×

قانون موافقتنامه حمل و نقل هواپیمائی کشوری بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری خلق چین

قانون موافقتنامه حمل و نقل هواپیمائی کشوری بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری خلق چین

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-هواپیمائی-کشوری-بین-دولت-شاهنشاهی-ایران-و-دولت-جمهوری-خلق-چین
قانون موافقتنامه حمل و نقل هواپیمائی کشوری بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری خلق چین
ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل هواپیمایی کشوری بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری خلق چین مشتمل بر یک مقدمه و هیجده ماده و یک تبادل نامه و یک ضمیمه که در تاریخ 27 آبان ماه 1351 برابر 18 نوامبر 1972 بین نمایندگان مختار دو دولت در پکن به امضا رسیده است تصویب و اجازه مبادله اسناد تصویب آن داده می شود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن موافقت نامه ضمیمه پس از تصویب مجلس سنا در تاریخ روز دوشنبه 24/2/1352 در جلسه روز یکشنبه سیزدهم خرداد ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و دو شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی
موافقتنامه حمل و نقل هواپیمایی کشوری بین دولت ایران و دولت جمهوری خلق چین دولت ایران و دولت جمهوری خلق چین به منظور تسهیل روابط دوستانه مردم دو کشور و همچنین با در نظر گرفتن تمایل دو طرف به انعقاد یک موافقتنامه بر طبق اصول احترام متقابل نسبت به حاکمیت طرفین - رعایت تساوی و منافع دو طرف و نیز همکاریهای دوستانه - برای تاسیس و به کار انداختن سرویسهای هوایی منظم بین سرزمینهای ایران و چین و ماورا این سرزمینها به شرح زیر موافقت نمودند:
ماده 1 - تعاریف
به جز در مواردی که فحوای عبارت معنی دیگری را ایجاب نماید - از لحاظ این موافقتنامه :
1 - عبارت "مقامات هواپیمایی " در مورد ایران اطلاق می شود به "هواپیمایی کل کشوری ایران " و یا مقامی که مجاز به انجام وظایف هواپیمایی کل کشوری ایران و یا وظایف مشابه آن باشد و در مورد جمهوری خلق چین اداره کل هواپیمایی کشوری چین یا مقامی که مجاز به انجام وظایف اداره کل هواپیمایی کشوری چین یا وظایف مشابه آن باشد.
2 - عبارت "شرکت هواپیمایی تعیین شده " اطلاق می شود به یک شرکت هواپیمایی که به موجب بند یک از ماده 3 موافقتنامه حاضر تعیین شده باشد.
3 - عبارت "ظرفیت " در مورد یک هواپیما اطلاق می شود به میزان بارگیری آن هواپیما در یک مسیر یا قسمتی از مسیر و عبارت "ظرفیت " در مورد سرویس موافقت شده اطلاق می شود به ظرفیت مورد استفاده هواپیما در چنین سرویس ضرب در دفعات پرواز انجام شده توسط چنین هواپیما طی زمان معین و در تمام یا قسمتی از مسیر.
4 - عبارت "سرویس هوایی " به هر سرویس هوایی منظمی اطلاق می شود که توسط هواپیما برای حمل و نقل عمومی مسافر اثاث مسافر و بار یا پست صورت گیرد.
5 - عبارت "سرویس هوایی بین المللی " به هر سرویس هوایی اطلاق می شود که از فراز سرزمین هوایی بیش از یک دولت عبور نماید.
6 - عبارت "موسسه هواپیمایی " به هر موسسه حمل و نقل هوایی اطلاق می شود که یک سرویس هوایی بین المللی دایر نماید یا مورد بهره برداری قرار دهد.
ماده 2 - حقوق ترانزیت و ترافیک
1 - هر یک از طرفین متعاهد به منظور حمل و نقل بین المللی مسافر و اثاث مسافر و بار و پست حق انجام سرویسهای هوایی بین المللی را توسط موسسه هواپیمایی تعیین شده طرف دیگر (که از این به بعد "سرویسهای مورد توافق " نامیده خواهد شد) در مسیر مشخصه در زمینه این موافقت نامه (که از این به بعد "مسیر مشخصه " نامیده خواهد شد) به طرف متعاهد دیگر اعطا می نماید.
2 - هواپیماهای شرکت هواپیمایی تعیین شده هر یک از طرفین متعاهد که سرویسهای مورد توافق را در مسیر مشخصه انجام می دهند می توانند - با تصویب مقامات هواپیمایی طرف دیگر - بدون فرود یا با انجام توقف و بدون حقوق ترافیک از فراز سرزمین طرف متعاهد دیگر پرواز عبوری نمایند.
3 - هیچ یک از مواد این موافقتنامه به نحوی تلقی نخواهد شد که در نتیجه موسسه هواپیمایی یکی از طرفین متعاهدین محق باشد در سرزمین طرف متعاهد دیگر در قبال مزد یا کرایه مسافر و اثاث مسافر و بار و پست به مقصد نقطه دیگری در سرزمین طرف متعاهد مزبور - حمل کند.
ماده 3 - تعیین شرکت هواپیمایی
1 - هر یک از طرفین متعاهدین حق دارد یک شرکت هواپیمایی را برای انجام سرویسهای مورد توافق در مسیر مشخصه تعیین و مراتب را کتبا به طرف متعاهد دیگر اعلام نماید.
2 - پس از دریافت اعلامیه تعیین طرف متعاهد دیگر با رعایت مقررات مربوطه این موافقتنامه بدون تاخیر به شرکت هواپیمایی تعیین شده اجازات مربوطه را اعطا خواهد نمود.
3 - مالکیت عمده و کنترل موثر شرکت هواپیمایی تعیین شده توسط هر یک از طرفین متعاهد در دست همان طرف متعاهد یا اتباع آن باقی خواهد بود.
ماده 4 - تعلیق استفاده از حقوق
1 - هر یک از طرفین متعاهدین حق دارد در موردی که موسسه هواپیمایی طرف متعاهد دیگر قوانین و مقررات طرف متعاهد اول را رعایت ننماید یا نتواند عملیات بهره برداری را طبق شرایط موافقتنامه حاضر و ضمائم آن انجام دهد از اعطای اجازه بهره برداری خودداری نماید یا استفاده از حقوق مشخصه در مواد مربوطه موافقتنامه حاضر را در مورد موسسه تعیین شده توسط طرف متعاهد دیگر معلق نموده یا هر شرطی را که ممکن است برای استفاده از این حقوق توسط آن شرکت هواپیمایی لازم بداند تحمیل نماید.
در هر حال جز در مواردی که اقدام فوری برای جلوگیری از نقض بیشتر قوانین یا مقررات لازم باشد اعمال این حق فقط پس از مشاوره با طرف متعاهد دیگر انجام خواهد گرفت .
ماده 5 - اجرای قوانین و مقررات
قوانین و مقررات هر طرف متعاهد ناظر به ورود و توقف و خروج و هوانوردی در مورد هواپیمایی که به انجام سرویسهای هوایی بین المللی اشتغال دارد و همچنین قوانین و مقررات ناظر به ورود و اقامت و خروج مسافرین و خدمه پرواز و اثاث مسافر و بار و پست - در مورد هواپیمای شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر و خدمه و مسافرین و اثاث مسافر و بار و پست که توسط همین هواپیما حمل می شود مادامی که در سرزمین طرف متعاهد اول باشد - اجرا خواهد شد. هر طرف متعاهد اطلاعات مربوط به قوانین و مقررات فوق الذکر را به موقع در اختیار طرف متعاهد دیگر خواهد گذاشت .
ماده 6 - معافیت از حقوق گمرکی و عوارض
1 - هواپیماهای شرکت تعیین شده هر طرف متعاهد که در مسیر مشخصه پرواز می نمایند و همچنین لوازم مورد نیاز و وسایل یدکی و سوخت و روغن و روغن موتور و آذوقه که در هواپیما باقی می ماند به هنگام ورود و خروج از سرزمین طرف متعاهد دیگر - بر اساس عمل متقابل از پرداخت هر نوع حقوق گمرکی و هزینه های بازرسی و سایر حقوق و عوارض معاف خواهد بود.
2 - لوازم مورد نیاز جاری هوانوردی و وسایل یدکی و سوخت و روغن و روغن موتور و آذوقه مورد استفاده هواپیما که به سرزمین یک طرف متعاهد توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر وارد می گردد و صرفا به منظور استفاده در هواپیمای طرف متعاهد اخیرالذکر می باشد - بر اساس عمل متقابل از پرداخت حقوق گمرکی و هزینه های بازرسی و سایر حقوق و عوارض طرف متعاهد اول معاف خواهد بود.
3 - سوخت و روغن و روغن موتور و لوازم مورد نیاز و وسایل یدکی و خواربار هواپیما که در سرزمین یک طرف متعاهد توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر برای پرواز در مسیر مشخصه ذخیره یا بارگیری شده بر اساس عمل متقابل از پرداخت حقوق گمرکی و هزینه های بازرسی و سایر حقوق و عوارض معاف خواهد بود.
4 - لوازم مورد نیاز جاری و مواد و لوازم وارد شده به سرزمین یک طرف متعاهد توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر یا تخلیه شده از هواپیماهای همین شرکت تحت نظارت گمرک قرار خواهند گرفت و در سرزمین طرف متعاهد اول فروخته نخواهند شد و یا به منظورهای دیگری مورد استفاده قرار نخواهند گرفت و نگاهداری این لوازم مشمول هزینه انبارداری مطابق مقررات مربوطه طرف متعاهد اول خواهد بود.
ماده 7 - انجام خدمات فنی
1 - هر طرف متعاهد فرودگاه های اصلی و احتیاطی خود را برای استفاده شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر به منظور انجام پرواز در مسیر مشخصه تعیین خواهد نمود و برای طرف اول تسهیلات ارتباطی و هوانوردی و هواشناسی و سایر خدمات کمکی را در سرزمین خود به نحوی که برای انجام سرویسهای مورد توافق لازم باشد - فراهم خواهد نمود. جزئیات مربوط به این ترتیبات بین مقامات هواپیمایی دو طرف مورد موافقت قرار خواهد گرفت .
2 - موسسه هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد برای استفاده از فرودگاه ها و تسهیلات فنی طرف متعاهد دیگر عوارض عادلانه و مناسبی که توسط طرف متعاهد دیگر تعیین می شود پرداخت خواهد نمود. معهذا این عوارض از آنچه سایر هواپیماهای خارجی که در سرویسهای هوایی بین المللی مشابه تردد می نمایند و برای استفاده از این فرودگاه ها و تسهیلات می پردازند - تجاوز نخواهد نمود.
ماده 8 - ظرفیت
1 - موسسات هواپیمایی تعیین شده توسط طرفین متعاهدین از رفتار عادلانه و مناسب برخوردار خواهند شد تا بتوانند برای انجام سرویسهای توافق شده در مسیرهای مشخص از فرصت های متساوی بهره مند شوند.
2 - در انجام سرویسهای مورد توافق - شرکت هواپیمایی تعیین شده هر یک از طرفین متعاهد منافع شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر را منظور نظر خواهند داشت تا من غیرحق در سرویسهای طرف دیگر در تمامی یا قسمتی از همان مسیرها اثر نامطلوب ایجاد نشود.
3 - هدف اصلی - سرویسهای مورد توافق که توسط شرکت های هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد انجام می شود - تامین ظرفیت کافی با ضریب بار مناسب است - برای رفع نیازمندیهای حمل مسافر و بار و پست جاری و آنچه برای آینده به
طور مناسب قابل پیش بینی باشد - بین سرزمین طرف متعاهد تعیین کننده شرکت هواپیمایی و سرزمین طرف متعاهد دیگر.
4 - را رعایت اصول مشروحه در بندهای 1 و 2 و 3 این ماده موسسه هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد - همچنین می تواند ظرفیتی را برای نیازمندیهای ترافیک بین سرزمینهای کشورهای ثالث در مسیر مشخصه در ضمیمه این موافقت نامه و سرزمین طرف متعاهد دیگر تامین نماید.
5 - مسائل مربوط به تعداد سرویسها و نوع هواپیما و برنامه پرواز و شرایط حمل و نقل و نمایندگی فروش و خدمات زمینی در انجام پرواز در مسیرهای مشخصه از طریق مذاکره بین شرکتهای هواپیمایی تعیین شده دو طرف متعاهد - که برای انجام این منظور اصول مصرحه در بندهای 1 و 2 و 3 و 4 این ماده را در نظر خواهند گرفت مورد توافق قرار خواهد گرفت چنین توافقی منوط به تصویب مقامات هواپیمایی مربوطه طرفین متعاهد خواهد بود.
6 - در صورت عدم توافق بین شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفیت متعاهد مسائل مشروحه در بند 5 فوق بین مقامات هواپیمایی دو طرف متعاهد حل و فصل خواهد شد.
ماده 9 - اسناد
هواپیماهای شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد که در مسیر مشخصه پرواز می کنند به رنگ و علامت ثبت و تابعیت همان طرف مشخص خواهند بود - و اسناد زیر را با خود حمل می نمایند:
1 - گواهینامه ثبت .
2 - گواهینامه قابلیت پرواز.
3 - دفتر مسافرت (لاک بوک ).
4 - پروانه فرستنده رادیویی .
5 - پروانه یا گواهینامه هر یک از خدمه پرواز (کارکنان هواپیما).
6 - فهرست مسافرین با ذکر مبدا و مقصد پرواز.
7 - مانیفست بار و پست .
8 - اعلامیه عمومی .
هر طرف متعاهد اسناد معتبر فوق الذکر را که از طرف متعاهد دیگر صادر شده باشد به رسمیت خواهد شناخت . در هر حال هر یک از طرفین متعاهد این حق را برای خود محفوظ می دارد که در مورد پرواز از فراز سرزمین خود از شناسایی گواهینامه صلاحیت و پروانه هایی که به نام اتباع او توسط طرف متعاهد دیگر صادر شده باشد خودداری نماید.
ماده 10 - تعرفه ها
1 - تعرفه های مورد اجرا در سرویسهای مورد توافق توسط شرکتهای هواپیمایی طرفین متعاهد در سطح معقولی خواهد بود که با توجه به کلیه عوامل مربوطه از جمله هزینه عملیات و سود معقول و خصوصیات سرویس و تعرفه های شرکتهای هواپیمایی دیگر که در تمام یا قسمتی از همان مسیرها سرویسهای برنامه ای انجام می دهند تعیین می گردد.
2 - تعرفه ها و نرخهای قابل اجرا بین نقاط مورد استفاده در مسیر مشخصه در سرزمین یک طرف متعاهد و نقاط واسطه در مسیر مشخصه در سرزمین طرف متعاهد دیگر بین شرکتهای هواپیمایی تعیین شده دو طرف متعاهد مورد موافقت قرار خواهد گرفت و حداقل سی روز قبل از تاریخ اجرای پیشنهادی برای تصویب به مقامات هواپیمایی دو طرف متعاهد تسلیم خواهد شد. چنانچه شرکتهای هواپیمایی تعیین شده نتوانند درباره هر یک از این تعرفه ها توافق نمایند یا چنانچه مقامات هواپیمایی یک طرف متعاهد از هر یک از تعرفه های مورد توافق شرکتهای هواپیمایی دو طرف متعاهد رضایت نداشته باشد مقامات هواپیمایی طرفین متعاهد کوشش خواهند نمود که در مورد یک تعرفه مناسب بین خود توافق نمایند.
در هر حال - هیچ تعرفه ای قبل از تصویب مقامات هواپیمایی طرفین متعاهد به موقع اجرا در نخواهد آمد و شرکتهای هواپیمایی تعیین شده نمی توانند سرویسهای مورد توافق را انجام دهند مگر اینکه چنین تعرفه ای تعیین شده باشد.
3 - تعرفه های تعیین شده به موجب ماده حاضر - تا زمانی که تعرفه های جدید به موجب مفاد این ماده جانشین آنها نشده باشد به قوت خود باقی خواهد ماند.
4 - تعرفه ها و نرخهای قابل اجرا بین نقاط مورد استفاده در مسیر مشخصه در سرزمین یک طرف متعاهد و سرزمین ممالک ثالث بین همین طرف متعاهد و ممالک ثالث مربوطه مورد موافقت قرار خواهد گرفت .
ماده 11 - دفتر نمایندگی
1 - به منظور انجام پرواز در مسیر مشخصه - شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد حق دارد دفاتر نمایندگی خود را در نقاط مورد استفاده در مسیر مشخصه در سرزمین طرف متعاهد دیگر تاسیس نماید. کارکنان این دفاتر نمایندگی از اتباع ایران و جمهوری خلق چین خواهند بود و تعداد آنان از طریق مشاوره بین شرکتهای هواپیمایی تعیین شده دو طرف متعاهد مورد توافق قرار خواهد گرفت و منوط به تصویب مقامات هواپیمایی دو طرف متعاهد خواهد بود. کارمندان این دفاتر موظفند قوانین و مقررات جاری مملکتی را که این دفاتر در آنجا واقع است رعایت نمایند.
2 - هر طرف متعاهد نسبت به انجام کار دفاتر نمایندگی موسسه هواپیمایی طرف متعاهد دیگر کمک و تسهیل خواهد نمود و حفاظت هواپیماها و لوازم مورد نیاز و سایر اموال مورد استفاده را در سرویسهای مورد توافق در سرزمین طرف متعاهد اول تامین خواهد نمود.
ماده 12 - انتقال درآمد و معافیت مالیاتی
موضوع معافیت شرکت هواپیمایی هر طرف متعاهد از پرداخت مالیات بر درآمد نسبت به عواید حاصله در سرزمین طرف متعاهد دیگر و همچنین موضوع انتقال عواید آن شرکت به موجب موافقتنامه های جداگانه ای خواهد بود که از مجرای دیپلماتیک بین دو طرف متعاهد منعقد می شود.
ماده 13 - تسلیم آمار و تصویب برنامه های پرواز
1 - مقامات هواپیمایی هر طرف متعاهد اطلاعات و آمار مربوط به ترافیک حمل شده توسط موسسه هواپیمایی تعیین شده خود در سرویسهای مورد توافق به سوی سرزمین طرف متعاهد دیگر یا از آن سرزمین را بنا بر تقاضا در اختیار مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر قرار خواهد داد.
2 - شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد - حداقل سی روز قبل از شروع سرویس در مسیر مشخصه برنامه های پرواز را به مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر برای تصویب تسلیم خواهد نمود و در مورد تغییرات بعدی نیز از همین قرار عمل خواهد شد. این محدودیت زمانی را می توان در موارد خاص با تصویب مقامات مذکور کاهش داد.
ماده 14 - تحقیق حوادث
در مواردی که هواپیمای شرکت هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد در سرزمین طرف متعاهد دیگر در معرض خطر باشد یا با حادثه ای مواجه گردد طرف متعاهد دیگر به مقامات مربوطه دستور خواهد داد که :
1 - به مسافرین و کارکنان هواپیما کمک شود.
2 - جریان حادثه بدون تاخیر به طرف متعاهد اول اطلاع داده شود.
3 - کلیه اقدامات امنیتی برای هواپیما و محتویات آن فراهم گردد.
4 - تحقق درباره حادثه انجام پذیرد.
5 - ترتیب دسترسی ناظران طرف متعاهد اول به هواپیما داده شود و کلیه تسهیلات ممکنه برای آنان فراهم گردد.
6 - به محض آنکه دیگر هواپیما و محتویات آن برای ادامه تحقیق لازم نباشد اجازه خروج به آن داده شود.
7 - نتایج تحقیقات کتبا به اطلاع طرف متعاهد اول رسانده شود. مخارج مترتبه بر اقدامات فوق به عهده طرفی خواهد بود که مسئول بروز حادثه بوده است .
ماده 15 - مشاوره و اصلاح
1 - طرفین متعاهد اجرای صحیح موافقتنامه حاضر را با روح همکاری نزدیک و حمایت متقابل تامین خواهند نمود و بدین منظور مقامات هواپیمایی آنها گاه به گاه با یکدیگر مشورت خواهند کرد.
2 - چنانچه یکی از طرفین متعاهد لازم بداند که در هر یک از مقررات این موافقتنامه یا ضمائم آن تغییر یا اصلاحی به عمل آید می تواند در هر زمان از طرف متعاهد دیگر تقاضای مشاوره نماید و چنین مشاوره ای در فاصله شصت روز از تاریخ دریافت تقاضا توسط طرف متعاهد دیگر آغاز خواهد شد.
3 - هر تغییر یا اصلاحی که در نتیجه این مذاکرات در موافقتنامه حاضر به عمل آید سی روز بعد از تایید از طریق مبادله یادداشتهای دیپلماتیک لازم الاجرا خواهد شد.
اصلاحات ضمیمه موافقتنامه فورا پس از تایید از طریق تبادل یادداشتهای دیپلماتیک لازم الاجرا خواهد گردید.
ماده 16 - حل اختلاف .
هر گاه در مورد تفسیر یا اجرای این موافقتنامه اختلاف نظری بروز نماید مقامات هواپیمایی دو طرف متعاهد اهتمام خواهند نمود تا اختلاف را با یک روح دوستانه و همکاری و تفاهم متقابل از طریق مشاوره حل و فصل نمایند.
در صورت عدم حصول توافق طرفین سعی خواهند کرد اختلاف خود را از مجاری دیپلماتیک حل و فصل نمایند.
ماده 17 - فسخ
هر یک از طرفین متعاهد می تواند در هر موقع قصد خود را مبنی بر فسخ موافقتنامه حاضر به طرف دیگر اعلام کند. موافقتنامه دوازده ماه پس از تسلیم یادداشت توسط طرف متعاهد دیگر فسخ خواهد شد.
چنانچه یادداشت فوق قبل از انقضای این مدت پس گرفته شود، این موافقتنامه با توافق طرف متعاهد دیگر کماکان لازم الاجرا خواهد بود.
ماده 18 - اعتبار.
موافقتنامه حاضر از تاریخ آخرین اطلاعیه هر طرف متعاهد به طرف دیگر دایر بر اینکه طبق مقررات لازم الرعایه خود درباره لازم الاجرا شدن موافقتنامه حاضر عمل کرده است - به موقع اجرا گذارده خواهد شد.
این موافقتنامه در دو نسخه در تاریخ 27/8/1351 در پکن به زبانهای فارسی و چینی که هر دو متساویا معتبر است تنظیم گردید. ترجمه انگلیسی برای مراجعه در موقع تفسیر ضمیمه است .
از طرف دولت ایران از طرف دولت جمهوری خلق چین
جناب آقای کوان ین ننگ - نماینده دولت جمهوری خلق چین
عالیجناب
درباره موافقتنامه حمل و نقل هواپیمایی که امروز بین دولت جمهوری خلق چین و دولت ایران به امضا رسید - افتخار دارد تفاهمی را که بین طرفین حاصل گردیده به شرح زیر منعکس نماید:
1 - هواپیماهایی که در سرویسهای مورد توافق پرواز می نمایند علائم ثبت و تابعیت طرف متعاهد مربوطه را خواهند داشت .
معهذا - شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد می تواند - در موارد مخصوصی از هواپیماهای دربست یا اجاره ای که علائم ثبت و تابعیت ممالک دوست دیگری را داشته باشد برای انجام سرویسهای مورد توافق استفاده نماید مشروط بر اینکه موافقت قبلی طرف متعاهد دیگر را در این خصوص کسب کرده باشد.
طرفین متعاهد درخواستهای مربوط به استفاده از چنین هواپیماهای دربست یا اجاره ای را فورا و به محض وصول مورد رسیدگی قرار خواهند داد.
2 - خدمه پرواز شرکتهای هواپیمایی هر طرف متعاهد که در سرویسهای مورد توافق پرواز می نمایند از اتباع طرف متعاهد مربوطه خواهند بود معهذا شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد می تواند از اتباع ممالک دوست دیگر برای انجام پرواز در سرویسهای خود بین دو کشور استفاده نماید مشروط بر آنکه قبلا موافقت طرف متعاهد دیگر کسب گردیده باشد.
3 - تعویض آتی عبارت "رانگون " به "بانکوک یا رانگون " در مسیر ایران اربچین در ضمیمه موافقتنامه مذکور توسط مقامات هواپیمایی چین - به محض اینکه مقامات مذکور اوضاع و احوال را مناسب تشخیص دهند مورد موافقت قرار خواهد گرفت .
پیشنهاد می نماید که چنانچه تفاهم مشروحه فوق مورد موافقت دولت شما قرار دارد این نامه و نامه جوابی شما دایر به موافقت با آن به منزله قسمت لایتجزا موافقتنامه فوق الذکر تلقی گردد.
موقع را برای تجدید احترامات فائقه مغتنم می شمارد.
عباس آرام
سفیر شاهنشاه آریامهر - پکن
جناب آقای عباس آرام سفیر شاهنشاه آریامهر - پکن
عالیجناب
افتخار دارد وصول نامه شما را به همین تاریخ که به شرح زیر است - اعلام دارم .
"درباره موافقتنامه حمل و نقل هواپیمایی که امروز بین دولت جمهوری خلق چین و دولت ایران به امضا رسید - افتخار دارد تفاهمی را که بین طرفین حاصل گردیده به شرح زیر منعکس نماید:
1 - هواپیماهایی که در سرویسهای مورد توافق پرواز می نمایند علائم ثبت و تابعیت طرف متعاهد مربوطه را خواهند داشت .
معهذا - شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد می تواند در موارد مخصوصی از هواپیماهای دربست یا اجاره ای که علائم ثبت و تابعیت ممالک دوست دیگری
را داشته باشد برای انجام سرویسهای مورد توافق استفاده نماید مشروط بر اینکه موافقت قبلی طرف متعاهد دیگر را در این خصوص کسب کرده باشد. طرفین متعاهد درخواستهای مربوط به استفاده از چنین هواپیماهای دربست یا اجاره ای را فورا و به محض وصول مورد رسیدگی قرار خواهند داد.
2 - خدمه پرواز شرکتهای هواپیمایی هر طرف متعاهد که در سرویسهای مورد توافق پرواز می نمایند از اتباع طرف متعاهد مربوطه خواهند بود معهذا شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد می تواند از اتباع ممالک دوست دیگر برای انجام پرواز در سرویسهای خود بین دو کشور استفاده نماید.- مشروط بر آنکه قبلا موافقت طرف متعاهد دیگر کسب گردیده باشد.
3 - تعویض آتی عبارت "رانگون " به "بانکوک یا رانگون " در مسیر ایران اربچین در ضمیمه موافقتنامه مذکور توسط مقامات هواپیمایی چین - به محض اینکه مقامات مذکور اوضاع و احوال را مناسب تشخیص دهند مورد موافقت قرار خواهد گرفت .
پیشنهاد می نماید که چنانچه تفاهم مشروحه فوق مورد موافقت دولت شما قرار دارد - این نامه و نامه جوابی شما دایر به موافقت با آن به منزله قسمت لایتجزا موافقتنامه فوق الذکر تلقی گردد".
افتخار دارد که از طرف دولت چین تفاهم حاصله فوق را که بین دو طرف به عمل آمده است - تایید نماید.
موقع را برای احترامات فائقه مغتنم می شمارد.
کوان ین ننگ
نماینده دولت جمهوری خلق چین
ضمیمه
1 - مسیر سرویسهای مورد توافق که از دو جهت توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده ایران مورد استفاده قرار می گیرد، به شرح زیر خواهد بود:


2 - مسیر سرویسهای مورد توافق که از دو جهت توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده جمهوری خلق چین مورد استفاده قرار می گیرد، به شرح زیر خواهد بود:



تبصره - موسسات هواپیمایی طرفین متعاهدین - می توانند در سرویسهای مورد توافق هر یک یا تمام نقاط واسط و همچنین نقاط ماورا را در پروازهای خود حذف نمایند.
موافقت نامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و هیجده ماده و یک تبادل نامه و یک ضمیمه منضم به قانون موافقت نامه حمل و نقل هواپیمایی کشوری بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری خلق چین می باشد.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی

نوع : قانون

شماره انتشار : 8289

تاریخ تصویب : 1352/03/13

تاریخ ابلاغ : 1352/04/14

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.