×

آئین نامه اجرائی ماده (27) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

آئین نامه اجرائی ماده (27) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

آئین-نامه-اجرائی-ماده-(27)-قانون-نظام-مهندسی-و-کنترل-ساختمان

وکیل

شماره 9794/ت22685هـ 11/3/1379
وزارت دادگستری – وزارت مسکن و شهرسازی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 8/3/1379 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های دادگستری و مسکن و شهرسازی و به استناد ماده (27) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان – مصوب 1374- آئین نامه اجرائی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- تعاریف :
واژه ها و اصطلاحات مندرج در این آئین نامه با توجه به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین نامه های آن به شرح زیر تعریف میشود :
الف – سازمان استان : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان .
ب – شورای مرکزی : شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان .
ج – مهندس واجد شرایط : مهندس دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی معتبر که بر اساس آئین نامه اجرائی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 17/11/1375 هیأت وزیران و دستورالعمل مصوب وزارت مسکن و شهرسازی ، در یک یا چند رشته تخصصی مهندسی ، صلاحیت ارایه خدمات مهندسی کارشناسی را دارا باشد .
د – خدمات مهندسی کارشناسی : کلیه خدمات مهندسی از قبیل طراحی ، محاسبه ، نظارت ، اجراء ، بهره برداری ، کنترل و بازرسی ، آزمایش ، متره ، برآورد ، ارزیابی و تقویم ، تشخیص علل خرابی که در چهارچوب معیارهای پذیرفته شده تخصصی قابل عرضه بوده و در زمره امور حرفه ای ناشی از پروانه اشتغال موضوع قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یا عضویت در سازمان استان میباشد .
هـ – مراجع درخواست کننده : وزارتخانه ها ، مؤسسات دولتی ، نهادهای عمومی غیر دولتی ، نیروهای نظامی و انتظامی ، شرکتهای دولتی و شهرداریها که متقاضی خدمات مهندسی کارشناسی باشند .
ماده 2- مرجع درخواست کننده میتواند به موجب ضوابط این آئین نامه برای خدمات مهندسی کارشناسی از سازمان استان درخواست معرفی مهندس یا مهندسان واجد شرایط نماید . در این صورت سازمان استان فرد یا افرادی را بر اساس دستورالعمل خاصی که از سوی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی پیشنهاد و به تصویب وزارت مسکن و شهرسازی میرسد انتخاب و به مرجع درخواست کننده معرفی میکند .
ماده 3- مرجع درخواست کننده مهندس یا مهندسان واجد شرایط باید در برگ درخواست خود موارد زیر را درج کند .
الف – موضوع خدمات مهندسی کارشناسی درخواستی اعم از امور تخصصی یا ارزیابی با ذکر جزئیات لازم ،
ب – تعداد مهندسان واجد شرایط مورد درخواست و تخصصهای هر یک از آنان ،
ج – محل انجام خدمات مهندسی کارشناسی ،
د – مهلت زمانی معرفی مهندس یا مهندسان واجد شرایط ،
هـ – مهلت زمانی برای اعلام نظریه خدمات مهندسی کارشناسی ،
و – تعهد پرداخت حق الزحمه خدمات مهندسی کارشناسی بر اساس تعرفه مندرج در ماده (6) این آئین نامه .
ماده 4- معرفی مهندس یا مهندسان واجد شرایط به مرجع درخواست کننده، توسط سازمان استان با رعایت ماده (74) آئین نامه اجرائی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان صورت میگیرد و مراجع درخواست کننده برای خدمات مهندسی کارشناسی ، مجاز به مراجعه مستقیم به مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی موضوع این آئین نامه نیستند .
ماده 5- نظریه مهندس یا مهندسان معرفی شده از طرف سازمان استان ، پس از ثبت در دفتر سازمان استان ، توسط هیئت مدیره سازمان استان ، توسط هیئت مدیره سازمان استان به مرجع درخواست کننده ارسال یا تسلیم خواهد شد .
ماده 6- تعرفه حق الزحمه خدمات مهندسی کارشناسی موضوع این آئین نامه عیناً معادل تعرفه مربوط به دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری است و در مواردی عیناً معادل تعرفه مربوط به دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری است و در مواردی که تعرفه خاصی وجود ندارد ، در چهارچوب بند (15)ماده (15) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به پیشنهاد هیئت مدیره سازمان استان و تصویب وزیر مسکن و شهرسازی تعیین خواهد شد .
ماده 7- مرجع درخواست کننده مهندس یا مهندسان واجد شرایط مجاز به پرداخت مستقیم حق الزحمه خدمات مهندسی کارشناسی به فرد یا افراد معرفی شده نیستند و باید حق الزحمه مربوط را به حساب سازمان استان واریز و یک نسخه از فیش بانکی را به سازمان استان مذکور تسلیم کنند . سازمان استان پس از وصول اصل نظریه مهندس یا مهندسان معرفی شده ، حق الزحمه را بعد از کسر کسوات زیر به مهندس یا مهندسان معرفی شده پرداخت میکند :
الف – پنج درصد (5%) بابت مالیات علی الحساب موضوع ماده (104) قانون مالیاتهای مستقیم به حساب وزارت امور اقتصادی و دارائی .
ب – پنج درصد (5%) به حساب سازمان استان بابت ارجاع کار در چهارچوب ماده (37) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان .
ماده 8- هرگاه مرجع درخواست کننده تخلفی از مهندس یا مهندسان معرفی شده توسط سازمان استان مشاهده کند ، باید موضوع را به هیئت مدیره سازمان استان و شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان استان مربوط گزارش کند .
ماده 9- مرجع درخواست کننده و سازمان استان مکلفند جهات رد مهندس یا مهندسان معرفی شده را که همان جهات رد مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری است ، بررسی و از عدم شمول آن اطمینان حاصل کنند ، این تکلیف متوجه مهندس یا مهندسان معرفی شده نیز می باشد . عدم رعایت این ماده از ناحیه مرجع درخواست کننده تخلف اداری و از ناحیه سازمان استان و مهندس یا مهندسان معرفی شده ، تخلف انتظامی محسوب میشود .
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16103

تاریخ تصویب : 1379/03/08

تاریخ ابلاغ : 1379/03/22

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری - وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.