×

قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری

قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری

قانون-بیمه-اجتماعی-رانندگان-حمل-و-نقل-بار-و-مسافر-بین-شهری

وکیل


شماره 3807- ق 28/2/1379
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
طرح بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 18/2/1379 مجلس شورای اسلامی عیناً تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصدو بیست و سوم (123) قانون اساسی به پیوست ارسال میگردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

شماره 7338 4/3/1379
سازمان تأمین اجتماعی
قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هجدهم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصدو هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/2/1379 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 3807-ق مورخ 28/2/1379 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ میگردد .
رئیس جمهور - سید محمد خاتمی

ماده واحده - از تاریخ تصویب این قانون کلیه رانندگان وسایط حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مشمول قانون تامین اجتماعی قرار گرفته و مکلفند حق بیمه مقرر در قانون تامین اجتماعی را رأساً بر مبنای درآمدی که همه ساله طبق ماده (35) قانون تامین اجتماعی مصوب 19/3/1354 تعیین میگردد حداقل سه ماهه به سازمان مزبور پرداخت و از مزایای قانون تامین اجتماعی برخوردار میگردند . در صورت عدم پرداخت حق بیمه ، سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه راننده و متفرعات آن را طبق ماده (50) قانون مذکور وصول مینماید .
تبصره 1- سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه ، مزایای مندرج در قانون تامین اجتماعی را طبق قانون مذکور به آنان ارائه نماید .
تبصره 2- تردد رانندگان در جاده ها منوط به داشتن دفترچه کار معتبر از سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور میباشد . صدور ، تمدید و تجدید دفترچه کار راننده مستلزم ارائه گواهی سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر پرداخت حق بیمه توسط وی خواهد بود .
تبصره 3- کلیه شرکتها و مؤسسات حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مکلفند از تحویل کالا یا مسافر به راننده ای که فاقد دفترچه کار معتبر از سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور میباشد خودداری نمایند . در صورتی که شرکتها و مؤسسات مزبور بارنامه و یا صورت وضعیت مسافر جهت رانندگان فاقد دفترچه کار معتبر صادر نمایند برای بار اول مکلف به پرداخت معادل سه ماه حق بیمه یک راننده به ازاء هربارنامه و یا صورت وضعیت مسافر و در صورت تکرار مکلف به پرداخت معادل یک سال حق بیمه یک راننده به سازمان تأمین اجتماعی میباشند . سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه مذکور را طبق ماده (50) قانون تامین اجتماعی مصوب 19/3/1354 از شرکتها و مؤسسات صادرکننده بارنامه مطالبه و وصول مینماید .
تبصره 4- نیروی انتظامی و پلیس راه مکلف است به هنگام تردد وسایط نقلیه باربری و مسافربری دفترچه کار رانندگان را کنترل و در صور عدم ارائه دفترچه کار معتبر طبق ماده (7) قانون الزام شرکتها و موسسات ترابری جاده ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه مصوب 31/2/1368 برخورد نماید .
تبصره 5- صدور و تمدید دفترچه کار رانندگی منوط به احراز صلاحیت های قید شده در آئین نامه اجرائی این قانون خواهد بود .
تبصره 6- آئین نامه اجرائی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط سازمان تأمین اجتماعی ، وزارت راه و ترابری و وزارت کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید .
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و شش تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هجدهم اردیبهشت ماه یکهزارو سیصد و هفتادو نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/2/1379 به تأیید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 16095

تاریخ تصویب : 1379/02/18

تاریخ ابلاغ : 1379/03/10

دستگاه اجرایی : سازمان تامین اجتماعی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.