×

آئین نامه اجرائی قانون تحویل خودرو به جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی

آئین نامه اجرائی قانون تحویل خودرو به جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی

آئین-نامه-اجرائی-قانون-تحویل-خودرو-به-جانبازان-انقلاب-اسلامی-و-جنگ-تحمیلی
شماره 10131 / ت 22893 هـ 16 / 3 / 1379
وزارت صنایع ـ سازمان برنامه و بودجه ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ـ بنیاد شهید انقلاب اسلامی
هیات وزیران در جلسه مورخ 11 / 3 / 1379 بنابه پیشنهاد شماره 2877 / 10 مورخ 20 / 2 / 1379 بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و به استناد تبصره (3) ماده واحده قانون اصلاح قانون تحویل خودرو به جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ـ مصوب 1378 ـ آئین نامه اجرائی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1ـ در این آئین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف ـ وزارت: وزارت صنایع
ب ـ بنیاد: بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی
پ ـ بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
ت ـ شرکت: شرکت ایران خودرو
ث ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه
ج ـ قانون: قانون اصلاح قانون تحویل خودرو به جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ـ مصوب 1378 ـ
ماده 2ـ وزارت موظف است سالانه چهار هزار (4000) خودروی سواری پیکان یا خودرو جایگزین آن را پس از دریافت صد درصد (100%) بهای خودرو توسط شرکت، از طریق نمایندگی های شرکت در تهران و استانها به جانبازان معرفی شده از سوی بنیاد تحویل نماید. هزینه حمل به عهده شرکت است.
تبصره 1ـ قیمت واگذاری خودرو به جانبازان در طول یک سال ثابت است و در صورت افزایش قیمت، مابه التفاوت آن توسط دولت پرداخت می شود. در صورت کاهش قیمت خودرو، قیمت کاهش یافته منظور می شود.
تبصره 2ـ تعداد خودروی تحویلی موضوع این ماده حداقل چهارصد (400) دستگاه در هر ماه و چهار هزار (4000) دستگاه در هر سال است که حداکثر ظرف دو هفته پس از معرفی افراد به شرکت تحویل می شود.
ماده 3ـ سازمان مکلف است معادل چهل درصد (40%) بهای خودروی واکذاری، همچنین سود تسهیلات پرداختی از سوی نظام بانکی را که توسط شورای پول و اعتبار در هر سال تعیین خواهد شد، بر اساس تبصره (2) قانون، در بودجه سالانه بنیاد پیش بینی و منظور نماید.
تبصره ـ سازمان موظف است سهم چهل درصد (40%) قیمت بهای هر خودرو و سهم سود تسهیلات نظام بانکی را به طور مستقیم به بنیاد پرداخت نماید تا بر اساس موافقتنامه مربوط تنها به بانک مرکزی پرداخت شود و از طریق در اختیار بانک عامل قرار گیرد.
ماده 4ـ بانک مرکزی موظف است شصت درصد (60%) بهای هر خودرو را بر اساس قیمت اعلام شده از سوی وزارت و بر مبنای جدول توزیع خودرو از سوی بنیاد، به بانک عامل ابلاغ نماید.
تبصره 1ـ شصت درصد (60%) اعتبار مورد نیاز جهت تحویل چهار هزار (4000) خودرو به جانبازان، متناسب با تعداد خودروی تحویلی در هر ماه، همزمان با تحویل خودرو به جانبازان از سوی بانک عامل به حساب شرکت واریز می شود.
تبصره 2ـ تسهیلات یاد شده با اقساط یکصدو بیست ماهه توسط جانبازان بازپرداخت می شود.
تبصره 3ـ ارایه تسهیلا بانکی بر اساس تقاضای جانباز و اخذ سفته به عنوان وثیقه و با تعهد بنیاد مبنی بر کسر اقساط بدهی از مجموع دریافتی جانباز است.
تبصره 4ـ بنیاد بر اساس تبصره (1) ماده واحده قانون مجاز است اقساط بدهی را از مستمری جانباز کسر نماید.
تبصره 5ـ بنیاد موظف است جانبازانی زا برای دریافت خودرو به بانک عامل معرفی نماید که مجموع دریافتی آنان پس از کسر کسور، اقساط ناشی از تسهیلات دریافتی بانک را پوشش دهد.
تبصره 6ـ بنیاد موظف است در چهار چوب تعهد به بانک ـ موضوع تبصره (3) این ماده ـ در صورت عدم پرداخت اقساط از سوی جانباز، پس از اعلام بانک عامل، اقساط سر رسید شده را از دریافتی وی کسر و به حساب بانک عامل واریز نماید.
تبصره 7ـ در صورت شهادت جانباز مشمول قانون، مطابق ماده (15) قانون تشهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان ـ مصوب 1374 ـ پرونده وی به بنیاد شهید انقلاب اسلامی منتقل و تعهدات مورد نظر در آئین نامه تا پایان واریز کامل بدهیهای جانباز شهید، توسط بنیاد یاد شده، به حساب بنیاد واریز تا بر اساس تبصره (6) این ماده به حساب بانک عامل پرداخت شود.
ماده 5ـ شرکت در صورت امکان نسبت به تحویل خودروی پیکان یا خودروی جایگزین آن با دنده اتوماتیک برای آن گروه از جانبازانی که به ضرورت و حسب شرایط جسمانی باید از وسیله نقلیه با دنده اتوماتیک استفاده کنند با دریافت هزینه مقرر از جانباز اقدام می کند.
ماده 6ـ اولویت افراد واجد شرایط با توجه به عامل درصد جانبازی به وسیله بنیاد به شرح زیر تعیین می شود:
1 ـ جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر که تاکنون از طریق امتیاز جانبازی، خودرو دریافت نکرده اند.
2 ـ جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر که از تاریخ آخرین واگذاری خودرو (خارج از چهار چوب این قانون) به آنان حداقل ده سال گذشته باشد.
3 ـ جانبازان پنجاه درصد (50%) الی شصت و نه درصد (69%) که تاکنون از طریق امتیاز جانبازی خودرو دریافت نکرده اند.
4 ـ جانبازان پنجاه درصد (50%) الی شصت و نه درصد (69%) که از تاریخ آخرین واگذاری (خارج از چهارچوب این قانون) به آنان حداقل ده سال گذشته باشد.
تبصره ـ بنیاد موظف است فهرست جانبازان مشمول را در ابتدای هر ماه به شرکت و بانک عامل اعلام نماید.
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16106

تاریخ تصویب : 1379/03/11

تاریخ ابلاغ : 1379/03/25

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت صنایع - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی - بنیاد شهید انقلاب اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.