×

تصمیم نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده در خصوص ضوابط ودستورالعملهای نحوه پرداخت خسارتهای مردمی مناطق جنگزده

تصمیم نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده در خصوص ضوابط ودستورالعملهای نحوه پرداخت خسارتهای مردمی مناطق جنگزده

تصمیم-نماینده-ویژه-رییس-جمهور-در-اداره-امور-مربوط-به-بازسازی-مناطق-جنگزده-در-خصوص-ضوابط-ودستورالعملهای-نحوه-پرداخت-خسارتهای-مردمی-مناطق-جنگزده شماره 15023 / ت 23134 هــ 19/4/1379

سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور – وزارت امور اقتصادی ودارائی
تصمیم نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده که بر اساس اصل یکصدو بیست وهفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وبه استناد تصویبنامه شماره 63819 / ت 18551 هــ مورخ 4/6/1376 به عنوان تصمیم هیاْت وزیران اتخاذ شده است به شرح زیر جهت اجرا ابلاغ می گردد :
با توجه به اعتبار منظور شده در قانون بودجه کل کشور جهت پرداخت خسارت بازسازی ، مجموعه ضوابط ودستورالعملهای نحوه پرداخت خسارتهای مردمی مناطق جنگزده در 14 صفحه شامل :
الف – نحوه پرداخت خسارات اماکن مسکونی – صنعتی – خدماتی وتولیدی .
ب – نحوه پرداخت خسارت امور کشاورزی – دامی ونخلات .
ج – نحوه پرداخت ومساعدت به منظور تاًمین لوازم خانگی .
د – نحوه مساعدت جهت باز سازی شناورهای تجاری آسیب دیده .
جهت اطلاع مبادی ذی ربط اعلام می گردد .
بدیهی است مفاد ماده (11) مصوبه شماره 20/61543 مورخ 8/5/1376 موضوع انحلال ستادهای بازسازی در کلیه بندهای این دستورالعمل لازم الاجرا می باشد .
معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی

الف : دستورالعمل نحوه پرداخت خسارت اماکن مسکونی ، صنعتی ، خدماتی وتولیدی مردمی
کلیات :
مسئولیت تاْمین وپرداخت کمک بلا عوض در مورد اماکن مسکونی ، صنعتی خدماتی وتولیدی که در جریان جنگ تحمیلی یا عملکرد ضد انقلاب در استانهای جنگزده دچار خسارت گردیده اند با گروه پیگرد ونظارت امور باز سازی وبنیاد مسکن استانها ی جنگزده خواهد بود تا بر اساس ضوابط ومقررات زیر اقدام گردد .
نحوه پرداخت کمک های بلاعوض ساختمانی مردمی :
ماده 1 – تکمیل پرونده برای پرداخت کمک بلاعوض جهت باز سازی ونو سازی اماکن مسکونی صنعتی خدماتی وتولیدی الزاماً با حضور مالک ) ونماینده وکیل ویا قیم ورثه به همراه اسناد مالکیت ویا مدارک قابل قبول گروه پیگرد ونظارت امور باز سازی استان وسایر مدارک مورد نیاز اماکن پذیر خواهد بود .
تبصره – بازسازی ونوسازی واحدهای صنعتی ، خدماتی وتولیدی با ارائه جواز کسب ویا مدارک مورد قبول گروه پیگری ونظارت امور بازسازی با حضور ذینفع قابل اجرا است .
ماده 2 - باز سازی ونوسازی واحدهای خسارت دیده رأساً توسط مالک ورثه با نمایندگان ووکلای ایشان صورت می گیرد .
3 – تهیه نقشه وپروانه ساختمانی توسط مالک ویا مجری طرح بر اساس ضوابط شهرداری صورت می گیرد .
تبصره 1 – آوار برداری وحمل نخاله های ساختمانی وآماده سازی زمین برای شروع بازسازی توسط گروه پیگرد ونظارت امور بازسازی استان صورت گرفته واز خسارت دیدگان وجهی دریافت نمی شود وجه این عملیات از محل اعتبارات بازسازی تأمین می شود ضمناً کلیه ساختمانهائی که به تشخیص کارکنان شهرداری وگروه پیگیری ونظارت امور بازسازی از حیز انتفاع ساقط وممکن است باعث بروز خسارات جانی ، مالی یا بهداشتی برای شهروندان گردند یک ماه بعد از ابلاغ شهرداری به مالکین ودر صورت عدم مراجعه انها جهت بازسازی یا رفع خطر توسط شهرداری محل آوار برداری ورفع خطرگردیده ونهادهای ذیربط موظف به همکاری هستند .
تبصره 2 – بابت هزینه پرداخت ساختمانی ، وصل مجدد انشعاب آب وبرق واحد های مسکونی وتجاری آسیب دیده از جنگ هیچگونه وجهی دریافت نمی گردد . هزینه های مربوط به این عملیات بعد از در آورد دقیق واعلام به گروه پیگرد وتظارت امور بازسازی استان وبعد از طرح تصویب وتبادل موافقتنانه حسب مورد به شهرداری ، ادارات ، برق ، آب ویا سازمان مربوط از محل اعتبارات مربوط قابل پرداخت است .
تبصره 3 – در مورد واحد های جدید الاحداث که قبلاً وجود نداشته اند طبق ضوابط سازمانهای ذیربط هزینه صدور پروانه ساختمانی ، انشعاب آب وبرق از مالک در یافت می گردد.
تبصره 4 – هزینه صدور پروانه ساختمانی واحدهای تجاری آسیب دیده از جنگ تا سطح بنای قبل از جنگ (حداکثر تا سقف 50 متر مربع زیر بنا ) وواحدهای مسکونی آسیب دیده تا سقف 120 متر مربع هزینه صدور پروانه ساختمانی برابر ضوابط توسط گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی پرداخت می گردد .
تبصره 5 – هزینه انشعاب آب وبرق واحدهای مسکونی در روستاهای جنگزده (اعم از این که روستا قبلاً اینگونه خدمات را داشته ویا نداشته باشد ) توسط گروه پیگیری ونظارت امور باز سازی از اعتبارات بازسازی (بعداز طرح وتصویب در استان وتبادل موافقتنامه مربوطه ) پرداخت می گردد وبابت این عملیات وجهی از روستائیان دریافت نمی شود .
ماده 4 – در صورتی که مالک واحد مسکونی ویا تجاری مایل به بازسازی واحد متعلق به خود در منطقه جنگزده نباشد به تشخیص مسئول گروه پیگری ونظارت امور بازسازی استان وبا سپردن تعهد کتبی مبنی بر نداشتن هر گونه ادعای بعدی در رابطه با بازسازی واحد جایگزین شده اعم از دریافت وام ، هزینه پروانه ساختمانی وغیره ، کل خسارت بر آورده شده در یک قسط پرداخت خواهد شد .
ماده 5 – بر آورد خسارت واحد های خسارت دیده بر مبنای مصالح ساختمانی مورد مصرف ساختمانهای جدید در محل محاسبه می شود .
ماده 6 – در مورد اجرای طرحهای بهسازی ، جامع تفضیلی ویا هادی وسایر طرحهای لازم الاجرا شهرهای جنگزده در صورتیکه اجزای آن از وظایف شهرداری باشد وضرورتاً می بایستی تخریب وبه تملک دولت در آیند خسارتهای عرصه واعیانی بر اساس قیمت عادله پس از پیشنهاد گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی وتصویب استاندار از محل اعتبارات خسارات مردمی استان پرداخت می گردد در غیر این صورت فقط بهای زمین بر اساس قیمت عادله بوده وخسارتهای اعیانی بر اساس قیمت عادله از محل اعتبارات بازسازی استان پرداخت می گردد . بدیهی است در صورتی که به دلیل محدودیت اعتبارات پرداخت بهاء زمین مقدر نباشد یا فرد خسارت دیده به جای بهاء زمین متقاضی دریافت زمین آماده سازی شده باشد یک قطعه زمین آماده سازی شده در صورت موجود بودن به نامبرده تحویل خواهد شد . بهر حال ضرورت اینگونه موارد بایستی پس از پیشنهاد گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی به تصویب استانداراستان برسد .
تبصره – در مورد واحدهای مسکونی ، تجاری واملاک موضوع ماده 6 این دستورالعمل که در طرح قرار گرفته وفاقد سند ثبتی یا اشتراک آب وبرق هستند نیز کمیسیون موضوع آئین نامه اجرائی قانون نحوه صدور اسناد مالکیت بررسی ودر صورت تائید کمیسیون مذکور بر اساس ماده 6 این دستورالعمل اقدام نمایند .
ماده 7 – حداکثر سقف قابل پرداخت خسارت با احتساب یارانه مصالح ساختمانی در بخشهای ساختمانی بعد از کارشناسی وبر آورد بر مبنای فهرست بهای سازمان برنامه وبودجه وخسارت به شرح زیر است :
الف : واحدهای مسکونی شهری حداکثر مبلغ 5/8 میلیون ریال برای هر واحد مستقل (در سطح یا ارتفاع) بدیهی است پرداخت خسارت به واحدهای مستقل قبل از جنگ ویا آثار بجا مانده قبل از جنگ که مورد تائید کارشناسان گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی (بعد از رویت ) است می باشد .
ب : واحدهای مسکونی روستائی حداکثر 5/4 میلیون ریال .
ج : واحدهای صنفی وخدماتی شهری وروستائی حداکثر دو میلیو ن ریال پمپ بنزین ، حمامهای عمومی ، مراکز درمانی ، مراکز فرهنگی ، تربیتی وورزشی غیر دولتی که دارای پرونده یا دارای اقساط تعهد شده سنوات قبل هستند (به شرط بازسازی وتداوم کار ) به نحوی که حداکثر آنها از سقف 100 میلیون ریال تجاوز ننماید با تائید استاندار ودر صورتی که از اعتبارات عمرانی استفاده نکرده باشند از محل خسارتهای مردمی استان پرداخت می گردد .
هــ : حسینیه ها پس از تائید اوقاف حداکثر تا ده میلیون ریال .
و : واحدهای خدماتی بزرگ که دارای زیر بنای بیش از حد متعارف پرداخت خسارت ها (2میلیون ریال ) بوده اند شامل : ( رستورانها ، سالنهای غذا خوری ، کافه قنادیها ، نانوائیها گاراژها ، انبارهای بزرگ ) به ازاء هر 15 متر دو میلیون ریال حداکثر تا سقف 20 میلیون ریال تأ مین خسارت می گردد وهمچنین به منظور خرید و نصب تجهیزات منهدم شده نانوائیها تا سقف 3 میلیون ریال از محل خسارات مردمی استان قابل پرداخت است .
ز : ساختمانها وتأسیسات وتحدهای تولیدی (کشاورزی ، دامی ، صنعتی ) حداکثر مبلغ شش میلیون ریال برای هر واحد .
ی : برای واحدهای خسارت دیده تولیدی بزرگ که تا تاریخ 1/4/1375 دارای پرونده هستند حداکثر تا سقف 100 میلیون ریال بر اساس پیشنهاد گروه پیگیری ونظارت امور باز سازی استان وتصویب استاندار از محل اعتبارات بازسازی استان مربوط متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت می گردد .
تبصره (1) – مبالغ موصوف در بند های ذیل ماده 7 این دستورالعمل در مورد مالکین واحدهائی است که مصالح ساختمانی دریافت نکرده اند وچنانچه مالکین اینگونه واحد ها مصالح ساختمانی دریافت کرده باشند ، معادل ما به التفاوت قیمت مصالحی که تحویل گرفته اند (بر اساس جداول پیوست )از مبلغ قابل پرداخت به آنان کسر می گردد .
تبصره 2 – در صورت نیاز به وام گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی استان اینگونه افراد را به سیستم بانکی معرفی می نماید .
تبصره (3) – در صورتی که یک واحد دارای چند مالک بوده وهر کدام اسناد جداگانه ای در دست داشته باشند ونتوانند به صورت اشتراکی کارهای بازسازی را انجام دهند گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی را انجام دهند گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی می تواند بر حسب سهم شراکت نسبت به تفکیک وارزیابی خسارت وارده اقدام وسهم هر کدام از شرکا را جداگانه پرداخت نماید .
ب – دستورالعمل نحوه استفاده از اعتبارات تأمین خسارات امور کشاورزی دامی ونخلات در مناطق جنگزده
الف – کلیات
مسئولیت تأمین خسارات در امور کشاورزی ، دامی ونخلات در استانها به عهده کمیته تأمین خسارات کشاورزی ودامی استان خواهد بود تا بر اساس ضوابط زیر عمل نماید :
1- در مراکز استانهای جنگزده کمیته ای به نام کمیته تأمین خسارات کشاورزی ودامی استان مرکب از نمایندگان تام الاختیار مسئول گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی استان ونمایندگان ادارات کل کشاورزی وجهاد سازندگی که از این پس اختصاراً کمیته استان نامیده می شود تشکیل می گردد . مسئول کمیته یکی از اعضاء به انتخاب استاندار خواهد بود .
تبصره (1) – تصمیمات کمیته با اکثریت آراء لازم الاجراء خواهد بود .
تبصره (2) – کمیته استان در صورت لزوم می تواند کمیته ای به نام کمیته ای به نام تأ مین خسارات کشاورزی ودامی شهرستان در هر شهرستان جنگزده مطابق با موارد مذکور تفویض نمید .
2- جلسات کمیته به دعوت گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی استان وشهرستان حسب مورد تشکیل واعضاء آن در چارچوب وظایفشان مسئول ومجری تصمیمات کمیته خواهد بود .
3– استاندار ویا مسئول گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی استان یکی از کارشناسان خبره در امور مذکور را به عنوان دبیر وپیگیری کننده مصوبات کمیته استان تعیین خواهد نمود .
4– کمیته استان می تواند در جلسات خود نمایندگانی از سازمانها ونهادهای ذیربط در مناطق را حسب مورد دعوت نماید .
5– کمکهای موضوع این دستورالعمل به صورت بلاعوض بوده که در قالب اعتبارات تخصیص یافته استانی بازسازی ونوسازی مناطق جنگزده وبر اساس موافقنامه مبادله شده گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی یا سازمان کشاورزی استان با سازمان برنامه وبودجه استان به افراد ذینفع پرداخت می گردد .
6– خسارات وارده به افراد مشمول این دستورالعمل بوسیله این نمایندگان منتخب کمیته استان یا شهرستان حسب مورد بررسی ومیزان ونوع کمک بلاعوض پیشنهادی از سوی نمایندگان مذکور پس از تصویب کمیته استان قابل پرداخت خواهد بود .
7– نمایندگان منتخب کمیته استان یا شهرستان می توانند از اعضاء کمیته یا کارشناسان ومطلعین شاغل در دستگاههای اجرائی ویا نهادهای انقلاب اسلامی باشد که به پیشنهاد کمیته وحکم اداره متنوع خود عهده دار این وظیفه می شوند وفوق العاده مأموریت وهزینه های سفر اینگونه مأ مورین از محل اعتبارات موضوع این دستورالعمل طبق تصمیم کمیته قابل پرداخت خواهد بود .
8– حداکثر خسارات پرداختی به سرپرستی خانواده اصلی (قبل از جنگ در مجموع موارد ) شش میلیون ریال خواهد بود .
تبصره (1) برای شرکت های تعاونی وسایر تشکلهای رسمی حقوق در صورتیکه در زمان وقوع خسارت به شکل تعاونی یا خصوصی تشکیل شده باشند وتشکیل خود را حفظ یا احیاء نمایند وتا تاریخ 1/4/1375 دارای پرونده بوده ودر مجموع خسارات وارده بیش از شش میلیون ریال باشد حداکثر معادل 2 میلیون ریال به هر یک از اعضاء (تا 50 نفر ) به نسبت خسارت تعیین شده توسط کمیته به تعاونی ذیربط پرداخت خواهد شد .
تبصره (2) پرداخت دیون سنوات کذشته به اشخاص بر اساس تأمین خسارات مصوب وبا رعایت سقف مجاز قابل پرداخت در همان سال که به دلیل کمبوده اعتبار پرداخت نشده است از اعتبارات سال جاری مجاز خواهد بود .
ب – شرایط کمک گیرندگان
1 – کلیه تولید کنندگان محصولات کشاورزی ودامی که به تشخیص کمیته استان در اثر سوانح وحوادث ناشی از جنگ تحمیلی وتوسط ضد انقلاب دچار آسیب وخسارت شده اند از کمکهای بلاعوض این دستور العمل در موارد زیر (مشروط بر اینکه در مناطق مجاز ساکن شده باشند ) استفاده خواهند کرد .
1-1 محصولات زارعی وعلوفه .
2-1 باغات ، قلمستان ، نهالستان ونخلستان .
3-1 ماشین آلات وادوات کشاورزی ، دامداری وموتورپمپها .
4-1 دامداری ها ومرغداری های دارای پروانه .
5-1 سایر خسارات وارده در ارتباط با تولیدات کشاورزی ودامی به تشخیص کمیته استان .
تبصره (1) عشایر منطقه ویا افرادی که بنا بردلائل ومدارک لازم با تشخیص استانداری عدم حضورشان در منطقه موجه باشد ویا اینکه قصد بازگشت به منطقه را نداشته باشند .
ج – نحوه بررسی خسارت :
1) نمایندگان منتخب کمیته استان یا شهرستان حسب مورد با استفاده از مدارک وگزارشات موجود بازدید از محل ، قرائن وشواهد آثار با استشهاد از معتمدین ونهادهای محلی گزارش خسارت وپیشنهاد کمک را تهیه وجهت رسیدگی کمیته به دبیر کمیته استان یا شهرستان تسلیم می نمایند .
2) ملاک بر آورد خسارت تعیین میزان کمکهای بلاعوض با رعایت بند 8 این دستورالعمل به شرح زیر خواهد بود :
1-2- دام وطیور حداکثر معادل ارزش متعارف آنها .
2-2-باغات ، نهالستان ، قلمستان ، حداکثر معادل هزینه کاشت وداشت تا زمان بازدهی معادل ارزش معارف آنها نخلستان به ازای هر اصله نخل ده هزار ریال .
3-2-محصولات زارعی حداکثر معادل هزینه تمام شده تولید .
4-2-ماشین آلات وادوات کشاورزی ، دامداری ومرغداری حداکثر معادل قیمت تمام شده .
1-2-تأمین خسارت مربوط به بازسازی ساختمانهای، تأسیسات طبق بند (ز) ماده (7) دستورالعمل بازسازی اماکن مسکونی ، تجاری ، صنعتی ، خدماتی وتولیدی انجام خواهد شد .
3) اعتبار لازم برای ارائه خدمات کشاورزی به نخلستانهای مناطق جنگزده ، هزینه تأمین وتوزیع پاجوش کشاورزی از قبیل کود وبذر وسم وآبیاری نخیلات مهاجرین به پیشنهاد گروه گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی استان وتأیید استاندار از محل خسارتهای کشاورزی قابل پرداخت است .
ج – دستورالعمل کمک به تأمین لوازم خانگی آسیب دیدگان در شهرها وروستاهای جنگزده در حال بازسازی
به منظور کمک به بازگشت واستقرار مهاجرین جنگ تحمیلی در موطن اصلی آنها به افرادی که در اثر جنگ تحمیلی اموال ولوازم خانگی آنها در شهرها و روستاهای جنگزده از بین رفته مبلغی بسته به امکانات بازسازی بصورت بلاعوض وبشرح زیر پرداخت نمایند :
ماده 1- اسامی شهرهای این دستورالعمل عبارتند از آبادان ، اروند کنار ، خرمشهر، رفیع ، گیلانغرب ،سرپل ذهاب ، قصرشیرین ، مهران ، دهلیزان ، موسیان ، نفت شهر ، سومار ، نوسود و خسروی .
تبصره – روستاهای مشمول این دستورالعمل روستاهائی می باشند که قبلاً بعنوان روستاهای جنگزده شناخته شده اند .
ماده 2- کمکهای موضوع این دستورالعمل به افرادی تعلق می گیرد که قبل از وقوع جنگ متأهل بوده وددر شهرها ویا روستاهای موضوع این دستورالعمل ساکن بوده اند ودر حال حاضر نیز در این مناطق ساکن باشند .
ماده 3- پرداخت کمکهای نقدی موضوع این دستورالعمل بابت بهاء کالاهای اسامی یک میلیون ریال محاسبه وبدون در نظر گرفتن همسر یا تعداد افراد خانوار در یک قسط به واجدین شرایط (سرپرست خانوار) که تاکنون هیچگونه کالائی دریافت نکرده اند ، پرداخت می گردد .
ماده 4- در صورت فوت سرپرست خانواده مهاجر واجد شرایط همسر متوفی واولاد صغار نامبرده مشمول این دستورالعمل می شود ودر مورد خانواده هائی که به علت طلاق از هم جدا شده اند با ارائه سند ازدواج وطلاق کمکهای یاد شده بالمناصفه تقسیم وپرداخت می شود وچنانچه قیومیت وسرپرستی فرزندان به عهده یک نفر از آنان گذاشته با ارائه گواهی سرپرستی از دادگاه صالحه کمکها به طور کامل به سرپرست وقیم قانونی پرداخت می شود .
د – دستورالعمل نحوه مساعدت جهت بازسازی شناورهای تجاری آسیب دیده مقدمه :
با توجه به خسارت وارده به انواع شناورهای تجاری در طول جنگ تحمیلی دستورالعمل پرداخت خسارت بشرح ذیل تعیین وابلاغ می گردد :
الف – نحوه بررسی وخسارت ومیزان آن :
1 ) شناورهائی مشمول دریافت خسارت می شوند که به تائید سازمان بنادر وکشتیرانی در اثر جنگ ، عوارض ناشی از آن ویا توقف طولانی ناشی از جنگ دچار خسارت شده وبه صورت غیر فعال در آبراه کارون ، بهمنشهر ، یا اروند بلا استفاده مانده باشند .
تبصره – قایق هائی که در اثر جنگ تحمیلی در مناطق آبی دشت آزادگان ازبین رفته اند بهد از اطمینان از انهدام ویا غارت شناور توسط دشمن ومشروط به داشتن وارائه سند قانونی مالکیت (ودر صورت تائید خسارت وهمچنین مورد قبول واقع شدن سند توسط کمیسیون 3 نفره ای مرکب از فرماندار ، نماینده گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی استان وفرمانده انتظامی شهرستان ) مشمول این دستورالعمل می گردند وخسارت بر آورد شده طبق جداول پیوست از محل اعتبارات مربوط وتوسط گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی استان تأمین وپرداخت می گردد .
2 ) سازمان بنادر وکشتیرانی با توجه به ضوابط ودستورالعمل های اجرائی نسبت به تعیین مالکیت ومیزان خسارت وارده حسب نوع وظرفیت شناورهای آسیب دیده بر اساس جدول پیوست اقدام می نماید .
3 ) سازمان بنادر وکشتیرانی با عنایت به جدول مربوط (بشرح پیوست) نسبت به بر آورد خسارت ومبلغ قابل پرداخت اقدام وخسارت دیدگان را در جهت دریافت مساعدت های پیش بینی شده به گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی استان معرفی خواهد نمود .تبصره – اولویت پرداخت خسارت از سوی سازمان بنادر وکشتیرانی به واحدهای شناور خسارت دیده موجود در منطقه که امکان پاکسازی وشناور سازی آنها حسب نظر سازمان بنادر وکشتیرانی می باشد ، داده خواهد شد .
ب – تأمین خسارت :
1 ) پرداخت خسارت به واحدهای آسیب دیده قابل رویت که پاکسازی وشناور سازی آنها میسر می باشد ، به صورت 50 درصد در مرحله نخست و50 درصد باقیمانده پس از پیشرفت قابل قبول شناور سازی ویا اسکراب که توسط مالک انجام می پذیرد خواهد بود .
3 ) پرداخت خسارت به شناورهائی که حسب اظهار مالک یا مالکین مغروق ویا مفقود ویا مفقود الاثر شده باشد ، در قبال ارائه اقرار نامه محضری به سازمان بنادر وکشتیرانی مبنی بر سلب مالکیت در خصوص واحدهای موجود بصورت 50 درصد در مرحله نخست و50 درصد باقیمانده پس از تعیین تکلیف کل واحدهای موجود وقابل روئت انجام خواهد شد .
تبصره : چنانچه بعد از اعلام مفقود الاثر بودن شناور ، مالک مجدداً ، اعلام کشف موقعیت شناور را نماید در رابطه با سلب مالکیت مندرج در بند (2) سازمان بنادر اقدامات لازمه را در ارتیاط با احراز مالکیت مجدد معمول می نماید ، بدیهی است پرداخت خسارت منوط به پیشرفت فیزیکی مطابق مطابق بند (1) خواهد بود .
4 ) هر گونه فعالیت مالکین جهت پاکسازی وشناورسازی می بایستی پس از اخذ مجوز از سازمان بنادر وکشتیرانی صورت گیرد .
5 ) گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی استان با توجه به اهمیت موضوع به منظور پیشرفت فعالیت ورفع موانع ، هماهنگیهای لازم را می بایستی با نیروهای انتظامی ودیگر مراجع ذیربط معمول می نماید .
6 ) شناورهائی که از طریق گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی ویا شرکت شیلات ویا هر ارگان دیگری در سالهای گذشته دریافت خسارت نموده اند مشمول تأمین خسارت برابر این دستورالعمل نمی شوند .
7 ) سازمان بنادر وکشتیرانی با رعایت ضوابط مربوط نسبت به صدور پروانه بهره برداری برای شناورهای صد درصد آسیب دیده وتأمین خسارت شده که توسط مالکین آماده بهره برابری گردیده اقدام می نماید .
7 ) اعتبار ریالی مورد نیاز مورد نیاز این دستورالعمل توسط گروه پیگیری ونظارت امور بازسازی استان از محل خسارتهای مردمی استان برآورد وپرداخت خواهد شد .
جدول مساعدت نقدی به شناورهای تجاری آسیب دیده از جنگ تحمیلی
ظرفیت تا30 تن 31تا60 تن 61تا100تن 101 تن به بالا
موتور لنج باری 4000 ریال 5000 ریال 6000 ریال 8000 ریال
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وضعیت قایق پاروئی بدون قایق بدنه چوبی قایق فایبرگلاس قایق فایبر گلاس
قایقها موتور یا بدنه فلزی ویا فلزی موتوری بدون موتور موتوری
300 ریال 800 ریال 500 ریال 1000 ریال
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ظرفیت تا200تن 201تا500تن 501تا1000تن 1001تن به بالا
دوبه خن دار
وبا فلات بدون 4000ریال 6000ریال 8000 ریال 10000 ریال
موتور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ظرفیت تا200تن 201تا500تن 501 تا1000ریال 1001به بالا
دوبه موتوردار
با کشتی کوچک 10000ریال 12000ریال 15000ریال 20000 ریال
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قدرت به تا 50 51 تا 100 101تا 200 201 تا 250 251 تا 500 501 تا1000 1001 به بالا اسب بخار
یدک کش 4000 6000 80000 10000 12000 15000 20000

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16132

تاریخ تصویب : 1379/04/19

تاریخ ابلاغ : 1379/04/26

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.