ضبط و اطلاعات مورد لزوم برای استفاده های گوناگون با یکدیگر تلفیق می شود این اطلاعات را لایه های کاداستر می گویند که در یک سیستم بانک اطلاعاتی سرزمین ذخیره می گردد.
ماده 4 ـ مقیاس نقشه های کاداستر: نقشه های کاداستر با مقیاسهای مختلف با توجه به نوع ملک و وسعت آنها جهت اقدامات ثبتی و استفاده مالکین و سازمانهای دولتی و غیر دولتی در صورت اعلام نیاز تهیه می گردد.
ماده 5 ـ منطقه ثبتی : محدوده ای است که اجرای کاداستر در آن منطقه اعلام می گردد .
ماده 6ـ حسب پیشنهاد امور املاک شورای فنی کاداستر عبارتست از معاونین سازمان و مجری طرح کاداستر و دو نفر از کارشناس کاداستر و دو نفر از کارشناسان امور املاک به انتخاب رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور .
ماده 7 ـ امور اجرائی کاداستر و نقشه برداری وسیله کادر فنی و اداری زیر نظر معاون املاک طبق دستورالعملهای شورای فنی کاداستر که آتیم های نقشه را نیز مشخص می کند با تایید رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می پذیرد.
تبصره ـ نظارت بر اجرای کاداستر در استانها به عهده مدیر کل یا سرپرست ثبت استان می باشد .
ماده 8 ـگروه کاداستر : به تعدادی از کارشناسان و نقشه برداران و تکنیسینها و کادر خدماتی که عملیات نقشه برداری و تلفیق اطلاعات ثبتی را در هر منطقه ثبتی انجام می دهند اطلاق می شود .
فصل دوم : تشکیلات
ماده 9 ـساختار تشکیلاتی نقشه برداری و کاداستر حسب پیشنهاد رئیس سازمان ثبت مورد تصویب رئیس قوه قضائیه قرار می گیرد .
ماده 10 ـ برای اجرای طرح کاداستر با پیشنهاد شورای فنی کاداستر و تصویب رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می توان در محدوده اختیارات و مقررات از امکانات بخش های خصوصی و دولتی با موافقت آنها استفاده نمود .
فصل سوم : آموزش و تجهیزات
ماده 11 ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می تواند در صورت لزوم در خصوص آموزش نیروهای خود از طریق برگزاری دوره های آموزشی تخصصی کوتاه مدت و نیز اعزام نیروها به منظور فوق جهت ماموریت های آموزشی تخصصی و تحقیقاتی به خارج از کشور اقدام نماید .
تبصره 1 ـ اجرای این ماده مستلزم اخذ مجوز از مراجع قانونی است .
تبصره 2 ـضوابط و چگونگی استفاده از مزایای مندرج در ماده فوق پس از طرح در شورای فنی کاداستر به تصویب رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد رسید .
ماده 12 ـ مجری طرح کاداستر می تواند به منظور تامین تجهیزات مورد نیاز و بهره گیری از فن آوری نوین در امر کاداستر وسائل وسائل و امکانات فنی لازم را بنا به پیشنهاد شورای فنی ماداستر و تایید رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خریداری نماید .
فصل چهارم اجرای ماداستر
ماده 13 ـ عملیات کاداستر به صورت خلاصه شامل عکس برداری هوائی تبدیل رقومی عکسها و عملیات زمینی نقشه برداری و ویرایش و تکمیل زمینی اضافه کردن اطلاعات ثبتی ترسیم نقشه کنترل نهائی راه اندازی سیستم بانک اطلاعاتی سرزمین می باشد .
ماده 14 ـ نحوه انجام عملیات طبق دستورالعمل شورای فنی کاداستر با تصویب رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد بود .
ماده 15 ـ زمان شروع عملیات کاداستر در هر منطقه ثبتی از طریق رسانه های گروهی به اطلاع عموم خواهد رسید .
ماده 16 ـپس از انجام عملیات کاداستر در هر منطقه ثبتی نسخه ای از اطلاعات و نقشه ها جهت بررسی و نگهداری در سیستم بانک اطلاعات سرزمین به کاداستر مرکز ارسال می گردد .
تبصره ـ هر گونه تغییرات بعدی نیز مشمول این ماده خواهد بود .
ماده 17 ـ ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند عملیات انجام شده توسط کاداستر را ملاک عمل قرار دهند .
ماده 18 ـ در مواردی که اسناد مالکیت موجود با اطلاعات و نقشه های کاداستر مغایرت داشته باشد اصلاحات لازم از سوی ثبت محل یا کاداستر حسب مورد طبق مقررات صورت می گیرد .
ماده 19 ـ در مورد تقاضای تفکیک و افراز املاک مذکور در ماده 156 قانون ثبت و تحدید حدود املاک مجاز و همچنین در دعاوی مطروحه در مراجع قضائی رفع اختلافلت حدودی نقشه کاداستر ملاک عمل خواهد بود .
ماده 20ـ رسیدگی به اشتباهات و اعتراضات و اختلافات طبق ماده 25 اصلاحی قانون ثبت در هیات نظارت به عمل می آید و تعیین تکلیف می شود .
تبصره : آراء هیات نظارت راجع به اختلافات و اعتراضات در حدود مقررات قابل رسیدگی در شورای عالی ثبت می باشد .
ماده 21 ـپس از انجام عملیات کاداستر در هر منطقه ثبتی در کلیه دعاوی ملکی و امور ثبتی نقشه ها و اطلاعات کاداستر جایگزین روش سنتی ثبت می گردد .
ماده 22 ـپس از انجام عملیات ماداستر در هر منطقه ثبتی کلیه اقدامات از قبیل تحدید حدود تفکیک و افراز بر اساس عملیات مذکور صورت می گیرد . و در صورت در خواست مالک یک نسخه نقشه ملک به سند مالکیت الصاق و این موضوع در ستون ملاحظات سند مالکیت و دفتر املاک قید می گردد .
ماده 23 ـ هر گاه مالکین املاک مجاز جهت اصلاح محدوده املاک خود به صورت هندسی کامل و حذف شکستگی های جزئی موجود در اصلاح املاک با یکدیگر توافق نمایند باید درخواست خود را به ثبت محل تقدیم کنند ثبت محل با توجه به وضعیت املاک صورت مجلس اصلاحی تهیه و پس از تنظیم اقرار نامه رسمی اسناد مالکیت را اصلاح می نماید در صورتیکه عملیات کاداستر در منطقه ثبتی انجام شده باشد این امر با هماهنگی کاداستر به عمل خواهد آمد .
ماده 24 ـ ادارات و دستگاههای دولتی و شهرداریها واقع در هر حوزه ثبتی که در رابطه با اجرای طرح های مربوط به خود به نقشه دارند می توانند نقشه های مورد نیاز را کتبا از ثبت محل در خواست نمایند نقشه های مذکور باید فاقد اطلاعات توصیفی باشد .
ماده 25 ـ ارائه خدمات مذکور در ماده قبل از قبال اخذ هزینه های متعلقه صورت می گیرد .
ماده 26 ـ نحوه استفاده از درآمدهای حاصله ناشی از ارائه خدمات کاداستر در قانون بودجه سالانه کل کشور تعیین می گردد .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16285

تاریخ تصویب : 1379/10/15

تاریخ ابلاغ : 1379/10/29

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.