×

آئین نامه اجرائی ماده 193 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی اجنماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ماده

آئین نامه اجرائی ماده 193 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی اجنماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ماده

آئین-نامه-اجرائی-ماده-193-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی-اجنماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران-ماده

وکیل

شماره 37758 / ت 23752هـ 27/9/1379
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ـ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
هیات وزیران در جلسه مورخ 2/9/1379 بنا به پیشنهاد شماره 1428/319 ـ 4876/105 مورخ 28/8/1379 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده 193 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379 آئین نامه ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :
1 ـ به منظور تامین و توزیع متعادل خدمات درمان بستری مناسب با نیاز در نقاط مختلف کشور با در نظر گرفتن دو عامل مهم قابل دسترس بودن خدمات برای آحاد مردم و جلوگیری از سرمایه گذاریهای خارج از حد نیاز ضوابط و برنامه اجرائی سطح بندی خدمات درمان بستری حسب تخصصهای مختلف و محل های استقرار آن به تفکیک شهرستان به موجب این آئین نامه و اصلاحات بعدی آن انجام می گیرد .
ماده 2ـ تعاریف
الف ـ تخت ثابت : تعداد تختهائی که بیمارستان بر آن اساس طراحی و ساخته شده است .
ب ـ تخت دایر تعداد تختهائی که بر اساس آن دستگاه اجرائی نسبت به اخذ تشکیلات و تامین و تامین نیروی انسانی اقدام می نماید .
پ ـ تخت فعال : تعدادی از تخت های دایر که عملا در حال سرویس دهی بوده و مورد استفاده بیماران بستری قرار می گیرد .
ت ـ بیمار دهی بستری : تعداد بیماران بستری شده به ازای هزار نفر جمعیت در یک سال ( به تفکیک هر رشته تخصصی )
ث ـ تخت روز اشغالی : مجموع تعداد روزهائی که تختهای بخش یا بیمارستان توسط بیماران اشغال شده است .
ج ـ متوسط مدت اقامت : متوسط تعداد روزهائی که هر بیمار در یک یک بخش تخصصی بستری شده است و محاسبه آن به صورت زیر است :
تعداد تخت روز اشغالی تقسیم بر خروجی بخش ( مرخص شده + انتقالی از بخش + فوت شده
چ ـ در صد اشغال تخت : درصدی از تخت های دایر بخش یا بیمارستان که در یک دوره زمانی مشخص اشغال شده است .
ح ـ اندیکس تخت : تعداد تخت های دایر موجود (یاموردنیاز)به ازای هزار نفر جمعیت
خ ـ شهرستان : مجموعه ای از نواحی شهریو روستای که در آخرین تقسیمات کشوری در سال 1377 به عنوان شهرستان پذیرفته شده است
د ـ بلوک : مجموعه دو یا چند شهرستان که بر اساس معیارهای جغرافیائی اجتماعی و سیاسی قابلیت ارجاع خدمات درمان تخصصی و بستری را در میان خود دارند چنانچه شرایط لازم جهت تاسیس یک بخش تخصصی در یک شهرستان وجود نداشته باشد تعداد تخت های لازم آن تخصص در مرکز بلوک و یا مرکز استان در نظر گرفته می شود .
ذ ـ مرکز درمان بستر : مرکز درمانی با امکانات کافی جهت بستری موقت بیماران و اعزام سریع آنان به بیمارستان شهرستان است که محل احداث این مراکز در شهرستان های با جمعیت کم می باشد .
ماده 3 ـ معیار حداقل تعداد تخت بستری لازم جهت تاسیس بخش تخصصی اصل بهره وری زمانی نیروی متخصص است این تعداد بر اساس معیارهای متوسط اقامت و بیمار دهی در هر رشته تخصصی و با فرض اینکه فرد متخصص به طور فعال در طول ماه در آن بخش به کار مشغول باشد محاسبه گردیده است حداقل تعداد تخت بستری لازم جهت تاسیس هر بخش طی جدول شماره 2 که پیوست این آئین نامه است ارایه گردیده است در مناطقی که طبق محاسبه انجام شده ظرفیت مناسب جهت ایجاد بخش بستری در آن شهرستان وجود نداشته است تعداد تختهای مورد نظر به شهرستانی که سطح بالاتری از خدمات بستری را ارایه می دهد انتقال داده شده است بنابراین تعداد تخت های بستری هر شهرستان عبارت است از مجموع تخت های تخصصی مختلف که آن شهرستان حائز شرایط داشتن آنها می باشد .
با در نظر گرفتن معیارهای تخصیص تخت بیمارستانی شامل تقسیمات کشوری جمعیت رشد جمعیت و حرکات جمعیتی موقعیت جغرافیائی راه ارتباطات فاصله تا اولین سطح ارایه خدمات بستری شیوع بیماریها متوسط ایام بستری میزان فوریت و پیچیدگی ارایه خدمات بیمار دهی جامعه امکانات موجود مراکز اموزشی پزشکی و درآمد سرانه و براساس فرمول مذکور تعداد تخت های بستری و تخصصی به تفکیک بخش تخصصی شهرستان و استان محاسبه و طبق جدول پیوست شماره 1 تدوین شده است .
ماده 4 ـ ضابطه تعیین تخت مورد نیاز برای هر شهرستان و تخصص های مختلف به قرار زیر است :
جمعیت شهرستان ها بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در تابستان سال 1377 و آخرین سر شماری انجام شده از سوی مرکز آمار ایران محاسبه شده است متوسط اقامت بیمار و بیماردهی بستری در بیمارستان های دانشگاهی بر حسب تخصصها و شهرستان های مختلف کشور بر اساس جدول تهیه شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است .
ماده 5 ـ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف است در هر گونه احداث ایجاد توسعه و تجهیز ظرفیت های درمان بستری و تخصصی کشور و همچنین اختصاص نیروهای انسانی برای مراکز درمان بستری و تخصصی و یا اعطای مجوز به وزارتخانه ها سازمانها نهادها و نیروهای مسلح چهارچوب سطح بندی خدمات درمانی را رعایت نمایند .
ماده 6 ـ احداث ایجاد و یا توسعه هرگونه واحد درمانی توسط دستگاههای موضوع ماده 11 قانون برنامه سوم موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی به ا ستثنای وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی و وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان مجری جزء در مواردی که در ماده 192 این قانون اجازه داده شده ممنوع است ایجاد احداث و یا توسعه واحدهای درمانی توسط دستگاههای مذکور در موارد ضروری با تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و با تصویب هیات وزیران امکان پذیر می باشد .
ماده 7 ـ ساخت و صدور مجوز احداث بیمارستان بر اساس اولویت های ذیل تعیین گردد :
اولویت اول : شهرستانهائی که واجد شرایط جهت بهره گیری از تخت بیمارستانی بوده و فاقد بیمارستان می باشند .
اولویت دوم : شهرستانهائی که کمبود تخت داشته و تخت های موجود نیز نا مطلوب می باشند .
اولویت سوم : شهرستانهائی که کمبود تخت داشته و تخت های موجود مطلوب می باشند .
اولویت چهارم : شهرستانهائی که کمبود تخت ندارند ولی تعدادی از تخت های موجود نامطلوب می باشند که با احتساب تخت های نا مطلوب کمبود خواهند داشت .
ماده 8 ـ مبنای ساخت وتوسعه تخت های بیمارستانی قابل استفاده و مطلوب بودن آنها بر اساس دستورالعمل استاندارد و ضوابط ارزش یابی تخت های کشور توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و رفع نیاز تا سقف مقرر در نظام سطح بندی خدمات درمانی بستری می باشد .
بیمارستانهای موجود پس از رسیدن به حداقل ضریب اشغال تخت مطلوب ( 75% ) امکان توسعه را خواهند داشت .
ماده 9 ـ مبنای اعطای مجوز ساخت و توسعه بیمارستان برای کلیه شهرستانهای کشور به شرح زیر است
الف ـ شهرستانهای زیر صد هزار نفر جمعیت با ما به التفاوت بیش از 6/0 اندیکس تخت بین تخت های موجود و مطلوب در سطح بندی و با حداقل تعداد 32 تخت مورد نیاز
ب ـ شهرستانهای صد هزار نفر دویست هزار نفر جمعیت با مابه التفاوت بیش از 0/4 اندیس تخت بین تخت های موجود و مطلوب در سطح بندی و با حداقل تعداد 64 تخت مورد نیاز .
پ ـ شهرستانهای دویست هزار نفر تا پانصد هزار نفرجمعیت با مابه التفاوت بیش از 0/3 اندیکس تخت بین تختهای موجود و مطلوب در سطح بندی و با حداقل تعداد 96 تخت مورد نیاز .
ت ـ شهرستانهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت با مابه التفاوت بیش از 2/0 اندیکس تخت های موجود و مطلوب در سطح بندی و با حداقل تعداد 128 تخت مورد نیاز .
تبصره : حداقل ظرفیت احداث بیمارستان 32 تخت می باشد . در شهرستانهائی که کل نیاز به تخت بستری کمتر از 32 تخت باشد و هیچ گونه تخت بستری نداشته باشند برای ارایه خدمات درمانی مورد نیاز مرکز درمان بستر ایجاد می شود .
ماده 10 ـ هرگونه ایجاد توسعه و تغییر یا اصلاح بخش های تخصصی بیمارستانها بر اساس سطح بندی خدمات بستری و تخصصی امکانپذیر می باشد .
ماده 11 ـ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف است ضریب اشغال تخت بار و متوسط اقامت بیماران را هر ساله و بیمار دهی را هردو ساله یک بار تفکیک نوع بخش بستری بیمارستان و شهرستان بر اساس برگه های نظام نوین آماری کشور ارایه نماید .
ماده 12 ـ دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور طی حداکثر شش ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه موظفند نسبت به اعلام تخت های فرسوده و نامطلوب بر اساس دستورالعمل ارزشیابی که توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می رسد به تفکیک بیمارستان و محل آن اقدام نمایند . متعاقبا وزارت یاد شده ظرف حداثر سه ماه آمار تخت های مذکور را برای بررسی و تایید فهرست نهائی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به منظور تدوین راهکارهای اجرائی مربوط اعلام نماید .
ماده 13 ـ کار گروهی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمان حسب مورد تختهای فرسوده شهرستانهائی را که تختهای مازاد بیمارستانی در یک یا چند تخصص دارند بررسی نموده و در صورتی که درصد اشتغال تخت آنها پس از تعطیلی مازاد بیشتر از 90% نشود تختهای فرسوده قابل حذف و تغییر کاربری را تعیین خواهند کرد .
ماده 14 ـ در مورد مراکز دانشگاهی با توجه به ظرفیت آموزشی آن ، معاونت آموزشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تعداد مورد نیاز را اعلام می نماید تا نسبت به تامین تعداد بیمارستانهای آموزشی متناسب با آن اقدام گردد .
ماده 15 ـ از تاریخ ابلاغ این آئین نامه کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، نهادها و نیروهای مسلح موظف به پذیرش عموم مردم در استفاده از خدمات درمان بستری و تخصصی در مراکز درمانی می باشند همچنین نیروهای مسلح موظفند ظرفیتهای درمان بستری را که منحصرا جهت مقاصد نظامی پرسنل خود مورد استفاده قرار می دهند پس از تایید ستاد کل مسلح نیروهای مسلح به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمایند .
ماده 16 ـ در شهرستانهائی که بر اساس سطح بندی خدمات درمان بستری کمبود تخت داشته و نیاز به احداث بیمارستان می باشد اولویت هرگونه ساخت و یا توسعه بیمارستانهای کشور و یا مرکز تشخیصی درمانی با بخش تعاونی و خصوصی می باشد .
ماده 17 ـ اختصاص تجهیزات بیمارستانی ، به شهرستانها بر اساس نوع بخشهای تخصصی پیش بینی شده در نظام سطح بندی خدمات درمان بستری و تخصصی شهرستان مربوط بر اساس جدول پیوست شماره 1 می باشد .
ماده 18 ـ تجهیزات سرمایه ای پزشکی تخصصی ـ درمانی به طور کلی شامل دو نوع پیشرفته و ساده می باشد سرمایه ای پیشرفته نامبرده ذیل مشمول این آئین نامه و ضوابط زیر خواهند بود :
الف ـ MRI سنگ شکن ، آنژیوگرافی ، رادیو تواپی و لیزراگزایمر به ازای هر یک و نیم میلیون نفر جمعیت ، یک دستگاه مورد نیاز می باشد و محل استقرار آن را وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تعیین می نماید .
ب ـ C . T . Scan برای شهرستانهائی که بر اساس سطح بندی خدمات درمانی بستری دارای بخش مستقل جراحی مغر و اعصاب و محل استقرار آن را وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تعیین می نماید .
پ ـ اکوکاردیوگرافی ـ برای شهرستانها و یا نواحی کشور که جمعیت تحت پوشش آنها حداقل ششصد هزار نفر باشد و محل استقرار آن را وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تعیین نماید .
ت ـ کلیه تجهیزات پزشکی تخصصی که میزان ارزبری آنها بیش از پنجاه هزار دلار باشد .
ماده 19 ـ اولویت بندی شهرستانهای کشور به ترتیب آنها از نظر تجهیزات پزشکی ، مشمول این آئین نامه به قرار ذیل می باشد .
اولویت اول : شهرهائی که واجد شرایط جهت بهره گیری از تجهیزات مورد نظر می باشند ولی فاقد آن هستند .
اولویت دوم : شهرهائی که واجد شرایط جهت بهره گیری از تجهیزات مورد نظر می باشند و کمبود تجهیزات دارند و همچنین تجهیزات موجود مستهلک می باشند .
اولویت سوم : شهرهائی که واجد شرایط جهت گیری از تجهیزات مورد نظر هستند و کمبود تجهیزات نیز دارند و تجهیزات موجود قابل استفاده است .
اولویت چهارم : شهرهائی که واجد شرایط جهت گیری از تجهیزات مورد نظر هستند و تجهیزات مربوط را در حد کفایت یا مازاد دارند ولی تعداد از آنها مستهلک است که با احتساب تجهیزات مستهلک کمبود دارند .
ماده 20 ـ معیارهای تجهیزات پزشکی مستهلک به طور مشترک توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمام مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین و به دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور اعلام خواهد شد دانشگاهها یاد شده موظفند طی حداکثر شش ماه نسبت به اعلام تجهیزات مستهلک پس از ابلاغ معیارهای فوق الذکر به تفکیک بیمارستان و محل آن اقدام نمایند .
ماده 21 ـ میانگین کل نیروی انسانی مورد نیاز به ازای هر تخت بستری یک و نیم نفر می باشد .
حداقل و حداکثر تعداد نیروی انسانی متخصص به ازای هر تخت با بخشهای تخصصی مختلف در قالب نظام سطح بندی خدمات درمان بستری طی حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این آئین نامه با پیشنهاد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برآورد و اجرا میگردد .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16285

تاریخ تصویب : 1379/09/02

تاریخ ابلاغ : 1379/10/29

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.