×

آئین نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی

آئین نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی

آئین-نامه-ممنوعیت-استعمال-و-عرضه-سیگار-و-سایر-مواد-دخانی-در-اماکن-عمومی
شماره 75024/ت 17446 ه 15/10/1376
وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- وزارت صنایع- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
هیات وزیران در جلسه مورخ 7/8/1376 بنا به پیشنهاد شماره 6712 مورخ 26/8/1375 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناده اصل یکصدو سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

ماده 1-به منظور حفظ حقوق افراد جامعه و تامین سلامت آنها در برابر زیانها و بیماریهای ناشی از استعمال دخانیات, استعمال هر نوع سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی مسقف به هر نحو ممنوع است.
تبصره 1- اماکن عمومی مسقف به محلهایی اطلاق می شود که محل استفاده و مراجعه عموم مردم می باشد از قبیل اماکن متبرکه و مقدسه, مساجد, مصلی ها, کارخانجات, بیمارستانها, درمانگاهها, مطبها, سالنهای نمایش, سینماها, سالن مهمانخانه ها (هتلها) و مهمانسراها و میهمان پذیرها, خوراک سراها ( رستورانها), گنجینه ها ( موزه ها), پایانه ها( ترمینالها), فروشگاههای بزرگ, اماکن فرهنگی و فرهنگسراها, کتابخانه های عمومی, ورزشگاهها, مدارس, دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی, وسایل نقلیه عمومی, موسسات و سازمانهای دولتی و عمومی, نهادهای انقلاب اسلامی, بانکها, شرکتهای دولتی و شهرداریها.
تبصره 2- مسوولان اماکن عمومی موظفند تابلوی ممنوعیت مصرف دخانیات را به تعداد مناسب در محلهایی که قابل رویت باشد نصب نمایند و ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی را یاد آور شوند.
ماده 2- وزارتخانه های بهداشت, درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداو سیما و سایر دستگاههای فرهنگی و شهرداریها موظفند به منظور جلو گیری از اعتیاد جوانان و تبیین زیانهای جانی, بهداشتی, اجتماعی و مالی ناشی از مصرف دخانیات از هرگونه اقدامی که موجب تبلیغ, تشویق یا تحریک افراد به استعمال یا مصرف بیشتر دخانیات شود, جلوگیری نموده و نسبت به تههیه برنامه های منظم و منسجم فرهنگی و تبلیغی مناسب در زمینه تبیین مضرات وتقبیح مصرف مواد دخانی برای همگان به ویژه جوانان اقدام نمایند و همچنین برای حسن اجرای این قانون اقدامات لازم را به عمل آورند. هیات وزیراان هر شش ماه یک باز گزارش چگونگی اجرای این قانون رااز سازمانهای مربوط دیافت خواهد کرد.
تبصره1- شرکت دخانیات ایران موظف است هشدارهای لازم مربوط به مضرات سیگار را در روی بسته های سیگار اعلام نماید.
تبصره 2- تبلیغ و هر گونه اقدامی که به ترتیب مقرر در آئین نامه اجرذایی این قانون منجر به تشویق عموم به مصرف دخانیات شود, ممنوع است.
ماده 3- سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و اارشاد اسلامی, شهرداریها و مطبوعات باید ترتیبی اتخاذ نمایند که در کارها و انتشارات خود, فیلمها و سریالهای تولیدی, تبلیغ دخانیات به طور مستقیم یا غیر مستقیم صورت نگیرد و شخصیتهای مثبت فیلمها استعمال دخانیات ننمایند.
معاون اول رئیس جمهور- حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 15412

تاریخ تصویب : 1376/08/07

تاریخ ابلاغ : 1376/10/29

دستگاه اجرایی : وزارت صنایع - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.