×

آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1371 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1371 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-3-قانون-بودجه-سال-1371-کل-کشور

وکیل

شماره 64748 / ت 21 هـ 20/2/1371
سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 9/1/1371 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت تعاون و به استناد بند «الف» تبصره 3 قانون بودجه سال 1371 کل کشور ، آئین نامه اجرائی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود :

فصل اول ـ کلیات مشترک
ماده 1 ـ تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1371 کل کشور از طریق بانکهای ملی ایران ، صادرات ایران و کشاورزی که از این پس به اختصار بانکهای عامل نامیده می شوند براساس مقررات این آئین نامه تامین و پرداخت خواهد شد .
ماده 2 ـ تسهیلات اعتباری مورد نیاز طرحهای تهیه شده در زمینه های کشاورزی ( تولیدی ، پوشش انهار ، آب و خاک ، صنایع روستایی ، خدمات فنی و روستایی و نوسازی اماکن دامی و سنتی و منابع طبیعی ) صنعتی اعم از تولیدی ، صنایع تبدیلی ، مصالح ساختمانی ، صنایع مورد نیاز کشاورزی ، صنایع دستی ، معدن ، انباز سازی ، سرد خانه ، تحقیقاتی ، علمی ، آموزشی ، بهداشتی ، فرهنگی ، هنری ، ورزشی ، سیاحتی ، احداث یا خرید مدارس غیر انتفاعی ، ایجاد آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد و مشمولان بیمه کاری و زلزله زدگان و خد اشتغالی و عمرانی را که دارای توجیهات کامل فنی ، مالی و اقتصادی بوده و فقط از نظر وثیقه و سهم سرمایه گذاری مجری طرح با مقررات بانکها وفق نمی دهند ، با رعایت اولویت مناطق محروم کشور و قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و براساس مقررات این آئین نامه حسب مورد و به شرح مذکور در فصول این آئین نامه توسط بانکهای عامل پرداخت خواهد شد .
تبصره ـ 60% اعتبار و تبصره 3 قانون بودجه سال 1371 طبق جدول موضوع ماده 4 به بخش تعاونی اختصاص می یابد .
تبصره 2 ـ 40% مبلغ اعتبار تبصره 3 به منظور اشغال ایثار گران ، آزادگان ، خانواده محترم شهدا ، مفقود و اسرا و مهاجرین جنگ تحمیلی در استانهای جنگ زده و خسارت دیدگان از حوادث غیر مترقبه به شرح زیر جدول موضوع ماده 4 اختصاص می یابد .
تبصره 3 ـ سازمان برنامه و بودجه استانها واردات کل تعاون در استانها ، بنیاد شهید انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی موظفند حداقل 40% تسهیلات اعتباری تخصیصی را بر اساس جدول پیوست و با هماهنگی دبیرخانه کمیسیون ویژه امور مناطق محروم استانها مستقر در استانداریها جهت فعالیت بخشها و دهستانهای محروم کشور (که به تصویب هیات وزیران رسیده اند ) اختصاص دهند طرحهای اشخاص حقیقی و حقوقی واقع در محدوده مناطق محروم ( غیر از طرحهای موضوع تبصره 2 ) مشمول مکلفند گزارش مربوط به اجرای طرحهای مناطق محروم را هر شش ماه یک بار به دفتر امور مناطق محروم کشور مستقر در نهاد ریاست جمهوری ارسال نمایند .
تبصره 4 ـ کمیته های برنامه ریزی استانها موظفند مسایل و مشکلات اجرائی طرحهای موضوع این آئین نامه خصوصا طرحهای مربوط به مناطق محروم را بررسی و در مورد رفع موانع اقدام نمایند و نظارت بر حسن اجرای طرحهای مربوط به مناطق را بررسی و در مورد رفع موانع اقدام نماید . نظارت بر حسن اجرای طرحهای مربوط به مناطق محروم به عهده دبیر خانه کمیسیون ویژه امور مناطق محروم استانها می باشد .
ماده 3 ـ منابع لازم جهت اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه عبارتند از :
1 ـ سهم سرمایه گذاری مجری طرحهای مشمول .
2 ـ منابع داخلی بانکهای عامل .
3 ـ منابع سایر بانکهای تجاری با نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران .
تبصره 1 ـ استفاده از منابع مالی سایر بانکهای تجاری برای تامین کمبود منابع مالی بانکهای عامل ، منحصرا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در قالب سیاستهای پولی و بانکی ( مصوبات شورای پول و اعتبار ) و به ترتیبی که این بانک مقرر می نماید امکان پذیر خواهد بود .
تبصره 2 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با هماهنگی شورای پول اعتبار منابع اعتباری مورد نیاز این تبصره را در اختیار بانک عامل قرار دهد .
تبصره 3 ـ بانکهای عامل موظفند حداقل نرخ سود و کار مزد مصوب در هر بخش را برای تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه اعمال نمایند .
ماده 4 ـ سهم هر یک از بانکهای عامل به شرح جدول زیر و به تفکیک اعتبار مورد نیاز تمامی بخشها و فعالیتهای موضوع ماده 2 تعیین شده است .
نحوه توزیع اعتبارات مزبور بین استانها توسط سازمان برنامه و بودجه مشخص می شود و جهت ابلاغ به بانکهای عامل به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منعکس خواهد شد .
تبصره ـ در صورتی که تا پایان شهریور سال 1371 تسهیلات اعتباری تعیین شد به نحو متناسب جذب نشده باشد تغییرات لازم براساس تقاضاهای واصل شده تا تاریخ مزبور حداکثر یک نوبت تا پایان سال و به طور یکجا با موافقت سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران داده خواهد شد ، مشروط بر اینکه در جمع کل تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1371 و نیز سهم دستگاههای ذینفع تغییری حاصل نشود .
ماده 5 ـ به منظور استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه لازم است در بدو ابتدا طرح مربوط که در بردارنده موارد زیر باشد توسط اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی تهیه و همزمان به بانک عامل (در تمامی موارد ) و سازمان برنامه و بودجه استانها و ادارات کل تعاون (حسب مورد ) ارایه شود :
1 ـ گزارشی توجیهی برای اجرای طرح مشتمل بر توجیه اقتصادی مالی و فنی .
2 ـ شرح عملیات اجرائی و پیش بینی ها و اطلاعات لازم را در رابطه با ایجاد بازسازی ، توسعه ، تکمیل و راه اندازه مجدد واحدها تولیدی و سایر طرحهای موضوع ماده 2 این آئین نامه .
3 ـ مشخصات متقاضی یا متقاضیان چگونگی و میزان مالکیت آنان ، سوابق کار در رشته های مربوط و مهارتهای شخصی .
4 ـ تعیین نحوه تامین زمین محل استقرار و اجرای طرح .
5 ـ مجوزهای لازم مانند موافقت اصولی ، پروانه دامداری ، پروانه تاسیس ، پروانه بهره برداری .
6 ـ بر آورد میزان سرمایه لازم برای اجرای طرح به تفکیک میزان سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش مورد نیاز و تعیین نحوه تامین ارز مورد نیاز توسط سازمان ذیربط .
7 ـ پیش بینی صورتهای مالی طرح از قبیل صورت سود و زیان ، گردش وجوه نقدی و ترازنامه .
8 ـ برآورد طول عمر مفید و طول مدت اجرای طرح همچنین طول مدت بازپرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی .
تبصره 1 ـ طرحهای مربوط به خانواده معظم شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی ، مستقیما به بانک ملی ایران و طرحهای پوشش انهار و آب و خاک با مشخصات مورد عمل در سال 1370 به بانک کشاورزی ارایه خواهد شد .
تبصره 2 ـ طرحهای زلزله زدگان در مناطق زلزله زده و مهاجرین جنگ تحمیلی در استانهای جنگ زده و خسارت دیدگان ناشی از حوادث غیر مترقبه در استانهای ذیربط و معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی مشمول مصوبه کمیته برنامه ریزی استان یا کمیته موضوع ماده 12 آئین نامه حسب مورد خواهند بود .
تبصره 3 ـ طرحهای خود اشتغالی ، خدمات فنی و روستایی ، صنایع دستی ، بازسازی و نوسازی اماکن دامی سنتی با هزینه اجرائی کمتر از 5 میلیون ریال با ارایه پروانه تاسیس یا مجوزهای صادر شده از سوی دستگاههای ذیربط (حسب مورد ) پس از تایید سازمان برنامه و بودجه استان و با رعایت مفاد این آئین نامه به استثنای مواد 5 و 6 براساس دستورالعملهای اجرائی انواع تسهیلات اعتباری موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا ، توسط بانک عامل پوشش مالی داده می شوند .
تبصره ـ فرم مشخصات طرح پیشنهادی به بانکهای عامل که حاوی اطلاعات مورد نیاز و اولویتهای اجرائی مربوط به نوع و ماهیت طرحهای مختلف بخشهای تولیدی بوده و در سال 1370 مورد استفاده قرار گرفته است حسب مورد در سال 1371 نیز ملاک عمل خواهد بود .
ماده 6 ـ بانکهای عامل پس از بررسی های لازم و تشخیص اینکه طرحهای پیشنهادی براساس ماده 5 این آئین نامه دارای توجیهات لازم را از نظر فنی ، مالی و اقتصادی می باشند نظرات خود را حداکثر ظرف مدت 30 روز حسب مورد به سازمان برنامه و بودجه استان یا کمیته موضوع ماده 12 یا متقاضی و در مورد طرحهای مهاجرین جنگ تحمیلی جانبازان آزادگان ، خانواده شهدا ، مفقودین ، اسرا ، پوشش انهار و آب و خاک به نهاد مربوط یا متقاضی اعلام خواهند نمود .
سازمان برنامه و بودجه استان موظف است طرحهای فوق را همراه با نظر بانک بلافاصله به اعضای کمیسیونی مرکب از نمایندگان ذی صلاح و مطلع استانداری ، بانک عامل ، سازمان برنامه و بودجه استان ، ادارات کل امور اقتصادی و دارایی ، اداره کل تعاون استان و حسب مورد یک نفر به معرفی دستگاه ذیربط ـ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تربیت بدنی ، آموزش و پرورش ، بهداشت و درمان ، کشاورزی ، صنایع ، صنایع سنگین ، معادن و فلزات ، جهاد سازندگی ـ اعلام و حداکثر یک هفته بعد در جلسه کمیسیون که در محل سازمان برنامه و بودجه استان تشکیل میگردد ، مطرح نماید .
کمیسیون موظف است حداکثر مدت 20 روز طرحهای مزبور را از نظر فنی ، مالی و اقتصادی به دقت مورد بررسی قرار دهد و در صورت تایید کامل طرح ( با حداقل چهار رای مثبت ) مراتب را در کمیته برنامه ریزی استان مطرح نماید . در صورت تصویب طرح در کمیته برنامه ریزی استان یا کمیته موضوع ماده 12 حسب مورد بانک عامل در مورد طرحهای با اعتبار کمتر از 300 میلیون ریال در بخشهای برخوردار و کمتر از 600 میلیون ریال در مورد طرحهای نقاط محروم و تعاونیهای ایثار گران قرارداد لازم را با متقاضی منعقد خواهد نمود .
طرحهای مصوب با اعتبار بیش از مبالغ فوق الذکر می باید قبلا از طریق سازمان برنامه و بودجه استان جهت بررسی نهایی و ارایه به هیات وزیران به سازمان برنامه و بودجه ارسال گردد . در صورت عدم تایید طرح توسط بانک ، کمیسیون و کمیته موضوع قابل بررسی در کمیته برنامه ریزی استان نخواهد بود .
تبصره 1 ـ ادارات کل تعاون در استانها موظفند عند اللزوم با همکاری سایر دستگاههای اجرائی نسبت به تهیه طرحهای مربوط به تعاونیهای ایثار گران اقدام نمایند و کلیه دستگاههای اجرائی ذیربط در تهیه طرحها ، صدور موافقت اصولی و سایر مجوزها و سایر اقداماتی که برای ارایه و اجرای طرح لازم است همکاری خواهند نمود .
تبصره2 ـ کمیته برنامه ریزی استان و کمیته موضوع ماده 12 موظفند در تصویب طرحها ، آن دسته از طرحهایی که کمترین ارزبری را دارا می باشند یا صرفه جویی ارزی ایجاد می کنند یا تولیدات و باز دهی آنها زیر بنایی و اشتغال زا بوده یا به عنوان مواد اولیه مورد مصرف صنایع دیگر خواهند بود ، در اولویت قرار دهند . طرحهای علمی ، فرهنگی ، هنری ، سیاحتی و بهداشتی در صورت تامین ارز مورد نیاز از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ( حسب مورد ) از شمول حکم این تبصره خارج می باشند .
کمیته تخصیص ارز نیز ارز مورد نیاز طرحهای مصوب موضوع این آئین نامه را با اولویت ایثار گران ، مناطق محروم و جنگ زده و زلزله زده پیش بینی و تامین می نماید .
تبصره 3 ـ سازمان برنامه و بودجه استانها موظفند در جلسات کمیته برنامه ریزی استان که به منظور بررسی طرحهای ارجاعی تشکیل می گردد از نماینده بانک عامل در تمامی جلسات و سایر دستگاههای اجرائی ذیربط (حسب مورد ) دعوت به عمل آورند .
تبصره 4 ـ بانکهای عامل در صورت کمبود کارشناس می توانند از امکانات کارشناسی استان استفاده نمایند و سازمانها ، ادارات کل و نهادهای دولتی استان موظفند براساس درخواست بانک ، بررسی پیشنهادی همکاری لازم را معمول دارند .
ماده 7 ـ بانکهای عامل موظفند حسب مورد ، تسهیلات اعتباری مربوط به طرحهای مصوب را در چارچوب ضوابط و دستورالعملهای اجرائی انواع تسهیلات اعتباری موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا و سایر مقررات بانکی مربوط تامین و تربیتی اتخاذ نمایند که تسهیلات موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1371 کل کشور با اولویت کامل و در قالب سقف مجاز اعطای تسهیلات اعتباری مصوب شورای پول و اعتبار قابل اعطا باشد .
تبصره ـ تامین اعتبارات مورد طرحهای ارجاعی در سال 1371 ، صرفا با رعایت میزان سهمیه تخصیصی به هر استان یا نهاد یا بخش در همان سال صورت می گیرد و تخصیص بخشی از تسهیلات لازم از محل اعتبارات سالهای آینده به لحاظ احتمال بروز تغییراتی در ضوابط مربوط امکان پذیر نمی باشد .
ماده 8 ـ مجریان طرحها موظفند طرح مورد نظر در تا زمانی به بانک عامل ارایه دهند که تصویب آن طرح تا پایان اسفند ماه سال 1371 امکان پذیر باشد و در صورت تصویب تا بهمن سال بعد قرارداد لازم را با بانک عامل منعقد نمایند .
ماده 9 ـ بانکهای عامل موظفند منابع اعتباری طرحهای مصوب موضوع این آئین نامه را متناسب با پیشرفت اجرای طرح همزمان با مصرف سهم متقاضی ( به میزان تصویب شده ) در اختیار متقاضیان قرار دهند طول مدت اجرای طرح ، مدت زمان لازم برای باز پرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی و تاریخ شروع باز پرداخت این قبیل تسهیلات به میزانی خواهد بود که در کمیسیون و کمیته موضوع ماده 5 این آئین نامه یا بانک عامل ( حسب مورد ) بررسی گردیده و به تصویب کمیته برنامه ریزی استان یا کمیته موضوع ماده 12 یا بانک مربوط رسیده باشد . در هر حال تاریخ شروع و باز پرداخت قبل از شروع بهره برداری نخواهد بود .
تبصره ـ مجموع مدت باز پرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی با احتساب طول دوره اجرای طرح (مصوب 1371 ) نباید حداکثر بیش از 10 سال برای طرحهای تولیدی و احداث ساختمان سینما ، مدارس غیر انتفاعی و حداکثر 7 سال برای سایر طرحها باشد . مدت مزبور به نحوی تعیین خواهد شد که باز پرداخت تسهیلات اعتباری بانکی مقدم بر بازگشت سایر منابع سرمایه گذاری باشد .
ماده 10 ـ در صورتی که اجرای طرحهای مصوب موضوع تبصره 3 قوانین بودجه سنواتی کل کشور بیش از مدت پیش بینی شده در طرح طول بکشد و علل این تاخیر بنا به تشخیص بانک عامل موجه بوده و خارج از حیطه کنترل و عمل مجریان طرحها باشد ، بانک عامل با رعایت ضوابط مقررات موضوع این آئین نامه نسبت به تغییر تاریخ شروع باز پرداخت تسهیلات اعتباری طرحهای مزبور اقدام می نماید .مشروط بر اینکه مجموع طول مدت اجرا و باز پرداخت تسهیلات اعتباری از مدت زمان مذکور در تبصره ذیل ماده 9 این آئین نامه بیشتر نگردد . در صورتی که براساس مفاد این ماده ، مدت اجرا تمدید و زمان شروع و باز پرداخت در مورد طرحی تغییر یابد ، مدت زمان تمدید شده مشمول جریمه تاخیر نمی باشد و سود پیش بینی شده طرح به آن تعلق می گیرد .
ماده 11 ـ سهم منابع سرمایه گذاری مجری طرح در مورد طرحهای مربوط به صنایع روستایی ، خود اشتغالی ، خدمات فنی و روستایی ، بازسازی و نوسازی اماکن دامی سنتی ، تعاونیهای تولیدی و عمرانی و اشتغال ایثار گران به پیشنهاد مرجع تصویب کننده طرح در حد توان مجری و حداقل 5% و در سایر موارد 10% کل سرمایه گذاری (مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش ) تعیین میگردد .
ماده 12 ـ طرحهای تولیدی و عمرانی ( اعم از تعاونی و غیر تعاونی ) که حداقل 80% مجریان آن را رزمندگان داوطلب که حداقل 6 ماه متوالی یا یک سال متناوب ( غیر از دوران سربازی ) در جبهه ها بوده اند ، یا جانبازان ، آزادگان و مهاجرین جنگ تحمیلی یا خانواده معظم شهدا ، مفقودین ، اسرا ( فرزند ، همسر ، پدر و مادر و یا برادر ) تشکیل دهند ، در صورتی که به تشخیص بنیاد شهید ، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ، ستاد امور آزادگان ، ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده و وزارت تعاون حسب مورد توانایی مالی نداشته باشند ، از پرداخت تمام یا قسمتی از سهم آورده متقاضی معاف می باشند و هزینه های مربوط به ارایه خدمات دستگاههای دولتی و وابسته به دولت ، تهیه طرح ، گرفتن موافقت اصولی و پروانه و سایر مجوزهای و بررسی طرح به وسیله بانک و سایر مراجع ذی ربط جزو هزینه های طرح محسوب میگردد . طرحهای تعاونیهای مذکور و سایر متقاضیان ( شرکتهای غیر تعاونی متشکل از ایثار گران ) در کمیته ای متشکل از استاندار ، مدیر کل تعاونی ، رییس سازمان برنامه و بودجه استان ، نماینده بانک عامل ، مدیر کل دستگاه ذیربط حسب مورد بررسی شده و پس از تصویب بانک موظف است بلافاصله نسبت به انعقاد قرارداد اقدام نماید . دبیرخانه این کمیته اداره کل تعاون استان می باشد .
ماده 13 ـ سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی موجود با رعایت مفاد این آئین نامه از محل تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1371 کل کشور قابل تامین می باشد تسهیلات اعتباری مربوط به سرمایه در گردش تحت هیچ عنوان نباید به مصرف باز پرداخت بدهیهای قبلی استفاده کنندگان برسد .
ماده 14 ـ سازمان برنامه و بودجه موظف است به نیابت از طرف دولت ، کار مزد و سود طرحهای مذکور در ذیل را به میزان شش درصد تعهد و پرداخت نماید :
1 ـ طرحهای پوشش ، انهار ، آب و خاک ، صنایع روستایی ، صنایع دستی ، فرهنگی ، هنری ، سیاحتی و ورزشی کل کشور .
2 ـ طرحهای مربوط به ایثار گران و معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی .
3 ـ طرحهای مهاجرین جنگ تحمیلی در استانهای جنگ زده .
4 ـ طرحهای بخشها و دهستانهای محروم کشور .
5 ـ طرحهای تعاونی تولیدی .
6 ـ طرحهای مربوط به احداث یا خرید مدارس غیر انتفاعی .
7 ـ طرحهای ایجاد آموزشهای فنی و حرفه ای آزاد و مشمولان بیمه بیکاری .
8 ـ طرحهای باز سازی و نوسازی اماکن دامی .
ماده 15 ـ الف ـ اعتبار منظور شده در ردیف 702104 به منظور پرداخت اقساط معوق لا وصول ناشی از اجرای تبصره 33 قانون بودجه سال 1359 و تبصره 3 قانون بودجه سالهای 1360 لغایت 1370 می باشد که بنا به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تایید سازمان برنامه و بودجه قابل پرداخت خواهد بود .
ب ـ اعتبار منظور شده در ردیف 601027 به منظور پرداخت کار مزد و سود تضمین شده ناشی از اجرای تبصره 3 قوانین بودجه سنوات 1361 لغایت 1370 می باشد که بنا به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تایید سازمان برنامه و بودجه قابل پرداخت خواهد بود .
ج ـ اعتبار منظور شده در ردیف 503150 به منظور تهیه طرحهای با توجیهات کامل اقتصادی ، فنی و مالی در اختیار وزارت تعاون قرار خواهد گرفت تا پس از مبادله موافقت نامه با سازمان برنامه و بودجه به مصرف برسد .
ماده 16 ـ دستگاههای و نهادهای مذکور در تبصره 3 قانون بودجه سال 1371 کل کشور موظفند گزارش عملکرد تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه را هر چهار ماه یک بار از طریق سازمان برنامه و بودجه به کمیسیونهای برنامه و بودجه ، دیوان محاسبات و امور اقتصادی و دارایی مجلس شورای اسلامی ارسال دارند .
ماده 17 ـ بانکهای عامل موظفند همه ساله مانده مطالبات معوق لاوصول خود ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری برای اجرای طرحهایی که براساس مفاد این آئین نامه به تصویب رسیده اند به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایند . بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه ساله میزان اینگونه مطالبات را تنظیم و حداکثر تا پایان شهریور ماه به سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد نمود . سازمان برنامه و بودجه موظف است مانده مطالبات مذکور را به میزانی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است طی 5 سال در لوایح بودجه سالانه کل کشور منظور نماید .
تبصره 1 ـ کمیته برنامه ریزی و ادارات کل تعاون موظفند موارد مربوط به عدم باز پرداخت تسهیلات اعتباری و سایر مشکلات طرحها را بررسی و حتی الا مکان تسهیلات لازم را در جهت رفع مشکلات اجرائی طرحها فراهم نموده و ترتیبی اتخاذ نمایند تا باز پرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی این گونه طرحها به موقع صورت پذیرد .
تبصره 2 ـ در مواردی که واحدهای از محل اعتبارات موضوع تبصره 3 قوانین بودجه سنواتی به مرحله اجرا درآمده یا ایجاد گردیده اند و در حال حاضر قادر به فعالیت یا باز یافت اقتصادی نیستند یا بر حال بهره برداری بوده ولی به دلایل غیر موجه نسبت به باز پرداخت اقساط مقرر اقدام نمی نمایند واحدهای مزبور بنا به پیشنهاد بانک عامل و موافقت کمیته برنامه ریزی و کمیته 5 نفره موضوع ماده 12 حسب مورد به فروش می رسند ( نحوه فروش توسط کمیته های مزبور تعیین میگردد ) و پس از تامین مطالبات بانک از محل درآمد فروش ، باقیمانده در حساب خاصی نگهداری میگردد در صورت کمبود درآمد فروش ، مانده مطالبات جهت تامین سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد شد .
ماده 18 ـ بانکهای عامل موظفند هر شش ماه یک بار راسا و براساس منابع اطلاعاتی خود ،گزارش عملکرد تسهیلات اعتباری اعطایی شامل انواع و میزان تسهیلات اعتباری اعطایی و نوع طرحها همچنین میزان بدهی ناشی از مطالبات معوق لا وصول و نیز میزان کار مزد و سود سهم دولت در مورد طرحهای مشمول و سایر اطلاعات لازم را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایند .
ماده 19 ـ ادارات کل تعاون به نیابت از طرف تعاونیهای تحت پوشش خود همچنین وزارت جهاد سازندگی و وزارت کار و امور اجتماعی به نیابت از طرف متقاضیان استفاده از تسهیلات اعتباری مربوط به بخش صنایع روستایی و باز سازی و نوسازی اماکن دامی سنتی و خدمات فنی و روستایی و طرحهای خود اشتغالی می توانند اقدامات لازم را مطابق مفاد این آئین نامه و بنا به درخواست آنان ، تا مرحله قبل از عقد قرارداد انجام دهد . در هر حال قرارداد لازم بین بانک و استفاده کننده تسهیلات اعتباری منعقد خواهد شد .
ماده 20 ـ وزارت بازرگانی و دستگاههای اجرائی استانها موظفند آب و برق ، ماده اولیه ، مصالح ساختمانی و سایر نیازهای طرحهای مصوب این آئین نامه را با اولویت ایثار گران مناطق محروم و جنگ زده و زلزله زده در قالب تراز فیزیکی تامین نماید .
ماده 21 ـ تضمین های تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه عبارتند از :
1 ـ تضمین های مربوط به طرحهای قابل بررسی توسط بانک ملی ایران به شرح ماده 30 .
2 ـ اعطای اجازه برداشت از حسابهای بانکهای عامل به بانکهای تجاری تامین کننده کمبود منابع اعتباری (موضوع بند 3 ماده 3 این آئین نامه ) با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران .
3 ـ سازمان برنامه و بودجه به نیابت از طرف دولت مکلف است اعتبار لازم جهت تامین و پرداخت تفاوت کارمزد و سود سهم دولت به میزان 6% مربوط به تسهیلات اعتباری اعطایی به طرحهای موضوع ماده 14 این آئین نامه و مطالبات معوق لا وصول بانکهای عامل ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری به طرحهای مصوب موضوع این آئین نامه را در لوایح بودجه سالیانه کل کشور حداکثر ظرف 5 سال منظور و به بانکهای عامل پرداخت نماید .
4 ـ کلیه مستحدثات ، اموال و داراییهای قابل تشویق ناشی از اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه در وثیقه بانکهای عامل قرار خواهند گرفت .و چنانچه براساس ضوابط موجود بانکها ، توثیق زمین محل اجرای طرح امکان پذیر نباشد ، بانکهای عامل می توانند علاوه بر توثیق مستحدثات ، اموال و داراییهای پیش بینی شده در طرح که روی زمین احداث و یا نصب می گردند ، به منظور جبران نقیصه عدم امکان توثیق زمین ، سفته به امضای متقاضی نیز دریافت نمایند .
تبصره1 ـ تضمین دولت موضوع بند 3 این ماده نافی از وظایف بانکهای عامل جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه نبوده و بانکهای عامل مکلفند جهت حفظ حقوق خود اقدامات قانونی لازم را جهت مصرف و با پرداخت تسهیلات اعتباری اعطایی به عمل آورند و در موارد زیر به مصرف و باز پرداخت تسهیلات اعتباری اعطایی نظارت نمایند .
1 ـ نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات اعتباری اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح .
2 ـ نظارت بر باز پرداخت بدهیهای ناشی از تسهیلات اعتباری دریافتی از محل درآمد طرح .
تبصره 2 ـ استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه موظفند اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی را به موقع پرداخت نمایند . عدم پرداخت به موقع اقساط بدهی استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری مزبور در حکم تصرف غیر قانونی در اموال دولتی محسوب میشوند .
فصل دوم ـ ضوابط عمل برای بانک سپه
ماده 22 ـ بانک سپه مکلف است پس از رسیدگی های لازم تمام یا قسمتی از مایملک آن تعداد از شرکتهای تعاونی زیر پوشش وزارت تعاون که قابلیت واریز وام دریافتی را ندارند طبق مقررات ضمن عقد به فروش رسانده و از محل موجودی و مطالبات شرکت و اموال و داراییهای سهامداران شرکت و درآمد فروش مطالبات خود و دولت را تامین و پرداخت نماید .
تبصره 1 ـ اعتبار منظور شده در ردیف 702103 جهت پرداخت تفاوت کارمزد و سود ویژه سهم دولت و اقساط معوق لا وصول ناشی از اعطای وام 50 میلیارد ریالی بانک سپه در اجرای قانون اشتغال فارغ التحصیلان بیکار می باشد که با اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تایید سازمان برنامه و بودجه به بانک سپه قابل پرداخت خواهد بود .
تبصره 2 ـ چنانچه مجموع وجوه حاصل از اقدامات مذکور در این ماده (فروش مایملک شرکتها ) تکافوی پرداخت کامل مطالبات بانک را ننماید ، سازمان برنامه و بودجه مکلف است مانده مطالبات پرداخت نشده و معوق لاوصول را از این بابت براساس اسناد و مدارک ارایه شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل ردیف 702103 پرداخت نماید .
تبصره 3 ـ در مورد پرداخت تعهدات دولت ناشی از مفاد این ماده در سالهای گذشته حداکثر دو سال پس از آخرین باز پرداخت توسط گیرنده تسهیلات ملاک محاسبه سود و کارمزد بانک خواهد بود و مازاد بر آن ناشی از تعلل بانک در وصول مطالبات قانونی تلقی گردیده و جزو مطالبات بانک از دولت محسوب نخواهد شد .
تبصره 4 ـ وزارت تعاون مکلف است کلیه اسناد و قراردادها و مدارک و تعهدات و اطلاعات وثایق مربوط به این شرکتها و سهامداران آنها را که در اختیار دارد به منظور فراهم آوردن امکان وصول مطالبات در اختیار بانک سپه قرار دهد .
ماده 23 ـ وضعیت شرکتهای تعاونی تحت پوشش وزارت تعاون ، توسط
کمیسیونی متشکل از نمایندگان ثابت و تام الاختیار سازمان برنامه و بودجه بانک سپه و وزارت تعاونی مورد رسیدگی قرار گرفته و در صورت تشخیص اینکه هر یک از شرکتهای تعاونی مزبور قابلیت باز یافت نداشته و قادر به باز پرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی نمی باشند ، تمام یا قسمتی از مایملک آنها با رعایت سایر ضوابط و مقررات مندرج در آئین نامه اجرائی بند 9 تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 کل کشور ( به استثنای ماده 7 آن ) از طریق مزایده یا ترک تشریفات یا هر طریق دیگری که به صرفه و صلاح دولت باشد به فروش می رسد و از محل در آمد فروش ، مطالبات بانک و دولت تامین و پرداخت میگردد .
فصل سوم ـ ضوابط خاص مورد عمل برای بانک کشاورزی
ماده 24 ـ تسهیلات اعتباری مربوط به بخش کشاورزی (پوشش انهار ، آب و خاک ، صنایع روستایی ، بازسازی و نوسازی اماکن دامی سنتی ، خدمات فنی و روستاها ، با عاملیت بانک کشاورزی در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار خواهد گرفت .
تبصره 2 ـ طرحهای پوشش انهار و آب و خاک با معرفی و تایید وزارت کشاورزی و طرحهای بازسازی و نوسازی اماکن دامی سنتی ، صنایع روستایی و خدمات فنی و روستایی با معرفی و تایید وزارت جهاد سازندگی مستقیما به بانک کشاورزی ارایه خواهد شد .
تبصره 3 ـ تسهیلات اعتباری مربوط به هیاتهای 7 نفره به کشاورزان و تعاونیهای که در اجرای لایحه قانونی مصوب 26/1/1359 شورای انقلاب اسلامی یا قانون اراضی کشت موقت مصوب 7/8/1365 مجلس شورای اسلامی زمین دریافت داشته یا صاحب زمین می شوند اختصاص می یابد تا با معرفی هیاتهای 7 نفره و منحصرا برای مصارف آب ، خاک ، حفر چاه ، تجهیزات و تامین ادوات مورد نیاز در اختیار آنان قرار گیرد.
ماده 25 ـ بانک کشاورزی موظف است تسهیلات اعتباری طرحهای موضوع ماده 23 این آئین نامه را که دارای توجیهات فنی ، مالی و اقتصادی بود و فقط از نظر سهم سرمایه گذاری و وثیقه با مقررات بانکهای وفق نمی دهند ، پس از تایید سازمان برنامه و بودجه استان با رعایت مفاد مواد مربوط مذکور در این آئین نامه و متناسب با پیشرفت عملیات پرداخت نماید
تبصره ـ با توجه به اینکه فعالیت کشاورزان در رابطه با طرح پوشش انهار به صورت دسته جمعی بوده و اساسا وامهای مهم متعلق همزمان و بطور یکجا و گروههای متشکل از کشاورزان صرف نظر از عدم عضویت آنان در چهارچوب شرکتهای تعاونی قابل پرداخت می باشد ، اینگونه پرداختها نیز می تواند در عداد اعطای به شرکتهای تعاونی قلمداد گردد.
فصل چهارم ـ ضوابط خاص مورد عمل برای بانک ملی ایران
ماده 26 ـ تسهیلات اعتباری تخصیص یافته بنیاد شهید انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان و جانبازان منحصرا جهت فراهم نمودن موجبات اشتغال جانبازان و فرزندان ، همسران ، پدران و مادران و برادران شهدا ، مفقودین و اسرای جنگ تحمیلی در زمینه های کشاورزی ، صنایع روستایی ، صنعت و مصالح ساختمانی ، معدن و خدمات با روشهای ذیل توسط بانک ملی ایران اعطا خواهد شد :
1 ـ توسعه شرکتهای موجود .
2 ـ سرمایه گذاری در طرحهای تولیدی ساختمانی .
تبصره ـ بنیاد شهید انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان و جانبازان موظفند حداقل 80% از اعتبارات تخصیصی را به طرحهای مورد نظر در شهرستان ها اختصاص دهند .
ماده 27 ـ بنیاد شهید انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان و جانبازان موظفند حسب مورد افراد مذکور در ماده 26 را در طرحها و شرکتهایی که به هر عنوان از تسهیلات موضوع این آئین نامه استفاده می نمایند ضمن اشتغال آنها حداکثر ظرف مدت دو سال پس از آغاز بهره برداری سهیم نمایند . انتقال مالکیت به شرح فوق ، رافع تضمینهای مربوط نخواهد بود .
ماده 28 ـ طرحهای مربوط به خانواده معظم شهدا ، مفقودین و اسرا ، توسط عالیترین مقام بنیاد شهید انقلاب اسلامی یا نماینده وی و در مورد جانبازان توسط ریاست بنیاد مستضعفان و جانبازان یا نماینده وی به منظور استفاده از تسهیلات اعتباری کتبا به بانک ملی ایران ارایه خواهد شد .
تبصره 1 ـ بانک ملی ایران قبل از تعیین محل استقرار طرح و مشخصات حقوقی آن توسط بنیاد شهید انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان و جانبازان بررسی طرحهای پیشنهادی را آغاز نموده و نظر خود را دایر بر رد قبول طرح اعلام خواهد نمود . در هر حال اعطای تسهیلات ، موکول به تعیین محل استقرار طرح و ارایه مشخصات حقوقی زمین و موافقت اصولی طرحها ( در مورد طرحهای کشاورزی پروانه تاسیس ) و سایر مجوزهای لازم خواهد بود .
تبصره 2 ـ بانک ملی ایران با رعایت مقررات داخلی خود می تواند تا 15% از هزینه های ثابت طرحها را تحت عنوان هزینه های مقدماتی حداکثر 10 روز پس از ارایه موافقت اصولی وزارتخانه یا ارگان ذیربط در مورد هر طرح در اختیار مجری مربوط که از طرف بنیاد شهید یا بنیاد مستضعفان و جانبازان معرفی شده اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دهد .
ماده 29 ـ بانک ملی ایران پس از بررسیهای لازم و تشخیص اینکه طرحهای پیشنهادی دارای توجیهات لازم از نظر فنی ، مالی و اقتصادی می باشند ، پس از اخذ تضمین کافی به شرح ماده 30 تسهیلات اعتباری مورد نیاز را در قالب قرارداد فیمابین بانک و مجری طرح معرفی شده توسط بنیاد شهید انقلاب اسلامی یا بنیاد مستضعفان و جانبازان ، متناسب با پیشرفت عملیات اجرائی بدون در نظر گرفتن سهم سرمایه گذاری مجری طرح تامین نماید .
ماده 30 ـ تضمینهای که در قبال تسهیلات اعطایی به طرحهای مشمول توسط بانک ملی ایران اخذ خواهد شد عبارتند از :
1 ـ تفویض اختیار غیر قابل برگشت برداشت از کلیه حسابهای فعلی و آتی واحد اشتغال بنیاد شهید یا هر واحدی که در آینده وظایف این واحد را به عهده داشته باشد و برداشت از حسابهای بنیاد مستضعفان و جانبازان ( حسب مورد ) نزد بانکهای کشور به بانک ملی ایران که در قرارداد مربوط به طرح گنجانیده خواهد شد .
2 ـ توثیق کلیه مستحدثات ، اموال منقول و غیر منقول و دارایی های قابل توثیق ناشی از اجرای طرح نزد بانک ملی ایران .
3 ـ در مورد آن دسته از جانبازان و خانواده معظم شهدا اسرا و مفقودین که به لحاظ نوع و محل اجرای طرح قابل به سپردن وثیقه موضوع بند 2 این ماده نمی باشند ضمانت کتبی بنیاد شهید بنیاد مستضعفان و جانبازان (حسب مورد ) جایگزین خواهد شد .
4 ـ نهادهای مذکور در این فصل ( حسب مورد ) باز پرداخت مطالبات بانک ملی ایران ناشی از اعطای تسهیلات موضوع این آئین نامه را بدون قید و شرط و بطور غیر قابل برگشت تعهد و تضمین می نمایند .
ماده 31 ـ مهلت لازم برای باز پرداخت تسهیلات اعطایی توسط بانک ملی ایران با توجه به ماهیت طرح و حداکثر 10 سال تعیین میگردد اولین قسط بازپرداخت شش ماه پس از شروع بهره برداری خواهد بود .
ماده 32 ـ بانک ملی ایران حداکثر ظرف مدت 30 روز طرحهای کمتر از 50 میلیون ریال و حداکثر ظرف 45 روز سایر طرحها را بررسی و نتیجه را حسب مورد به ارایه کننده طرح اعلام می نماید . در صورتی که طرحی قابل توجیه نباشد دلایل آن می باید از طرف بانک ملی ایران به ارایه کننده منعکس گردد .
ماده 33 ـ ضوابط مندرج در ماده 3 آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1369 کل کشور در مورد نحوه انتقال طرحهای مربوط به اشتغال جانبازان از بنیاد شهید انقلاب اسلامی به بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی در سال 1371 نیز ملاک عمل خواهد بود .
معاون اول رییس جمهورـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1371/01/09

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.