×

آئین نامه اجرائی تبصره 4 قانون بودجه سال 1371 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 4 قانون بودجه سال 1371 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-4-قانون-بودجه-سال-1371-کل-کشور

وکیل

شماره 3053 / ت 30 هـ 2/2/1371
سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 16/1/1371 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های صنایع ، بازرگانی ، جهاد سازندگی ، کشاورزی تعاون ، کار و امور اجتماعی ، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به استناد بند «د» قانون بودجه سال 1371 کل کشور ، آئین نامه اجرائی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ به موجب تبصره 4 قانون سال 1371 کل کشور تا مبلغ 200 میلیارد ریال از منابع قرض الحسنه و در صورت عدم تکافو تا مبلغ 300 میلیارد ریال از سایر منابع سیستم بانکی کشور از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد تا توسط بانک مذکور در جهت اهداف بخش کشاورزی و صنایع روستایی در برنامه اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر افزایش تولیدات بخش مزبور به عنوان سرمایه در گردش در اختیار صیادان و کشاورزان عضو شرکتها و اتحادیه های تعاونی روستایی ، عشایری و کشاورزی و منابع طبیعی و دامی و پرورش زنبور عسل و صیادی و عشایری و تعاونیهای تولیدی مشاع و اتحادیه ها و شرکتهای سهامی زراعی و شرکت سهامی ابریشم و اتحادیه ها و تعاونی های تولید روستایی و بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی و صنایع فرش و اعضای آنها و همچنین دستگاههای و تدارک بذر و نهال اصلاح شده ، اسپرم ، تخم نوغان ، ادوات و ماشین آلات دامی و سموم ) کشاورزان متقاضی احیای قنوات و اجرای طرحهای لایروبی قنوات مناطق مختلف کشور ، شرکت سهامی فرش ایران ، اتحادیه فروشندگان و تعاونی های فرش پوشش جهاد سازندگی ، سازمان صنایع دستی ایران ، کمیته امداد امام خمینی ( ره ) و سازمان بهزیستی کشور قرار گیرد .
تبصره ـ کالاهای اساسی کشاورزی در جهت اهداف بخش کشاورزی ، شامل گندم ، علوفه دامی ، ( جو ، ذرت دانه ای ، شبدر برسیم ، ذرت علوفه ای ، اسپرس ، سورگم و یونجه ) پروتئین حیوانی ( شیلات ، دام و طیور و شیر ) برنج ، حبوبات پنبه ، شکر ، سیب زمینی ، چوب دانه های روغنی ، چغندر قند ، اسپرم ، نهال اصلاح شده ، نوغان ، ادوات و ماشین آلات صیادی و دامی و داروهای دامی و سموم می باشند .
ماده 2 ـ توزیع اعتبارات موضوع تبصره 4 قانون بودجه سال 1371 کل کشور و سهم هریک از دستگاههای ذیربط به تفکیک منابع قرض الحسنه و سایر منابع سیستم بانکی بشرح جدول پیوست این آئین نامه تعیین می گردد .
ماده3 ـ دستگاههای تخصصی وابسته به وزارت خانه های جهاد سازندگی و کشاورزی شرکت سهامی فرش ایران ، اتحادیه فروشندگان و تعاونیهای فرش تحت پوشش جهاد ، سازمان صنایع دستی ایران ، کمیته امداد امام خمینی سازمان بهزیستی کشور ، اتحادیه های تعاون روستایی ، عشایری ، صیادی و بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی مکلفند تسهیلات اعتباری موضوع ماده 2 این آئین نامه را صرفا در قالب برنامه اجرائی زمان بندی شده ای که با هماهنگی وزارتخانه ذیربط تهیه و به تایید سازمان برنامه و بودجه رسیده است به مصرف برسانند . بانک کشاورزی وجوه لازم را در چارچوب برنامه مزبور در اختیار دستگاههای ذیربط قرار می دهد .
ماده 4 ـ سهم هریک از دستگاههای تخصصی وابسته به وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی حسب مورد توسط وزارتخانه های مذکور تعیین و جهت استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع ماده 2 این آئین نامه به بانک کشاورزی اعلام میگردد .
تبصره 1 ـ اعتبار اختصاصی یافته به دستگاههای تخصصی وزارت جهاد سازندگی صرفا جهت تهیه و تدارک اسپرم ، ادوات و ماشین آلات دامی و صیادی و داروهای دامی و سموم به مصرف می رسد .
تبصره 2 ـ اعتبار اختصاص یافته به دستگاههای تخصصی وزارت کشاورزی صرفا جهت تهیه و تدارک کلیه بذور و نهال اصلاح شده ، نوغان و سموم به مصرف می رسد .
ماده 5 ـ تسهیلات اعتباری اختصاص یافته جهت احیای قنوات و اجرای طرحهای لایرویی قنوات مناطق مختلف کشور به شرح مندرج در جدول موضوع ماده 2 این آئین نامه با معرفی خدمات کشاورزی ، در اختیار کشاورزان متقاضی قرار میگیرد .
تبصره ـ سهم هر یک از مناطق مختلف کشور از تسهیلات اعتباری موضوع این ماده توسط وزارت کشاورزی تعیین و پس از تایید سازمان برنامه و بودجه به بانک کشاورزی اعلام میگردد .
ماده 6 ـ شرکت سهامی فرش ایران ، اتحادیه های فروشندگان و تعاونی های فرش تحت پوشش وزارت جهاد سازندگی سازمان صنایع دستی ، کمیته امداد امام خمینی و سازمان امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور مکلفند از محل تسهیلات اعتباری اختصاص یافته به شرح مندرج در جدول موضوع ماده 2 این آئین نامه مواد مورد نیاز و لازم صنعت قالی بافی را تهیه و در اختیار فرش بافان قرار دهند .
تبصره ـ واردات هرگونه ابریشم منوط به موافقت وزارت کشاورزی می باشد .
ماده 7 ـ کلیه اتحادیه های تعاون روستایی ، عشایری ، صیادی ، مکلفند تسهیلات اعتباری اختصاص یافته به شرح مندرج در جدول موضوع ماده 2 این آئین نامه را صرفا جهت تهیه و تدارک عوامل تولید ، به مصرف برسانند .
ماده 8 ـ میزان تسهیلات اعتباری مدت و نوع مصرف تسهیلات اعطایی به امضا و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی ، عشایری ، صیادی ، زراعی ، دامی ، پرورش زنبور عسل ، تعاونیهای تولید مشاع و اتحادیه های آنها ، با نظر کمیته های مشترک اعتباری متشکل از نمایندگان بانک کشاورزی و دستگاههای ذیربط ، تعیین می شود .
تبصره ـ تسهیلات اعتباری منظور شده در تبصره 1 ذیل جدول موضوع ماده 2 این آئین نامه که با معرفی وزارت جهاد سازندگی و هماهنگی سازمان مرکزی تعاون روستایی از طریق بانک کشاورزی در اختیار اعضای شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی واقع در حوزه عمل آنها قرار می گیرد صرفا جهت صنایع روستایی و افزایش تولیدات دامی به مصرف می رسد وزارت جهاد سازندگی مکلف است قبل از معرفی اعضای مزبور به بانک کشاورزی تحقیقات لازم را در خصوص اینکه افراد مشمول از بابت اعتبارات تبصره 4 قانون بودجه سنوات گذشته به بانک کشاورزی یا شرکت تعاونی روستایی و کشاورزی بدهی سر رسید شده ندارند و ضمنا از طریق دیگر تسهیلات مربوط به تبصره مزبور در سال جاری استفاده ننموده اند انجام دهد .
ماده 9 ـ تسهیلات اعتباری مربوط به اعضای تعاونیهای تولیدی مشاع از طریق ستاد مرکزی هیاتهای 7 نفره واگذاری زمین براساس اهداف تبصره 4 قانون بودجه سال 1371 کل کشور و با معرفی هیاتهای مذکور در مراکز استانها ، پرداخت می شود ستاد مرکزی هیاتهای 7 نفره زمین واگذار شده و کشت غالب آن مناطق «صیفی » می باشد هیاتهای مذکور بلامانع است .
ماده 10 ـ تصویب و پرداخت تسهیلات به اعضا و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی ، صیادی ، عشایری ، تولیدی مشاع ، زراعی همچنین سازمانها و دستگاههای مندرج در جدول موضوع ماده 2 این آئین نامه منوط به تعیین تکلیف بدهیهای قبلی و نداشتن بدهی سررسید شده از بابت تبصره 4 قانون بودجه سنوات گذشته بانک کشاورزی می باشد دستگاههای ذیربط مکلفند همکاریهای لازم را در خصوص تعیین تکلیف و وصول مطالبات مستقیم بانک کشاورزی از اشخاص متقاضی استفاده از این تسهیلات معمول دارند . اعطای هرگونه تسهیلات توسط بانک کشاورزی منوط به حصول اطمینان از بازگشت بموقع تسهیلات پرداختی سنوات گذشته موضوع این ماده می باشد .
ماده11 ـ مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی موضوع ماده 2 این صیادی و عشایری و زراعی تا 40 برابر سرمایه ثبت شده و ذخیره قانونی آنها تعیین می گردد .
ماده 13 ـ حداکثر تسهیلات اعتباری قابل پرداخت به هریک از اعضای شرکتهای تعاونی مندرج در جدول موضوع ماده 2 این آئین نامه از محل قرض الحسنه تا 400 هزار ریال و از محل سایر منابع تا 500 هزار ریال خواهد بود .
ماده 14 ـ نرخ کار مزد تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی در چارچوب مصوبات شورای پول و اعتبار می باشد .
تبصره 1 ـ شرکتهای تعاونی موضوع این آئین نامه می توانند حداکثر یک درصد تسهیلات را نسبت به مدت آن به عنوان کار مزد بابت تامین هزینه های توزیع اعتبار و سایر خدمات از دریافت کننده تسهیلات اخذ نمایند 50% کارمزد فوق در رابطه با شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی با توجه به خدمات ارایه شده به سازمان مرکزی تعاون روستایی تعلق می گیرد و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی سهم سازمان مزبور را از این بابت وصول و به حساب درآمد سازمان منظور می کنند .
تبصره ـ سازمان مرکزی تعاون روستایی موظف است گزارش توجیهی مصرف کار مزد موضوع تبصره 1 این ماده را حداکثر تا پایان شهریور ماه سال 1371 از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به هیات وزیران و سازمان برنامه و بودجه ارایه نماید .
ماده 15 ـ در اجرای بند «الف» تبصره 4 قانون بودجه سال 1371 کل کشور مسوولیت پرداخت و وصول تسهیلات اعطایی به شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی ، صیادی ، عشایری ، دامی ، پرورش زنبور عسل ، زراعی و تعاونی های تولیدی مشاع و اعضای آنها و همچنین کلیه دستگاههای مندرج در جدول موضوع ماده 2 این آئین نامه همچنین پرداخت خسارت تاخیر در تادیه بدهی ، به عهده شرکتها و اتحادیه ها و دستگاههای استفاده کننده می باشد و حصول اطمینان و نظارت بر مصرف و تضمین بازپرداخت متضامنا به عهده بانک کشاورزی و حسب مورد وزارتخانه های جهاد سازندگی ، کشاورزی ، شرکت سهامی فرش ایران ، سازمان صنایع دستی ، سازمان مرکزی تعاون روستایی سازمان امور عشایر ، شرکت سهامی شیلات ایران ، ستاد مرکزی هیاتهای 7 نفره واگذاری زمین ، کمیته امداد امام خمینی سازمان بهزیستی کشور ، بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی و شرکتهای سهامی زراعی می باشد .
ماده 16 ـ کلیه دستگاههای ذیربط مکلفند گزارش مشروح و کامل عملکرد تسهیلات پرداختی وصولی ها را در پایان ماههای شهریور ، آذر و اسفند سال 1371 به بانک کشاورزی ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه ارایه نمایند توزیع اعتبار منوط به تایید گزارش عملکرد مذکور توسط بانک کشاورزی و ارایه آن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد بانک کشاورزی موظف است بر اجرای عملیات موضوع این آئین نامه کنترل و نظارت های فنی لازم را توسط کارشناسان خود اعمال نماید .
ماده 17 ـ کلیه دستگاههای اجرائی مشمول این آئین نامه موظفند میزان اعتبارات غیر قابل جذب خود را حداکثر تا پایان دی ماه سال 1371 به بانک کشاورزی اعلام دارند تا عند اللزوم پس از موافقت مشترک دستگاههای ذیربط و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا تاریخ 15 اسفند ماه همان سال در اختیار واحدهای متقاضی استفاده کننده موضوع این آئین نامه قرار گیرد .
ماده 18 ـ در اجرای بند «الف» تبصره 4 قانون بودجه سال 1371 کل کشور سازمان برنامه و بودجه تعهد و تضمین می نماید که در صورت عدم واریز مطالبات بانکهای تجاری تامین کننده اعتبارات مورد نیاز بانک کشاورزی مانده بدهی بانک کشاورزی به بانکهای تجاری در اجرای تبصره 4 اعم از اصل و هزینه های مربوط را با اعلام و تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لایحه بودجه سال بعد پیشنهاد و منظور نماید تا با عاملیت بانک مرکزی در اختیار بانکهای تجاری تامین کننده قرض الحسنه و سایر تسهیلات قرار گیرد .
تبصره تضمین مذکور نافی بام کشاورزی جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات موضوع این آئین نامه خواهد بود بانک کشاورزی مکلف است کلیه اقدامات قانونی لازم را برای وصول مطالبات مذکور بعمل آورد .
ماده 19 ـ بانک کشاورزی تسهیلات اعتباری موضوع ماده 1 این آئین نامه را به صورت سرمایه در گردش در اختیار کلیه واحدهای مذکور در این آئین نامه قرار می دهد واحدهای استفاده کننده از این تسهیلات موظفند قبل از سر رسید مقرر نسبت به باز پرداخت تسهیلات اعتبار دریافتی به حسابی که از طرف بانک کشاورزی اعلام میگردد اقدام نمایند .
ماده 20 ـ مصرف وام دریافتی در غیر موارد تصریح در این آئین نامه در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه عمومی محسوب می شود .
ماده 21 ـ در مواردی که به علت روز سوانح قهری باز پرداخت تسهیلات اعطایی به اعضا و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی ، عشایری ، صیادی ، پرورش زنبور عسل ، دامی ، زراعی و تعاونیهای تولید مشاع و اتحادیه های فروشندگان و تعاونیهای فرش و تحت جهاد سازندگی و کشاورزی متقاضی احیای قنوات و اجرای طرحهای لایرویی در موعد مقرر میسر نباشد ، مهلت باز پرداخت به تشخیص کمیته های مشترک اعتباری متشکل از نمایندگان بانک کشاورزی و دستگاه ذیربط (حسب مورد ) و سایر دستگاهها پس از تایید مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه حداکثر برای مدت یک سال از تاریخ سر رسید و بر طبق ضوابط مورد عمل بانک کشاورزی و مقررات موضوع این آئین نامه قابل تمدید می باشد .
تبصره ـ مهلت باز پرداخت حداکثر 10% از تسهیلات توزیع شده بین اعضا و شرکتهای تعاونی و اتحادیه های مذکور در این ماده قابل تمدید می باشد ، مشروط بر اینکه مجموع تسهیلات اعطایی و تمدیدی از مبلغ اختصاص یافته به هر یک از آنها به شرح مندرج در جدول موضوع ماده 2 این آئین نامه تجاوز ننماید و در مجموع تسهیلات اعطایی سنواتی از کل اعتبار سال جاری بیشتر نباشد .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1371/01/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.