×

آئین نامه بهداشت محیط

آئین نامه بهداشت محیط

آئین-نامه-بهداشت-محیط
شماره 20531 / ت/194 ه 6/5/1371
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
هیات وزیران درجلسه مورخ 24/4/71 بنا به پیشنهاد شماره 1320 مورخ 11/2/1370 وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، در اجرای بند (2 ) ماده (1) قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی - مصوب 3/3/1367 مجلس شورای اسلامی آئین نامه بهداشت محیط را بشرح زیر تصویب نمود

ماده 1 - تعاریف :
الف - بهداشت محیط : بهداشت محیط عبارت است از کنترل عواملی از محیط زندگی که به گونه ای روی سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی انسان تاثیر می گذارند
ب - آب آشامیدنی : آب آشامیدنی ،آب تگ وارایی است که عوامل فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی آن در حد استانداردهای مصوب باشد و مصرف آن عارضه سو ئی در کوتاه مدت یا دراز مدت در انسان ایجاد نکند.
پ - آلودگی آب آشامیدنی : آلودگی آب آشامیدنی عبارت است از تغییر خواص فیزیکی ، شیمیایی و بیو لوژیکی آب به گونه ای که آن را برای مصرف انسان زیان آور سازد .
ت - کنترل بهداشتی : منظور از کنترل بهداشتی ، بازدید و بررسی وضعیت بهداشتی مراکز مشمول این آئین نامه به منظور اعمال ضوابط بهداشت محیطی می باشد.
ث - مراکز کاربرد پرتوهای یونساز در پزشکی : مراکز کاربرد پرتوهای یونساز در پزشکی ، مراکزی هستند که با استفاده از پرتوهای یونساز ، زیرنظر مسوولین متخصص مربوط ، به تشخیص یا درمان بیماریها پرداخته و شامل مراکز رادیولوژی ، رادیوتراپی و رادیو ایزوتوپ میباشد .
ج - اماکن عمومی : اماکن عمومی عبارت است ازاماکن متبرکه و زیارتگاهها ،زائرسراها ، هتلها ، متلها ، مسافرخانه ها ، پانسیونها ، آسایشگاههای سا لمندان ، آرایشگاهها ، حمامها ، حمامهای سونا ، استخرهای شنا ، سینماها ، پارکها ، مراکز تفریحهای سالم ، باشگاههای ورزشی ، ترمینالها ، وسایل حمل و نقل عمومی و مسافرتی ، توالتهای عمومی ، گورستانها و مانند این موارد .
چ - مراکز تهیه ، توزیع ، نگهداری و فروش مواد خوردنی ، آشامیدنی و بهداشتی : مراکز تهیه ، توزیع ، نگهداری و فروش مواد خوردنی ، آشامیدنی و بهداشتی عبارت است از کلیه کارخانه ها ، کارگاهها ، سردخانه ها، اماکن و مغازه هایی که به گونه ای نسبت به تهیه ، توزیع ، نگهداری و فروش مواد خوردنی ، آشامیدنی و بهداشتی اقدام می نمایند.
ح - مراکز بهداشتی - درمانی : مراکز بهداشتی - درمانی عبارت است از بیمارستانها ، زایشگاهها ، مطبها ،آزمایشگاههای تشخیص طبی ، بخشهای تزریقات و پانسمان ، آسایشگاههای معلولین ، طب هسته ای ، فیزیوتراپیها ، رادیولوژیها و مانند اینها .
خ - مراکز آموزشی و تربیتی : مراکز آموزشی و تربیتی عبارت است از مدارس ، آموزشگاههای تحصیلی ، حوزه های علمیه ، دانشکده ها ،هنرستانها ، خوابگاههای مراکز آموزشی ، پرورشگاهها ، مراکز تربیتی شبانه روزی ، ندامتگاهها و مهدهای کودک .
ماده 2 - هر اقدامی که تهدیدی برای بهداشت عمومی شناخته شود ، ممنوع می باشند . وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی موظف است پس از تشخیص هر مورد ی از مواردی که درحیطه وظایف وزارت میباشد ، راسا اقدام قانونی معمول و در سایر موارد موضوع را به مراجع ذی ربط جهت انجام اقدامهای قانونی ، فوری اعلام نماید . متخلفان از مقررات بهداشت عمومی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت .
ماده 3 - آلوده کردن آب آشامیدنی عمومی ممنوع است و با متخلفان مطابق مقررات رفتار خواهد شد . وزارت درمان و آموزش پزشکی به منظور حفظ سلامت و بهداشت مردم مکلف است کیفیت آب آشامیدنی عمومی از نقطه آبگیری تا مصرف را از نظر پزشکی تحت نظارت مستمر قراردهد .
تبصره - وظایف واختیارات سازمان حفاظت محیط زیست در پیشگیری و جلوگیری از آلودگی منابع آب ، موضوع ماده ( 46 ) قانون توزیع عادلانه آب و آئین نامه های اجرائی آن همچنان قابل اجراست .
تبصره 2 - سازمانها و موسسه های دولتی و خصوصی تامین کننده آب آشامیدنی عمومی موظف به رعایت همه ضوابط و معیارهای بهداشتی اعلام شده توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموز ش پزشکی بوده ، باید همه اطلاعات لازم برای بررسی مورد یا موارد و تسهیلات بازدید از تاسیسات را در اختیار وزارت قرار دهند .
تبصره 3 - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به منظور کنترل آب آشامیدنی عمومی در مراحل مختلف توزیع ، آزمایشگاههای مراکز بهداشت استان و شهرستان و مراکز بهداشتی - درمانی را برای ارائه خدمات دراین زمینه تجهیز می نماید .
ماده 4 - به منظور جلوگیری از روند رو به رشد آلودگی منابع آبهای سطحی و زیر زمینی - اعم از چاهها ، رودخانه ها ،قناتها ، چشمه ها و آب مصرفی شهر و روستا ها - کمیته ای به نام ( کمیته حفاظت از منابع آب آشامیدنی ) زیر نظر استاندار با عضویت مدیران و روسای اداره کل بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان حفاظت محیط زیست ، سازمان آب منطقه ای استان ،جهاد سازندگی استان ، برنامه و بودجه استان و شرکت آب و فاضلاب استان تشکیل می شود تا موارد زیر را بررسی و اقدام نماید:
1 - اتخاذ تصمیم راجع به خارج نمودن بعضی از منابع تامین آب آشامیدنی از سرویس که بر اساس گزارش اداره کل بهداشت محیط ،آلوده شده اند - اعم از چاهها ، چشمه ها و قناتها .
2 - اتخاذ تدابیر لازم جهت حفاظت از منابع آب آشامیدنی موجود بر اساس دستورالعملهایی که توسط دستگاههای ذی ربط پیشنهاد می شود و به تصویب کمیته می رسد .
3 - اتخاذ تدابیر لازم به منظور حفظ حریم مناطقی که در آینده برای تامین آب شهرها از طریق دستگاههای ذیربط پیشنهاد می شود .
4 - اتخاذ تصمیم در رابطه با بحرانهای ناشی ا ز آلودگی منابع آب و چگونگی مقابله با آنها .
تبصره - در ابتدا ، اداره کل بهداشت محیط موظف است نواقصی را که موجب آلودگی منابع آب می گردد به دستگاه ذی ربط اعلام کند تا راسا نسبت به رفع آن ا قدام نماید . در صورتی که ا مکانات دستگاهها برای رفع نواقص کفایت ننماید ، مراتب در کمیته یاد شده مطرح خواهد شد .
ماده 5 - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به منظور حفظ بهداشت عمومی مکلف است بررسیهای لازم را در مورد تاثیرهای هوای استنشاقی و سایر مواد موثر بر انسان معمول دارد و نسبت به ارائه توصیه های ضروری به مراجع ذی ربط اقدام نماید .
ماده 6 - مراکز کاربرد پرتوهای یونساز در پزشکی موظف به همکاری و ارائه آمار و اطلاعات و فراهم نمودن تسهیلات به منظور بررسی دزیمتری و بهسازی جهت انجام وظیفه کارشناسان وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی می با شند . با متخلفان برابر مقررات قانونی مربوط ( قانون تعزیرات ) رفتار خواهد شد .
ماده 7 - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مکلف است مراکز بهداشتی - درمانی ، آموزشی و تربیتی ، اماکن عمومی و مراکز تهیه ،توزیع ، نگهداری و فروش مواد خوردنی ، آشامیدنی و بهداشتی را از نظر ضوابط و مقررات وزارت ، برابر مقررات قانونی مربوط ( قانون تعزیرات ) رفتار نماید .
ماده 8 - مراجع صادر کننده پروانه کسب مراکز تهیه ، توزیع ،نگهداری وفروش مواد خوردنی ، آشامیدنی و بهداشتی و اماکن عمومی موظفند ضمن رعایت ضوابط مربوط به خود ، مقررات وتوصیه های اعلام شده توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی را نیز در این زمینه رعایت نموده و قبل ا ز صدور (( پروانه کسب )) نظریه بهداشتی از این وزارتخانه کسب نمایند .
ماده 9 - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی علاوه بر وظیفه قانونی مبارزه با ناقلان بیماریها ، عهده دار نظارت بر امر مبارزه با بند پایان ، جوندگان و حیوانهای ناقل بیماریها نیز می باشد. مراجع ذی ربط ، ملزم به رعایت دستورالعملهای بهداشت محیطی این وزارتخانه در این موارد هستند .
ماده 10 - به منظور پیشگیری از شیوع بیماریهای منتقل شده به وسیله بندپایان و حیوانهای ناقل بیماری ، همچنین جلوگیری از آلودگی محیط به سموم و مواد شیمیایی ، در صورت ا مکان روشهای مبارزه از طریق بهسازی محیط ارجح بوده و دستگاههای ا جرایی ذی ربط موظف به بهسازی کانونهای جلب و تکثیر بند پایان و حیوانهای ناقل برابر توصیه ها ودستورالعملهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می با شند .
تبصره - شهرداریها مکلفند در تنظیم روشهای جمع آوری ، حمل و دفع زباله شهر و سایر خدمات شهری ، دستورالعملها و توصیه های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع ذی ربط را رعایت نمایند .
lاده 11 - صدور مجوز ورود وترخیص وکنترل بهداشتی هر نوع دام و فرآورده های خام دامی با توجه به نص مواد ( 2 ، 3 ، 4 ، 7 ، ) قانون سازمان دامپزشکی کشور - مصوب 1350 - که موخر بر قانون مواد خوردنی و بهداشتی است علی الاطلاق و در تمام مراحل اعم از تولید ، توزیع و عرضه از لحاظ پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام بر عهده سازمان دامپزشکی می با شد .
طبیعی است چنانچه عرضه فرآورده های خام دامی موجب بیماریهای مختص انسان شود ، همچنین مواردی که در فرآورده های خام دامی تغییراتی داده شود که مواد حاصل شده ، فرآورده خام دامی تلقی نگردد . مسوولیت کنترل بهداشتی بر عهده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است که مطابق قانون مواد خوردنی و بهداشتی - مصوب 1346 - و اصلاحات آن ا نجام خواهد شد .
ماده 12 - وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از طریق شبکه های بهداشتی، درمانی و خانه های بهداشت در روستاها ضمن آموزش گسترده با بسیج مردم و جلب همکاری بین بخشی در زمینه مسا یل بهداشتی محیطی از قبیل جمع آوری ، حمل و دفع بهداشتی زباله ، دفع بهداشتی مدفوع و کود حیوانی ،بهسازی معابر و جداسازی محل نگهداری دام و پرندگان از محل سکونت ،نظارت و پیگیری لازم را معمول داشته ، همچنین در جهت بهسازی منابع و کنترل کیفی آب آشامیدنی ، جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلابها ، کنترل اما کن عمومی و مراکز تهیه ، توزیع ،نگهداری و فروش مواد غذایی اقدام نماید .
معاون اول رئیس جمهور حسن حبیبی



نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13814

تاریخ تصویب : 1371/04/24

تاریخ ابلاغ : 1371/05/22

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.