×

مصوبه شورای عالی اداری به منظور بهبود کیفیت ارایه خدمات دولتی تسهیل و تسریع انجام امور مردم و هماهنگی بین سازمانهای دولتی ارایه دهنده خدمات و

مصوبه شورای عالی اداری به منظور بهبود کیفیت ارایه خدمات دولتی تسهیل و تسریع انجام امور مردم و هماهنگی بین سازمانهای دولتی ارایه دهنده خدمات و

مصوبه-شورای-عالی-اداری-به-منظور-بهبود-کیفیت-ارایه-خدمات-دولتی-تسهیل-و-تسریع-انجام-امور-مردم-و-هماهنگی-بین-سازمانهای-دولتی-ارایه-دهنده-خدمات-و-
شماره 1075 / د ش 3 / 3 / 1371
وزارت کشور
شورای عالی اداری بنا به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور در 27 اجلاس مورخ 30/2/1371 به منظور بهبود کیفیت ارایه خدمات دولتی تسهیل و تسریع انجام امور مردم و هماهنگی بین سازمانهای دولتی ارایه دهنده خدمات و همچنین کاهش هزینه های جاری ادارات دولتی و تعدیل و بهینه کردن فضای اداری و جلوگیری از سفرهای متعدد شهری مراجعین ادارات موارد زیر را تصویب نمود :
ماده 1ـ مجتمع های اداری ـ خدماتی ، به منظور ارایه خدمات زیر به شهروندان در تهران و شهرهای بزرگ ایجاد میگردد :
الف ـ انجام امور مربوط به کسب مجوزهای لازم برای احداث و یا تعمیر ساختمان اعم از مسکونی ، تجاری ، اداری و آموزش و . . . ( صدور پروانه ساختمان ، عدم خلاف ، پایان کار و. . . )
ب ـ انجام امور سجلی (صدور شناسنامه ، تعویض شناسنامه ، ثبت ولادت و فوت و صدور گواهینامه های مربوط به آنها و . . . )
ج ـ انجام امور مشترکین و متقاضیان تلفن و آب ، برق ، گار (درخواست انشعاب ، تعمیرات و . . .)
د - انجام امور مربوط به رانندگی شهری ( صدور گواهینامه رانندگی ، اجرائیات و . . . )
هـ - انجام امور مربوط به صدور گذرنامه و تمدید آن .
و ـ انجام امور محضری ( ازدواج ، طلاق و خرید و فروش مسکن ، اتومبیل و تلفن و . . . )
ز ـ ارایه خدمات اطلاعاتی مربوط به مسایل درمانی و اورژانس و انجام امور مربوط به بیمه گری و کار یایی .
ح ـ ارایه خدمات مالیاتی مورد نیاز شهروندان .
ط ـ ارایه خدمات مرتبط با ستاد بسیج اقتصادی و ستاد سوخت رسانی .
ی ـ ارایه تسهیلات بانکی و پستی برای تحقق موارد فوق .
تبصره ـ تعداد مجتمع های اداری ـ خدماتی به تعداد مناطق شهرداری در تهران و شهرهای بزرگ می باشد .
ماده 2 ـ ساخت و خرید و اجاره ساختمان برای استقرار مجتمع ها و همچنین تعیین و انتخاب محل مناسب به منظور احداث متناسب با فعالیتهای آنها از طریق شهرداریها با دریافت تسهیلات بانکی انجام خواهد پذیرفت که هزینه های انجام شده از طریق واگذاری یا اجاره واحدهای مجتمع ها به دستگاههای دولتی و همچنین درآمدهای حاصله از ارایه تسهیلات جنبی جبران خواهد شد .
تبصره 1 ـ سازمان برنامه و بودجه با توجه به مفاد این مصوبه در اعتبارات عمرانی مربوط به ایجاد ساختمانهای اداری و دستگاههای مربوط تجدید نظر کرده و برای تامین بخشی از هزینه های احداث مجتمع های اختصاص خواهد داد .
تبصره 2 ـ وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است نسبت به واگذاری زمینهای مناسب جهت احداث مجتمع ها اقدام نموده و نسبت به تهیه طرحهای معماری با در نظر گرفتن وظایف خاص این مجتمع ها و خدمات جنبی از قبیل پارکینگ ، ایستگاههای وسایل نقلیه عمومی و سرویسهای مشترک داخلی جهت بالا بردن کار آیی سازمانی آنها و نیز رفع نیازهای رفاهی مراجعین اقدام نماید .
تبصره 3 ـ پیش از احداث و تجهیز کامل ساختمانهای مناسب ، با تجهیز و آماده سازی ساختمانهای موجود در شهرها مفاد این مصوبه بتدریج قابل اجرا می باشد .
ماده 3 ـ دستگاههای دولتی ذیربط در ارایه خدمات مذکور در ماده 1 این مصوبه موظفند خدمات فوق را صرفا در مجتمع های اداری و خدماتی عرضه نموده و از اعزام ارباب رجوع به سایر ادارات آن دستگاه خودداری نمایند و این امر نافی ارایه سایر خدمات به مردم توسط دستگاههای اجرائی در خارج از مجتمع ها نخواهد بود .
تبصره 1 ـ در صورت عدم امکان انتقال اطلاعات و بایگانی و مواردی از این قبیل به مجتمعهای فوق دستگاهها می توانند بعضی از مراحل انجام کار را در خارج از مجتمعها و در واحدهای مرکزی و متبوع خود انجام داده و حسب نیاز نسبت به استقرار نمایندگان مطلع و همراه با اطلاعات و مدارک مورد نیاز در این مجتمع ها اقدام و انجام امور فوق را در حداقل فرصت زمانی معقول از طریق نمایندگان خود را با واحدهای اداری ذیربط انجام دهند ، به هرحال مراجعین نباید به سازمانهای اداری آن دستگاه اعزام شوند .
تبصره 2 ـ دستگاههای دولتی موظفند نسبت به استفاده از تکنولوژی پیشرفته و سیستم های مکانیزه در ارایه خدمات مربوط اقدام نمایند .
ماده 4 ـ کلیه واحدهای مستقر در مجتمع های اداری ـ خدماتی از نظر انجام و ارایه وظایف قانونی تابع سلسله مراتب سازمانی خود بوده ولی از نظر اداری تابع دستورالعملهای مجتمع های اداری ـ خدماتی که از طریق مدیر مجتمع ابلاغ میشود خواهند بود .
تبصره 1 ـ دستورالعملهای اداری ، چگونگی هماهنگی ، نحوه و زمان استقرار واحدهای مختلف در مجتمع های اداری ـ خدماتی و همچنین شرح وظایف مدیران مجتمع ها ظرف مدت 3 ماه بنا به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب کمیته ای مرکب از دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور ، رییس سازمان برنامه و بودجه ، وزیر مسکن و شهرسازی ، وزیر کشور ، وزیر پست و تلگراف و تلفن و شهردار تهران خواهد رسید .
تبصره 2 ـ مدیران مجتمع های مزبور در تهران توسط وزیر کشور و در شهرهای بزرگ توسط استانداران منصوب خواهند شد .
تبصره 3 ـ افزایش یا کاهش فعالیتهای مجتمع ها با تصویب کمیته مذکور در تبصره یک این ماده امکان پذیر خواهد بود .
ماده 5 ـ واحدهای اداری مستقر در این مجتمع ها مکلفند روشهای اداری خود را تدوین و همراه با زمانبندی انجام خدمات حداکثر ظرف مدت 3 ماه پس از استقرار مجتمع ، به کمیته مذکور در تبصره 1 ماده 4 ارایه نمایند .
ماده 6 ـ سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکلف است اقدامات لازم را از بعد اصلاح تشکیلاتی و نیروی انسانی دستگاههای دولتی با جهت گیری کاهش هزینه های ملی و در راستای تحقق اهداف مجتمع های مذکور معمول دارد .
ماده 7 ـ وزارت کشور موظف است بتدریج نسبت به تشکیل و راه اندازی این مجتمع ها و نیز تعیین اولویت انواع خدمات قابل ارایه توسط آنها اقدامات لازم را در اجرای این مصوبه معمول نماید .
ماده 8 ـ وزیر کشور و وزرای ذیربط حسب مورد مسئول اجرای این مصوبه هستند و سازمان امور اداری و استخدامی کشور گزارش پیشرفت این مصوبه را هر سه ماه یک بار به شورای عالی اداری ارائه خواهد نمود.
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری ـ سید منصور رضوی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1371/02/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.