×

قانون اصلاح قانون ایمنی راهها و راه آهن

قانون اصلاح قانون ایمنی راهها و راه آهن

قانون-اصلاح-قانون-ایمنی-راهها-و-راه-آهن
شماره 3786 - 24/2/1379

حضرت حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 5756/16207 مورخ 12/2/1377 دولت در مورد اصلاح قانون ایمنی راهها و راه آهن که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 11/2/1379 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی تصویب وبه تأیید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی به پیوست ارسال میگردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری

شماره6595 21/2/1379

قانون اصلاح قانون ایمنی راهها و راه آهن که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ یازدهم اردیبهشت ماه یکهزارو سیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 21/2/1379 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 3786- ق مورخ 24/2/1379 واصل گردیده است به پیوست جهت اجرا ابلاغ میگردد .
رئیس جمهور – سید محمد خاتمی

ماده 1- متون زیر به عنوان تبصره های (3) و (4) و (5) به ماده (6) قانون ایمنی راهها و راه آهن مصوب 7/4/1349 افزوده میشود :
تبصره 3- دادگاه با درخواست وزارت راه و ترابری در خصوص میزان خسارت و هزینه ها ، خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و رأی متقضی صادر خواهد نمود .
تبصره 4 - ماموران مربوط در وزارت راه و ترابری و راه آهن و ماموران نیروی انتظامی موظفند ضمن مراقبت به محض مشاهده وقوع تجاوز به راهها و راه آهن وحریم آنها مراتب را به مراجع صالح جهت اقدام لازم اطلاع دهند . مأمور یا مسئول یاد شده در صورت تسامح به مجازات مربوط محکوم خواهد شد .
تبصره 5- برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه حداقل تا شعاع پانصد متر (500متر) از بالا دست و یک کیلومتر از پایین دست پلها ممنوع است و متخلفان به مجازات مربوط محکوم خواهند شد .
ماده 2- متن زیر به عنوان ماده (7) به قانون یاد شده اضافه و شماره مواد بعدی به ترتیب به (8) تا (16) اصلاح میگردد .
ماده 7- ریختن زباله ، نخاله ، مصالح ساختمانی ، روغن موتور و نظایر آن و یا نصب و استقرار تابلو یا هر شیئی دیگر در راهها و راه آهن و حریم قانونی آنها در داخل یا خارج از محدوده قانونی شهرها و همچنین هر گونه عملیات که موجب اخلال در امر تردد وسایل نقلیه میشود و نیز ایجاد را دسترسی ممنوع است .
تبصره 1- مرتکبان جرایم بالا علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم و چنانچه تخریبی صورت نگرفته باشد مرتکب یا مرتکبین ، حسب مورد ضمن رفع موانع و رفع تجاوز و جبران خسارت وارده به یک ماه تا شش ماه حبس و یا پرداخت جزای نقدی از پانصد هزار (500000) تا پنج میلیون (5000000) ریال محکوم خواهند شد . در مورد اخیر با جبران خسارت تعقیب موقوف خواهد شد .
تبصره 2- ایجاد راه دسترسی به حریم و گذرگاه مناسب، درختکاری و عبور دادن تاسیسات از عرض راه و راه آهن و نصب تابلو در حریم آنها با اجازه وزارت راه و ترابری مجاز است . در موارد اضطراری به منظور ترمیم تأسیسات عمومی که از عرض راه عبور نموده است دستگاه مربوط با کسب موافقت وزارت راه و ترابری و ضمن رعایت کلیه نکات ایمنی اقدام خواهد نمود .
تبصره 3- وزارت راه و ترابری مکلف است نسبت به برآورد هزینه و خسارت وارده به راهها و حریم آنها و ابنیه فنی و علائم و تأسیسات و تجهیزات ایمنی که در اثر برخورد وسائط نقلیه و یا عبور بارهای ترافیکی و لوله های آب ، گاز و فاضلاب و کابل برق و مخابرات و غیره و هر گونه عملیاتی که منجر به بروز هزینه و خسارت گردد ، اقدام و مبالغ دریافتی را به حساب خزانه واریز و صد در صد (100%) آن را به منظور ایمن سازی راهها به مصرف برساند .
ماده 3- متن زیر به عنوان تبصره (2)به ماده (12) قانون یاد شده افزوده میشود و تبصره ذیل آن به تبصره (1) تغییر مییابد .
تبصره 2- حسب درخواست شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، مرجع قضائی صالح دستور لازم را مبنی بر همکاری و نظارت مأموران نیروی انتظامی با آن شرکت جهت ایجاد نظم به منظور انسداد محلهای تردد غیر مجاز صادر میکند .
ماده 4- ماده (14) قانون یاد شده به صورت زیر اصلاح میشود :
ماده 14- وزارت راه و ترابری مکلف است هنگام ایجاد راههای جدید و راه آهن ، گذرگاههای ضروری و مجاری لازم را در نظر گرفته و موجبات ارتباط دو طرف را احداثی را به نحو مقتضی فراهم کند . وزارت پست و تلگراف و تلفن در مورد فراهم نمودن امکانات ارتباطی و وزارت نیرو در مورد تأمین روشنائی راهها مکلفند حسب اعلام وزارت راه و ترابری و در چهارچوب مقررات موجود اقدام کنند .
ماده 5- متن زیر و تبصره های آن به عنوان ماده (17) به قانون یاد شده افزوده میشود :
ماده 17- ایجاد هرگونه ساختمان و دیوارکشی و تاسیسات به شعاع صد (100) متر از انتهای حریم راهها و حریم راه آهن های کشور و در طول کنارگذرهائی که وزارت راه و ترابری احداث نموده یا مینماید و یا مسئولیت نگهداری آنرا به عهده دارد بدون کسب مجوز از وزارت مذکور ممنوع میباشد .
وزارت راه و ترابری موظف است در مورد متخلفان برابر تبصره (1) ماده (6) قانون ایمنی راهها و راه آهن اقدام کند .
با تصویب این ماده تبصره ذیل ماده(15) لغو میگردد .
تبصره 1- وزارت راه و ترابری مکلف است نوع کاربری زمینهای اطراف راهها و راه آهن های کشور به عمق صد (100) متر را بعد از حریم قانونی آنها تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند و از متقاضیانی که بر حسب ضرورت وفق ماده (15) همین قانون نیاز به احداث مستحدثاتی در حد فاصل فوق را داشته باشند وجوهی را بر اساس آیین نامهای که به تأیید هیئت وزیران میرسد اخذ و به حساب خزانه واریز و صددرصد (100%) آن را به منظور ایمن سازی راهها به مصرف برساند .
تبصره 2- نظارت بر امر ساخت و ساز در حاشیه راهها و راه آهن تا شعاع صد (100) متر از منتهی الیه حریم قانونی آنها توسط وزارت مذکور اعمال میشود .
به وزارت یاد شده اجازه داده میشود به منظور ایجاد هماهنگی بر اساس موارد موضوع تبصره (1) همین ماده نسبت به صدور مجوز ایجاد مستحدثات به متقاضیان اقدام نماید . بدیهی است متقاضیان باید سایر مجوزهای لازم را از مراجع مربوط اخذ نمایند .
تبصره 3- ایجاد تأسیسات عمومی نظیر خطوط آب ، برق ، فاضلاب ، نفت ، گاز ، مخابرات و نظایر آنها با رعایت مسائل فنی و ایمنی مربوط به هریک ، تابع آئین نامه ای است که ظرف سه ماه از تصویب این قانون به پیشنهاد وزیر راه و ترابری به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید .
ماده 6- متن زیر به عنوان ماده (18) به قانون ایمنی راهها و راه آهن افزوده میشود :
ماده 18- وزارت جهادسازندگی همچنان عهده دار وظایف مربوط به برنامه ریزی ، احداث ، نگهداری و مرمت راههای روستائی بوده و با متجاوزین به حریم راههای روستائی برابر ماده (6) همین قانون و تبصره های ذیل آن اقدام خواهد نمود .
ماده 7- متن زیر به عنوان ماده (19) به قانون یاد شده اضافه میشود :
ماده 19- وزارتخانه های راه و ترابری و جهادسازندگی مکلفند علائم افقی و عمودی و تجهیزات ایمنی لازم را در طول هر یک از راههای مربوط مشخص و در محلهای مورد نیاز نصب و اجراء نمایند .
تبصره – وزارتخانه های مذکور مکلفند برای انجام عملیات احداث و مرمت و یا نگهداری راههای مربوط علائم ایمنی لازم را نصب نمایند چنانچه بر اثر کوتاهی در بکاربردن علائم یاد شده خسارتی به اشخاص ( حقیقی یا حقوقی ) وارد شود هر یک از وزارتخانه های یاد شده حسب مورد موظف است از مطالبات پیمانکار یا اعتبارات جاری و عمرانی وزارتخانه ، خسارت وارده را پرداخت نماید و چنانچه مأموران دولت یا پیمانکاران مرتکب تقصیر شده باشند ، دولت خسارت پرداخت شده را از آنها استیفاء خواهد نمود .
ضمناً در کلیه موارد مربوط به قانون ایمنی راهها و راه آهن مصوب 7/4/1349 و اصلاحات بعدی آن عبارات ذیل جایگزین میگردد :
به جای کلمة « شاهراه » عبارت «آزاد راه » جایگزین میشود .
به جای عبارت « وزارت راه » عبارت « وزارت راه و ترابری» جایگزین میگردد .
به جای عبارت « معاونین راهداری و حمل و نقل جاده ای » عبارت « معاونین راهداری و حمل و نقل جاده ای و پایانه ها » جایگزین میشود .
به جای عبارت « کمیسیونهای راه ودارائی مجلسین » عبارت «کمیسیون مسکن وشهرسازی وراه وترابری وکمیسیون امور اقتصادی ودارائی وتعاون مجلس شورای اسلامی » جایگزین می شود.
قانون فوق مشتمل بر هفت ماده در جلسه علنی دوز یکشنبه مورخ یازدهم اردیبهشت ماه یکهزار وسیصدو هفتادونه مجلس شورای اسلامی تصویب ودر تاریخ 21/2/1379 به تأیید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 16093

تاریخ تصویب : 1379/02/11

تاریخ ابلاغ : 1379/03/08

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.